Last Down XL V3 thermiekzwever van Staufenbiel

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door RCEFlyer, 16 apr 2010.

1. Kingpin

Kingpin

Lid geworden:
    18 nov 2003
    Hier 2 filmpjes van een XL versie die ik nu een jaartje vlieg, en hij bevalt uitstekend (ook bij Staufenbiel vandaan met de standaard Himax setup die erbij wordt geleverd).

op eenzame hoogte met een grote buizerd :)

even wat koeien ontwijken bij de landing:

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Lyckele

Lyckele

Lid geworden:
    20 okt 2007
    Mooie opnames Kingpin!! ook leuk, samen in een el met een buizerd!

(wat voor camera heb je er voor gebruikt?)

Grt Lyckele

3. Kingpin

Kingpin

Lid geworden:
    18 nov 2003
    Bedankt !
    De camera is een Canon Legria HF-S100 HD Camera.
    even offtopic, hier heb je een opname van me die met een beetje edit werk hele mooie plaatjes opleverd, btw, dit eindigd trouwens op ons vliegveldje :)

4. firefox309

firefox309 Guest

je bedoelt die koeienweide? ;)

erg leuke filmpjes.
    helaas is het vliegseizoen voor velen weer afgelopen, en zullen we meer op de bouwdraadjes moeten kijken deze winter :)

5. Kingpin

Kingpin

Lid geworden:
    18 nov 2003
    Ja :yes:

Ja, binnenkort binnen vliegen ben ik bang.
    Alhoewel .. als het maar droog is, een half uurtje moet kunnen in de kou toch.

6. stef1987

stef1987

Lid geworden:
    30 sep 2008
    Ik ben sinds kort ook bezitter van een LastDown 3,60m. Ik heb hem van iemand overgenomen. Nu heb ik een paar vraagjes over onder andere de setup:
    1. Ik vind de Dymond servos (D250) vrij goed aan de prijs.... ik heb er 4 nodig dat maakt bijna 80 euro. Zijn er andere servo's te gebruiken met bijvoorbeeld minder kracht (1.8 kg/cm of 2.0 kg/cm)?
    2. Na het doornemen van dit draadje, en een tip van mijn oom, twijfel ik over de lengte v/d carbon buis die in de wortel gaat. Bij mijn model is dit ongeveer 10 cm. Is het verstandig om, met een passende boor, ervoor te zorgen dat deze per kant zo'n 30 cm erin gaat?
    3. Om te zorgen voor extra (wellicht overbodige....) sterkte ben ik aan het overwegen om bij de gaten waar de servodraden doorheen gaan om daar oók een carbon bij in te monteren van iets van 30 tot 40 cm per vleugel. Deze gaat vanzelfsprekend dus niet door de romp. Zou deze aanpassing overbodig zijn?

Ben benieuwd naar jullie reacties.

7. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    De constructie van de vleugel van de Last Down ken ik niet. Naar in het algemeen geldt dat het uitboren gan het gat voor de vleugelpen niet zinvol is. Je brengt wel extra carbon buis aan in de vleugel, maar in de vleugel is geen voorziening om de krachten op de carbon buis over te brengen.

De ligger is op de plaats waar de carbon buis zit extra versterkt door b.v.de buis waar de carbon buis in past en triplex webbing. Die zal ontbreken op de plaatsen waar je de vleugel uitboort.

Hetzelfde geldt voor de buis die je wilt aanbrengen bij de servokabels. Die buis zelf is sterk, maar die komt in balsa ribben. Als de vleugel wordt belast kunnen de balsa ribben de krachten niet kunnen overbrengen op de carbon buis. Die zijn daar niet sterk genoeg voor en zullen breken.

Laatst bewerkt: 11 dec 2010
  8. stef1987

stef1987

Lid geworden:
    30 sep 2008
    Oke duidelijke uitleg!! Dan ga ik hem niet verstevigen... Ik ben wel benieuwd hoe mijn 360 verzie gaat vliegen. Ik ben een beetje "bang" dat hij snel binnen zal komen.

