Leichtwerk eta (Composite RC Gliders)

Een aantal jaren geleden liet een destijds clubgenoot (HarmS) me een filmpje zien van een zwever. Toen dacht ik eigenlijk al van ooit............ Zoek maar eens op "eta glider low pass" in google.

En link naar de eta website eta-aircraft (leichtwerk.de)

De ooit is dit jaar aangebroken, mede ook in de gedachte waarom wachten tot m'n pensioen als ik het nu kan doen. Dus enige tijd geleden heb ik hem besteld bij CRG. Uiteraard zijn er vast goedkopere of betere versies te verkrijgen, maar ik had al ervaring met deze leverancier.

Deze week kreeg ik een e-mail via FedEx en toen was het wachten aangebroken (een dag later) en toen was ze er ineens.
IMG_1227.jpg

Alles goed verpakt in een enorme doos.
IMG_1228.jpg

Motor heb ik al in laten bouwen, scheelt mij weer meten. De onderkant zoals te zien is zwart met groen. Wit is uiteindelijk ook niet goed te zien in de lucht.
9C0CB5EA-14F0-434A-89B2-6D25FF627CF1.JPG

Vleugel is maar een cm of 16 bij de wortel.
F30E0DCB-9175-437E-B14E-53FEE239A36C.JPG

En natuurlijk wil je dan ook vrij snel even kijken hoe dat er in elkaar gestoken uit ziet. Best groot en elegant kan ik zeggen.
IMG_1236.jpg

En een grote doos met veel opvulmateriaal geeft ook een berg afval.
IMG_1238.jpg

Uiteindelijk (zal wel even duren) zal er na het inbouwen van wat electronica en losse onderdelen een vliegend model zijn ontstaan.
IMG_1239.jpg

IMG_1240.jpg

Wat gaaf!! Heerlijk om naar zo'n slanke vleugel te kijken!!

Hoe zal het zijn om 'm te vliegen!?! Ben heel benieuwd wat je er tzt over zal schrijven.

Succes met het afbouwen.

Hij zal dit jaar niet meer vliegen schat ik in. Als hij dit jaar al af komt zal het te koud zijn voor mij om te vliegen. Ga dit jaar nog wel met een andere vliegen als 't goed is dus daar zal ik tzt wel wat over melden.

De setup nog even vermelden.
- Hacker A40-10S V4G kv1600 + 6,7:1 PG
- GM 22x14s
- Hacker 6S 3000 lipo
- YGE LVT95 met propeller positionering
- 4 x KST X10 mini voor flaps
- 4 x KST HS08 voor ailerons
- 2 x KST X08plus voor remkleppen
- 3 x KST X10 voor richting/hoogte/landingsgestel
- Jeti Centralbox 220 met 2 x Rsat en Rswitch en 2 x Jeti accu.
- SM Modellbau GPSlogger3 met Tek

Het kan wel zijn dat ik voor richting/hoogte toch andere (X12/15 of zo) ga gebruiken.

Alles bij elkaar maakt dit een versie die met de hand te gooien is, zie ook:
ETA 6.2m and Ventus-3 6m - Client Test Flights - YouTube
ETA 6.1m - Easy handlaunch - Even in thin air at 2500m sea level - YouTube

Lekker warm weer om wat lijm te zien drogen vanavond. De klepjes voor het landingsgestel zijn aan de beurt. Ik pak nu eerst alles aan waar ik nu nog goed bij kan.

De klepjes sluiten nu nog niet vanzelf en ik zag dat dit met een single-pull systeem met een veertje zonder pull prima gaat werken.

De deurtjes dicht.
IMG_1246.jpg

Deurtje open, nog zonder veertjes.
IMG_1247.jpg

Even proberen of 't werkt en allemaal niet te zwaar gaat.
IMG_1248.jpg

Wat houdertjes lijmen. De klodders lijm lijken op de foto wel wat erger dan dat ze in werkelijkheid zijn.
IMG_1249.jpg

En als 't droog is komt er zo'n veertje in van 0,5mm staaldraad. Waarvan ik niet eens wist dat ik 't had maar nu wel van pas kwam. Simpel en werkte prima in het testje. De lijm moet nog drogen, andere keer weer verder.
IMG_1250.jpg

Laatst bewerkt:
Dit werkt al vast. Volgende klusje wordt denk ik de TEK buis in 't kielvlak. Dan moet ik echt 't 1e gat in de eta maken. En ik moet hem ook nog maar een keer in elkaar zetten met alle onderdelen er in om alvast te kijken hoe het zwaartepunt uit komt. Dan kan ik nl ook de houders in de romp gaan maken.

