Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door XXL66, 26 okt 2007.

1. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Haha, we gaan het zien. Vandaag even op mijn studie de decals uitgeprint. Gisteren ook al gedaan, maar fit to page vergeten uit te zetten... Alles was dus net iets kleiner dan gewenst...

Vandaag dus met lijmspay op de romp aanbrengen.

Cockpitkapje is trouwens ook niet een twee drie gepietp. De vorm is redelijk lastig van hoekig naar rond etc.

2. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Zo, weer een stukje verder. Alles is nu geschilderd, decals aangebracht en de boel daarna in van Eyck acryl glans fineer gezet. Klein flesje van de Action. Top spul! Zeer mooi en subtiel glanzend resultaat! Kleuren zijn nu veel dieper en kleine oneffenheden geheel gemaskeerd.

Daarna op de club met een dremel de spinner in een soort draaibank opstelling met een schuurklosje gedraaid. Was erg leuk om te doen. Door de propsaver zit hij wel snel schuin, maar centreert hij zich netjes als de motor draait.

Helaas vervolgens bij het snijden van een eerste poging van het cockpitkapje met het stanleymes uitgeschoten vanmiddag. EIKEL!!!! Halve vinger aan gort tot op de pees (''gelukkig er net niet doorheen meneer..'', aldus de arts ;) ). Drie hechtingen in het ziekenhuis gehaald en mag nu zeker de eerste twee dagen niet meer klussen :eek:nweer::mad:. ...

Nu ja, hier dan even een fotootje:

3. GripenSam

GripenSam

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Erg mooi geworden!

4. Justinb81

Justinb81

Lid geworden:
    19 mrt 2010
    Dat komt ervan als je zo snel wilt werken ;)

Maar goed dat wij de meeste onderdelen voor je uitgesneden hebben als je zo goed met messsen bent :D ;)

5. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Leuk, Justin...heeel leuk! :rolleyes:

Gelukkig kan ik nog redelijk typen zo met 9 vingers blind :). Mijn scriptie moet af!

6. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Ach, ik zeg altijd, je bent pas modelbouwer als je tenminste 1 ledemaat er nagenoeg helemaal afgesneden hebt :p

7. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Mooi !!!

@Discus2ct: hij is heel erg mooi. Dat met die spinner had ik ook. Ik heb naderhand een 4 blads prop gemaakt die vast op de motoras zat. En daar de spinner op gelijmd. Toen bleef hij goed zitten. Maar je loopt risiko dat je motoras krom wordt bij een ongelukkige landing.
    PET moet je knippen...niet snijden !! Maar ik mag niks zeggen want ik heb ooit een vingertopje geamputeerd (met balsa snijden). Sind dien speel ik heel anders gitaar....

8. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Ik weet het... Gelukkig gaat typen nog redelijk. Moet nog wat meters maken deze week...

9. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    erg mooi gebouwd discus2ct, hopelijk heb je er veel plezier mee en is het snijongeluk snel vergeten ;-)

PS: een demo van de flaps zou hier wel op z'n plaats zijn

10. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Inderdaad mooi ding Discus2ct.. wat voor vliegklaar gewicht ben je op uit gekomen?

Mijn vleugel is geheel klaar op 52 gram uitgekomen, inclusief ailerons, servo's, bedrading, stuurstangen, etc. Voor buitengebruik prima. Voor binnen denk ik dat 40 gram haalbaar is, de ligger kan weggelaten worden, de ribben kunnen uitgehold en uit 3mm en er kan behoorlijk aan geschuurd worden.

De vleugel heb ik meer V-stelling gegeven dan wat ik tot nu toe in dit draadje gezien heb, ik heb 'm in het midden vlak op tafel gelegd en dan bij de tips er 2 stroken van 6mm depron onder. Omdat het een echte laagdekker is, leek mij dat wel passen.

Hier een foto met een bijna klare vleugel.. deze is nog niet verlijmd en hier zaten de ailerons er nog niet in.

11. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    @XXL66, Demo van de flaps, wat bedoel je hier mee?

@Henri_Zikken, Dat ziet er mooi strak uit. Je romp lijkt nog rechter dan die van mij. Mijn motorschot is iets verdraaid, maar dat zie je bijna niet nu de neus van depron er ook op zit :).

