Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door XXL66, 26 okt 2007.

1. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Goed, vandaag dus de maiden met 2s 800mah! Resultaat eerste (korte) vlucht: een gebroken staart (net voor het staartvlak).

Reden hiervoor was het zwaartepunt op 1/4 van de neuslijst. Dit bleek in mijn geval te weinig en hij was dan ook zeer zenuwachtig op ailerons. De landing was hierdoor redelijk ruw te noemen op een bevroren grasveld. De breuk was echter heel netjes en met wat ca zat het geheel weer strak in elkaar. Voor de zekerheid verstevigd met wat glasvezeltape.

Dit wordt dus tevens mijn eerste aanpassing...een paar stripjes koolstof in de staart aanbrengen en daarna weer netjes afwerken.

Vervolgens de neus dus met 50 gram verzwaard naar het gewicht wat hij straks met een 3s 800mah zal hebben. Poging Twee: wat een wereld van verschil! Hij vloog nu veel beter, maar de mensen op de grond vroegen mij of de vleugel een negatieve V-stelling had... Het geen waar ik al 'bang' voor was klopte inderdaad. De vleugel was bijna vlak en bleek nu een lichte negatieve v-stelling te hebben gekregen!? Bij een bocht verloor de spit dan ook direct erg veel hoogte. Op aanraden van een collega vlieger de spit op zijn rug gelegd en warempel. Hij vloog veel stabieler en in de bocht bleef hij veel beter op hoogte!

Nu ja, de tweede vlucht was dus geslaagd, maar er moest nog het een en ander aangepast.

Vervolgens heb ik nu de vleugel aan de onderzijde in het midden geheel doorgesneden. Ook heb ik de voor en achterlijst losgesneden van de romp. Met de spit op zijn kop op een bult van een handdoek gelegd en met twee steuntjes en twee boeken de vleugel in V-stelling gebogen. De snede werd netjes breder, waarna ik de boel heb afgeplakt en volgegoten met epoxy. Het resultaat is dat de pits nu een mooie v-stelling heeft gekregen. Alles is door de epoxy weer rock solid! Nu even wat kleuren mengen en de boel weer strak maken. Wellicht morgen een tweede poging wagen!

Ondanks alles ben ik zeer te spreken over de vliegeigenschappen tot zo ver. Ook heel veel leuke reacties gekregen op het veld ;).

Laatst bewerkt: 29 jan 2011
  2. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Ok, de spit is gewogen en weegt vliegklaar zonder accu en cockpitkapje 222gram schoon aan de haak. Dit is wel een stukje zwaarder dan de 160 gram die ik eerder las voor een ongeschilderde versie, maar ik heb het idee dat veel lichter ook niet prettig vliegt ivm gevoeligheid voor wind etc.

Met de 3s 800 mah komt hier nog 75 gram extra bij en weegt hij dus 300 gram vliegklaar inclusief het cockpitkapje.

Trekkracht met 3s en 8x4 prop is ongeveer 430 gram. Dit is dus ruim voldoende!

3. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    300 gram is mooi voor buiten lijkt me. Welke motor heb je er op ?

Veel plezier ermee !

4. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Gezien de berichten in dit topic, moet ie met 300 gram prima vliegen.

5. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Motor:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 2730 Brushless Motor 1500kv

Prop:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Master Airscrew propeller 7x4

Lipo:

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 800mAh 3S 20C Lipo Pack

Om een idee te geven:

Met de 7x4 prop moet ik dus ruim 410 gram thrust kunnen genereren rond de 10A schat ik zo.

6. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Moet zat zijn. Ik heb dit motortje:
    RCtechnics

Met dit regelaartje:
    RCtechnics Vliegtuig Regelaars

En een Hyperion 3s450mAh lipootje. Max stroom zo rond de 6~7A, met een 7x4 propje.

Met die combo kan ik zo'n 6~12 minuten vliegen, afhankelijk van hoeveel gas er gegeven wordt.

De mijne vliegt nog met onder een kwart gas. Het is met dit gewicht (185 gram) een schatje, mijn regelaartje herkende de lipo verkeerd vanmiddag zodat hij in de vlucht in de lipo-safe sprong, en dan komt hij heel rustig naar beneden gezweeft. Zelfs als je dan vol up trekt, stalled hij niet op een nare manier, hij valt niet over een vleugel weg maar komt gewoon recht naar beneden dwarrelen.

7. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Dit motortje heb ik op mijn depron indoor pits zitten. Is inderdaad erg fijn in combinatie met een gws 8060 propje als ik het goed heb. Maar de snelheid is dan niet echt heel hoog toch?

Met de pits vlieg ik met dit motortje op 800 mah 2s ruim een half uur (indoor).

Maar mooi dat hij zo licht is geworden. Ik heb er wel aardig wat verf op zitten, en de motor en accu zijn een stukje zwaarder :).

