Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door XXL66, 26 okt 2007.

1. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Nou XXL66 waar blijft je filmpje ?? :rolleyes:
    Ik ben zo benieuwd naar vlieggedrag en wil wel een een geschilderde spit zien. Heb mijne bijna af (schilderen moet nog, spinner en cockpitkap).
    Waar ligt bij jou het zwaartepunt ?:confused:

2. borismach

borismach

Lid geworden:
    25 mei 2008
    ik ben uiteindelijk toch ook met ne maat aan de spitfire begonne de romp is al af (ging wel vlot) de vleugel is ook al ong. af (alleen de aanvalshoek rond schuren)(de vleugel ging wat moeilijker) vincent heeft de 2delen nu mee naar huis om te spuiten
    (ben benieuwd naar het resulaat)
    foto's volgen nog wel

3. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    De eerste schreden op het brushless pad

Nou, dat was mijn eerste tegenvaller...brushless motor uitgebrand.
    Had van Hobbycity een FC28-05 met 12A regelaar laten komen met 7x4 propje. Netjes op min Spit gemonteerd en het ding liep niet zo lekker aan op 2S. Commentaar op de Hobbycity website gaf aan dat anderen met 2S ook soortgelijke problemen hadden gezien maar op 3S niet. Nou ja..dan 3S proberen.
    Fantastisch ! wat een power...wacht even, toerental loopt terug...te laat ...rook.... Te laat...:(

Had net als op de foto's de motor gemonteerd in een holte van het neusstuk, zonder ventilatiekanalen. Zal eens kijken of ik koelsleuven kan toevoegen (is misschien wel niet effectief ??).

Daarnaast is het advies van de website (3S, 7", 8" of 9" prop) niet goed (op de motor zelf staat in kleine letters 6-9V, 5"-6" prop).

Ik heb de motor opnieuw gewikkeld 13 windingen, ster config, vanavond maar eens kijken.

Maar het electro leven is dus even wispelturing als nitro....echt niet plug en play...meer plug and pray...

4. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Hij loopt weer

Raadsels...:confused:

De uitgebrande motor is 12 polen stator met 14 magneten (1:7) 28mm diameter.

dLRK winding van 13T (ster) wordt aangeraden op internet ("blue wonder"), wikkelt moeilijk (0.5mm draad is best dik). Maar het werkt niet :puppydogeyes: (loopt schokkerig aan), onafhankelijk van ESC (3 types geprobeerd 10A, 12A en 25A) en LiPo (2S en 3S). Ik vermoed dat ik niet alle polen 13T heb, en de startproblemen door onbalans komen (klink trouwens onlogisch dat 1T meer of minder veel uitmaakt, want alle magneten zijn tenslotte ook niet even sterk) Maar ik begin gewoon opnieuw.:rolleyes:

dLRK winding van 15T (ster) van 0.4mm draad (wikkelt makkelijker) werkt ook niet :( (motor loopt helemaal niet aan). Ik ben er helemaal gefrustreerd van. Zeker omdat het zo'n geklooi is om die alle polen netjes egaal te wikkelen (weinig ruimte).

Laatste poging: LRK (dan hoef je maar 6 van de 12 polen te wikelen) van 30 windingen in driehoek. Hij doet het.:p Maar wordt erg heet vol gas op 3S. Voorlopig laten we het hierbij, dan maar niet continue vol gas vliegen.

Soms houden eenvoudige dingen erg op. Ik voorzie soortgelijke obstakels bij het maken van de cockpitkap. Zodra ik in de gaten heb hoe ik hier een fotootje kan plaatsen, zal ik jullie laten zien hoe het vorderd.

5. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    mhh, ik heb diezelfde ook een keertje opnieuw gewikkeld, weet niet meer hoeveel wikkelingen, maar ik dacht 0.5 draad.. volgends dit schema: AabBCcaABbcC
    loopt zeer goed.
    powercroco Kombinationstabelle & Bewicklungsrechner

Heb je goed gecontroleerd op kortsluiting met de stator? Als hij afgefikt is en een paar keer gewikkeld, dan wil die beschermlaag nogal eens wegslijten op de hoekjes. Vooral als je hem dan extreem vol probeert te proppen heb je al snel een beetje van de laklaag van he draad afgehaald. Het draait dan soms wel, maar wordt idd extreem heet zonder dat je er veel power uit haalt...

Sommige motortjes werd ik daar zo gestoord van... een oplossing kan dan idd zijn om heel dun draad te gebruiken. daarbij hoef je niet veel kracht te zetten en vaak is de laklaag wat sterker lijkt het.

Lijkt er trouwens op dat je deze besteld heb: Hobbycity Online R/C Hobby Store : FC 28-05 Brushless Outrunner 1600Kv $5.95
    en deze gekregen: Hobbycity Online R/C Hobby Store : FC 28-05 Brushless Outrunner 2840Kv $5.95

Die snelle moet eigenlijk met max een 5 inch proppie, of een 6x3.

6. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Het raadsel is opgelost !!

