Last Down XL V3 thermiekzwever van Staufenbiel

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door RCEFlyer, 16 apr 2010.

1. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Hoi,

Dat is inderdaad een zwever bij ons op de club. Staat hier ook in de topic. Hij heeft het alleen nooit gemeld op het forum hier.

Als ik het zo gezien heb is het net of ze 100cm grenen latjes hebben gebruikt voor de liggers en nog een stukje voor het einde maar dit precies verkeerd om hebben gedaan. Dus zeg de verbinding op circa 30cm vanaf de wortel. Net voorbij de carbonstaaf.

Breukvlak van de bovenste lat/ligger was heel vlak en de onderste was geknakt.

Ik gok het dus ook dat er een paar in omloop zijn waar er iets mis is gegaan met de liggers.

Gr. Dennis

2. johan.heyrman

johan.heyrman

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Na dit te horen ga ik de nieuwe vleugels toch even openen en verstevigen met een langere carbonstaaf of wat extra latjes.

3. Wubbe

Wubbe

Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Besef je wel dat je nu het probleem van iemand anders (Staufenbiel) aan het oplossen bent.

4. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004
    Je kan wel de oude vleugel eens strippen om te kijken hoe deze is opgebouwd. Dus bv wel een ligger uit één stuk of toch 1 meter + een stukje.
    Blijft raar want bij ons club geval was het ook echt geen vol up bij hoge snelheid. Gewoon van glijvlucht uit een beetje up om te corrigeren.

5. hansdkru

hansdkru In Memoriam

Lid geworden:
    17 jan 2005
    Motor last down himax 3526????

Hallo allemaal,

De problemen met de vleugel geeft mij geen goed gevoel, de mijne moet zijn eerste vlucht nog maken, ik zal maar een paar schietgebedjes doen.
    Van de motor van de lastdown is helaas weinig te vinden.
    Op de site van Himax kwam ik wel de 3528 tegen, die verdacht veel op de motor lijkt die bij de lastdown zit. Na wat metingen gedaan te hebben is mijn mening dat dit de motor is.
    Ik heb de vraag aan Staufenbiel gesteld, en daar kreeg ik een nogal ontwijkend antwoord.
    De vraag aan Himax gesteld of er motor gegevens zijn van de 3526, en daar kreeg ik het antwoord dat die motor niet voor komt in hun assortiment??

http://www.maxxprod.com/pdf/HC3528-0800.pdf

Volg de link en kijk zelf.

Groet Hans

Laatst bewerkt: 12 aug 2010
  6. johan.heyrman

johan.heyrman

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Ik gaf ook een klein beetje up om te corigeren, helemaal geen grove snelheid.
    Gelukkig heb ik de rest kunnen landen zonder verdere schade... oef ....

Ik ga inderdaad de oude vleugel al even helemaal ontleden.

De nieuwe zal toch moeten verstevigd worden al is het enkel om mij een goed gevoel te geven tijdens mijn toekomstige vluchten ;-)

@D.knoppers, kan jij eens bevragen of de last down bij jullie in de club verstevigd is nu a.u.b. ?

7. DennisK

DennisK

Lid geworden:
    28 feb 2004

Wat denk je :D Deze was total. Dat was krak weg vleugel en spinnend naar beneden vanaf een meter of 25. Lipo sloeg kapot en schoot uit het model waarna het zorgde voor een flinkje rookpluim op het veld.

Linkje van de topic staat een paar posts hier boven.

Over de nieuwe weet ik niets.

8. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Die kapotte xl uit het draadje uit het andere forum, is dat nou die van de topicstarter? Zuur zeg!

9. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Moet de carbonstaaf eigenlijk in de romp gelijmd worden, of mag deze gewoon los blijven zitten?

10. hansdkru

hansdkru In Memoriam

Lid geworden:
    17 jan 2005
    Carbon staaf

Hoi Japie,

De carbonstaaf zit los, en begrenst door de spanten in de vleugel, zodat hij niet weg kan schuiven.
    Tijdens het trasport van de romp is het plezierig dat de uitsteeksel er af zijn.

Met vr gr Hans

11. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Okee! Ik heb hem dan ook los laten zitten, gaat inderdaad prima!

Daarnet de maiden-flight gedaan! Echt super! Echter moet ik nog wel wat finetunen aan het CG, en mij viel op dat de regelaar en motor snoeiheet waren na de vlucht. En dat terwijl ik niet meer dan 3/4 gas heb gegeven. Is dat normaal?? Er zit wel een gat voor in de spinner voor lucht inlaat, maar er is nergens een luchtuitlaat te bekennen? Hoe is dat bij jullie last-downs?