IMG_1251.jpg

Laatst bewerkt:
Het eerste zelf gemaakte gat zit er in. Wel even spannend maar moet toch gebeuren. Zonder zou het wel heel lastig worden om de servo's in de vleugel aan te sluiten.

Eerst even een paar keer uitmeten.
IMG_1261.jpg

En de eta romp zit in een Teil-Q klem, zodat de boel lekker stabiel ligt en je er goed bij kan. Stofzuiger slang kon ik er ook mooi aan vast maken zodat het stof ook gelijk weg was.
IMG_1262.jpg

En na een poosje dremelen en vijlen is dit voorlopig het resultaat. Moet nog een fractie groter om vlakker aan te sluiten. Maar ja vijlen, scherpe rompen en vingers dat heeft vaak als resultaat dat er wat bloed vloeit bij mij.
IMG_1263.jpg

En dan komt de vleugelstekker er zo op.
IMG_1264.jpg

Uiteindelijk nog best wel een fors gat, maar ja 't moet maar.
Zit nog een beetje te dubben wat ik zal doen. Of ik schroef hem vast, of ik zet hem met wat smeltlijm van binnenuit vast.

In beide gevallen ga ik wel 't metaal eromheen nog wat meer weghalen, en als ik niet hoef te schroeven dan kan er nog wel wat meer weg zelfs.

Verzonken aanbrengen, wat ik eigenlijk eerst van plan was wordt erg lastig, daarvoor is de romp daar niet dik genoeg.

Laatst bewerkt:
Op zich een prima oplossing, maarrrr, heb je wel de ruimte om de contra stekker verzonken in de vleugel weg te werken dan? Ik heb het meestal andersom omdat er in de romp iets meer ruimte is voor grote stekkers dan in de vleugel.

Ik gebruik de kabelboom die meegeleverd is, dus ga er van uit dat er voldoende ruimte is. De contra steekt ook niet buiten het metalen deel uit.
Net ook KST A13 servo's besteld voor hoogte en richting.

Vandaag de moed verzameld om met de vleugel aan de gang te gaan.
Van binnenuit de romp afgetekend waar het gat daar zit.

IMG_1280.jpg

De dremel met een boortje er in gezet. Ook daar stelt de materiaal dikte niks voor, was zo weg. Wel een mooie koolstof ligger te zien nu door 't gaatje. Laat ik daar vooral niks van weg gaan halen.

IMG_1281.jpg

Na een poosje vijlen krijg je dan zo'n opening in de vleugel. Stekker paste er net nog niet helemaal door heen. Heb de dikke krimpkous er nu afgehaald, en ik moet aan de onderkant nog een heel klein beetje weghalen, in combinatie denk ik met het deel in de romp een fractie hoger.

IMG_1282.jpg

Maar het past al wel in elkaar als ik met een schroevendraaier het geheel iets omhoog hou. Metalen deeltje aan de linkerkant rompzijde is er inmiddels ook al af, niet nodig en zit in de weg.

IMG_1284.jpg

En dan sluit het inmiddels aan. (op deze foto zit het metalen deeltje er nog tussen, nu sluit 't wel helemaal aan)

IMG_1283.jpg

Servokabels in de vleugel doorvoeren gaat ook prima. Althans die van het middendeel. Naar het buitendeel toe kom ik natuurlijk weer een obstakel tegen waar die multiplex stekker doorheen moet.

Dus 1 kant zo goed als gelukt en nu vooral nog niet overmoedig worden wanneer ik met de rechter vleugel aan de gang ga.

Herkenbaar gepruts. Ik had een lange flexibele stok met aan het eind de stekker nodig om eea op zijn plek te krijgen bij de wortelen.

Ik wilde nog wat doen, maar het is zulk vochtig weer dat de lol er wel heel snel van af was.
Wel heb ik de aansluiting romp/vleugel nu helemaal goed.

Ook even gekeken waar de kabel naar het andere vleugeldeel langs moet. Dat is dus aan de achterkant van de remkleppen langs. Aan de voorkant zit de ligger in de weg. En afgetekend waar ongeveer de groene mpx stekker uit de vleugel gaat komen.
IMG_1295.jpg

Eerder had ik ook al wat notities gemaakt over uitslagen en waar welke servo's komen en hoe ze in de centralbox aangesloten gaan worden.
IMG_1293.jpg

IMG_1294.jpg

En de leverancier die vroeger altijd alles in schoenendozen opstuurde heeft ook geleverd. Helaas X10 servo's ipv A13's dus die worden nog omgeruild. En ik heb de verzameling Permagrit verder uitgebreid met kleine vijltjes.