Het is nu even wachten op de 3s 800 mah pakketjes. Ben heel benieuwd wat de nieuwe V-stelling zal doen.

Laatst bewerkt: 3 feb 2011
  8. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Filmje van van de vlucht nadat ik de V-stelling iets heb hersteld. Op dit moment nog op 2s met een gws 8060 prop. Ik ben nog niet helemaal los gegaan, maar hij is zeer wendbaar. In de bocht heeft hij de neiging wat weg te vallen, maar met wat extra rudder (handmatig of gemixed) is dit goed op te lossen. Bij de laatste landing is ook goed te zien dat je probleemloos zonder motor zwevend kunt binnenkomen :).

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Hij vliegt mooi !! De V stelling is maar klein (afgaande op het filmpje).
    Met 3S ga je echt nog wel een graadje sneller (met 7x4 of 7x5 prop, ik zou niet de 8060 nemen, dat kost je je motor of ESC).... Vergeet niet om het zwaartepunt weer goed te leggen !!

Het landen gaat beter als je het tegen de wind in doet, of zag ik dat verkeerd ??

Succes verder met dit mooie model. Je zult vast veel reacties van clubleden gehad hebben.

10. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

@Discus: heb je 'm wel gebalanceerd? zet eens een vinger midden onder de achterkant en midden onder de neus en til 'm dan voorzichtig op. Doe dat een keer of 5. Valt hij continu dezelfde kant op? maak dan de andere vleugel iets zwaarder, of haal iets van de vleugel af waar hij naartoe valt.

11. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Heren,

Het landen was in alle gevallen tegen de wind in of net iets schuin. De balans om de lengte as heb ik bekeken en dat is om het even. Er is geen duidelijk zwaardere kant van de vleugel merkbaar.

De V-stelling is eerste instantie een beetje fout gegaan bij het indekken van het bovenste deel van de vleugel. Hierdoor was er bijna sprake van een negatieve V-stelling. Ik heb zogezegd de vleugel in het midden doorgesneden en middels een paar gewichten langzaam laten openbuigen. De ontstane gleuf is vervolgens opgevuld met epoxy. De V-stelling is nu ongeveer 10 mm (2x 5mm).Wellicht zou ik het nogmaals kunnen proberen en nog iets verder doorbuigen, maar hij vliegt nu al wel aardig. Hij is wat zenuwachtig op de lengte as, maar wel heel snel in de rol :). Mocht ik ooit een nieuwe bouwen houden we hier echter zeker rekening mee. We zullen het nog even aankijken zo.

De prop 7x4 was voor de 2s niet voldoende om lekker te kunnen vliegen. Vandaag zijn echter de twee 3s pakketjes binnengekomen en gaat de oude er weer op. Daarna ook even een nieuwe spinner maken.

Als laatste wil ik nog even de zwakke schakel van de staart noemen. Het hele spitje is vrij sterk en robuust, maar de staart is echt heel zwak. Ik heb nu twee stripjes carbon ingelijmd. Dit zal ik ook bij een eventuele nieuwe romp doen. Ook zal ik dan een zilveren Hollandse versie maken. Kan ik hem lekker makkelijk zilver spuiten ;).

Laatst bewerkt: 15 feb 2011
  12. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

Het staartje is op het geheel wel het zwakste punt inderdaad, ik heb het iets verder vlak tegen elkaar gelijmd, dat helpt al.. máár.. bedenk je ook dat het helemaal niet zo sterk hoeft te zijn allemaal, er komen geen enorme krachten op te staan, ook niet bij vol rudder etc. Denk dat je het met verstevigen alleen nodeloos zwaarder maakt.

13. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Nu ja, ik heb heel veel ervaring met zwevers, maar een dergelijke kleine kist is even wennen. De eerste licht ruwe landing, (ok, het zwaartepunt lag toen te ver naar achteren), was het direct raak. Koolstof is wellicht iets te overdreven als ik hem nog een zou bouwen, maar twee kleine lichte glasmatjes aan de binnzijde van de staart zou zeker niet misstaan.

14. ralph123

ralph123

Lid geworden:
    31 mei 2007
    hallo,
    Ben van plan om er ook eentje te gaan maken, maar wat is de ideale setup? heb zelf 3cellen 850MaH en 3 cellen 1000 MAh. welk motortje past hier het beste bij en welke regelaar?
    het mag best wat hard gaan.

grt/

15. ralph123

ralph123

Lid geworden:
    31 mei 2007
    is dit wat?:
    RCtechnics

+
    RCtechnics

en met 5 of 9 grams servo's?
    en btw, is het beter om het van 5 mm depron te bouwen of van 6?

Laatst bewerkt: 20 feb 2011
  16. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Hallo,

Iets eerder in dit draadje heb ik mijn setup weergegeven. Je dat even verder bekijken.

