Le santisima Trinidad 1:50

Dankzij Dirk zijn opruimwoede ook eens opgeruimd en kijk goesting gevonden om te bouwen.

De masten en ra's die al een paar weken geleden gereed waren.

Ben bezig ze met elkaar te verbinden dmv deurscharnieren.

Dit zijn de deurscharnieren. Meer voor zeer kleine deurtjes maar ideaal in mijn geval.

Ze zijn van messing dus kunnen ze met Brass Black zwart gemaakt worden.

Ook zit er een lange as aan waardoor ik de afstand tussen ra e mast kan regelen.

De ra's kunnen tot 90° gedraaid worden.

Voor de dunnere ra' tussen 5mm <> 10mm ga ik gebruik maken van een rond haakje diam. 2.5 mm.
Dit komt in een messing buisje van binnendiameter 2.5 mm en dit buisje wordt met epoxy tegen de mast geplakt.
Dit alles zal nog eens omwikkeld worden door "iets" waardoor ik een sterkere verbinding krijg.

Ben ook nog bezig geweest de Keggenrand" te maken.

Weet niet of ze voorkwamen op de ST maar ik heb ze nodig om ervoor te zorgen dat er geen water via de masten in het ruim komt.

Zoals de échte :grin: :grin: :grin:

Zeer mooi allemaal. Ben erg benieuwd hoe hij/zij er straks varend uit ziet.

Gr,
Freek

Freek , Herman en Myren hartelijk bedankt.

Volledig opgetuigd zal ze een hoogte van 155 cm krijgen en een lengte van spiegel tot uiterste punt boegspriet 190 cm.

Ik had eigenlijk in December 2009 gehoopt dit jaar er is mee kunnen te gaan varen ,maar door een chronisch tekort aan bouwtijd zal het volgend jaar zijn.

Dag Luc,

Ik heb terug met vol genot zitten lezen.
En zoals ik in het verleden ook al heb gezegd: dit is een échte schoonheid!!!

Droop

lol

ik zie dit topic voor het eerst
en het eerste wat ik denk is bent u een kunstenaar of modelbouwer
welke het ook is wat een pracht werk levert u hier
heeeeeel veel respect voor het geduld en de details die er nu al opzitten

oeps....... me mond stond nog open ff vegen, me toetsenboord plakt een beetje

grtz lip

en het eerste wat ik denk is bent u een kunstenaar of modelbouwer
Dank u wel Lip, maar ik ben maar een beginneling.

update :

Bezig geweest aan het dek.

De ondergrond zwart geverfd en dan de lindestrips van 0.5mm erop geplakt met montagelijm.

Tip meegekregen van P. Burghoorn, maar je ziet duidelijk het verschil in afwerking tussen een ervaren rot en een groentje.

Ervaring: strips van 0.5mm niet meer gebruiken als dekbeplanking. te dun om fatsoenlijk te werken.

resultaat :

de deuren, vermits men hiervan zo goed als niks meer ziet ,heb ik het maar simpel gehouden :grin: :grin:

Hallo Newbie,

Wederom erg mooi. Het dek is mooi vlak en verspringt goed. Begrijp alleen niet waarom je 0,5mm te dun vindt. Toch zou ik de deurengallerij wat verfraaien met inlegpaneeltjes ofzo...

groeten Paul

Paul, de lindefineer was niet echt van goede kwalitieit,gaf een beetje problemen.

Verder is het zeer moeilijk om overal de juiste afstand van de spleet te houden.

Ook werd de zwarte emailverf (humbrol) zacht als de montagelijm erop was gesmeerd.
Ik moest smeren en er vanaf blijven,nergens nog bijwerken of de lijm kleurde een beetje zwart.

De methode is goed en ziet er goed uit, maar de volgende keer ga ik eens voor dikker hout en dan proberen met zwart papier tegen de randen.

ps potlood en stift heb ik ook geprobeerd maar werkte niet goed genoeg.
potlood niet zwart genoeg en te moeilijk op fineer van 0.5mm en stift drong in het hout bij kopse kanten.

ps 2 : ivm de deuren : inderdaad ben nog aan het twijfelen,wil het eigenlijk nog verlicht zien.

Nog een update :

Het hekje gemaakt aan de voorkant van de boeg.

De eerste afgewerkt grating (los erop)

Mastiek gespoten voor de afdichting

De zichtbare voeg

Het stuurwiel gemaakt.

en zoals de oplettende bouwer kan zien ben ik ook bezig met de binnenplanking bij de kanonnen.

een tijdje geleden is de eerste proefvaart gemaakt op de "Molenvijvers" in Genk.

Ze is niet gezonken en teruggekomen dus de proefvaart was voor mij geslaagd.

Foto's gemaakt door Jos (alias Kreeft),waarvoor hartelijk dank.

Och och, wat een mooi zicht! Je kunt werkelijk trots op dit werkstuk zijn Luc. Zelden zie je zo'n dwarsgetuigd schip in rc-vorm. Heel mooi... Kan bijna niet wachten tot al haar masten en tuigage erop staan.

groeten Paul

bedankt Paul ,inderdaad spijtig genoeg zie je ze te weining.

ben nu bezig met een elektrisch twijntoestel te maken maar ben op zoek naar tandwielen te bevestigen, dus het want gaat nog eventjes duren.

Nog een paar foto's van mijn werk de afgelopen dagen/weken

de kapitein op 1:48

normaal gezien moest hier een groot zwart gat naar beneden zijn , maar omwille van het water niet uitgevoerd.
het hout zwart maken vond ik ook maar niks,dus volgezet met gratings(lengte is ongeveer 30cm)
mijn fout hier was dat ik dit vlak had gemaakt. toen ik dit wilde passen op het dek ,waren er overal spleten omwille van de kromming van de dekken.
dan maar afgewerkt met hout waar kanonkogels komen in te liggen.(je kan nooit genoeg kogels hebben)(grating ligt er nog los in)

Kanonkogels

Hallo,

Allereerst, top werk. Zal het zeker blijven volgen.

Mag ik vragen welk materiaal je gebruikt voor die kanonkogels??

Mvg Shadowgroup

Kijk nu eens, hier is hij gebleven..... :p
Gaat erg lekker zo te zien he....
De railing heb je dat zelf gedraaid of gekocht? En de nagels in de bank. Heb je die zelf gemaakt. Deze lijken mij gekocht.

Back