Last Down XL V3 thermiekzwever van Staufenbiel

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door RCEFlyer, 16 apr 2010.

1. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    okee prima weer wat wijzer .bedankt ;):yes:,ben zelf enorm metrisch ingesteld en werk dus met een papiertje naast me om alles om te zetten in mm en grammen .en wat de rest van mijn vraag vindt zal me jeuken .

ik zeg bart bedankt .

2. PH_AJH

PH_AJH Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2007
    Het is wellicht off topic maar toch;
    Google heeft een prima omrekenfunctie.
    Je wilt weten hoeveel km 14 mijl is -> tik in Google: "14 mijl in km" en je hebt je anwoord.
    20 ounce in gram? Google "20 ounce in gram" en je weet het.
    5/16 inch in mm? (vaak op amerikaanse bouwtekeningen en zo): Google "5/16 inch in mm"

Werkt met heel veel maten, inhouden, gewichten en zelfs valuta. Sneller dan het opstarten van een converter.

Laatst bewerkt: 9 jul 2010
  3. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Ik heb hem besteld! Ik ga hem met exact dezelfde setup bouwen en vliegen als de topicstarter. Ik ben erg benieuwd!!

Alleen heb ik nog een vraag, die misschien niet helemaal in dit topic thuis hoort.. Ik ga hem vliegen op 2,4GHz. Ik heb wel eens ergens gelezen dat dit problemen kan geven met carbon vleugelpinnen. Iemand hier een zinnig verhaal over? (Ik heb een spectrum DX7, en was van plan de AR500 ontvanger te gebruiken, omdat die een lange antenne heeft die ik dan buiten de romp kan hangen. Of zou een AR6200 toch beter zijn?)

4. johan.heyrman

johan.heyrman

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Zou ik ook graag weten, ben nog bezig met de opbouw en heb voorlopig een AR6200 klaarliggen....

5. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
  6. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    500 is wel fullrange ;)

7. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Ja de AR500 is wel full range... maar Spektrum heeft wel een beetje onduidelijke manier om het verschil aan te geven. Bij de niet-full range ontvangers staat nooit dat het dat is, wel dat-ie geschikt is voor parkflyers en heli's, maar dat lijkt vooral te slaan op het kleine formaat....
    Als ik aan een grote zwever begin gaat daar op zeker een AR6200 in, dat geeft me toch een wat zekerder gevoel, vooral sinds ik een Sport Wing ben kwijtgeraakt waar een AR6100 in zat (inderdaad, dat is géén full range).

Japie, als je ontvanger antenne maar niet dicht in de buurt zit van die carbon vleugelpen dan zal dat niet veel uitmaken lijkt me (maar ook hier geeft de dubbele antenne van een AR6200 natuurlijk wel extra zekerheid!)

8. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Eigenlijk is elke ontvanger full range alleen bij een enkele antenne is hij minder betrouwbaar en minder geschikt voor de grotere duurdere kisten. Bereik bij optimale omstandigheden is met een 6100 net zo goed als met een 7000 alleen de 7000 heeft minder last van de omgeving door zijn dubbele antenne. De 6100 is daarom een park flyer ontvanger.

9. bdoets

bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

Lid geworden:
    6 aug 2006
    Glasvezel is geen belemmering voor het radiosignaal, dus of je de antenne er in of erbuiten hebt maakt niet uit. Bij een carbon romp moeten de antennes wél naar buiten.

10. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Een carbon vleugelpin kan een "schaduwplek" geven maar als je 1 antenne aan de onderkant en 1 aan de bovenkant van de romp maakt is er niks aan de hand.
    Die Staufenbiel vinnetjes kan je ook van een stukje lexan maken maar zijn bij een normale romp helemaal niet nodig.

GJ

11. johan.heyrman

johan.heyrman

Lid geworden:
    16 jun 2009
    voila, m'n last down 3xl v3 is net klaar...

