Last Down XL V3 thermiekzwever van Staufenbiel

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door RCEFlyer, 16 apr 2010.

1. _Dutchy_

_Dutchy_

Lid geworden:
    28 dec 2008
    Geforceerd erin is of geforceerd eruit of groter debiet van je koelopening.

Maarrûh, Jip&Janneke engineering werkt nog altijd het beste bij modelbouw.
    "Wordt het koeler dan werkt het :) "

2. VINTAGE FLYER

VINTAGE FLYER

Lid geworden:
    12 feb 2005
    ik sta op het punt ook deze last down te bestellen bij staufenbiel :yes: voor zover ik de ervaring van onze menno(Rce flyer) moet geloven is dit n perfekt vliegende zwever en ook nog ns keurig afgewerkt:yes: heeft iemand nog andere ervaringen met de last down?? punten die ik evt met de opbouw zou kunnen verbeteren:yes:

mvgr johan snijders

3. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Niet mee raggen en stunten. Hij is erg licht, daardoor is hij ook goed in thermieken. Maar dus niet sterk. Een looping kan wel, maar niet met 100 km/u en vol up ...
    Verder een goede kist.

Dirk.

4. hansdkru

hansdkru In Memoriam

Lid geworden:
    17 jan 2005
    last down

Hallo Johan,

Ik heb deze kist ook, en al diverse malen mee gevlogen, tot nu toe geen problemen.
    Maar Dirk heeft volkomen gelijk, het is zeker geen kist om mee te raggen, en het is ook zeker geen beginners kist. Let bij het in elkaar zetten op dat je het zwaartepunt goed ver naar voren legt, ik had het voorste punt van de specificatie aangehouden, maar er moest nog dertig gram bij.
    Toen dat er niet in zat had de kist de nijging om te pompen, en in een bocht weg te vallen.

Groet Hans

Laatst bewerkt: 7 okt 2010
  5. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    degene waar die link over gaat heeft voor € 130 (en zonder verzendkosten) een nieuwe LD kunnen kopen, vind ik wel een nette deal, ik weet niet hoeveel korting jou is aangeboden?
    Maar, als zou blijken dat je vleugel is gebroken op een lijmnaad van een ligger dan heb je natuurlijk een ander verhaal...

6. VINTAGE FLYER

VINTAGE FLYER

Lid geworden:
    12 feb 2005
    oeps!!! vleugel sterkte problemen:sad: toch heb ik ook erg veel positieve berichten gehoort over dit model de last down:yes: als ik deze kist heb zou ik dan de vleugels moeten gaan verstevigen of is dat te ver gezocht??? of kan ik er vanuitgaan dat bij degene met de vleugel problemen n fabrieksfout is :confused: die menno(RCE flyer) dit vind ik echt erg voor hem:yes: hij was er zo gelukkig mee:sad:

mvgr johan snijders

Laatst bewerkt: 6 okt 2010
  7. johan.heyrman

johan.heyrman

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Ik heb ook een last down 3xl v3 (gehad) waar de linkervleugel van gebroken is.
    Zoals aangegeven is het geen zwever om mee te stunten, enkel zeer voorzichtig en zachtjes vliegen, daar is hij voor gemaakt.

Als je de kennis en tijd hebt om de vleugels te verstevigen zou ik dat zeker aanraden.

Groetjes
    Johan

henb

8. VINTAGE FLYER

VINTAGE FLYER

Lid geworden:
    12 feb 2005
    ok naamgenoot johan:lol: dus extra verstevigen zou wel n oplossing zijn voor het probleem??? maar zou staufenbiel hier ondertussen niet op ingesprongen zijn wand dr zijn al enkele craches met dit probleem!!! momenteel komt er n nieuwe lichting last downs bij staufenbiel hij is binnen nu en n week leverbaar bij hun:yes: maar of ze echt verbeteringen hebben aangebracht???

mvgr johan snijders

9. johan.heyrman

johan.heyrman

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Volgens een mailtje dat ik van Staufenbiel kreeg zijn er van die v3 duizenden verkocht en geen enkele heeft problemen.

Behalve dan die van mij en nog enkele anderen die ik ken (wel verdacht)

Zoals vermeld, verstevigen kan geen kwaad denk ik, een extra 50 a 100gr aan gewicht kan deze zwever makkelijk af en zal de vliegeigenschappen minimaal beinvloeden.

10. VINTAGE FLYER

VINTAGE FLYER

Lid geworden:
    12 feb 2005
    dit is het eerste mailtje wat ik eerder vandaag terug kreeg van staufenbiel!! johan t lijkt n aardig standaart mailtje zoals die van jou:wink:

Sehr geehrter Herr Snijders,

Vielen Dank für Ihre Anfrage.

Die Last Down Modelle werden seit mehreren Jahren verkauft, ohne dass es
    Probleme mit der Fläche gibt. Generell kann man sagen, dass man durch
    Überlastung jedes Modell zerstören kann.

Mit freundlichen Grüßen aus Hamburg

Ihr Staufenbiel Team

Gustav Staufenbiel GmbH * Seeveplatz 1 * 21073 Hamburg * Tel: 040-30061950
    Geschäftsführer Andreas Och * Handelsregister Hamburg HRB 50171

en nu heb ik deze weer retour gedaan let niet op mijn duits das nie zo best :rolling:

durch uberbelastug ja!! aber beim collegen fliegers war dar keinen sprage ich
    fliege shon zeit 35 jare und habe shon einigen erfarung mit e segler die
    colege flieger flogen darmals ganz normall und und dan kriegen die n flugel
    bruch ???kunnen zie mir garantieren das die flugel bei n looping und n
    snelle lopass nicht knakt ?????

ben benieuwd morgen bericht van hun retour denk ik ik houd jully op de hoogte:yes:

mvgr johan snijders

11. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Het is misschien niet handig om een looping of low pass als voorbeeld te noemen - dat is juist het soort dingen wat hij ook al noemt waar de LD niet tegen hoeft te kunnen. Benadruk eerder dat je hele club getuige was dat de breuk juist tijdens rustig vliegen gebeurde, en dat er met het toestel niet gestunt werd (of was ?)

