Laad kabel schema

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Modelbouw Lau, 8 dec 2014.

1. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Lau, beide methoden zijn bruikbaar en als je goed oplet zijn ze beide veilig. Het grote nadeel bij laden in serie is dat je ALTIJD 6 lege accu's moet hebben. Wat doe je als je er nog maar 5 leeg hebt en moet stoppen met vliegen? Dan zit je met 5 lege accu's die je niet kan laden.

Bij parallel laden heb je dat probleem niet. het enige wat je even aan moet passen is de laadstroom.

Als je bij laden in serie er per ongeluk 1 volle accu bij hebt zitten dan duurt het laden een eeuwigheid. Doe je datzelfde bij parallel laden dan zal die ene volle de 5 lege cellen snel gaan laden en kan daarbij overbelast raken en de overige accu's krijgen misschien ook een tikje van het te snel laden. Bij de verhouding 1:5 denk ik dat de lege accu's het nog wel kunnen hebben. Zou leuk zijn om dat eens uit te proberen. Vuurwerk verwacht ik eigenlijk niet, zeker niet bij deze mini packs.

2. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
  3. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ernst,

wat doet een lader dan bij een slechte cel, vooral bij hoge stromen?

Arie

4. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    En wat Emanuel hier zegt is dus dat serie altijd veilig is, maar wel langer kan duren,

En met parallel moet je altijd uitkijken.

Ik zal nog eens zoeken wat ik over balanceren en de laders kan vinden

Arie

5. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
  6. Ernst Grundmann

Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Als je de moeite had genomen om hier op het forum wat te zoeken had je de antwoorden al lang kunnen vinden. Er zijn nauwelijks laders die via de balans kabel laden. De balansaansluiting wordt vrijwel uitsluitend gebruikt om de spanning van elke cel in de gaten te houden. Is de spanning 4,2V geworden dan zal de balancer een weerstand parallel schakelen aan die cel waardoor de nog lopende laadstroom door die weerstand gaat en de cel niet verder wordt geladen.
    De schakelaar en de weerstand die parallel wordt geschakeld kunnen maar een beperkt vermogen verwerken. De maximale stroom die verwerkt kan worden is vrijwel altijd minder dan 1A. Vaak zelfs niet meer dan 0,5A.
    Ja er zijn balancers die 3A kunnen verwerken maar dat zijn slechts enkele types en vaak alleen de hele grote, dure versies. De "gewone" types die standaard in de handel zijn en door "ons" gebruikt worden kunnen echt geen 3A verwerken. Daar komt bij dat 3A voor die kleine balans connectoren al behoorlijk aan de hoge kant is. Veel meer stroom kunnen ze niet verwerken.

Ja beide manieren van laden van meerdere cellen die niet als één accu bij elkaar blijven en gebruikt worden zijn op de ene of andere manier gevaarlijk. En nee in serie laden is niet minder gevaarlijk dan parallel, het is juist andersom. De redenen daarvoor zijn al meerdere keren duidelijk uitgelegd.

Ja ik heb (veel) kennis van zaken, ook laders.
    Ja ik heb beroepsmatig veel laders gerepareerd. Toegegeven dat waren laders voor laptop computers maar die zijn exact hetzelfde als die voor de modelbouw. Veel van de modelbouw laders zijn zelfs gebaseerd op de ontwerpen van laders voor laptops.
    Ja ik heb zelf twee laders die ik "uit elkaar" heb gehaald om te zien hoe ze werken. Zo kwam ik er achter dat de principiële werking 100% hetzelfde is als de Laptop laders.
    Ik heb voor enkele clubleden ook een paar keer laders gerepareerd. Simpele reparaties maar ik had wel de gelegenheid om het inwendige te bekijken. Allemaal gebaseerd op het zelfde principe.
    Het maakt wat dat aan gaat niet uit welk merk je neemt, de basis is allemaal eender. De uitvoering, de keuze van de materialen en elektronische onderdelen. De nauwkeurigheid, de montage en de bouw, en niet te vergeten de computer en de gebruikte software. Daar zitten de verschillen, niet in de manier waarop de lader de accu laad!
    Sorry voor deze egotrip. :oops:

7. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    In serie laden met balancerplug aangesloten is niet gevaarlijk, het duurt hooguit erg lang. Zonder balancer plug is het bloedlink, nooit doen!