De motor die je in het linkje aangeeft is wel ok denk ik. 1600 kv en dus lekker snel vliegen met een 6x4 prop schat ik zo in. (Juiste prop is altijd lastig).

Regelaar zou ik iets zwaarder nemen. Ik heb er een 18 amp in zitten en die wordt ook al wel wat warm door het vele vol gas vliegen.

Verder 2x 5 grams voor Hoogte en richting en 1x 9 gram voor de ailerons.

De schotjes in de romp en het stabilo zou je van 5mm depron kunnen maken. Voor de rest heb je wel 3mm nodig voor de vleugels en de romp om goed te kunnen buigen.

Zoals je kunt lezen zou ik ook het staartje (voor het verlijmen) van binnen uit iets verstevigen met vezeltape en of een klein glasmatje. Dit is echt DE zwakke plek bij dit toestelletje.

Verder het zwaartepunt op 1/4 van de vleugel pakken en liever iets te zwaar dan te weinig in de neus.

3s 800mah van turnigy vliegt prima met nog 25 gram extra lood in de neus. Hierbij ziet de lipo tegen het eerste schot geplakt. Een vlieggewicht van 300 gram of een pietsie meer is echt geen probleem heb ik al ondervonden. Lichter is voor buiten weer minder prettig (zeker hier langs de kust) omdat het vrijwel nooit helemaal wind stil is.

succes met bouwen

17. Henri Zikken

Henri Zikken Guest

2x 5 grams voor ailerons kan ook ipv 1x9 grams.

Verder niet teveel gaan verstevigen, je maakt het ding er alleen nodeloos zwaar mee. Constructies met triplex motorschotten, satéprikkers en glasmat gewoon achterwege laten.

Ik vlieg met een 19 grams motortje en een 3s 450mAh Hyperion lipootje, en moest zelfs iets gewicht aan de staart toevoegen.

Als je alles uit 3mm depron doet, behalve de delen die ook als 6mm op de tekening staan, heb je een prima kistje. Die 6mm delen zou je ook prima uit 3mm kunnen halen. 5mm depron bestaat bij mijn weten niet.

18. Discus2ct

Discus2ct

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Zo als Henri het omschrijft kun je hem inderdaad ook bouwen. Ikzelf prefereer wat meer stevigheid en gewicht om er lekker mee te kunnen raggen... Beide opties leiden tot een leuk vliegend modelletje. Je moet de keuze even zelf maken :).

19. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Als je de zware versie gaat bouwen (zoals beschreven met 25 gram lood in de neus), overweeg dan om een klapprop te nemen. Met een spinner die een beetje maatgetrouw is komt het gewicht van een klapprop rond de 25 gram uit. Veel mooier dan lood......
    En over die sate prikkers ..... die voegen aan gewicht niet zo veel toe, maar doen erg veel voor de stevigheid.

Je moet voor jezelf de afweging maken: ga ik zwaar, of ga ik licht. Je kunt niet een lichte onversterkte romp maken, en dan verwachten dat een "ongelukkige landing" met een 3S1000mA schadevrij afloopt. Het is een keuze, en beide geopperde opties zijn goed. Maar van twee walletjes eten is in dit geval geen goede optie. Er zit tenslotte best veel werk in dit model, en je wilt het zo lang mogelijk heel houden.

Oh ja, de staart aanzet is de zwakke plek als je sate prikkers in de neus hebt. Wat glasvezel(tape) binnen in de staart lost het probleem redelijk goed op (mijn staart zit er nog aan bij Spit MKII, terwijl Spitje I wel 6x gelijmd is). En (ik weet niet of Henri Zikken het zo heeft) als je voor licht gaat is het misschien een optie om rudder geen servo te geven. Alleen ELE en AIL.

Tenslotte: Ik had mijn Spit goed uitgewogen voor het schilderen. Na het schilderen had ik +20 gram in de neus nodig (dit model heeft een korte neus). Ik heb met revell acryl verf met kwast geschilderd, decals geprint op 70 grams papier, en afgelakt (spuitbus) met blanke lak. Dit geeft je een idee hoeveel je moet compenseren als je het doet zoals ik. Airbrush is veel lichter.

Harm

P.S. Ik heb Spitje I ooit gevlogen met 400 gram gewicht (camera eronder). Dus 300 gram is inderdaad geen gevaarlijk gewicht.

Laatst bewerkt: 21 feb 2011
  20. ralph123

ralph123

Lid geworden:
    31 mei 2007
    bedankt voor alle reacties!
    Ik ga straks maar gewoon beginnen, ik kijk wel of het zwaar word ofniet.
    satéprikkers doe ik in de neus en de staart verstevig ik met glasvezel.
    bedankt!

grt

Deel Deze Pagina