KW88 Pelikaan Boomkorkotter 1:75

Inmiddels ben ik lekker aan de gang gegaan met de details op de schoorstenen. Dat is wel veel leuker dan het gieten van onderdelen. De schoorstenen zijn voor 75% klaar dus ik heb nog wat te doen.

IMG_20160118_195557_zpsozxy1ehp.jpg

IMG_20160118_195748_zpsfmnlgehi.jpg

Tot de volgende up-date

Inmiddels ben ik lekker aan de gang gegaan met de details op de schoorstenen. Dat is wel veel leuker dan het gieten van onderdelen. De schoorstenen zijn voor 75% klaar dus ik heb nog wat te doen.

IMG_20160118_195557_zpsozxy1ehp.jpg

IMG_20160118_195748_zpsfmnlgehi.jpg

Tot de volgende up-date
Hoi kees dat ziet er strak uit de set heb ik besteld de mallen staan te drogen , nog een vraag waarom bouw je meerdere modellen te gelijk?

Ik heb de laatste hand gelegd aan de zoeklichten. Toch heel wat onderdeeltjes en een hoop priegelwerk. Ook de draaibank aangeslingerd om wat lampglaasjes te maken voor op de schoorstenen. 13 per schoorsteen. Voor het maken van de glaasjes heb ik een beitel geslepen in de vorm van de glaasjes.

IMG_20160128_221607_zpsyundvmuq.jpg

IMG_20160128_221534_zpssukdbreh.jpg

IMG_20160128_221526_zpsbx3zpgh6.jpg

En nog wat decals geprint om alles wat op te leuken.

IMG_20160128_161648_zps2unmdijj.jpg

De volgende update hoop ik de schoorstenen klaar te hebben.

Hoi Kees dat ziet er top uit, ook gegoten met de hars ? hoe maak je lamp glaasjes trouwens ???
de hars is binnen ik heb net wat gegoten morgen uitpakken !!!!!
als het gelukt is stuur ik een bericht

Sorry ik was een foto vergeten
IMG_20160128_093414_zpsr1x6z6vt.jpg

Ben benieuwd naar je giet-werk. De hars kun je 3 kwartier na het harden al wel ontmallen. Nog een opmerking. Ik had laatst een bakje gemaakt van kunststof om rubber in te gieten en de secondenlijm leek wel droog maar bij het ontmallen bleek dat de secondenlijm een reactie veroorzaakt met het rubber waardoor het bij de naden niet uitharde. Ik gebruik dus maar weer gewoon lego.

ik heb wat dingen gegoten niet alles is gelukt ,maar het zijn lastige dingen om te gieten lang en dun.
foto's volgen nog gsm is in reparatie en mijn vriendin heeft tijdens nick en simon mijn camera kapot mee terug gebracht .
dus nog even geduld .
ik pak altijd plastic bakjes van schroeven en andere verpakkingen , ik giet dan ook kleinere dingen..
groet erwin.

ik heb wat dingen gegoten niet alles is gelukt ,maar het zijn lastige dingen om te gieten lang en dun.
foto's volgen nog gsm is in reparatie en mijn vriendin heeft tijdens nick en simon mijn camera kapot mee terug gebracht .
dus nog even geduld .
ik pak altijd plastic bakjes van schroeven en andere verpakkingen , ik giet dan ook kleinere dingen..
groet erwin.
Met wat voor soort epoxy giet je die dingen? En wat gebruik je als mal? Lijkt me namelijk ook erg handig om dingen te kunnen gieten

mooi trouwens de lampen kapjes met epoxy gegoten?

Nee ik heb de lampjes met de draaibank gedraaid uit perspex. Dat kon snel en gemakkelijk dus mallen maken en gieten vond ik niet nodig.

Met wat voor soort epoxy giet je die dingen? En wat gebruik je als mal? Lijkt me namelijk ook erg handig om dingen te kunnen gieten

Ik gebruik gietsilicone en Polyurethaanhars voor het mallenmaken/gieten. in mijn verslag staat meer hierover.

Nevenactiviteiten.

Ik heb mijn werkplek nog maar eens aangepakt. Ik miste opbergruimte voor al die 'losse' dingetjes die je verzamelt. En nu ik een serie aan het bouwen ben miste ik ruimte om de onderdelen neer te zetten als ik met de afwerking bezig was.

