Test uit vorig bericht geeft het tegenovergestelde weer
Dan kan heel leuk zijn, mijn logs, zowel van de regelaar als van een Eagletree datalogger, geven toch iets anders aan. Bij belastingen rond de 100A.
De conclusies die je trekt zijn gebaseerd op grotendeels je eigen mening.
Misschien zijn ze beter maar misschien ook niet....
Met alle respect, stierenpoep. De conclusies die ik trek zijn niet gebaseerd op een mening, maar op ervaring en metingen. Dat is dus iets anders dan een mening. Die mening formuleer je weer op basis van die ervaring en die metingen. De metingen laten voor de packs die ik heb glashard zien dat TP en Hyperion minder warm worden (gemeten met infraroodmeter) en hogere voltages leveren onder zware belastingen (gemeten met eagletree en loggende regelaar). Dat zijn dus geen meningen, maar harde feiten.
Gaat mij meer om het punt dat je niet zomaar die conclusie kunt maken.
Die conclusie kan ik toch echt wél maken, gebaseerd op het gebruik van de verschillende lipo's onder gelijke omstandigheden. Dat die resultaten jou dan niet uitkomen, doet daar niets aan af.
Natuurlijk zo een echt grote test met professionele apparatuur nog mooier zijn, dat wil echter niet zeggen dat mijn ervaringen helemaal niets zeggen, integendeel.
Als jij een RC auto klokt op 20km/h, je schroeft er een andere motor in, en je klokt hem dan op 30km/h, dan kun je zeggen dat die andere motor meer snelheid geeft. Wil je het exact weten dan zul je de motoren met allerlei belastingen op dure apparatuur moeten testen, maar feit blijft dan ook dat je op basis van de eenvoudige metingen wel degelijk een conclusie kunt trekken.
De ECHTE power is er na een 250x laden toch vanaf, welke lipo je ook neemt.
Daar ga je dus al. Bij de goedkopere, bv. zippy, inderdaad wel. Dan mag je al blij zijn als je 250 haalt. Ik heb meerdere hyperion packs die over de 300 heenzijn, en die leveren nog steeds full pull, zodanig zelfs dat ik in de praktijk het verschil tussen een pack wat al 351 cycles achter de rug heeft, en eentje die er 20 heeft, niet merk. Wel iets meet, maar niet noemenswaardig.
Ik gebruik 5000mAh packs, 10s , en ontlaadt deze met stromen rond de 100A (wat eigenlijk nog steeds weinig is) en nooit onder de 20%.
Dan neem ik liever de goedkoopste van deze betere lipo merken.
Momenteel : gens ace.
En dat is je goed recht, iedereen heeft vrije keuze daarin. Zoals ik al eerder zij, voor het gros van de gebruikers zal het verschil niet te merken zijn en zijn de Gens Ace lipo's prima. Tegen een heel gunstige prijs.
Ik heb nog geen Gens Ace lipo in de buurt van de 200 cycles tot nu toe, kan dus geen uitspraken doen over de 'houdbaarheid'. Mijn oudste pack is een Hyperion 35C die nu 382 cycles heeft, en die doet het nog prima. Gezien het verloop wan van weerstand en de voltages onder belasting, denk ik dat ik die bij rond de 400~420 cycles zal moeten uitfaseren.
Zelfs al zou je met een Gens Ace dan 'maar' 250 cycles halen, dan nog zou je in totaal financieel gelijk uitkomen.
Financieel maakt dat Gens Ace een betere keuze, al was het alleen maar omdat een pack ook wel eens beschadigt kan raken tijdens een crash, of bv. door een aansluitfout.