Last Down XL V3 thermiekzwever van Staufenbiel

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door RCEFlyer, 16 apr 2010.

1. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Bart,

de verkoper van Staufenbiel wilde me nog wel een metal gear servo voor hoogte verkopen :roll:.
    Ik had al op een Duits forum gelezen dat ie staartlastig was, maar volgens de berichten was dat met de versie V3 een stuk minder.
    Ik heb er dus een lichtere servo in zitten voor hoogte, scheelde toch weer 10 gram.

Kan hem eventueel ook weer demonteren en een grote voorin zetten, maar eerst maar eens zo proberen.

Ik schreef al dat ik die afdekkapjes niet mooi (lees lomp groot ;) ) vond, maar ik heb ze tijdelijk met tape gemonteerd.
    Zo kan ik rustig op zoek naar iets mooiers :)

In de vleugels zitten wel Dymond servootjes met metal gear, die zijn echter dusdanig klein dat die hele ophoging in het afdekkapje overbodig is :cool:

Afijn, morgen maar eens kijken hoe het CG uitkomt ...

Grtz,
    Menno

2. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Wat jammer dat bij het model de kapjes over de servo's in de vleugels ook niet rood zijn. Het is natuurlijk een detail, maar wel iets om wellicht nog eens naar te kijken. :D

3. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ach, dat zou met een simpele spuitbus op te lossen zijn.
    Komt de dikte van die vleugelservo's onder de vleugel uit? Zo niet, dan zou je er gewoon vlakke plaatjes overheen kunnen plakken, dan steken alleen hevel en pushrod uit.
    Je neemt een plaatje dun kunststof dat net iets groter is dan de servobay, uitsparingkje voor de hevel, en daaroverheen (rode) tape die rondom een mm of 5 oversteekt...

4. firefox309

firefox309 Guest

@ rceflyer...
    helaas niet mooi geland, maar nogal in stuk en brokken de grond op zien knallen ;)

als je die witte servo kapjes niet mooi vind, spuit ze dan exact hetzelfde rood, en dan vallen ze nietmeer op :)

vind je je romp al krab worden met dat materiaal?
    dan moet je men DLG romp eens zien...
    ik kan men Zlog van 4.5gr (4x2cm nog nietmeer kwijt!)

5. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Haha jongens,

die afdekkapjes vormen stof tot discussie, maar wat ik al eerder schreef ... ik bezin me op een andere oplossing, tot de tijd doe ik het ermee. Eerst maar eens vliegen :)

Der servo's liggen vlak in de vleugel zonder uit te steken, dus dat schept mogelijkheden :yes:

@Firefox: weet je ook de reden van de crash ? Op de Duitse fora wordt er nameljk erg goed geschreven over deze zwever :cool:

Grtz,
    Menno

6. firefox309

firefox309 Guest

hehe, eentje was naar een verkeerd toestel aant gapen ;) das dus ook niet slim...
    diezelfde man had er zo 2 gekocht, dus zijn 2de had hij ff later klaar, en bij de maiden vloog ineens de conische spanner en spinner met prop van de motor af... niet erg handig als je hem net gooit voor op te stijgen! :)

gelukkig was deze niet erg beschadigd, en kon hij vliegen die dag.

de 1ste was helaas niets meer heel van.

7. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Afgelopen weekend is onze club naar de Eifel geweest, een clublid heeft daar zijn Last Down XL V3 gevlogen.
    Het ding bouw je in 1 dag, met gemak.
    Inderdaad was ie achterlijk, daar heeft een plak lood wat aan gedaan.
    Verder was ik onder de indruk van het vliegbeeld, erg mooi model.
    Zeer geschikt voor beginnende zwevers, vriendelijk gedrag.
    Goed model voor betrekkelijk weinig geld.
    Ook de motor/prop combi zoals Staufenbiel hem levert is goed gekozen.

GJ

8. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik hoop maar dat het zwaartepunt achterlijk was, niet de LastDown...

9. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

@Firefox: dat had dus weinig te maken met de kwaliteiten van het zweefvliegtuig :) Was het zelfkennis wat hem deed besluiten om twee toestellen te kopen ;)

@GJVO: kijk, dat klinkt goed. Dat strookt ook met de verhalen die ik op de duitse fora las :) Dat ie staartlastig is, werd daar ook door zo'n beetje iedereen aangegeven :( Vandaar mijn keuze voor een 3S2P configuratie, maar dat bleek nog niet genoeg te zijn :confused:

Nou ja, dan maar een beetje dood gewicht mee zeulen ...

Grtz,
    Menno

10. BarnOwl

BarnOwl

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Het voordeel daarvan is dat je wel wat meer "punch" hebt bij wat wind.

11. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Bart, het zwaartepunt was wat achterlijk, net als de piloot ;-)

En dat beetje extra gewicht kan de kist wel hebben, dinsdag gaan we hem eens in het vlakke Stompetoren vliegen, kijken hoe ie het daar doet.

GJ

12. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

@GJ: laat aub even weten wat jullie bevindingen zijn, ben wel nieuwsgierig.

ik ben bijna klaar :)

Vandaag een beetje lood van m'n clubmaatje gehad, dus ik kan morgen eens even kijken hoe het allemaal uitpakt :)

De voorspellingen voor morgen zijn echter niet geweldig, dus invliegen zal wel woensdagmiddag worden vrees ik :(

Grtz,
    Menno

13. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    ipv afdek kapjes kun je ook folie over de servo's doen .heb ik ook bij mijn condor evo 4 gedaan .maak eerst een mal van karton voor een sleuf voor je servo hevel . neem dit over op de folie ,servo hevel recht op laten , folie plaatsen even strijken en klaar .
    het plastic kapje op de staart kun je of met siliconenkit vast zetten of met tesa tape .

14. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

folie had ik ook al over nagedacht, leek me ook een aardige oplissing. Ik wel echter toch een afdekkapje over m'n servohoorntje ... nou ja komt nog wel :)

Siliconen-kit is ook een optie, ik kreeg ook al een tip over canopy glue ...
    Ik heb het nu met tape zitten, maar dat vind ik niet echt mooi :(

Dan weer verder met het verslag:
    jaja, de laatste loodjes ... met recht :( Ik kom zonder lood toe te voegen niet aan een correct CG :evil:
    Jammer maar helaas ...

Vandaag even bezig geweest met het afstellen van de roeren en instellen van de zender.

Ik begin gelijk even met een vraag, volgens de handleiding zijn dit de geadviseerde uitslagen:

Het zal wel kloppen hoor, maar zijn dit niet heel erg kleine uitslagen ? Wat hebben jullie zoal ingesteld op een zwever ???

Als een van de laatste klusjes moest de ontvanger nog een plaatsje krijgen. Ik heb de antenne in een buisje geschoven, dat kon ik vervolgens fixeren in een van de steunen van de battery-tray die vrij ver naar achter doorloopt. De voorzijde van het buisje heb ik met een tie-rap vastgezet, de ontvanger zelf met klittenband.

Toen heb ik even een test opstelling gemaakt, zodat ik even goed overzicht had om alles te controleren. Alle roeren zijn eerst mechanisch zo precies mogelijk afgesteld. Daarna ben ik met de instellingen in de zender aan de slag gegaan.

Om de roeren zo nauwkeurig mogelijk af te stellen heb ik een liniaal gebruikt.

zenderinstellingen (MX-16):
    1. De rolroeren zijn eerst in de zender zo afgesteld dat ze 10 mm uitslag hebben, daarna heb ik 40 % differentieel (als uitgangspunt) ingesteld.

2. De spoilerons heb ik toch even op een schakelaar gezet, in dit geval sw3 (linksbovenaan zender). Daarvoor heb ik in het menu "Flachenmix" de voorgeprogrammeerde mixer "Bremse->QR" gebruikt en deze vervolgens aan switch 3 toegewezen.

