Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door XXL66, 26 okt 2007.

1. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Mijn opnieuw gewikkelde 29 grams motortje (FC2805) trekt meer statisch dan 10A bij 11V met een 7x4 prop. Dat is meer dan 100 watt. De (hand) start is het moment waarop je die power nodig hebt. Ik denk dat mijn 250 gram spit in de lucht te houden is met 20 watt. Maar nogmaals: ik denk dat jouw 500 gram spit met 100 watt ook te vliegen is. Ik zou het zelf ook proberen omdat ik de spullen had (afgezien van de 9x6 prop). Maar als ik nieuw moest kopen zou ik zeker voor een 150-200 watt setup gaan voor een 500 gram kist. Ik denk dat je zelf ook tot die conclusie zult komen na de eerste 10 vluchten.

Laatst bewerkt: 27 jun 2011
  2. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    wow, zelfs functioneel dus ! knap.

ik denk dat Volhout het beste advies kan geven mbt de motor, die heeft veel meer ervaring met dit kistje.

3. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Hmmmm....., ik heb de genoemde setup dus al in huis. Nou gaat het mij niet om een paar euro voor een zwaarder motortje, maar het wordt wat lastig om dit nu nog netjes in te bouwen aangezien ik er niet meer zo makkelijk bij kom met die vastgelijmde neus. Ik laat het even bezinken...., wil hem niet tijdens de maiden gelijk in de grond hebben tijdens de handstart.

Paul

4. freekt

freekt Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Hallo Paul,

Ik heb nog een vraag hierover. Je zegt dat je hem met PU lijm hebt ingesmeerd. PU lijm is toch die gelige bruislijm? Lijkt me niet echt geschikt of zo.

Bedoel je niet eerder PU hars, zoals van Polyservice Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. PU Hars PS 101 ?

Bedankt alvast voor je antwoord! ben zelf ook met een depron gevalletje bezig en mij lijkt dat insmeren wel een mooie toevoeging.

freek

5. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Hoi Freek,

Dit is de PU-lijm die ik gebruikt heb.

[​IMG].

Gewoon verkrijgbaar bij de bouwmarkt.

Wel dun smeren!!! Kan je doen met een afvalstukje depron.

Groeten,

Paul

6. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Laatst bewerkt: 23 jul 2011
  7. freekt

Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Die ziet er geweldig uit!

Bedankt voor je antwoord, ga ik eens proberen.

Freek

8. RC-PLANES

RC-PLANES

Lid geworden:
    13 jul 2011
    Hallo,

Hij is erg mooi geworden!
    Ga je ook een filmpje posten van de maiden?

Jurre

9. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Nou, ik denk dat ik tijdens die maiden mijn handen vol heb, dus dat gaat em even niet worden. Wellicht een filmpje van een latere vlucht.

Paul

10. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    WOW !!

Paul,

Daar zijn geen woorden voor....Prachtig !!! Heel erg strak gebouwd, en mooi afgewerkt.

Bedankt voor de tip met de constructielijm, maar dat spul gaat toch "bruisen"? Dan hou je toch een bobbelig oppervlak over ?? -of- bruist het soms niet als de laag dunner is ? Ik gebruik deze lijm juist op plaatsen waar het "opgevuld" moet worden. Plaatsen waar door de slechtere passing CA nooit kan werken.

Volhout

11. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    prachtig !! heel netjes gebouwd !

maar indd die PU, lijkt me raar, kan je niet beter gewoon polyurethaanlak gebruiken (bv. trapvernis op waterbasis...)

12. freekt

Lid geworden:
    9 mrt 2008
    Hallo Volhout,

Precies mijn gedachte wat betreft de PU lijm. Ik ga er gewoon eens mee experimenteren op een afvalstukje depron.

Weet iemand overigens of er specifieke harsen zijn waar depron tegen kan als alternatief? Die PU hars bijvoorbeeld die ik eerder noemde?

Sorry Paul, voor het hacken van deze draad.

Freek

13. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Allemaal bedankt voor de complimenten. Dit doet mij goed, want er is toch veel meer tijd in deze kist gaan zitten dan ik vooraf had ingeschat.

Ja, die PU-lijm.... ik kwam daar toevallig achter toen ik aan het begin van de bouw 2 stukken 3mm depron met PU-lijm op elkaar lijmde om 6mm depron te krijgen voor mijn vleugelribben en rompschotten. De stukken waren niet precies even groot en het grootste stuk stak dus rondom ongeveer 1 cm uit. Daar zat dus al PU-lijm op en dat heb ik met een stukje afval-depron zoveel mogelijk weggeveegd. Toen de lijm droog was, bleef er er mooi dun, glad glanzend laagje PU over op het overstekende deel. Geen bobbels, gewoon glad en misschien iets van 0,2 mm dik.

