Leichtwerk eta (Composite RC Gliders)

Vandaag even getest of de plek van de sensor en magneet voor de prop een beetje goed is. En het werkt. Dus op deze plek kan de boel vast gaan lijmen.
Testrun is met een 4s gedaan op niet volgas.
En uiteraard is het niet verstandig om dit in de woonkamer te doen, maar ja ik heb geen buiten.

 
Even 2 dingen.
Je kan het filmpje niet via deze site kijken althans niet op mijn mobiel.
Maar als ik doorklik wel dus wel gezien.
2 hoe werkt dit?
Vroeger heb ik een klapwerk in de romp gehad dat was allemaal mechanisch.
Dit kan dus ook voor een klapwerk gebruikt worden?
 
Zichtbaarheid zou opgelost moeten zijn. Youtube is nog nieuw voor me.

Dit systeem werkt met een halsensor aan de regelaar en een magneetje dat in de spinner geplakt wordt. Na motor uit signaal blijft hij net zolang draaien totdat de sensor en magneet weer bij elkaar staan.

Als ik me niet heel erg vergis is het van oorsprong juist ook voor de klaptriebwerke van Schambeck ontwikkeld. Die met de 1-blad prop's.
 
Raakt de spinner niet in onbalans of nog erger kan hij niet uit elkaar spatten door de extra krachten?
Ik vind het erg gaaf nu zit de prop het mooiste langs de romp.
Kan je tijdens dat de prop naar de juiste positie draait ook gas geven mocht dat tijdens de landing of zo nodig zijn?
 
Zal wel meevallen. Is een heel klein magneetje. En ik zou aan de andere kant nog een zelfde beetje lijm kunnen doen.
Je kunt ook gewoon gas geven.

1 klein nadeel van deze positie. Onder de cockpitkap lopen straks 2 rode strepen zoals ook bij de echte. Zul je net zien dat de prop er dan voor zit. (Maar dan teken ik ze daar wellicht ook wel op)
 
Met twee magneetjes zal de prop hooguit (bijna) een halve slag moeten draaien, en niet zoals in het filmpje bijna een hele.
Wel gaaf hoor!
 
Met 2 werkt ook, je moet dan alleen wel nog zorgvuldiger de magneten monteren. De motor werkt met stapjes waar hij stil staat. Als je dan net de uitlijning niet helemaal goed heb werkt het niet. Met 1 magneet kun je dan de spinner nog wel iets verdraaien, met 2 is dat al lastiger.

Je wint wel wat stroomverlies terug. Maar ja hoeveel motor gebruik je eigenlijk als de echte een 70:1 glijhoek heeft.
 
Let op dat je prop niet achter de kaprand kan haken. Nu heb je er geen last van maar straks, met een elastiekje om 'm in te laten klappen, kan dat wel gebeuren.
Zeker als hij daarna nog zo langzaam door gaat draaien even iets om in de gaten te houden.
 
Goed punt. Kap sluit wel behoorlijk naadloos aan dus ga er van uit dat het mee zal gaan vallen. Een elastiekje op de prop komt er zeer waarschijnlijk niet op. Denk dat dat niet nodig gaat zijn.

Vandaag de sensor en kabel vast gezet. En een middagje nagedacht waar ik de servo voor het landingsgestel ga plaatsen. Dat weet ik nu. Alvast begonnen om een servo frame te maken uit wat hout. De bijgeleverde vond ik iets te dun voor dit doel. De dikkere kan ik dan iets beter in de vorm v/d romp schuren daar waar nodig.
 
Nog even een vraagje over de sensor.
Hoe sluit je dat waar op aan?

En nog een opmerking.
Als je gaten in de vleugel maak voor de stekkers.
Heb je de hoeken ook afgerond?
Dit om uitscheuren te voorkomen.
 