3. Bij het inschakelen van spoileron wil je graag wat "down" meegemixt hebben, dus ik heb in hetzelfde menu "Bremse->HR" op 10% gezet en ook toegewezen aan switch 3. Zou dat genoeg zijn om mee te beginnen ?

4. Vervolgens heb ik op de rolroeren 30 % expo gezet en op het hoogteroer 20%. Beide zijn uitgangswaardes, ik moet nog even ervaren wat lekker vliegt.

Spoileron
    Ik kreeg van Arjan de tip dat de MX-16 geen eindpunt instelling kent, hetgeen voor problemen met spoileron zou kunnen zorgen. Immers, als je spoileron inschakelt en daarna de rolroeren gebruikt, telt de zender de uitslagen bij elkaar op wat een kapotte servo op kan leveren.

Doordat ik ervoor gezorgd heb dat ik mechanisch een flinke uitslag bereik, gaat dat echter gewoon goed.

Heel verhaal, ben benieuwd naar jullie reacties :)

Grtz,
    Menno

15. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ik heb eigenlijk geen ervaring met dit formaat zwever, maar je roeruitslagen lijken mij in verhouding okee.

16. BarnOwl

BarnOwl

Lid geworden:
    12 mrt 2006
    Hoezo, kleine uitslagen? Als je kijkt naar Butterfly zet Staufenbiel de maximale uitslag van rol- en remroeren op 20mm! Dat lijkt me toch genoeg voor deze zwever?

Laatst bewerkt: 31 mei 2010
  17. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    de uitslagen zijn vergelijkbaar met die op mijn Simprop Ventura van 2,6m dus het lijkt me heel reeel.

Voor de spoilerons heb je die 20mm echt nodig. Ik heb ze volgens mij nog verder staan en nog steeds blijft dat ding maar zweven...

18. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Menno,
    Even over dat meemixen van hoogte met Bremse;
    als je een vluchtfase "Landung" aanmaakt en die activeert met dezelfde schakelaar als je spoilerons, kun je gewoon de hoogte-trim gebruiken. Alle trims gelden namelijk enkel voor een vluchtfase. Dus als je hem in de "Normal" vluchtfase uittrimt, en dan al vliegend overschakelt naar Landung kun je de hoogteroer trim zo zetten dat het je bevalt. Als je dan weer naar Normal gaat staat de trim weer in de oude stand. Dat is véél makkelijker dan iedere keer het menu in moeten om die mixer bij te stellen.
    Snap je wat ik bedoel? Op dezelfde manier kun je ook een Start of Thermik vluchtfase aanmaken waarin je de uitslagen van de welfkleppen met het Flächenmixer menu instelt, en de trim van hoogte gewoon met het trimknopje.

De uitslagen lijken mij verder ook wel normaal, je zou ze groter kunnen maken als je daar behoefte aan hebt (doe ik ook vaak na het invliegen) maar dit moet gewoon goed vliegen hoor.

Succes

19. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hee jongens,

dank voor jullie reacties :) Snel hoor :shock:

Wat betreft de uitslag van de spoilerons, die heb ik mechanisch zo afgesteld dat ze tot ongeveer 65 graden kunnen, zonder dat de servo er aan gaat :cool: Daar kan dus het nodige mee ... mocht de huidige uitslag op spoileron niet groot genoeg zijn ...

@Arjan: hee, dat is een goede tip :) Daar had ik nog niet aan gedacht, thanks :thumbsup:

Vanavond vergadering op de club, maar morgen ga ik er eens even mee aan de slag :yes:

Grtz,
    Menno

20. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Om er echt effect van te hebben moet je er ook niet mee blijven zweven, maar aanduiken. Heus, pas dan wordt zo'n spoileron effectief. Bij normale vliegsnelheden merk je er inderdaad nauwelijks wat van.

Deel Deze Pagina