LE SPHINX 1829-1845 Stoomschip met zijdelingse raderen

in de tussentijd ook begonnen met de zeilen

fijnste wit katoen gekocht.

Gelet op het citaat,
Je trekt toch wel handschoenen aan, als je de stoommachine met olie en condens gaat opstarten om geen vlekken te maken op deze prachtige zeilen.
Vlekken van stoomolie zijn moeilijk te verwijderen.
Complimenten voor je mooie voortgang.
 
Niks handschoenen, ik hoop dat de zeilen vuilen en zwart worden door de uitstoot van de stoommachine. Alleen schrik dat er bij het opstarten een te grote vlam kan ontstaan, uit de schoorsteen ,die de zeilen in brand kunnen steken. De polyestertouwen boven de schoorsteen is ook nog af te wachten. Smeltpunt ligt op 220° bij polyester.
 
Maar goed dat je gas gaat stoken Newbie, anders moest je nog een vonkenvanger op je schoorsteen zetten. Succes met het bouwen, testen etc. Gr. Klaas.
 
Gisteren eindelijk alle ra's voorzien van zeilen, blokken en touwen.

Gereed om ze aan de masten te bevestigen.



De bezaansmast :






Grote mast :


Foremast :



 
het opbinden van de zeilen is zo te zien goed gelukt.
nu nog wat touwtjes spannen en knopen.
Heb je noch bouw tijd over voor je stoom gedeelte of ligt dat even stil nu?
 
het opbinden van de zeilen is zo te zien goed gelukt.
nu nog wat touwtjes spannen en knopen.
Heb je noch bouw tijd over voor je stoom gedeelte of ligt dat even stil nu?

Ben op dit moment volop mee bezig, de bestellijst aan het maken.

Deze week ook het kanonsgeschut getest, werkt prima. Nu alles inbouwen en dan een videotje maken.

Alleen vanaf zondag terug volop werken ,wat betekent dat alles weeral eventjes gaat stilliggen.

Bedoeling is toch om in Mei te gaan varen.
 
overzicht van vandaag:

Haken gemaakt uit 1.2mm messing en de haak platgeklopt om hem meer profiel te geven.

Al bij al gelukt naar mijn normen.

Gewoon voor de lol eens de ra's opgehangen om te zien of het mij bevalt.



full





full




ondertussen ook een soort korvijnnagel geplaatst aan de zijkanten. (gaten aan het boren in het dek voor de draden naar de werkende kannons door te steken)



full






full







en dan nu totaal plaatje met de grote ra's en de stengen laten zakken .



full
 
Ondertussen, de moed verzameld en begonnen aan het stoomgedeelte.

Het moet er ene keer van komen.

De zuiger met een boring van 16mm. ( een teflonrolletje erbij zodat je de groote kan inschatten)

20190219_185145.jpg


de zuigerstang met as van 4mm

20190219_185209.jpg


hier gewoon is in elkaar gestoken. Ziet er goed uit denk ik.

20190219_185301.jpg


Gewoon opgedraaide teflon is goed genoeg voor de zuiger af te dichten. Zeggen ze toch.

0,0,0,0 ervaring hierin.

20190219_185343.jpg


opgerold geeft dat dit

20190219_185515.jpg


en bevestigd :

20190219_195534.jpg


de bovenkant moet ook dicht gemaakt worden , dus daar ook maar teflon rond de as gedraaid
20190219_192152.jpg


resultaat:
20190219_192353.jpg


hierop komt nog een plaatje ,dat alles samendrukt.

Gereed voor het testen nu :

werkt hij of werkt hij niet ???
 
Ondertussen, de moed verzameld en begonnen aan het stoomgedeelte.

Het moet er ene keer van komen.

De zuiger met een boring van 16mm. ( een teflonrolletje erbij zodat je de groote kan inschatten)

En uitgerekend ik, Stoompomp, krijg het advies van een Belgische modelbouwer om dit niet te doen. Het teflonsnoer heeft geen "terug veer kracht".
Hij gaf mij de raad om een soort "traploop veer" veer met platte elementen toe te passen.
Ik heb zijn raad opgevolgd.
Op de onderstaande foto voorbeelden van de veer in teflon. De overmaat is ruim 0,5 mm, zodat deze door afrollen altijd klemt in de cilinder.
Voordeel, ten eerste werken de veerelementen als een soort van stoom labyrint en ten tweede is er altijd wel een veerelement dat goed afsluit
Werkt op stoom perfect. Nadeel eenmaal met stoom en stoomolie gedraaid, werkt de machine niet meer op lucht. De dikke stoomolie bij lage temperatuur zorgt, dat de veer vastplakt en niet meer kan uitdraaien.
SAM_1131.JPG
 
Als ik de laatste 2 opmerkingen lees, dan is eigenlijk de conclusie dat ik de teflon moet verwijderen en overschakelen op viton-ringen. Want zo een traploop veer maken van teflon , zou niet weten hoe het moet en de ringen kan ik gewoon kopen bij sauerbier.