Het wordt wel een avondje of zelf meerdere inprogrammeren in de zender ben ik bang;)
Ik loop een beetje op de muziek vooruit maar hoe is het plan van je (als ze er in zitten) met de spoiler tov je gas?
In het verleden maakte ik 2 modellen aan die ik tijdens de landing om schakelde.
Nu kan je verschillende vlucht fases aanmaken.
Ik had gas dicht ook de spoilers in.
Als ik dan om schakelde ging niet gelijk de motor volgas draaien.

Gas en spoilers, hoe programmeer je die? Dat levert altijd mooie discussies op.

Mijn persoonlijke insteek met motivatie hieronder, die niet noodzakelijk overeen komt met die van andere vliegers.
Ik zet mijn remmogelijkheid (spoilers en/of flaps/butterfly) altijd op de gasstick. Alles dicht (schone vleugel) = gashandel omhoog, alles eruit = max remmen = gashandel omlaag. Voor mij is het logisch om met gasstick omlaag te remmen en met gasstick omhoog 'door te vliegen', in lijn met bediening van een motor.
De motor komt op een ander bedieningselement. Ik wil die pertinent niet op dezelfde stick als de remmogelijkheid waarbij ik om moet switchen. Als ik een keer onverwachts gas nodig heb om door te starten en ik switch niet of te laat, dan trek ik vol de rem open in plaats van gas te geven. Risico is mij te groot. Motor gaat bij mij op een schuif aan de zijkant van de zender. Dan kan ik de motor wel proportioneel bedienen, al is het iets minder fijngevoelig dan met de gasstick. Maar op een zwever is hele nauwkeurige bediening van het gas niet belangrijk. Met spoilers/butterfly vind ik het wel heen fijn om die gevoelig te kunnen bedienen.

Nadeel van deze configuratie is dat ik met 2 soorten bediening vlieg. Bij motorvliegtuigen heb ik het gas op de gasstick, bij zwevers heb ik de rem op de gasstick en de motor op een schuif aan de zijkant. Voor mij werkt dit prima. Wel loop ik altijd voor een vlucht even in gedachten alle bedienelementen langs, zeker als ik switch tussen motorkist en zwever.

Het belangrijkste is dat je een configuratie maakt die voor jou logisch is en waar jij je goed bij voelt!

Haha het is inderdaad erg persoonlijk.
Ik vond het prettig om beide op de gasknuppel te hebben.
Ik snap ook dat het omschakelen even nadenken kost.
Maar op een schuif zou ik weer lastig vinden.
Vandaar dat ook mijn vraag was hoe het bij de Eta geprogrammeerd wordt.
Zelf zou ik het nog prettiger gevonden hebben om een 3 standen schakelaar boven op de gas knuppel gehad te hebben.
Maar ja die had ik niet.
Het was destijds al lastig genoeg met een 8 kanaals zender;)

Ik gebruik ook spoilers op de ‘gas stick’ en motor op een 3 standen schakelaar aan de linker kant. Doe ik al jaren zo. Is ook eenvoudig gooien dan met rechts.

Basis programma zit al in de zender. Maar nog genoeg aan te doen inderdaad. Gelukkig hebben we daar ook internet weer voor

Ik vlieg bijna zoals Raymond beschrijft en zoals Bertus zou willen hebben.
Bij zwevers, de remmogelijkheid op de gasstick enindien aanwezig, de motor met een 3 standenschakelaar óp de stick.
Op een motormodel natuurlijk gas op de gasstick.

Omdat ons veld op Zondag gesloten is kan er weer wat aan de eta gewerkt worden.

In het middendeel zit het gat voor de laatste 2 servo kabels er nu in.
IMG_1309.jpg

Dan moet er op een vergelijkbare plek in het buitenste vleugeldeel natuurlijk ook een gat gaan komen. Kun je op zich helemaal opnieuw uitmeten, maar ik heb een stuk tape met de plakkende kant naar buiten genomen en het bestaande gat daarop afgetekend.
IMG_1310.jpg

Vervolgens de beide delen gekoppeld. Pas allemaal net in het bouwhok.
IMG_1311.jpg

Dan tape 'omklappen' naar het buitenste vleugeldeel, en dan moet daar het gat gaan komen.

IMG_1312.jpg

Zo gezegd zo gedaan.
IMG_1313.jpg

En ik kan nu helemaal door de vleugel heen kijken. Zit weinig in, alleen een remklep.
IMG_1314.jpg

De andere vleugel is nu ook voorzien van de gaten. Omdat ik veel van de andere kant kon nadoen was dit natuurlijk veel eenvoudiger en ook net wat netter gelukt.
Volgende klusjes zijn weer in de romp. Eerst maar de motor en propeller sensor en dan de servo voor het landingsgestel. Daar maak ik wel weer foto's van.

Back