Ik ben altijd heel langzaam met bouwen en doe steeds kleine beetjes. Tussendoor veel (misschien wel te veel) nadenken. De komende weken zal het nog wel wat minder worden want moet eerst wat anders doen.

Maar ik heb m'n zelf gemaakte servo frame voor de X10 af.
IMG_1339.jpg


Die moet dan hier in de romp geplakt gaan worden. Dan heb ik zo ongeveer de maximum slag van de servo beschikbaar voor het landingsgestel. Heb een fractie nog over geloof ik. Maar 1 gaatje naar de as toe is het te weinig. Hij moet natuurlijk wel goed vergrendelen in beide eindpunten.
IMG_1341.jpg


Geen weg meer terug. Endfest300 met wat katoenvlokken. 500gram haltertje er op voor 't gewicht.
IMG_1343.jpg


En 1 v/d magneetjes ook in de spinner gelijmt. De andere (als ik die doe) moet maar een andere keer.
IMG_1342.jpg


De A13 servo's zijn inmiddels ook binnen dus kan ik die van 't hoogteroer gaan monteren zodat ik ik ook kan zien of het met de TEK buis allemaal gaat lukken in 't kielvlak.
 
Voor de inbouw van de servo's in de staart zijn nog wat meer nachtjes slaap nodig. Dus vandaag maar een begin gemaakt met de voorkant van de romp. Een plankje waar straks alles op aangesloten gaat worden.
De ontvangers gaan naar voren op de zijkant v/d romp en een wil ik achter de vleugel gaan plaatsen.

De kabels zullen waarschijnlijk van (op de foto) bovenlangs de centralbox in gaan. Daar heb ik ruimte en loopt het niet langs de servo van het landingsgestel.
IMG_1365.jpg
 
En voor de oplettende kijker, ja de RCSW is inderdaad op de verkeerde uitgang aangesloten. Duurde even voordat ik het vanmiddag in de gaten had waarom de centralbox niet wilde.
 
Het lijkt redelijk weer te worden vandaag dus het gaat gebeuren. Vandaag ga ik met de andere eta vliegen. Het zal niet heel thermisch zijn denk ik dus weten we gelijk hoe goed die echt is. Deze is ook niet van CRG maar is een maatje groter en 100% op schaal gebouwd. Kan ik gelijk wat foto's maken, o.a. van de cockpit want die zijn gewoon niet op internet te vinden mooi recht van voren.
Zal later wel wat foto's plaatsen.
 
Wat kan ik zeggen. Een eta vliegt erg goed. Het was ook het enige zweefvliegtuig dat vandaag in de lucht te vinden was. De schaal was ook helemaal perfect uitgevoerd in 1:1.

Toen ik aankwam was de opbouw al begonnen. Dat is op zich een boel werk, een uur of 2 ongeveer ben je daar me bezig. Duurde wel wat langer wellicht omdat er als test ook de vliegenveger weer geïnstalleerd moest worden en dat ging niet zo makkelijk.
IMG_1692.jpg


Van achterin heb je natuurlijk een mooi gezicht op de vleugel.
IMG_1718.jpg



IMG_1723.jpg


Het info display achterin. Rode ledjes zijn boven de klepstand en onder de snelheid.
IMG_1724.jpg


Is het geen plaatje, jammer dat er niet zo heel veel van zijn, maar dat maakt het ook wel bijzonder.
IMG_1739.jpg


IMG_1741.jpg


IMG_1742.jpg



3x raden welke hobby de piloot nog meer heeft.
IMG_1743.jpg


En aan het einde netjes alles ingepakt zodat er morgen weer gevlogen kan worden door Uli.
IMG_1755.jpg


Het was echt een hele mooie ervaring om dit mee te kunnen maken, kan iedere liefhebber van de eta aanraden om een keertje mee te vliegen met dit zeldzaam mooie vliegtuig. Dat helpt natuurlijk ook om ze vliegend te houden.

Deze eta is te volgen via facebook: Facebook
 
Back
Top