Heb een ferme pak lood in de neus moeten steken om het zwaartepunt in orde te krijgen zoals jullie voorspeld hadden.
    Hopelijk kan ik vandaag tijd maken voor m'n maiden, zal zonder video zijn want de vliegkameraden zijn allemaal op vakantie :-(

Servo's voor ailerons, flaps, elevator
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Digital high torque bearing servo 16.2g/3.1kg/.16sec (DE Warehouse)
    Motor, Esc : 3528 Himax & Dymond 60a (bec afgesloten)
    Batterijtje: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 4000mAh 3S 40C Lipo Pack
    Bec: HobbyKing Online R/C Hobby Store : TURNIGY 5-7.5A (8~42v) HV UBEC for Lipoly
    Telemetrie: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Quanum 2.4Ghz Transmitter (Volt/Temp/Amp) V2 & HobbyKing Online R/C Hobby Store : Quanum 2.4Ghz Telemetry System Temp/Amp add-on
    Ontvanger: Spectrum AR6200 met satteliet ontvangertje http://www.horizonhobby.com/Products/Default.aspx?ProdID=SPMAR6200

Enkel voor de flaps moet ik nog een oplossing zoeken, die zitten beiden op 1 kanaal met een Y kabel, erg dom van mij maar heb vergeten 1 van de servo's om te draaien... bestaan er toestelletjes (mixers) die gewoon 1 servo kunnen reversen ?

Laatst bewerkt: 17 jul 2010
  12. Helitony

Helitony

Lid geworden:
    16 mrt 2005
  13. johan.heyrman

johan.heyrman

Lid geworden:
    16 jun 2009
  14. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

je hebt toch helemaal zo'n ding niet nodig ? Ten eerste is extra electronica een mogelijk probleemgeval EXTRA ;)

Ten tweede: Je gebruikt een 6 kanaals ontvanger, dus je kan de 2e aileron gewoon aansturen. Voordeel is dat je ook nog differential kunt programnmeren, waardoor je het haakeffect tegengaat.

Even de handleiding lezen welke kanalen je moet gebruiken en hoe je het in de zender programmeert.

Beter deze oplossing dan een extra bestelling doen, werkt mooier, is meer safe en heb je al in huis ! Wat wil je nou nog meer ?

Veel p;lezier met je Last Down :)

Grtz,
    Menno

15. johan.heyrman

johan.heyrman

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Last down 3XL V3 (3,6m) net ingevlogen, ik kan jullie vertellen dit is een een super zwever, beweegt zeer rustig, stalt heel zachtjes en een goede zichtbaarheid.

Enig mini minpuntje is dat dit een toestel is om bij weinig wind te vliegen, zoals de meeste gewone zwevers eigenlijk...
    (is eigenlijk ook niet echt een minpunt aangezien het een thermiekzwever is en thermiekzweven doe je ook niet bij WK3 of meer)

Wat betreft die flaps is er een klein misverstandje vrees ik, ik boedoelde niet de ailerons maar echt de afzonderlijke remflappen. De ailerons zijn al gestuurd door 2 kanalen op mijn ontvanger, maar voor de remflappen heb ik maar een kanaaltje meer over dus ik moet ze wel op een Y-kabel zetten. Ben net de hobbywinkel binnengestapt en die hadden een oplossing (26euro). Is een gewoon kabeltje met een blokje ertussen waar je de servo uitslag mee kan minderen of vermeerderen en reversen. Duur maar wel meegenomen, we moeten verder he ;-)

Laatst bewerkt: 17 jul 2010
  16. firefox309

firefox309 Guest

als je wat kan solderen, dan maak je een Ykabeltje voor 2.6euro :)

17. johan.heyrman

johan.heyrman

Lid geworden:
    16 jun 2009
    Tja, 't is maar een comma plaats verschil maar er zit dan ook wel wat electonica extra bij natuurlijk. Allesinds ik ben er mee geholpen ;-)

18. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    moet wel zeggen idd ,dat sinds de arf er is mensen steeds minder moeite nemen om zelf iets te maken of uit te denken , juist dat maakt voor mij het modelbouw juist leuk .

maar de last down is idd een prima zwevertje

19. Japie.G

Japie.G

Lid geworden:
    11 mrt 2010
    Zou je misschien een foto willen plaatsen van je 'cockpit' Ik wil graag zien hoe je je richtingsroer aansturing ingebouwd hebt. Bedankt!

20. hansdkru

hansdkru In Memoriam

Lid geworden:
    17 jan 2005
    lastdown vleugel bevestiging

Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen ook de trotse eigenaar van de lastdown, 2.8 meter.
    Wat mij opviel bij het plaatsen van de vleugels, is dat er best wel wat beweging zit in de bevesting. Ik bedoel hiermee dat de vleugel tip op en neer bewogen kan worden ten opzichte van de romp. Hoort dit zo of zit er bij mij iets niet goed? De pennen in de vleugel steken 1.5 cm uit.:confused::confused:

Met vriendelijke groet

Hans

Laatst bewerkt: 7 aug 2010

Deel Deze Pagina