Large scale RAF SE5a

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door strutter, 10 aug 2009.

  1. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Voor de ribben gebruik ik 3mm populierentriplex, dit kan onder de laser in plaatjes van 60,5 x 30,5cm.
    De laser heeft een straal van 0,3mm, als je 'op het lijntje snijdt' gaat er dus iets van je werkstuk af, op zich wel prettig met oog op de pasvorm.
    Bij zeer secuur werk dien je een 'over' offset te geven aan je lijnen voor de perfekte pasvorm.
    Ze snijden ook balsa.

    Groeten, Ralf
     
  2. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat hoef ik dan al niet meer te vragen ;) :thumbsup:
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Capstrips, capstrips, webbings, webbings, wat een berg met 4 vleugels!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Alles met witte houtlijm dus fixeren met spelden..
    CA hecht ook niet echt lekker aan het populierentriplex.
    Maar ik ga stug door hoor :D

    Groeten, Ralf
     
  4. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.404
    Locatie:
    Stein
    Dat is inderdaad het nadeel bij dubbeldekkers.
    Veel van hetzelfde. Maar het eindresultaat maakt weer veel goed.
    Ga zo door . Het ziet er goed uit.


    Ton
     
  5. WV

    WV verslagschrijvers

    Lid geworden:
    3 okt 2003
    Berichten:
    2.932
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dáárom heb ik niet zoveel met dubbeldekkers. ;)


    :thumbsup::thumbsup:
     
  6. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Verbluffend trouwens hoeveel torsiestijfheid de webbings toevoegen aan de vleugel!
    Eerst was hij erg flexibel, met de webbings al minder en nu met de capstrips erop wordt hij echt nog een stuk stijver :D

    Groeten, Ralf
     
  7. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Inmiddels ligt de laatste vleugel #4 op de bouwplank

    [​IMG]

    Er waren nog wat ribben en riblets 'over', daarvan maak ik voor Fablab een stukje vleugel als 'wandbekleding' :D

    [​IMG]

    Toch een aardig stukje op kunnen schieten de laatste weken :D

    Groeten, Ralf
     
  8. MichielNED676

    MichielNED676

    Lid geworden:
    23 sep 2005
    Berichten:
    964
    Productie draaien!! Wat een vleugeloppervlakte zeg! Mooi!!!!
    Welke motor komt erop? Grt Michiel
     
  9. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Aardig vleugeloppervlak ja, vergelijkbaar met je TC Pup.
    2,5m span met 48 cm koorde.
    Torretje wordt de vertraagde ZG38 ;)

    Groeten, Ralf
     
  10. Martin Barbier

    Martin Barbier

    Lid geworden:
    2 apr 2007
    Berichten:
    395
    Locatie:
    Waddinxveen
    Je hebt echt meters gemaakt Ralf !!!! Ziet er heel strak uit ;-))
     
  11. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Dank je wel Martin :D
    (zoals je kunt zien ligt het hok nog wel even te vol om vast aan je romp van je Camel te starten :()

    Even een vraag van mijn kant aan jullie:

    Voor de instelhoeken van de vleugels heb ik 2,5 graden aangehouden.
    Vleugelprofiel is RAF-15, stabilo staat op 2,6 graden.
    Uitgangspunt was dezelfde setup als de Toni Clark Pup, die vliegt er goed mee.
    Nu heeft de echte SE5a 5 graden instelhoek en sommige modellen ook welke daar ook goed mee vliegen (Dennis Bryant en Topflite).
    De Duncan Hutson tekeningen geven 3 graden aan maar met een ander vleugelprofiel.

    Omdat ik nu al redelijk met de vleugels vorder moeten de instelhoeken definitief worden bepaald.

    Mijn vraag: zal ik de boel naar 3-3,5 graden opschroeven of houd ik deze setup aan?
    De cabane zou dan opnieuw afgesteld moeten worden maar is mogelijk.
    Instelhoek van het stabilo wordt niet veranderd.

    Hoop dat jullie nuttige response hebben voor me, ik twijfel nog een beetje.