Dank!
    edit: ipv motor had ik ontvanger getyped :rolleyes:

Laatst bewerkt: 15 aug 2010
  12. hansdkru

hansdkru In Memoriam

Lid geworden:
    17 jan 2005
    Maiden

Hallo Japie,

Grandioos dat je maiden zo goed gegaan is, en dat zonder gekke dingen.
    Dat je regelaar warm is dat kan ik me voorstellen, ik heb gisteren een accu pakket leeggedraard (in de tuin) en heb toen wat metingen gedaan, tw het vermogen schommelde rond de veertig amp, ongeveer 320 watt.
    Ook de temp van de regelaar gemeten, die kwam uit op 53 graden celcius, ook de motor temp gemeten was 60 gr celcius, naar mijn gevoel best wel warm.
    Maar hoe je ontvanger zo warm komt kan ik alleen maar naar gissen, er zit inderdaad een ventilatie gaatje in de spinner, en wat ik me voor zou kunnen stellen is dat de koellucht langs de ontvanger gaat, waardoor deze opwarmt, ik heb de test gedaan met de cockpit open, dus de omstandigheden zijn niet vergelijkbaar met jou situatie.
    Of ligt de ontvanger dicht bij de regelaar of motor?

Meer kan ik zo een twee drie niet bedenken.
    Heel veel succes met de lastdown, en houd hem heel.

Groet Hans

13. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Bedankt voor de info! Echter heb ik per ongeluk ontvanger getyped waar ik motor bedoelde.. Foutje :)

Ik ga toch achter in de romp een gaatje boren waardoor er hopelijk een betere airflow ontstaat. Ik schat dat mijn temperatuurwaarden ongeveer overeenkomen met uw metingen. Ik laat het resultaat weten!

14. hansdkru

hansdkru In Memoriam

Lid geworden:
    17 jan 2005
    Koeling Romp,

Hoi Japie,

Ik heb op duitse fora ook al dingen gelezen die duiden op behoorlijke temp van de motor en regelaar, ik heb aan de binnenkant van de cockpit achteraan twee kleine strookjes abs geplakt (1 mm dik), waardoor de cockpit een heel klein stukje open blijft staan, en hierdoor door venturi werking de cockpit tijdens de vlucht continu afgezogen wordt, in de proef opstelling werkt dit goed, temp van regelaar en motor zakte met een graad of 15.
    De regelaar heeft overigens een over temperatuur beveiliging, en als ik op de site van himax kijk naar de spec van de 3528(zie link in een van de vorige berichten) die mag 65 graden C hebben.
    Mogelijk werkt jouw idee, gaatje in de achterkant net zo goed.
    Ik ben benieuwd naar jouw ervaring.

Groet Hans

Laatst bewerkt: 22 aug 2010
  15. hansdkru

hansdkru In Memoriam

Lid geworden:
    17 jan 2005
    Link naar duitse site

Hoi Japie,

Op een duitse site vond ik nog een oplossing voor een betere koeling.

last_down_baubeschreibung

Groet Hans

16. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Dank voor de info! Daar ga ik vandaag eens even mee bezig! En oh, wat vliegt die kist toch heerlijk!!

Voor de mensen die nog een Last-Down willen aanschaffen. Ik heb er een 'over'.
    <Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Laatst bewerkt door een moderator: 18 nov 2015
  17. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Een ventilatieopening achterin heeft minstens evenveel effect als voorin. Als je er een soort "scoop" overheen zet is het effect veel beter; die sleufjes op de Duitse site hebben ook alleen maar effect als er achteraan ergens lucht wordt afgezogen.
    Misschien is die een idee: (heel ander model maar zelfde functie)

Gemaakt van een afgesneden plastic koffielepeltje. Kan je ook achterstevoren gebruiken voor afzuig.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  18. hansdkru

hansdkru In Memoriam

Lid geworden:
    17 jan 2005
    Koeling

Hallo Bart,

Wat je zegt klopt helemaal, het volstaat niet alleen om aan de voorkant een sleuf te maken, er moet ook ergens een afvoer van warme lucht zijn.
    Daarom heb ik aan de achterkant van de cockpitkap twee 1 mm dikke strookjes abs geplakt, waardoor er aan de achterkant een heel klein spleetje ontstaat, waardoor de lucht afgezogen wordt, maar zoals jij het doet met het stukje van een lepeltje werkt natuurlijk ook.
    Voordat ik de sleuf in de neus en de de strookjes onder de cockpitkap gemaakt had liep de motor temperatuur op naar 75 graden celcius, en nu zo rond de 55 a 60 graden, dus binnen de motor specs.

Groet Hans

Laatst bewerkt: 22 aug 2010
  19. _Dutchy_

_Dutchy_

Lid geworden:
    28 dec 2008
    En daarnaast schijnt het volgens de wetten der techniek ook zo moeten te zijn dat de afvoer 1,5 - 2x de toevoer is.
    Mjaa, als het werkt dan werkt het :cool::p

20. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Gevoelsmatig zeg ik dat dat ervan zal afhangen of de luchtstroom geforceerd wordt. Als je zo'n scoop maakt, zodat de lucht enigzins geforceerd wordt binnengeblazen, dan hoeft de afvoer-opening denk ik niet groter te zijn dan de aanvoer.
    Aan de andere kant betekent een geforceerde aan- of afvoer natuurlijk ook luchtweerstand...

Deel Deze Pagina