Ernst, het balanceren begint niet als een cel de 4.2v bereikt heeft, dat begint al meteen bij het starten van het laad proces. Een goede lader probeert alle cellen zo snel mogelijk op exact dezelfde spanning te brengen, anders duurt het laden veel te lang.

8. Modelbouw Lau

Modelbouw Lau

Lid geworden:
    8 dec 2014
    Het is me helemaal duidelijk dat het best zou kunnen, is het niet dat er voor mij teveel Maar's aan hangen.

Reuze interessant om jullie bevindingen zo te lezen.

Ik ben weer even genezen, ik laad ze mooi apart.

Bedankt :D

9. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Dat is ook mijn idee Emanual, en dat is juist als de grote stromen lopen, dat lijkt me niet goed voor de stroom door de balanceer draden.

Arie

10. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Vertel dat maar aan de mensen die hun accu daar door in rook hebben zien opgaan. Ik schreef al duidelijk dat bij lange na niet alle balancers voldoende laadstroom om de cel kunnen laden om overladen te voorkomen.

Ook dat klopt niet. Er zijn wel balancers die zo werken. Daartoe moet de laadstroom beperkt worden tot de stroom die de balancer kan verwerken. Juist daardoor gaat het laden langer duren.
    Er zijn ook balancers die eerst de cellen gelijk gaan trekken en dan pas de lader inschakelen. Ook dat zorgt voor een langere laadtijd hoewel dat gecompenseerd kan worden doordat de balancer nog maar heel weinig hoeft te doen als de accu vol is.

De overgrote meerderheid van de balancers werken zoals ik reeds heb omschreven. Het is in de praktijk de meest efficiënte manier. Het leidt ook niet tot een langere laadtijd omdat pas als de cellen bijna helemaal vol zijn de balancer in gaat grijpen, dan is de laadstroom ook al een heel eind minder geworden. De balancer grijpt alleen in bij de cel(len) die al vol zijn. Als je een goede accu hebt zullen de verschillen tussen de cellen minimaal zijn en hoeft de balancer nauwelijks iets te doen.

Als het gebeurt dat de balancer vroeg gaat ingrijpen omdat er één cel (te?) vroeg al vol is, zal dat een langere laadtijd tot gevolg kunnen hebben. Maar dan is er dus iets mis! En dat moet een teken zijn dat je die accu moet nakijken omdat er waarschijnlijk een cel in zit die niet goed meer in de pas loopt met de andere(n).
    Wat de Modelbouw Lau wil doen is opzettelijk ongelijk cellen in serie zetten om die zo te gaan laden. En echt waar dat zal problemen gaan geven. Dat zal (misschien niet direct de eerste keer) tot defecte cellen leiden. In het ergste geval tot zelfs vuurwerk.

Als jij het toch ongelijke cellen in serie wilt laden dan ga je gang, je bent nu gewaarschuwd. Maar stop alsjeblieft met het verkondigen van stellingen die niet juist zijn en die tot schade bij andere mensen kunnen leiden.

Dat is en blijft de meest veilige manier. :thumbsup:

11. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Ha Ernst,

Deze zocht ik nog:
    Als het goed is grijpt een lader in bij te veel verschil, omdat hij dat niet bij elkaar kan krijgen, maar daar moet je dus wel op letten.

Arie

12. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Ernst, sorry hoor maar je zit er echt heel erg naast met je verhaal.

Een goede lader laadt via de hoofdplug en balanceerd via de balance plug. Dat balanceren begint direct bij de start van het laad proces en blijft actief tot de accu helemaal vol is. Op het moment dat er een cel is die iets hogere spanning heeft dan de rest dan wordt er via de balanceerplug een beetje stroom uitgetrokken. Dat is vaak maar tussen de 10 en 100mA en is geen enkel probleem voor de balanceer stekker en draden. Die cel ziet dus effectief de laadstroom minus de balanceerstroom. De laadstroom mag dus best 10A zijn terwijl de balanceerstroom slechts 100mA is. Die staan volledig los van elkaar.