Die V-stelling had ik wel voor ogen en aangebracht in de onderste twee helfden, maar het het verlijmen van de twee bovenste helften van de vleugel is deze eigenlijk zo goed als verdwenen. Mogelijk toch teveel kracht op de delen bij het verlijmen. Verder is hij wel absoluut kaarsrecht (geen verdraaiing o.i.d.). We zullen wel zien hoe het vliegt. Lekker snel op rol denk ik ;).

Inmiddels 2x 800 mah 3s pakketjes besteld bij HK. Op 800mah 2s lijkt hij voldoende vermogen te hebben, maar zal hij niet echt snel vliegen.

Het precieze gewicht moet ook nog even worden bepaald. Update hierover volgt.

Laatst bewerkt: 25 jan 2011
  12. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Ik heb nu de vleugel verlijmd, de servo's zitten er in, de motor staat er op, regelaar is aanwezig, ontvanger..

Zoals gezegd, bouw ik deze voor buiten en er komen niet 'de goede spullen' in, maar spul uit de rommelbak. Op hoogte en rudder zijn twee 9 grammers gekomen, de regelaar is een 12A himodel, de ontvanger een kloon-futaba-FASST ontvanger. De motor is een 19 grams buitenlopertje, prop 8x4.3.

De servo's voor hoogte en rudder heb ik naar voren gehaald en niet in een servoplank gezet, maar gewoon tegen de zijwand van de romp verlijmd, tegen het 2e spant aan.

Wat er nu nog ontbreekt zijn de fairings op de vleugel, de cockpitkap en de ringen om de motor (neusje). Ik kon nu, inclusief vliegaccu, op 165 gram uit, en ligt het zwaartepunt nu nog te voorlijk. Aangezien de canopy en fairings grotendeels achter het CG liggen, komt dat denk ik precies goed uit.

13. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    je had hem toch met flaps voorzien niet ?

14. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Ik zie ze niet op de foto..

Ik heb wel flaps, min of meer, maar dan doordat ik 2 aileronservo's gebruik, en dus flaperons kan maken.

15. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Bij mij niet mogelijk i.v.m. slechts een centrale servo...

16. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Grrr... de mijne is nu in principe vliegklaar, op het cockpitkapje na, gelukkig.. want.. hij is te voorlijk :p

Totaal vliegklaar gewicht, ex cockpitkapje en nog maagdelijk wit, is 178 gram geworden, inclusief 450mAh 3s lipo. Met deze motor/lipo combo kan zo'n 8~10 minuten gevlogen worden, 4~5 als je continu volgas aanhoudt.

Gebaseerd op deze bouwervaring weet ik eigenlijk wel zeker dat het mogelijk is een indoorversie te maken die rond de 150 gram vliegklaar uit moet komen, inclusief afwerking. Ik weet zo al 30 gram aan bekabeling en servo's die bespaard kan worden (nu: 2x9 + 2x5 + 15 gram kabels = 43 gram. 4x D47 gestript en met lakdraad = 13 gram.

Ik heb er nu een zware Orange Futaba Fasst kloon ontvanger inzitten, 8 kanaals, van 10 gram, dat kan door een 4 grams ontvangertje vervangen worden.

Dan heb ik, zonder aan het bouwen iets te veranderen, al een kistje van 178-36 = 142 gram vliegklaar ex cockpit en verf. Er zal meer af moeten, maar daar is ook zat ruimte voor. Ik heb nu bv. nog overal 6mm depron gebruikt en er is nergens aan 'gemilld'.

17. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Vandaag 1 vluchtje ermee gemaakt. Ik moest een 50ct muntstukje helemaal aan de staart plakken, om het zwaartepunt voldoende naar achteren te krijgen. Er komt nog een cockpitkapje op, dus denk dat dat wel goedkomt.

Het ding vliegt gewoon prima, ook in de toch wel stevige wind die er vandaag stond voor een kistje van dit formaat (denk windkracht 3).

De V-stelling is zo, als je 'm neutraal wilt hebben, spot-on. Hij rolt niet op rudder. Je zou dus mss zelfs nog iets meer v-stelling willen.

Rol/rudder hoefde ik niets aan te trimmen, moest 'm wel iets down trimmen, maar dat heeft meer met het ontbreken van domp te maken, voor de 2e vlucht heb ik nu een gas/elevator mix ingesteld.

Rollen doet ie niet echt fantastisch, maar ik had ook nog beperkte uitslagen, die heb ik voor de 2e vluchten verdubbeld.

Het zwaartepunt had ik voor de 1e vlucht zo'n 3cm achter de neuslijst en dat is aan de voorlijke kant, maar daar vliegt ie prima mee.

