De boel nog ff op de weegschaal. Stabilo en kielvlak zouden bekleed kunnen worden. De kleurstelling is best bijzonder. De vaste delen worden groen en de roerdelen een soort beige/geel. Volgende stap is de romp afronden. En begin maken aan de vleugels.
Waarom doe je gewicht meten, want wat je meet is leuk maar heb je bijvoorbeeld richt waarde.. Is het bijvoorbeeld dat een bepaalt model max zoveel mag wegen en kijk je naar een max vleugelbelasting. Als ik de latjes zo zie dan kan dat mogelijk dunner want in verhouding tot andere modellen ziet het er best robust uit. En waar stopt het lichtgewicht kwa kwetsbaarheid want indoor is best last met al die muren.
Meten is weten. Ik doe t vooral omdat t kan. En uit ervaring weten we redelijk wat bv een kielvlak op dat gewicht doet. Qua sterkte en robuustheid. Wellicht kan alles dunner. Alleen met het bekleden wil je niet eindigen met een wokkel. Ik ken lieden die elk onderdeel uitrekenen en dan elk los onderdeel wegen en ook als alles in elkaar zit. Nog dunner zou ik niet aandurven en meer of minder ribben kan niet aangezien dit op schaal is. In de basis kijken veel bouwers al naar de beginselen. Licht, mooi hout van de juiste dichtheid om te beginnen. Het gewicht op de weegschaal geeft ons dan een idee of we, op ervaring, een beetje ok zitten. Wat betreft vleugelbelasting, je wil zo laag mogelijk zitten. Mooi langzaam vliegen met een tussen de oorlogen vliegtuig...
En ik zal wat dimensies noemen. De ribben van de stabilo en kielvlak zijn 1 bij 2 de liggers en lijsten 1.5 bij 2. Kan zeker dunner maar je wil ook beetje schaalgetrouwheid. Er zit geen profiel in beide dus dan moet je de dikte ergens vandaan halen. Lage dichtheid hout geeft een mooi resultaat. De romp heeft diverse dimensies. 2x2 2x1.5 en 2x1
O maar dat is lache leek op de foto dikker maar dat is toch al aardig eng bouwen, heb op de Tiger M 1.9 x 1.3 en is best voorzichtig bouwen.
Lijkt snel dikker op foto's. Als je kijkt naar een open schaal model zit je snel op 2x2 latten voor de romp. Met een kleiner model, zoals een peanut soms al op 1.5x1.5 of 1x1. Even wennen maar prima mee te bouwen. De ribben voor de vleugel zullen 1 mm of 0.8 worden. Daar moet ik nog even naar kijken qua hout...
Alle ribben uitgetekent en klaar voor de laser. Ook de laatste romp onderdelen kunnen gesneden worden en het neusblok wordt uitgefreesd...
Ja die mal is vooral ontstaan door nieuw speelgoed. Dat koopt bouwmaatje een CNC frees dan moet je die uitproberen natuurlijk. Ook even kijk hoe t uitpakt hoor na 2 vleugels op t schuim te hebben gebouwd.
Alle ribjes klaar. Voor ik kan bouwen moet ik een probleem oplossen met de achterlijst. Deze is niet helemaal 100% volgens tekening kwam ik achter en moet dus opnieuw gelaserd worden.