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2013
  12. tonspit

    tonspit

    Lid geworden:
    3 sep 2013
    Berichten:
    1.404
    Locatie:
    Stein
    Bij de grote tiger moth van Toni Clark zijn de instelhoeken van de vleugels 2,5 graad en van het stabilo 4 graden.
    Hij vliegt er uitstekend mee.
    Nu ben ik zelf met een nieuwe tiger moth bezig ,schaal 1:3 ,en ben ook nog aan het nadenken over de instelhoeken , omdat ik het originele profiel gebruik.
    De echte tiger moth geeft 4 graden instelhoek aan en het stabilo is verstelbaar.
    Ik zal deze discussie met belangstelling volgen.

    Ton
     
  13. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    De grote Moth van Toni vliegt daar inderdaad zeer goed mee Ton.

    Ik heb de vraag toch ook maar even uitgezet bij Mick Reeves en Toni Clark :D.
    Antwoord van Mick: Answer is simple, copy the full size!
    Dat betekent dus: ombouwen naar 5 graden.

    Hou jullie op de hoogte

    Groeten, Ralf
     
  14. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Kreeg dit bericht van Toni Clark:

    the SE5a Riggers manual gives 2,5 for both wings, the tailplane had an average of almost 3, the adjustment was to compensate for various paraphenalia that was fixed around the cockpit such as bombs and so on.
    But you can safely use 2,5 on all three surfaces just like my Pup.
    Best regards. Toni.

    Goed te horen dat de gekozen 2,5 graden gaan werken!
    Ik mailde hem terug dat de originele tekeningen eigenlijk toch echt 5 graden aangeven, daarop kreeg ik dit:

    Hello Ralf,
    the riggers manual I have came from Norman Butcher, he started the Radio Modeller, his father was an airframe rigger on the western front, I got this out the other week for another SE5a builder.
    I vaugly remember Dave Platt telling me this 2,5 was wrong as he was constructing an SE5a for Topflite some 40 years ago, Dave got his information of 5 degrees from that really decent helpful guy Bruce, the RAF museum curator.
    Anyhow 2,5 will certainly work well.
    I have always wished to build an SE5a, it is so attractive all round.
    Best regards, Toni.

    De Topflite tekeningen geven 5 graden aan voor alle vleugels.
    Deze vliegt ook erg goed, dat weten we van Ton zijn model :D

    Van Tilmann kreeg ik ook nog de bevestiging dat de 2,5 graden echt wel goed zijn.

    Resume:
    De plannen gaan niet gewijzigd worden en ik houd de 2,5 graden voor alle vlakken aan.
    Dit scheelt ook weer ombouwwerk :D

    Ik wilde graag een bevestiging hebben voor mijn bedachte setup.
    Dit blijkt gelukkig een juiste keuze te zijn geweest :D
    Wat is het toch fijn dat je ruggespraak kan voeren met de mannen die echt weten hoe het zit :D

    Groeten, Ralf
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2013
  15. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.257
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Ralf,
    heel goed dat je even ruggesraak hebt gehouden en de instelhoeken nu definitief zijn!

    Ik heb nog een kleine hint!
    Kijk is op outerzone free plans en klik op AV Roe 1911 biplane!
    Let op de bouw van de ribben want dat is echt een hele mooie constructie
    Misschien je volgende projectje?

    Mvgr Hans
     
  16. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Gecheckt Hans, is inderdaad een prachtig kistje!
    PDF gedownload
    Ribben opgebouwd uit capstrips met een enkele kern erin, top.
    Leuk model hoor, wie weet.. :rolleyes:

    Maandagavond liggen de tekeningen van je 'Duke' bij de club.
    Ongevouwen op de rol ;)

    Groeten, Ralf
     
  17. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.257
    Locatie:
    rotterdam
    Ralf,
    pb je me even wat de kosten zijn!

    Ik heb hem ook gedownload!
    Ga daar is induiken over welke assen dit kistje gevlogen werd!

    Mvgr Hans
     
  18. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
  19. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.257
    Locatie:
    rotterdam
    Daar had ik ook al zo'n gevoel van maar het kan zijn dat ie wingwarping heeft.
    Vandaar dat ik dat is effe uit ga spitten.

    Mvgr Hans
     
  20. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Haarlem
    Lijkt me geen optie met zoveel interwingstruts en kruisdraden.
    Maar wellicht kun je toch iets vinden, leuk dat research! :D
    O.K. back on topic weer ;)

    Groeten, Ralf
     

Deel Deze Pagina