9. Hans N.

Hans N.

Lid geworden:
    9 feb 2003
    Stef,

1. Neem het advies gewoon over, honderden LD's vliegen zo naar tevredenheid van de piloten (/Staufenbiel-klanten). En wat is €80,- voor 4 servo's, als ze lang meegaan en geen problemen geven. Niet vervangen door goedkope china-servo's.

2. Jouw carbon buis is (maar?) 10cm lang(kort), dat verwondert mij toch een beetje. Als je met een dunnere diameter stang/schroeverdraaier in de "wortel" gaat, kom je dan verder als een aantal cm's? Misschien heeft de vorige eigenaar de buis wat verkort, of de originele buis vervangen door een kortere.
    Dat zou ik wel even nakijken.
    Uitboren heeft inderdaad geen zin zoals de vorige schrijver al schreef, omdat er dan geen versteviging om zit.

Voor de rest zijn alle versie's van LD prettige zwevers, altijd positieve berichten over gelezen, dus veel plezier en goede (genotvolle) vluchten met je nieuwe aanwinst.

10. stef1987

stef1987

Lid geworden:
    30 sep 2008
    Ik zag nog even overwegen voor de servo's....ik twijfel er niet aan dat ze slecht zijn.

Net heb ik even de carbon buis opgemeten. Per kant gaat hij 15 cm in de vleugel.....voor een 3.60 m model lijkt mij dit aan de krappe kant. Maar ik zal hem voorlopig even origineel laten en kijken hoe hij vliegt.

11. hansdkru

hansdkru In Memoriam

Lid geworden:
    17 jan 2005
    lastdown

Hallo allemaal,

Ik heb de LD 2.80 meter, de koolstof staaf is 49 cm lang, en in de vleugels gaat hij er 21 centimeter aan iedere kant in, blijft 7 cm voor door de romp
    Er zijn al een flink aantal vluchten mee gemaakt zonder problemen.

Met vr gr Hans:D

Laatst bewerkt: 12 dec 2010
  12. takeoff

takeoff

Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Last Down XXL V3 vleugelbevestiging met veer

Hallo,

Ik ben zo goed als klaar met mijn Last Down 3,20 m V3. Ik heb alleen problemen met de vleugelbevestiging. De 2 vleugelhelften van de Last Down worden vastgezet met een veer die middels ogen van de 2 wortelrib van de vleugelhelften zitten. Bij mij zitten de vleugels daarmee niet goed vast. Als ik de Last Down schuin vasthoud schuift een vleugelhelft al een halve centimeter van de romp. Hier durf ik niet mee te vliegen. Ik heb vervolgens de ogen iets verder de vleugelwortel ingedraaid zodat de veer iets verder zou uitrekken, echter nu krijg ik die veer niet aan die ogen vast. Hebben jullie ervaringen/tips hoe om te gaan met de vleugelbevestigiging?

Takeoff

13. Josv

Josv

Lid geworden:
    1 sep 2003
    @ Takeoff

Je moet hier eens kijken: epsilon-competition-9
    Ik denk dat dit hetzelfde probleem is.

Groetjes,

Jos

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  14. takeoff

takeoff

Lid geworden:
    25 mrt 2009
    Dank je Jos,

in het testbericht van FMT http://www.modellhobby.de/testberichte/epsiloncomp_fmt2010.pdf
    stond inderdaad een alu beugeltje om die veer vast te houden terwijl je dan op je gemak de 2 de vleugel kan bevestigen, handig. Verder heb ik Carbon staaf met epoxy iets opgeruwd. De veerkracht van de veer samen met de wrijvingskracht van de carbon buis zijn nu voldoende om ervoor te zorgen dat de vleugels blijven zitten.

Nu eerst maar eens een paar vluchtjes maken en kijken hoe het dit in de praktijk werkt.

Deel Deze Pagina