Lichte sleper Piper super cub van Robbe.

Ik heb de zelfde motor op een kist van 4.2 kg span 190 cm wortel 35 cm , lipo 6 S 4000 mA regelaar 80 A met een 16 X 6 prop 73 A statisch , met deze prop gaat hij verticaal omhoog.
Met een prop 15 X 8 en de zelfde esc. 61 A hangt hij net niet aan de schroef , met deze schroef kan ik gemakkelijk 10 min rustig vliegen of 5 starts en landingen maken
Er staat ondertussen een sleepkoppeling in, dus we gaan leren slepen :)
Zie ik wat over het hoofd, of is 4,2 kg vrij zwaar voor 190cm span?

Mijn Piper 180cm span weegt net iets over de 3 kg inclusief setup(hacker A50, 5000mAh 6S )
Prop 15×10.
Een behoorlijk gewichtsverschil!

Volg dit Piper draadje natuurlijk met belangstelling!
Succes met de bouw, ik ben benieuwd naar het gewicht!

Groeten

Arnold
 
Span 19 dm wortel 3.5 dm = 66.5 dm² 4200 / 66.5 = 63 gr/dm
Wat is de wortel van je vleugel ?
Gisteren gemeten.....28 cm.

18x2,8= 50,4. 3050/50.4=60.5 gr/dm2

Scheelt inderdaad minder dan dat ik dacht.
Ter info.....

Maar, we vervuilen een draadje.......
 
Gisteren gemeten.....28 cm.
18x2,8= 50,4. 3050/50.4=60.5 gr/dm2
Scheelt inderdaad minder dan dat ik dacht.
Ter info.....
.

De Piper super cub die ik nu aan het reanimeren ben heeft een spanwijdte van 2000 mm en een koorde van 290 mm
 
Stilaan verder werken aan het Piper vlerkje.
Ondertussen het rolroer en remklep aan het maken.
Deze worden in structuur gebouwd in tegenstelling op wat op de originele Robbe werktekening stond.
Daar betrof het een massieve vluchtboord.
Mijn vluchtboord bestaat uit 2 balkjes van 5 op 5 mm en een balk van 13 op 8 mm.
Daartussen worden ribben van 3 mm hard balsa aangebracht.
Tussen de ribben hebben we nog verstevigingen van 3 mm.
Zo komt de vluchtboord op 13 mm.
Het geheel wordt na het drogen in profiel geschuurd.

upload_2020-2-18_21-35-10.jpeg


Ook wordt eens de vleugel tip aangepast.
Ik was er in het begin nog niet helemaal uit hoe ik dit zou fiksen.
Op de originele werktekening waren vleugeltippen uit kunststof voorzien.
Is niet mijn "cup of thea".
Daarom iets uit 6 mm medium hard balsa gefikst.
Daartussen wordt dra een tussen rib aangebracht plus de vereiste verstevigingen.
Een beetje improvisatie mag ook eens.
Dit geënt op Piper werktekeningen (outerzone) die ik eens grondig doorgelicht heb.


upload_2020-2-18_21-36-55.jpeg



De twee wortelribben waar de beuken verbindingspennen komen uit triplex vervaardigd.
Aan de eerste wortel rib worden blokjes hardhout aangebracht om nadien de schroeven in te draaien.



upload_2020-2-18_21-44-35.jpeg


Voor dat ik de D box volledig indek zorg ik dat de bevestigings punten van de vleugel support verstevigd wordt.
Dit met aviation triplex van 3 mm.
Waar de scrhoeven komen dubbel gelaagd als je hieronder kan zien.


upload_2020-2-18_21-51-44.jpeg
 
Het corona virus kan hier geen belemmering betekenen om houtlijm en Balsa aan te raken.
Het concept van de wingtip is een resultante van tal van werktekeningen rond Piper toestanden. (zie outerzone)
Bij deze is mijn Piper wing bijna klaar.

upload_2020-3-16_19-28-2.jpeg



Aanvalsboord en wingtippen worden gemoduleerd.

upload_2020-3-16_19-29-17.jpeg
 
Tijd om de stabelizer aan te pakken.

upload_2020-3-23_18-21-20.jpeg


Een gewone raamstructuur met een elliptische vorm.

upload_2020-3-23_18-23-49.jpeg


Na nog een schaaf- en schuurbeurt.

upload_2020-3-23_18-24-45.jpeg


Alle Piper Super Cub componenten klaar.

upload_2020-3-23_18-26-55.jpeg


Alles eens voorlopig in elkaar passen.

upload_2020-3-23_18-28-55.jpeg


Dit ziet er veelbelovend uit uit.
Er zal nog wat paswerk aan de orde zijn.
o.a. de steunstijlen onder de vleugel fijn afstellen.
Dit wordt iets voor volgende winter.
Nu gaat dit project on hold.
Het vliegseizoen wenkt en het wordt tijd om het zweefmateriaal klaar te maken.

upload_2020-3-23_18-32-12.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Om nog in de sfeer te blijven.
Even de real scale in ogenschouw nemen.


upload_2020-3-23_18-44-28.jpeg


upload_2020-3-23_18-46-19.jpeg


upload_2020-3-23_18-47-39.jpeg


Dit hieronder wordt mijn kleurstelling

upload_2020-3-23_18-48-55.jpeg
.
 
Laatst bewerkt:
Een nachtje slapen brengt me soms op ideeën.
Meer in het bijzonder betreffende de vleugelbevestiging.
Een opspanner uit de doe het zelf brengt hier soelaas.

upload_2020-3-24_9-56-37.jpeg



Ziet er heel wat beter uit.

upload_2020-3-24_9-57-30.jpeg


Ik ga hem tijdens de volgende winter verder afwerken.
Ook ben ik van plan om de romp in hout na te bouwen.
Dit laatste wordt iets voor in de toekomst.
Eerst ga ik het doen met deze Robbe kunsstof romp.
 
Laatst bewerkt:
Tiewraps zie ik ook veel toegepast. Voordeel van een veer of tiewraps is dat bij een crash niet meteen de hele vleugelbevestiging uitbreekt
 
Moment aangebroken om de werkzaamheden te hervatten.
Even gekeken hoe ik die motor ga inbouwen.
Het betreft een OS 15cc viertakt.
Het is zoiets dat aanbevolen wordt op de werktekening.
Beelden volgen.
 
Beginnen met de servomontage.
Drie standaardservo's.
Twee futaba en één robbe.

upload_2020-10-23_19-7-30.jpeg


Eén Hitec standaardservo voor de koppeling sleepdraad.

upload_2020-10-23_19-9-19.jpeg


En als krachtbron.
Een oude OS MAX 91 SURPAS die haast nog nooit gedraaid heeft.
Ligt al jaren in mijn kast te wachten op een opdracht.
Op de werktekening staat een OS MAX 90.
Ongeveer van het zelfde kaliber.

upload_2020-10-23_19-13-17.jpeg
 
Back
Top