Lier voor sleeplijn

Nope.

Een stappenmotor wordt stap voor stap aangestuurd.

Een borstelose buitenloper met 3 fasen.
 
Als je met een ingekorte lijn wilt starten, heb je dan niet de kans dat de lijn vanzelf ongewilt gaat afwikkelen.
moet je dan niet ook een blokkeer meganisme inbouwen.

Als je de lijn wilt afwerpen dmv een gat in de as, dan kan je alleen de lijn afwerpen als de lijn voledig afgerold is.
Dus als het op een korte veld bij de start fout gaat(ingekorte lijn), dan kan je niet afwerpen!.
Daarom zou ik toch kiezen om de lijn tekappen dmv een knipper, dit gebruik je toch alleen als het niet anders kan.

Dus en een afwerp meganisme door de gat in de as, en een noodkap meganisme. 8)
 
Ik lees dit draadje nu pas. :oops:
@Bertus, gewoon voortaan PBen hoor, mail lees ik om de paar dagen. :wink:

Ik zou het niet met een stappenmotor doen.
Relatief dure elektronica voor het besturen en tijdens het slepen "vreet" de motor stroom omdat deze aan de lijn trekt.

Een voor de handliggende oplosing is een wormtandwiel-overbrenging.
Op deze manier wordt de motor alleen belast als de lijn wordt ingehaald (of uitgegeven).
Je kunt daar best een sterke servo voor gebruiken waar je de potmeter van de overbrenging loshaald (wel borgen)
Op deze manier heb je een motor die simpel links- en rechtsom kan draaien.

De einduitslagen zijn goed te doen door twee knoopjes (bij begin en eind) in de sleeplijn en de lijn door een oogje te laten lopen welke aan een schakelaartje zit.

Meest veilige is gewoon het kappen van de lijn (daarom doen ze dat in het echt ook he! :wink: )
En wat kost een stukje touw nu eenmaal?
De meeste keren zal het maar een klein stukje zijn en kun je de lijn nog best wat korter maken.
Het kappen lijkt me prima te gaan met een servo welke zo'n scalpel-mesje bedient. De spanning op de lijn zorgt wel voor het doorsnijden (mesje onder 45gr laten snijden?).

Twee kanalen lijken me dan voldoende.
1 voor de lier en 1 voor het kappen.
 
Bertus zei:
Erwin je moet het zeggen als ik het verkeerd zeg.
Maar in jou opstelling heb je geen vrijloop lijkt me
En als je dus met de motor de lijn moet vieren loopt hij in de knoop als je er niet aan trekt
Klopt.
Die "vrijloop" is natuurlijk ook van belang.
Wat je ook zou kunnen doen is gecontroleerd uitgeven/vieren, in plaats van vrijloop.
Dus de lijn laten lopen over een rol die de lijn optild (mbv een veer).
Als de lijn strak staat wordt de rol ingedrukt (schakelaartje) en kan de motor uitgeven en anders gebeurd er niets.
(dit gebeurd ook bij bv bouwliften met staaldraad)

Leuke is, dat er nog geen "extra" elektronica aan te pas hoeft te komen.
 
kuperus zei:
in real life heb ik ze nog nooit met zo'n lier zien vliegen, is meestal gewoon een kabel die aan een sleep haak zit. in Teuge en in Hoogeveen landen ze gewoon met de sleep lijn nog vast aan het toestel.
toevallig vliegt ik met 1:1 zwevers op teuge... wij hebben daar een lier in het sleep vliegtuig zitten. werkt perfect.

de kabel word voor het slepen helemaal uitgetrokken. en kan weer opgerold worden na ontkoppelen. als de kabel gekapt moet worden gebeurd dat door een kapmeganisme(messen) die de kabel daar waar deze het vliegtuig verlaat doorsnijd. er kan dan niets meer aan het vliegtuig blijven haken.

groeten Halmar

hoe het meer als 5 jaar geleden was weet ik niet.
 
Ff terug naar de vraag.

Ik heb van de ontwerper gehoord dat een "Notabwurf" normaal geschiedt, dus NIET kappen.

Het kan dus alleen bij volledig gebruik van de lijn. Sowieso is het niet aan te raden om met variabele lijnlengtes te vliegen, elke lengte heeft weer andere eigenschap. Wij slepen met 25m en dat bevalt het beste.
Kun je vanwege een klein veldje daar niet mee wegkomen, dan sleep je gewoon niet.

De sleepkracht op vangen doe je natuurlijk niet met e-motor kracht, maar met een ratel, dat lijkt me logisch. Een klap van een 15kg classic zwever nadat de lijn even slap is komen te hangen, houdt geen enkele motor.
 
Effe net het hele draadje doorgenomen. Leuk, er beweegt blijkbaar vanalles in modelbouwland.
Toch even een kleine bedenking bij een oprolsysteem: Opgelet voor de roeren! Een metertje buisisolatie kan je niet meer plaatsen aan je lijn.
Moest Richard dit systeem aan boord gehad hebben toen zijn richtingsroer werd geblokkeerd door de sleeplijn, was ofwel het motortje van de lier gestorven, ofwel zijn hele toestel...
 
misschien vreemd vraagje, maar WAAR komt de lijn uit de kist?? ik zit nl met slepen in real life... daar zit achter onder de staart een haak...
 
Bertus, geeft het grote control problemen als je de uitgang van de sleeplijn op de "real-life" plek zet? (dus achteraan onder de staart)
 
Vandaar het probleem met de knoopjes.
Maar goed, de variabele lengte blijkt al niet meer intressant te zijn?
 
Bertus, ik heb nog nooit gesleept, maar wil wel graag van tevoren weten wat voor een problemen er komen als ik de sleep direct aan de achterzijde van de sleepkist vastmaak. Waarom zou het bij de grote broers wel werken en bij onze modellen niet?
 
Back
Top