In de kringloopwinkel vond ik een kastje met planken en hierop heb ik nog een stuk meubelplaat bevestigd dat wat groter was. Dit zal een mooie plank zijn om onderdelen op te zetten als ik ermee bezig ben. Daarboven heb ik weer de letterbak geplaatst die ik al had. Daar was ik wel tevreden mee, met al die vakjes.

Onder de witte plank heb ik een ledstrip geplakt om te voorkomen dat er schaduw onder valt.
De zwarte planken zijn nu gevuld met zwarte stellingbakjes van de Action.

Naast mijn werkbank heb ik nog een stelling staan die ik ga vullen met de grotere maat stellingbakken van de Action.

De boel is nu nog wat meer ingericht en ik heb wat dingen verplaatst en het steeds meer naar mijn zin.

Ik heb ook nog veel werk verricht aan de Pelikaan maar dat laat ik zien als het af is.

Groeten, Kees

Hoe het was
IMG_20160112_194728_zpskwh6xhlf.jpg

En nu

P1030215_zpsfpszfspd.jpg

P1030216_zpsmuwymnlz.jpg

hoi Jeremy , de mallen maak van giet rubber dat kan je bestellen bij Poly-service PS 81020 Silliconenrubber en een flesje harder hetzelfde nummer .
ik giet met resin hars die je daar ook kan bestellen PU giethars PS 114 A / Pu giethars PS 114 B 2 componenten beide 1kg .
voor het fijne gieten Sillicones and more .lees kees zijn verslag de nummers staan een stukje terug.

Nee ik heb de lampjes met de draaibank gedraaid uit perspex. Dat kon snel en gemakkelijk dus mallen maken en gieten vond ik niet nodig.

Ik gebruik gietsilicone en Polyurethaanhars voor het mallenmaken/gieten. in mijn verslag staat meer hierover.
Hoi Kees nooit van gehoord een soort plexiglas? ik ben in ieder geval druk aan het bouwen binnenkort foto's.

Ja het is een soort plexiglas. Ik heb het eens bij Sauerbier modelbouw op een beurs gekocht. Ze hadden allerlei diameters in lengtes van een meter.
Ik ben benieuwd naar je bouwwerk. Zelf ben ik ook druk bezig maar ik ga het pas plaatsen als ik wat meer klaar heb.

Vandaag heb ik de laatste dingen aan de polyester mal gedaan. Ik heb alle randen afgezaagd en alles geschuurd. Daarna was het tijd om te kijken of de beide helften wilden lossen. Ik heb eerst heel voorzichtig een beitel tussen de helften gestoken en in de kier ben ik houten wiggen gaan tikken. Het kostte wat tijd en moeite maar ineens schoot de ene helft los en na wat tikken om de houten romp ging ook de andere helft los.
Ik ben heel blij omdat het behoorlijk veel werk was en ook erg spannend of alles zou lukken.

Hier wat foto's van begin tot nu.

DSCF0095_zpsqh3miaae.jpg

DSCF0096_zpskw7ydivt.jpg

DSCF0104_zpsabogya2i.jpg

DSCF0494_zpsjzehv05y.jpg

DSCF0495_zpsfzxwx5g1.jpg

IMG_20151201_172554_zpsnill98ob.jpg

IMG_20151202_105008_zpsilmrbtxt.jpg

IMG_20151202_180525_zpsevje0enp.jpg

P1030229_zpsz0s9s2vn.jpg

IMG_20160206_211833_zpsg7ao7ucp.jpg

Eerste stuk gelost
IMG_20160208_161649_zpsgkyrivss.jpg

En de losse delen
IMG_20160208_172234_zpsyblxjnry.jpg

IMG_20160208_172248_zpsocdwe9dj.jpg

IMG_20160208_172310_zpsng532sdp.jpg

IMG_20160208_172327_zpsmume1lmw.jpg

Om alles wat extra detaill te geven heb ik wat decals gemaakt. Om het velletje vol te maken heb ik er maar van alles bijgezet in verschillende maten. Dat kan ik later nog wel eens gebruiken.

IMG_20160209_234630_zpsftbtnsfq.jpg

Ik heb alle afbeeldingen op het internet gezocht en toen in Paint.net bewerkt en verkleind en samen op één blad gezet. Het papier is speciaal decal paper van Testors en is ongeveer zo groot als een A5. Na het printen moet je het blad een laagje blanke lak geven.

Back