De teflon in de doorvoeropening van het bovenste deksel is vermoedelijk geen probleem.
 
Want zo een traploop veer maken van teflon , zou niet weten hoe het moet

Dat wist ik toen de Belgische collega vertelde ook niet!
Het maken is eenvoudiger dan verwacht.
Je hebt een zuiger/cilinderboring van 16mm.
De teflonstaf draai je voor de zuigerveer af op buiten diameter 16,5 -0+0,1 mm.
De elementdikte 3 mm geeft een kamer diameter in de zuiger 16-((3+overmaat zuigerveer 0,3 mm)x 2) = 10,2mm.
De binnendiameter van het teflonstaf boor je uit op 10,5mm.
Het verschil in diameters is de benodigde ruimte om het teflonveer in de groef te krijgen.
Het snijden van de platte elementen heb ik gedaan met een heel scherp mes.
Ik heb de draadsnijbreedte ingesteld op 0,5mm en met een handzwengel in de holle as van de draaibank om handmatig de snijsnelheid te beheersen.
In de beitelhouder het mesje.
SAM_1472.JPG

Door draaien van de handzwengel heel gecontroleerd de groeven kunnen snijden. maximaal over 20 mm.
Wel opletten een doorn in de boring aan te brengen, anders valt het losgesneden deel omlaag en krijg je een mooie spaghetti krul.

Let er wel op, dat de slijtage bereik loopt van 16.5mm tot ongeveer 16.2mm, einde van de veerkracht.
Dit is veel hoger, dan een gebruikelijke O-ring.
 
Ik heb (wel) ervaring met die gedraaide teflon snoertjes en vond het idd geen succes. Zodra er olie bij komt lijkt het of het een soort snot wordt :eek:

Ik heb bij de vorige machine volgens tekening van teflon staf zuigerveertjes gemaakt. Volgens tekening zijn ze dan 1/10-de mm groter en je snijd schuin 1 mm er tussen uit. Dan kun je ze in de gleuf van de zuiger krijgen. Je diameter zuiger is 16 mm dus de gleuven kan je makkelijk 3.5 mm diep maken en dan de veren 3 mm breed met een diameter van 16.1 mm.

Zie mijn voorbeeld (zuiger 14 mm diameter) Onder de veren zitten nog 2 olie groefjes van 0.5 mm diep. Misschien ten overvloedde, teflon materiaal op het hoogst mogelijk toerental bewerken. Eerst het gat en daarna de buiten diameter. Een een zeer scherpe beitel of een wisselplaatje voor non-ferro metaal gebruiken. De manier van Stoompomp is waarschijnlijk nog beter m.b.t. de afdichting maar is wat ingewikkelder om uit te voeren.

p1201592-jpg.269597
 
Laatst bewerkt:
Dunz, bedankt voor een andere mogelijke oplossing.

Wat is de breedte van de teflonringen, 1 mm of 2 mm .

Je bedoeld waarschijnlijk de dikte..................die kan je aanpassen aan de gleuven die je nu al hebt in je zuigers. Bij mij zijn ze 1.5 mm dik. De gleuven zelf zijn iets breder want de ringen moeten iets kunnen "zweven" . De over gebleven ruimtes vullen zich van zelf met stoomolie en dan krijg je een mooie soepele afdichting.
 
ik ken niet veel van stoom , maar weet wel dat er bij ons leden zijn die buiten met stoom varen/rijden en tijdens beurzen op lucht draaien.
Zal eens vragen hoe zij dit opgelost hebben?
vgr Marc
 
Bedankt iedereen (alvast) voor de moeite.

Belangrijk is dat ik nu geleerd heb dat teflonveren eigenlijk beter is dan vitonringen.

Slijten minder snel weg.
 
Back
Top