Aan het eind van het laad proces hoeft er dus niets extra gedaan te worden omdat de cellen continu in de gaten worden gehouden en gecorrigeerd waar nodig. Kost dus geen extra tijd. Starten met balanceren als de eerste cel op 4.2V is kost wel extra tijd omdat dan de lader wel terug moet naar een lagere laadstroom omdat die ene cel echt niet verder geladen mag worden. Bij een balancer die 100mA trekt mag de laadstroom dus ook nog maar 100mA zijn en dan kan het wel eens lang gaan duren voordat de andere cellen ook op 4.2V zitten.

Dat het in serie laden van accu pakketen fout gaat komt door het verkeerd aansluiten van de accu's. Bij meer cellen packs komt dat heel nauw. je moet de juiste volgorde van stroom stekkers en balanceer stekkers aanhouden anders heb je en dikke kortsluiting.

In dit geval worden er accu's van 1 cel geladen en kan er dus niets fout gaan mits je een goede lader met balanceer stekker gebruikt. Een lader met losse balancer die niet met de lader communiceerd is in dit geval ook niet aan te bevelen, maar volgens mij gebruikt niemand die nog.

Ik zou voor parallel laden kiezen, maar goed dat heb ik al een paar keer gemeld. Als je goed oplet kan dat prima. Ik laad vaak zelfs accus met verschillende capaciteiten tegelijk parallel en dat werkt uitstekend.

Bij laden van accu's en LiPo's in het bijzonder moet je er altijd je koppie bijhouden. Verhalen van brand zijn eigenlijk altijd te herleiden tot gebruikersfouten of falen van de laad apparatuur.

13. Ernst Grundmann

Lid geworden:
    27 aug 2002
    Arie, in het eerste stuk van dat verhaal wordt precies omschreven wat ik al schreef, zo werkt de meerderheid van de laders en balancers. Sorry Emanuel maar het is toch echt zo. ;)

Als er een te grote onbalans is kan het zijn dat de lader niet wil starten en een foutmelding geeft. Andere laders gaan wel laden maar wanneer de eerste cel al vroeg de maximale spanning bereikt wordt de laadstroom zo ver terug geregeld dat de balancer zijn werk kan doen en worden de andere cellen met een lagere stroom opgeladen. Dat gaat dus langer duren. Maar nogmaals dit zal je zelden meemaken. Merk je dat het langer gaat duren voor een bepaalde accu geladen is dan kan dit de oorzaak zijn. Dat is dan een teken voor jou om die accu na te kijken want dan is er waarschijnlijk iets mis mee.
    Weer andere laders gaan dan eerst de cellen met een hogere spanning iets ontladen tot die gelijk zijn aan de cel(len) met de laagste spanning.
    Let wel dit werkt natuurlijk alleen bij laders waar de balancer is ingebouwd. Dat is tegenwoordig bij vrijwel alle laders het geval. Losse balancers zijn nauwelijks meer te koop.

Inderdaad als jij via de balans connector gaat laden heb je van de onbalans tussen de cellen geen enkele last, hoe groot die onbalans ook is. Dat komt doordat elke cel dan zijn eigen lader heeft. Ja dat lees je goed, elke cel heeft zijn eigen lader. Als er dus één cel vol is zal die lader stoppen met laden terwijl de andere door gaan tot hun cel ook vol is.
    Op zich is dat de snelste manier van laden want er is dan geen tijd nodig voor het balanceren, je hoeft alleen te wachten tot de traagste cel (de leegste?) vol is.

