Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door XXL66, 26 okt 2007.

1. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Bouwtip

Hoi mensen,

Ben nieuw op dit forum, maar zag jullie prachtige spitfires. Ben al druk aan het snijden en plakken. Heb nog een brandende vraag:
    Hoe zit de vleugel aan de romp vast. Het lijkt of het gelijmd zit (hoe krijg je anders de farings mooi in vorm en houd ze strak) maar hoe plaats je dan de batterij (compartiment gesloten).

Elastieken ?? (Ja ik kom uit de balsa - nitro wereld).
    Pen-gat en (breek) bouten...sorry nylon schroefjes.
    Plakband ??

Ben benieuwd...

2. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    De vleugel is gelijmd en je kan bijgevolg dus niet meer aan de rolroer servo.

De batterij langs de onderkant voor de vleugel inbrengen, dus een verwijderbaar klepje voorzien.

succes !

3. heeey ik ben raymond en ben nieuw op het gevleugelde forum!!

eert wilde ik een multiplex easystar kopen totdat ik dze spitire zag.
    nu zat ik er aan te denken om ook en spitire te bouwen maar kan je deze ok nog dmonteren of gaat dat niet?

want als je srvotje in je vleugel nit god zit waardoor je niet kan vliegen moet je er tog bij komen.

en hoe gaat dat met landen ikzie er geen landingstoestel onder zitten en ik heb geen zin om na elke vluch een nieuwe prop te open.

ik hoor het wel

alfast bedankt

gr raymond

4. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Als je geen ervaring hebt kan je beter die easystar kopen ofwel de depron Tigermoth bouwen van op dit forum.

Een spit is niet eenvoudig te vliegen en zeker geen beginnerstoestel.

5. Irishman

Irishman

Lid geworden:
    3 mei 2004
    Hello lads,
    Ik ben ook begonnen aan dit mooie project. De ribben op de vleugel zijn al gelijmd maar ik zit met een probleem om de schotten op de romp te lijmen. De 3mm platen lijken te stijf. Ze plooien wel maar als ik na een tijdje het geheel loslaat, dan lost de lijmnaad.

Heeft er iemand misschien foto's of tips van de werkwijze? Was al aan het denken om al de tussen schotten voorlopig vast te plakken met tape zodat de ronding over de hele romp ontstaat. Daarna de shotten één voor één definitief lijmen. Ga het straks eens proberen tenzij iemand een ander idee heeft. Eerst een nieuwe romp en schotten snijden.

Welke servo's kan je hier best inbouwen?

Thanks from Dimi

6. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    hallo,

de delen van de romp moet je voorronden op een tafelrand of zo. Wel rekening houden dat depron in 1 richting beter rond dan de andere.
    POR zou niet mogen loskomen, wel 2 zijdig aanbrengen en 15min laten drogen. De langsnaad van de romp had ik eerst aan elkaar gelijmd en dan met tape verstevigd. Als je schotten lijmt 1 voor 1 en wat tape gebruiken om alles bij elkaar te houden.

Gewone die blauwe 5 grams servokes bij rctechnics of hobbycity te krijgen.

7. Irishman

Irishman

Lid geworden:
    3 mei 2004
    Bedankt XXL66!
    Ik heb zojuist het linkerdeel van de romp gelijmd met de schotten. Die POR werkt veel beter dan de lijm die ik eerst had uit de modelbouwwinkel. (Zacki Elapor van Multiplex) Deze smolt de depron aan elkaar, maar hield in mijn ogen niet goed. Als ik opnieuw een lijmverbinding wou maken ging dit niet meer omdat de lijm heel hard geworden was en op deze plaats kon ik dan niet opnieuw lijmen. Met POR gaat dit wel na reiniging van de opperlakken.
    Heb eerst de schotten allemaal voorlopig vastgezet met gewone plakband, zodat de ronding ontstaat die nodig is. Daarna heb ik tussen de schotten een stuk plakband aangebracht dat als het ware de romp in de gewenste houding spant. Hierdoor kan je de schotten verwijderen zonder dat de ronding verdwijnt. Nu kan je perfect lijmen en blijft de vorm behouden.
    Nu heb ik alleszins meer plezier in het bouwen van dit model. Was trouwens mijn eerste bouwproject.