Proberen jullie het maar eens uit op een stukje afvaldepron. Gewoon een paar druppeltjes aanbrengen en heel dun uitsmeren, eigenlijk alsof je alles er weer wil afvegen. Andere oplossingen zullen ook wel werken, maar ik ben hier erg tevreden mee.

Het uiteindelijke gewicht van de Spit baart mij wel zorgen. Voor het spuiten van de lak en vernis, had ik hem opgehangen in mijn schuur. Ik lekker spuiten, laagje voor laagje, toen de decals erop en weer spuiten, nu met vernis. Werd mooi glad, maar eenmaal terug op mijn zolder bleek op de weegschaal dat ik er 65 gram aan lak had opgespoten..... Hij weegt dus nu 513 gram...... (slik..). Ik had geen zin om alles er weer af te schuren.

Er zit intussen wel een 49 grams motor op, dus we zien het wel....

Paul

Laatst bewerkt: 19 jul 2011
  14. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Vandaag eindelijk goed weer, dus vanavond de maiden gemaakt. Ben naar het veld van de Zoetermeerse luchtvaartclub gegaan, waar ik vroeger ook lid was. Daar trof ik iemand die deze Spit ook aan het bouwen is (80 cm versie). Hij was welwillend om mijn kist in te vliegen. Spitje vloog eigenlijk zonder te trimmen al recht, maar was wat vinnig op het hoogteroer. Dus na de maiden dit even op de servo aangepast, 2 gaatjes meer naar het midden.

Totaal 5 vluchten gemaakt, waarbij ik steeds even de zender overnam, start en landing nam hij gelukkig voor zijn rekening. Laatste vlucht heb ik zelf geland, probleemloos.

Het Spitje vliegt als een droom, mooi vliegbeeld, kan lekker langzaam vliegen, ondanks het gewicht van iets meer dan 550 gram, er moest nog wat lood in de neus om het zwaartepunt op 25% te krijgen. Met motor uit kan je heel rustig binnen komen zweven, de V-stelling werkt hierbij in positieve zin aan bij. Op 5 meter hoogte de motor uit en dan zweeft hij nog zeker 80 meter door, voordat ie op de grond ligt (er was geen wind).

Kortom een geweldig kistje, XL66: zeer bedankt voor dit mooie ontwerp!!!

Paul

15. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Gefeliciteerd met je geslaagde maiden !! Wat een mooie kist is het geworden.
    Hier ga je nog lang plezier van hebben.

16. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Dank je wel Harm. Ik hoop dat ik hem heel lang heel kan houden.

Paul

17. Dat ziet er mooi uit Paul! Gelukkig vliegt hij met z'n 500+ gram ook goed!

Ik ben begonnen met het bouwen van de 80cm versie. Mijn oude 110cm is afgelopen vakantie door meerdere crashes "onherstelbaar" beschadigd.

18. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Hoi Vincent,

De 80 cm-versie zal ook prima vliegen. Wel heb ik een tip voor je: Bouw 8 graden V-stelling in hier wordt ie veel stabieler van en gebruik het clark-y vleugelprofiel ipv het oorspronkelijke van de bouwtekening. Je vleugel wordt hierdoor dikker, wat meer lift genereert en je dus langzamer kunt vliegen. Het clark-y-profiel kun je o.a. via google wel ergens vinden. Zo niet, dan heb ik het nog wel voor je.

Succes met de bouw.

Paul

19. Hoi Paul,

Bedankt voor de tip. Dat gaat zeker van pas komen bij de wat kleinere modelletjes. De 110cm Spit had ook het Clark-y profiel en die kon ik redelijk langzaam vliegen.. alhoewel die met zijn +-700 gram redelijk zwaar was.

Vincent.

20. Paul56

Paul56

Lid geworden:
    12 mei 2008
    Hoi Vincent,

Je kan ergens verderop in dit draadje zien hoe ik met triplex ribben de V-stelling heb gebouwd (is 2 mm triplex). Kan natuurlijk ook wel anders, maar een simpel aluminium buisje is een V-vorm zetten dat werkt niet, dit buigt net zo hard weer recht, of zelf negatief.

Paul

Deel Deze Pagina