Ja, klopt,
Maar hoe vaak hapert dat ding niet bij het oprollen....
Voordat we verder gaan met zo'n, in mijn ogen, geen zinnige discussie meer, moet je jezelf ten eerste een aantal zaken afvragen:
A/ Hoeveel ervaring heb je met slepen, ik denk dan aan minimaal 500 starts, op verschillende velden, met verschillende sleepkisten, onder diverse (weers) omstandigheden met uiteenlopende zwevers (zowel piloten als modeltypes) er achter, om te weten waar je over praat. Het al dan niet oprollen van een sleeplijn, cq. het afgooien ervan is één van de problemen die je hebt met slepen en beslist niet het grootste struikelblok.
B/ Zoals alles in de luchtvaart blijft het een afweging, alles is een compromis. Brengt de complexiteit van zo'n installatie niet je sleper extra in gevaar, terwijl het afgooien van de lijn een prima oplossing is.
C/Het extra gewicht van zo'n installatie sjouw je de hele tijd met je mee. Ook een ingebouwde startmotor is "leuk" om dat in je model te hebben, maar onpraktisch om er de hele tijd mee rond te vliegen. Niet voor niks hebben Formule-1 wagens géén ingebouwde startmotor....Serieuze slepers, F3A-X vliegers, 3D vliegers, niet één heeft er eentje ingebouwd, behalve een enkele weekendvlieger die 5 starts per jaar maakt met zijn Piperke.