8. borismach

borismach

Lid geworden:
    25 mei 2008
    dag mense ik ben ook aan het denken om deze spitfire in mekaar te steke
    maar waar blijven de foto's met geschilderde spits:razz:

9. trebor siuhyn

trebor siuhyn

Lid geworden:
    29 nov 2002
    alternatief voor POR

Je kunt i.p.v. UHU POR ook de constructie lijm TIXOTROOP van de hema gebruiken
    is in verhouding velemalen goedkoper 50 ml rond de drie euro.
    De werking is het zelfde ik vind hem persoonlijk fijner verwerken zelfs in de spuit.

10. Sadkingbilly

Sadkingbilly

Lid geworden:
    15 apr 2007
    Ik wil dit ook wel eens proberen maar heeft er iemand een filmpje van een vliegend exemplaar? Dan kan ik eerst eens kijken of het vlieggedrag de moeite waard is van al dat bouwen - Tenslotte koop je in duitsland dit toestel al kant-en-klaar geschilderd en al voor nog geen 30 euro.. Inclusief motor :D

Leuk project voor de winter, maarja dan issie klaar en wil je er ook mee vliegen he, weer of geen weer (geen dus) en zit je in no-time wéér aan de bouwtafel!

11. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Een oude rot heeft met die spit gevlogen en hij is hem dadelijk zelf beginnen nabouwen (maar heeft hem denk ik nog steeds niet afgewerkt). Hij vloog naar zijn zeggen en ondanks dat het een schaalmodel is "braaf". Rollen deed ie naar m'n zin niet snel genoeg maar mits wat grotere rolroeren of meer uitslag moet dat beter kunnen.

12. Irishman

Irishman

Lid geworden:
    3 mei 2004
    Waar kan je hem dan krijgen voor deze prijs?

13. Rc nick

Rc nick

Lid geworden:
    27 jul 2008
    spitfire

hallo,

ik wou graag weten hoeveel het totaal heeft gekost om de spitfire te maken en met electronica er in.

gr

Nick

14. Irishman

Irishman

Lid geworden:
    3 mei 2004
    Hello,
    Met welk mes snijden jullie de depron? Wanneer ik met een gewoon stanley mes dit doe in de 6mm platen, gebeurt het meestal dat het snijvlak niet loodrecht staat op het plaatoppervlak. Bestaat hier een mesje voor in een soort van standaard of is het opletten dat dit recht is, en eventueel bijschuren? Dit vind ik vooral bij kromme delen nogal moeilijk (tusenschotten) wat resulteert in een verdraaide romp.
    Maar ja, heb me al geamuseerd en begin gewoon opnieuw. Echter zou ik deze keer graag een bruikbaar resultaat hebben.

15. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    6mm is inderdaad moeilijker om netjes loodrecht te snijden zeker bij korte bochten, met een schuimsnijder (vlakke tafel) zou dit wel kunnen natuurlijk. Je kan altijd wat bijschuren, doe ik zelf echter nooit, gewoon wat extra POR er op. Epoxy of PU is beter omdat dit de open ruimte ook vult, maar werkt dan weer niet zo handig en is een stinkboel.

16. borismach

borismach

Lid geworden:
    25 mei 2008
    ik weet ook al uit ervaring dat het mes dat je gebruikt zeer belangrijk is bij depron met sommige cuttermesjes gaat dit ook maar hangt echt veel af van welk soort mes dat je gebruikt best gewoon wat mesjes die je nog hebt liggen proberen op een stuk depron en zien wat het beste snijdt

17. hoe lang kan je vliegen met een 1000mA lipo?
    7,4 v

18. samen met dit: 1540kv met 7x6 prop, 12A esc, 1000 mAh Lipo, 3x 5gr servo, standaard ondtvanger van de dx6i

19. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    ligt helemaal aan je vliegstijl natuurlijk. met continu vol gas kan je hem wel in 6 min leeg trekken gok ik zo. Met een beetje trottle management (gas beheersing...) moet 10 tot 20 min mogelijk zijn. Die van mij zweeft best aardig en kan echt nog bijna zonder gas blijven vliegen.

20. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Filmpken !
    :)

Deel Deze Pagina