Er kleeft wel een nadeel aan, laden via de dunne balansdraden en die iele connector kan je met een niet al te grote stroom doen.
    Ja, er zijn balancers die een balanceerstroom van wel 1A kunnen verwerken. Er schijnen zelfs balancers te zijn die 3A kunnen verwerken. 8O Dat zijn stromen die door die dunne draden en connectors moeten lopen. Met 1A zou ik het nog wel durven hoewel dat al behoorlijk hoog is. Maar met 3A zit je boven wat de connectortjes aan kunnen.
    Als je via de balans connector gaat laden zit je dus ook met de relatief geringe laadstroom van pak weg 1A of minder. Voor kleine accu's met een geringe capaciteit kan dat nog best voldoende zijn maar voor een 5000mAh accu wordt het toch wel een langdurige geschiedenis om zo je accu te laden. Dan is een "gewone" lader met ingebouwde balancer een veel beter idee.

Daar ben ik het volledig mee eens. Kijk maar eens naar de filmpjes op jouwbuis. Toch zijn er gevallen bekent waarbij de oorzaak van het in de fik vliegen van de accu nog steeds in nevelen is gehuld.

14. AHoogendijk

AHoogendijk PH-SAM

Lid geworden:
    24 mei 2012
  15. youri

youri

Lid geworden:
    19 jan 2014
    Leuk en informatief om te lezen.

Ik heb nog 1 situatie die ik zou willen voorleggen.

Stel ik wil voor mijn mcpx de 1s 300mah cellen in serie gaan laden op 1c. De lader die ik daarvoor ga gebruiken heeft op het balanceer kanaal de capaciteit om 300mah te dischargen. Hoeveel risico loop ik dan nog op overladen?

Alvast bedankt.

16. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    ik zou zeggen,
    als een cel niet 100% goed is,
    is de chance voor de anderen cellen
    100% om te overladen (en vervolgens overleiden).

Niet doen,
    die kabeltjes die je kan kopen
    lopen alle paralel,
    verder boven schreef ik,
    dat dat volgens mij gaat bij deze kleinen 1s cellen

Groet
    Uwe

17. Emanuel

Emanuel

Lid geworden:
    9 feb 2011
    Het is de taak van de balancer om je accu te balanceren en bewaken. Komt een cel te dicht bij de 4.2v dan gaat de lader de laadstroom zover terugbrengen dat die ene cel nooit boven de 4.2v gaat komen. Zit er een cel bij die al vol is dan zou de lader dat moeten detecteren en niet beginnen met laden. Je vertrouwd dan volledig op de beveiliging van de lader. Let wel, dit gaat alleen op voor laders met ingebouwde balancer!

Toch zou ik het niet doen omdat het onpraktisch is omdat je altijd al je accus leeg moet hebben. Koop of maak een adapter om parallel te laden en wen jezelf aan om voor het laden alle accus even te meten. Er zijn handige apparaatjes in de handel om dat mee te doen. Zoek maar eens op cel checker.
    Bv H-King Cellmeter-6 Lipo/Life/Li-ion Cell Checker & Alarm
    Zitten alle spanningen binnen een paar tiende volt dan kun je ze veilig parallel laden.

18. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003
  19. youri

youri

Lid geworden:
    19 jan 2014
    Ik begrijp dat ik dan 6 lipo's leeg moet hebben. Dat is voor mij geen probleem.

Die charger die je laat zien roelof, duuuur.

Ik heb nu gewoon 4 dubbele laders van de v911 aan een usb hub gehangen. Heb aan de laders 4 soorten stekkers gesoldeerd waarmee ik dus ook 4 soorten lipo's kan laden onhafhankelijk van elkaar. 8 lipo's tegelijk dus.
    Het zijn elcheapo ladertjes, waarbij ik me wel eens afvraag hoe secuur ze zijn. Maar dusver doen ze het prima.

20. Heli-Uwe

Heli-Uwe Forum veteraan

Lid geworden:
    9 apr 2012
    af en toe maar meten, hoe veel volt een net geladen lipo heeft,
    bv. 4,00 of 4,22 of 3,90
    da kan je een beetje kijken wat de lader doet,

ik denk / hope,
    dat de cellen tussen 4,10en 4,19 liggen

Groet
    Uwe

Deel Deze Pagina