Ik ben wel een beetje nieuwsgierig hoe het binnenste er uit zag van die vleugel van Menno - als, zoals ergens gesuggereerd werd, bijvoorbeeld een ligger verlengd werd aan de verkeerde kant (wortel ipv tip) en het die joint is die het begeven heeft, dan moet je dat kunnen zien. Dat zou een type maandagmorgen-fout kunnen zijn.

Zelf zit ik ernstig te dubben over een LD voor het volgende seizoen... maar dan moeten dit soort incidenten niet te veel voorkomen... (of tot coulanter optreden van Staufenbiel leiden).

edit - de post van d.knoppers nog eens nagelezen. Dát is het argument dat tegenover Staufenbiel gebruikt moet worden - geen noemenswaardige G's getrokken, en vooral dat die ligger recht is afgebroken.

Overigens - als je een ligger oplengt, dan doe je dat toch met een schuine voeg, niet met een "butt joint"?

12. johan.heyrman

johan.heyrman

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Ik heb allesinds met de mijne nooit gestunt, zelfs geen zachte looping.
    De vleugel is gebroken na het optrekken uit een toch wel zeer lichte duik.

Daarom is de mijne de deur uit gegaan, had er geen vertrouwen meer in en ook te weinig kennis en tijd om balsa contructies te herstellen en verstevigen.

13. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Tja je koopt zo'n kant en klaar gebouwd model niet om de vleugel nog es effe te gaan versterken.
    Hoe is het, ik geloof dat Menno hier niet meer aktief is is 't niet? Jammer...

Om hoeveel bekende gevallen gaat het nou precies want dat wordt een beetje onoverzichtelijk.

Eentje van Menno;
    Eentje bij d.knoppers op de club;
    Eentje van Johan Heyrman?

14. Dutch_Winger

Dutch_Winger Guest

Hoi, Menno zit bij dezelfde club als d.knoppers.
    Gaat dus om 1 machine.

Guus

15. VINTAGE FLYER

VINTAGE FLYER

Lid geworden:
    12 feb 2005
    tot nu toe nog 2 gevallen eigelijk valt dat nog mee want dr zijn dr echt n berg van verkocht ook hier in nederland:yes: maar ik vind dat het eigenlijk gewoon niet mag gebeuren voor n kist met n dergelijk prijskaartje:nooo: we moetten dr tenslotte hard voor ploetteren om n paar centen bij elkaar te krijgen!! ik tenminste wel :yes:ik wil hem erg graag bestellen:yes: maar ik durf bijna niet meer door het vleugel probleem meschien was het n maandagmorgen ld meschien ook niet zeg het maar??? ook ik zou erg graag die vleugel van onze menno ns willen zien of het nu daadwerkelijk n bouwfout is of dat deze vleugels echt zwak zijn op die bepaalde plek:yes:

@bdoets ik had het meschien wat anders kunnen brengen?? maar ik vind dat n normale!! looping gewoon moet kunnen met n dergelijke zwever!! ,zoals ook het licht aanduiken om uit n termiekbel te komen dat is wel ns nodig anders word hij meschien erg klein en gaat hij onze petrus de hand schudden:D en loopasses als je maar gewoon strak stuurt en geen abrupte bewegingen maakt moet dat gewoon kunnen:yes:doe je dit erg lomp kan ik me voorstellen dat de vleugel de geest zou geven:wink:

en het is zo,n prachtige zwever snif snif :cry:

mvgr johan snijders

16. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
    Gewoon kopen die zwever.
    Ik heb de Last Down XXL V3 gekocht deze zomer als 2e hands. (3,2 meter versie)
    Bestaande aandrijving vervangen door een 4 cellen lipo accu 4400 en een relatief laag kv buitenloper gemonteerd.
    Daardoor vrij grote klapprop; 13/7.
    Ik vond 'm met 3 cellen te licht en kon door de wat zwaardere motor al het lood verwijderen. (60 gram).
    Er wordt nu niets warm en kan 'm ook vliegen met windkracht 5.
    Ik start de zwever met een dolly.
    Vliegt als een droom en geen problemen met sterkte issue's tegen gekomen.
    Ben

17. firefox309

firefox309 Guest

dit kan je zelfs met de cirrus zonder dat hij in 2 breekt!

een toestel als de last down moet tegen wat acro bestand zijn.
    een looping, een rugvlucht, een rol ... van dit alles zou hij niet uit elkaar mogen vallen.

van de 2 last downs die ik heb zien vliegen, zijn ze beide niet langer heel gebleven dan 5 vluchten.
    ik baar me er toch wat zorgen om.
    dan koop ik voor dat geld liever een ander toestel.
    genoeg te vinden in die klasse.

18. Roop

Roop

Lid geworden:
    3 jul 2009
    Ik heb zeer positieve ervaringen met de LD. Ik heb sinds april een LD met 2.80 spanwijdte en vlieg er niet echt voorzichtig mee, geen problemen. Er vliegen bij ons op de club meerdere mensen met LD's van diverse afmetingen en die zijn allemaal heel gebleven. 1 wordt meer als acro kist gebruikt als normale zwever en die blijft ook heel. Dus.......

19. johan.heyrman

johan.heyrman

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Heb ik veel pech :-(

20. firefox309

firefox309 Guest

het ware beide de grootste modellen. (ik vermoed 3m60?) of hoe groot zijn ze.

Deel Deze Pagina