Ondertussen weer progressie gemaakt. De vleugelribben zullen opnieuw door de laser moeten aangezien de liggers niet goed passen. Ik heb niet t bouwtempo dat @ramses er op na houd, maar toch gisteren een heel eind weer gekomen. De zijkanten op de kop tussen paar driehoeken voor haaksheid en dan eerst in t midden de dwarslatten erin. Dan naar achteren werken tot dat je doosrompje hebt. De voorkant moet nog samengevoegd worden hier komt een 5 mm blok die ik later tussen heb gelijmd. Hier inmiddels het neusblok erin en alle bulkheads geplaatst. Het blijft opletten wat na het indekken kwam ik er achter dat 1 spantje op de verkeerde zat. Nu kan ik 2 dingen doen; laten zitten of opnieuw. Ik voor het eerste. Het zal toch super model zijn die hoog eindigt De stringers aangebracht een het achterste deel ingedekt met 0.8mm balsa. Over de stringers komt later tissue. Het middendek ingedekt. Hier had de achterste bulkhead eigenlijk een paar mm naar voren gemoeten. De neus ook ingedekt. Ook weer met 0.8mm balsa net als de rest. Aan de onderkant een stukje indekking waardoor de romp nu echt super stijf is geworden. Alles nog even op de weegschaal brengt ons op 3.2 gram voor de hele romp constructie. Volgende stap de vleugels. Eerst nieuwe ribben laseren en dan weer door.
Zal t vast ergens genoemd hebben. Maar de span zal 500 mm zijn. 1:20 naar de originele. Het is een Tsjechische tekening en die hebben een speciale klasse voor 1:20 modellen.
Het zijn geweldige balsa constructies! Alles los is het te teer om naar te kijken, dan breekt het al... Maar alles in verbinding geeft een erg sterk en stijf geheel. Uiteraard nog steeds zeer fragiel bij vastpakken enzo, maar puur qua constructie. Groeten, Ramses .
De eerste set ribben waren niet goed gegaan. De offset getekend bleek teveel te zijn voor de laser dus niks paste. Alle ribben, liggers, achterlijs en voorlijst klaar. Tevens 1x1mm latjes voor de rolroeren. Alles droog passen. Past allemaal prima zoals ik t uitgedacht had. Hier zie je 2 hulpliggers in de ribben. Deze blijven erin zitten. De 2 liggers liggen 2.5 mm van elkaar af. Als de hele vleugel in elkaar zit dan wordt t rolroer los gesneden. De 1 mm lat houd de boel op zijn plek. Zelfde geldt voor het roertje zelf. De uitstekende delen worden terug geschuurd en dan lijm ik er een 1 mm lijst op die terug schuur naar t profiel. Iets meer detail foto. De dubbele rib blijft niet zo. Ik ga 1 rib aanpassen zodat t net allemaal wat mooier zit straks en vooral steviger.
Werd toch s tijd om die vleugels aan te pakken Tekening op t bouwbord en gaan. Ik had eerst t idee om de ribben op de liggers te rijgen en alles te lijmen. Hier toch een andere richting mee op gegaan. Achterlijst eerst z'n plek Eerste ribben op z'n plek Rolroer ribje ook op geplaatst. Vervolgens als alle ribben geplaatst waren de voorlijst er tegenaan en de achterst hulplijst voor de rolroer. Die moest ik eerst plaatsen voor de laatste rib erin kon. De kleine rolroer ribjes en de gewone rib zit 0.4 mm ruimte tussen. De 2e hulplijst erin voor rolroer en de gewone liggers. Ik ben geen fan van CA maar soms kun je niet anders. UHU hart loopt niet lekker tussen het sleufje in de rib en de ligger. Dus met mijn speciale CA applicator een klein beetje CA overal t zit als een huis. De tip bouw ik op met 1 mm stroken en schuur ik later in de vorm aan binnen en buitenkant. Daar komt nog een tiprib op en zal nog iets moeten bedenken voor de liggers van de eindrib naar de tippen. Het bouwbord weer leeggehaald en de andere tekening er op geplaatst. De gespiegelde versie, want ja wie heeft nou niet ooit 2 de zelfde vleugels gebouwd?? Volgende keer verder. Dan wordt ook meer duidelijk over hoe de rolroer constructie wordt.
Of t echt tempex is geen idee. Maar t is een soort schuim ja die we in de welving van de onderkant van de rib hebben gefreesd om een bouwbord te maken die ribben ondersteunt tijdens de bouw. Werkt erg fraai. Eventueel zou er weer een stuk af kunnen en een nieuw profiel in gefreesd worden.