Al met al een prima ding, geen klachten, hij heeft braaf gedaan wat ie moest doen.

18. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Jeetje, nu niet te snel he...ik wil ook! ;) Wacht nu nog op mijn 800 mah lipo's. Mogelijk dat ik dit weekend met een 2s een poging zal wagen. Voldoende vermogen om te vliegen.

Ik maak me nu wel een beetje zorgen over het gebrek aan V-stelling. Ik heb al zitten kijken of ik, indien dat nodig zou blijken, achteraf nog een V-stelling aan zou kunnen brengen.

Laatst bewerkt: 27 jan 2011
  19. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    @Henri: voor een indoor versie zou je inderdaad voor de ribben 3mm kunnen gebruiken. En zoals je zelf al zag, de servo plaat kan er vrijwel uit. En het is waarschijnlijk fijn bouwen als je 2mm depron (of zelfs 1mm depron) gebruikt voor romp en vleugel indekking (de 3mm is wat lastiger te ronden). Je kunt dan wat koolstofvezels onder (en event. boven) op de vleugel plakken. Ik heb zelf goede ervaring met dun kevlar draad (vislijn) bij andere projecten. Plak je gewoon boven, onder, en voorlijst, en je vleugel is heel wat robuuster.

Laatst bewerkt: 28 jan 2011
  20. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

In de mijne zit al geen servoplaat, ik heb de servo's gewoon tegen de rompwand aangezet. Dat gaat prima. Zoals hij nu is, is hij dus qua zwaartepunt aan de voorlijke kant, zelfs met een 19 grams motortje en 3s450mAh accu, dus ook dat zal het probleem niet zijn.

Voor een indoorversie zou ik dan een 14 grams motortje met 2s300 mAh lipootje pakken, en nog wat meer gewicht van de staart afhalen, door bv. pull/pull aansturing en je zou bv. ook het stabilo en de elevator nog uit 3mm kunnen maken. Het zal natuurlijk altijd wel een snel kistje blijven voor indoor, en ik denk dat een buiten versie van 200~250 gram altijd leuker zal zijn, maar het kán denk ik wel.

Hoe dan ook.. voorlopig hou ik het even bij deze buitenversie en ga ik daar lekker mee buiten spelen. Het is een leuk kistje, hoe hij vliegt zonder v-stelling weet ik niet, maar met de v-stelling zoals ik die heb, is hij neutraal en zelfcorrigerend, ik heb 'm niet op nare eigenschappen kunnen betrappen, voor de landing heb ik 'm volledig uitgemolken en hij viel keurig netjes 40cm voor mijn voeten in het gras, zonder rare fratsen uit te halen.

Voor de V-stelling.. ik heb beide vleugelhelften geheel op een vlakke tafel gebouwd en de ailerons pas uitgesneden nadat de vleugel helemaal af was. Daarna heb ik de vleugels aan de onderzijde met schilderstape tegen elkaar aangezet, bruislijm op het lijmvlak aangebracht, vleugels tegen elkaar aangezet, de lijmrand vlak op de tafel gezet en onder de tips, bij de buitenste aileronuitsnede, er 2 3mm depron strookjes onder gelegd, samen dus 6mm. Zo blijft hij recht en krijg je nog net iets meer v-stelling dan 'vlak van boven'.

Deze aandrijving is voor dit gewicht meer dan voldoende; omdat ik nog niet gevonden heb hoe ik de timing van de regelaar kan veranderen en waarschijnlijk ook een iets te groot propje heb, heb ik voor de 1e vlucht de volgasstand nog naar 50% terug moeten zetten, en daarmee vloog ie nog keurig een looping zonder aanduiken, al begon hij er toen bovenin wel iets uit te vallen. MOet ik wel zeggen dat ik die looping cross-wind vloog bij een windkracht 3, en ook behoorlijk moest rudderen en rollen om het geheel op lijn te houden, dat komt de aandrijving ook niet ten goede.

Als uitslagen.. voor rudder heb ik de grootst mogelijke uitslag gebruikt, heb daarvoor zelfs de uitsnedes in de elevator nog iets vergroot. Dat icm 40% expo (negatief voor futaba) vliegt lekker. Elevators ca. 8mm naar boven en naar onder, met 30% expo. Ailerons had ik voor de eerste vlucht ook op zoiets staan, maar dat heb ik nu naar ca 1.2cm gezet, met 30% expo.

Laatst bewerkt door een moderator: 28 jan 2011

Deel Deze Pagina