Last Down XL V3 thermiekzwever van Staufenbiel

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door RCEFlyer, 16 apr 2010.

1. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Bart,

ik kan natuurlijk alleen een beperkte ervaring beschrijven van de Last Down XL :)

Tot nu toe heb ik er uitstekende ervaringen mee. De Last Down is een heerlijke zwever, die erg makkelijk thermiek oppakt. De kist heeft een prachtig vliegbeeld, niet alleen volgens mij, maar ook de mening van meerdere clubgenoten :yes:

De zwever regaeert erg goed op de voorgeschreven roeruitslagen. Ik vlieg 'm nu met 40% differential en dat lijkt prima te werken, geen grote effecten van een mogelijk haakeffect zichtbaar.

De mijne weegt nu 2,6 Kg terwijl de fabrikant 2,8 Kg aangeeft.
    Dit terwijl ik toch 161 gram lood en een 3S2P Lipo pakket voorin heb.

Zoals eerder geschreven, hebje dit gewicht in de neus ook nodig, om het zwaartepunt juist te krijgen.

Ik ben nog wel een beetje aan het finetunen, maar kom nu aardig dicht bij de optimale trim-instellingen heb ik het idee.

De geadviseerde Himax 3526 outrunner is een aanrader, je hebt echt meer dan voldoende vermogen. De handstart doe ik doorgaans met 40% gas 8O

De Dymond 60A regelaar blijft lauwwarm, voldoet dus ook prima. Nadat ik wat instellingen heb veranderd heb ik het idee dat het een prima aandrijving / regelaar is voor een scherpe prijs.

De canopy bevestiging is simpel maar zeer doeltreffend. Er is een verenstalen staaf aan de binnenzijde met een glasvezel matje bevestigd. Hiermee is het bevestigen van de kap niet meer dan naar voren schuiven, naar achter schuiven en vast :)

Als ik een puntje van kritiek zou moeten noemen, is het dat ie met de geadviseerde spullen een klein beetje staartlastig is. Maar dat is simpel op te lossen ...

Kortom: als ik een cijfer mag geven dan geef ik een 9 !

Grtz,
    Menno

2. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Mooi, dat is duidelijk...Ik zou denk ik kiezen om de hoogteroerservo voorin te zetten (daar hebben we het over gehad) en misschien een 4S lipo.
    Ik vind het wel een sympathiek ding, en hoewel ik een liefhebber ben van HongKong electronica vind ik het eigenlijk ook wel relaxed dat ze er de setup grotendeels al bij stoppen.
    Choices, choices...

3. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi Bart,

ja klopt, servo voorin is zeker een goede optie. Wellicht dat je dan beter uitkomt met je zwaartepunt en geheel zonder lood kan ...

Wat betreft 4S, dat zou ik je afraden. Ten eerste is deze motor op 3S al overkill :) Zoals ik al eerder aangaf handstart ik met 40 % gas ...

Op 4S gaat het toerental verder omhoog en zal de 14x8 bijgeleverde carbon klapprop (die overigens van erg goed ekwaliteit is) wellicht vervangen moeten worden voor een maatje kleiner :(

Ik had vier nieuwe 3S/2200 Turnigy Lipo's liggen, deze zijn zeer prettig geprijsd ($ 9,95) en ivm gewicht was de 3S2P oplossing uitstekend.

Deze passen op z'n kant precies in de accuslede.
    Ik heb er een velcro band omheen getrokken om ze bij elkaar te houden, de zijkant van de Lipo's zijn ook voorzien van velcro waarmee het hele pakket op de accuslede wordt bevestigd.

Wil je nog wat schuiven met de Lipo's dan is er ruimte genoeg.

Grtz,
    Menno

4. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    wouw wat een mooie kist! Ik ga mn schuur/bouwhok eens uitruimen en dan ook deze kist aanschaffen!

Wat ik me nog wel afvraag.. Is het met deze kist ook mogelijk om heel mooi langzaam te zweven? En hoe is het overtrekgedrag?

5. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Hij kan heel langzaam en is erg lief wat betreft overtrekken, valt heel rustig weg.

GJ

6. _Dutchy_

_Dutchy_

Lid geworden:
    28 dec 2008
    :p Nou, kun je er dus makkelijk nog 200 gram lood bij steken ;)

Ik kan me vergissen maar hadden ze er bij Staufenbiel nu net niet voor gekozen om die servo te verplaatsen van in de romp (V1) naar in het kielvlak (V2) ? :confused:

7. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ja... maar als het gevolg is dat er lood in de neus bij moet, dan weet ik wel wat ik liever doe. Ik begrijp die keuze ook niet echt.
    Een servo achter in het kielvlak komt al gauw overeen met het vijf- of zesvoudige gewicht in de neus. Voor een zwever zou ik daar toch terughoudend voor zijn. Ik zou kiezen voor een bowdenkabel; ik heb daar prima ervaringen mee qua spelingvrije bediening.

Zoals iemand op dit forum als sig gebruikt: Je kan een te licht toestel altijd zwaarder maken, maar omgekeerd is een probleem. En gewicht speelt toch een grote rol bij een zwever. Ik denk dat er trouwens ook niks tegen is om onder het door de fabrikant opgegeven gewicht uit te komen.

8. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Dankje! Dus geen agressief 'ik val lekker over een tip weg en spin 50 meter naar beneden voordat ik weer onder controle ben hobbyking zwever' gedrag dus.. Hier is dus iets meer denkwerk in gestoken als ik alle ervaringen zo lees. Dit gaat hem worden! Dank!!

9. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Nee, je moet hem echt stilhangen en dan valt ie rustig over een vleugel weg.
    Na een meter of 10 vallen kan je weer rustig eens gaan sturen.
    Enige nadeel is dat de flaperons niet echt effectief zijn en er behoorlijk wat lood (accu's) in de neus moeten.

GJ

10. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Is het stabilo massief? Of zijn hier wel gaten in gemaakt. Wellicht een idee om het stabilo lichter te herbouwen als ie zo staartlastig is..

11. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    De Last Down waar ik mee gevlogen heb is niet van mij maar volgens mij is het stabilo niet massief.
    Een lichtgewicht servo (carbonite gears) kan helpen.
    En bij de bouw rekening houden dat de accu zo ver mogelijk naar voren moet.

GJ

12. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Wat is toch de reden dat zwevers in deze klasse allemaal de hoogteroerservo achterin hebben? Zoals ik al eerder schreef, een bowdenkabel naar achteren heeft naar mijn ervaring nul speling, en die kabel weegt echt een heel stuk minder dan een hele servo (en bovendien zit van die kabel alleen het laatste stukje achterin, de rest verder naar voren). Het spaart al gauw een ons of meer aan lood in de neus uit.

13. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    sorry voor mijn vraag .ik weet wat een inch en een voet is , ik weet ook hoeveel mm een yard is ,maar hoeveel gram is een ons ?

14. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    1 ons = 100 gram....

15. _Dutchy_

_Dutchy_

Lid geworden:
    28 dec 2008
    Sorry voor mijn off-topic en no offense maar dit doet me denken aan wat ik recent mee had gemaakt bij de slager.

Staat er zo'n blond Knokkes dameke voor me en die vraagt om een halve kilo gehakt.
    De slager vraagt: "een pond half om half, rund of?"
    Vrouwke: Half om half maar ik moet maar een halve kilo!
    Slager: OK, een pond wordt niet meer gebruikt hier in Nederland dus u krijgt 5 ons half om half.
    Vrouwke: Awel, verstaat u mij niet?! Een halve kilo!
    Slager was in een jolige bui en geeft als repliek: Awel, ik versta u goe eh. U krijgt 500 gram HoH.

En dat vrouwtje werd nog mooi boos zeg en zelfs nadat de slager uit had gelegd dat een halve kilo = 1 pond = 5 ons = 500 gram stond ze er nog bij alsof ze nog steeds in de zeik werd gezet.

@ Bart
    Tsjaa, als het zo ligt qua balanspunt dan is het niet echt de beste verbetering.
    Ik merk het aan mijn Blizzard, die is gebouwd voor NiCd-cellen en borstelmotoren dus dan weet je ook wel hoe dat gaat.
    Maar ja, dan neem ik gewoon lekker een 5000mAh aandrijf accu en dan spreken we tenminste over nuttig gewicht.

16. Justus

Justus

Lid geworden:
    8 okt 2003
    ik denk dat hij ounce bedoelt: 1 ounce = 28,5 gram

17. _Dutchy_

_Dutchy_

Lid geworden:
    28 dec 2008
  18. bdoets

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Nee absoluut niet.
    Gesteld dat een hoogteroerservo 20 gram weegt (kan minder zijn) en dat de lengte van CG tot kielvlak pakweg 5x zo groot is als de afstand van CG tot voorkant cockpit (waar je nog wat ballast kwijt kan).(kan ook meer zijn)
    Dan betekent dat dat als je een servo weghaalt uit het kielvlak, je meteen ook 5x20=100 g. uit de neus weg kan halen.
    Als je die servo vervolgens zo ver mogelijk voorin monteert, dan heb je nog meer gewonnen. Voor een zwever kan zo'n onsje net het verschil uitmaken tussen dalen of stijgen... (en voor harde wind kan je altijd nog ballast bijsteken)

O ja: mijn favoriete conversiesoftware heet Convert en kan je gratis hier downloaden:
    http://joshmadison.com/software/convert-for-windows/
    Alleen, een ons staat er niet in...

Laatst bewerkt: 9 jul 2010
  19. firefox309

firefox309 Guest

als we nu gewoon een grammen spreken, dan hadden de laatste 6 antwoorden niet gehoeven!

en wist ineens iedereen waarover het gaat.
    wij gebruiken in belgie geen ons of pond of weet ik veel wat. wij houden t simpel

20. _Dutchy_

_Dutchy_

Lid geworden:
    28 dec 2008
    In Belgiƫ houden ze het dan zelfs zo simpel dat het begrijpend lezen een ondergeschoven kindje wordt. ;)

Weer twee onnodige antwoorden :p

En nu: :eek:ntopic:

Deel Deze Pagina