Super bedankt Sietse :zon:,

Ik snap nu wat er fout gegaan is. Zoals ik dLRK gewikkeld heb is het een
    AaBbCc...geworden i.p.v. een AabBCc...
    Ik snapte er geen moer van waarom dat ding niet wilde lopen, niet in ster en niet in driehoek. Ik gebruikte deze link

Winding Distributed LRK Using The 24-gram Hexkit - Page 4 - RC Groups

Maar moet ergens een interpretatiefout gemaakt hebben.
    Vandaar dat geen enkele dLRK winding werkte, en LRK meteen wel.

Nu de cockpitkap !!!

7. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    cockpitkapje moet ik ook nog steeds... :roll: hahaha

8. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Fotootje

Zo is het geworden... Alles werkt, nu schilderen en kapje...

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    hola, een en ander gemist...

ziet er knap uit, nu nog een mooi schema !

btw diegene die vragen om een filmpken, mijn spit is al een heel tijdje gesneuveld hoor... mijn vliegtalent loopt ver achter...

Overigens zijn mijn ervaringen met electro spullen uit Sina zijn ook niet altijd even positief.

10. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    brushless motortje

Mijn FC28-05 buitenloper is weer uitgebrand :rolleyes:. Oorzaak waren inderdaad de scherpe randjes van het blikpakket. Ik heb met TAK PAK een nieuw hard isolatielaagje opgebracht, en ben opnieuw gaan wikkelen.

dLRK met 17 windingen 0.4mm draad in ster geschakeld (nu wel AabBCc, bedankt sietse). Op 2S met een 7x4 prop vol gas 5A, wordt nauwelijks warm. Kv gemeten ongeveer 1350. Dit moet het spitje wel kunnen rondsleuren. :fuckyou2:

11. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Kijk, dat klinkt beter, kan je lekker efficient rond crossen :). Viel me op dat hij echt bijna geen vermogen nodig heeft om in de lucht te blijven. heerlijk!

TAK PAK? Wat is dat? klinkt interessant! heb al meerdere dingen geprobeerd op sommige motoren...

12. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Al doende Leert men

@Sietse: TAK PAK is een soort dikke CA voor hogetemperaturen met accelerator. Je smeert het over het blikpakket, wat dikker op de hoeken Spuit accelerator erop, en het is onmiddellijk keihard.

Ben met schilderen begonnen (dit is mijn eerste geschilderde kist, mijn nitro modellen zijn allemaal met folie) en kwam erachter dat je nu wel degelijk goed moet schuren en plamuren. Door de verf zie je elke oneffenheid. (Folie verbergt bijna alles, dus je wordt als bouwer erg onzorgvuldig in het afwerken).

Plaatjes komen nog...

13. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    plaatjes

De basiskleuren zitten erop. Geschilderd met Revell Acryl verf. De cockpitkap wordt een stuk van een dreft afwasmiddel fles (heeft bijna de goede vorm).

Om Sietse's motto maar te volgen (je moet anders bouwen dan een ander:pim:) heb ik de neus versterkt met 4 sate prikkers die met epoxy vast zitten in het motorschot en de eerste 3 tussenschotten. Je kijkt hier in het accu vakje (2S1 1000 past er precies in). Komt de CG ook precies goed.

Als de eerste vluchten met prop saver goed gaan, ga ik de prop vast zetten, en kan er ook een spinner op. Of weet iemand een manier om een spinner aan een prop saver te bevestigen ?

Maar eerst verder afwerken....

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. Beginners luck

Beginners luck

Lid geworden:
    30 jul 2008
    Wow man!
    Dat ziet er zo wel erg leuk uit hoor. Ik ben erg benieuwd hoe het vliegt. Ik ben nu zelf bezig met de voorbereiding van een parasol moth. Maar als die af is zal dit project toch zeker hoog op mijn verlanglijstje komen van projecten die ik graag wil gaan bouwen.
    Ik blijf dit draadje met plezier volgen. Het is altijd erg inspirerend om te zien hoe een project vordert.

15. swordfish

swordfish

Lid geworden:
    10 jun 2007
    wouw super mooi model zal het zeker ook eens maken t'is trouwens mijn droom vliegtuig
    een spit maar k'heb nog nooit eentje durven kopen in verbant met m'n vliegkunst weet niet of mij al zou lukken . zou het veel moeilijker vliegen dan een elektra jet ? ik zal het toch proberen in depron valt toch van niet hoog {de prijs}en elektro toebehoren heb ik ook
    alvast bedankt van jullie ervaringen .

ps heeft er al iemand een filmke

16. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Spitfire

@swordfish: de meeste mensen leren vliegen met een langzaam vliegtuig. Over het algemeen zijn jets (erg) snel. Kijk maar naar de YouTube filmpjes. Het is trouwens aan te bevelen om in het begin iemand in de buurt te hebben die kan vliegen, of lid te worden van een vliegclub. Meestal voorkom je daar een bult schade mee, en daardoor leer je sneller (minder repareren = meer vliegen).

Zodra de Spit z'n luchtdoop heeft gehad zal ik proberen een filmpje te maken. Foto's komen morgen (door het slechte weer is hij nu helemaal klaar).

17. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Zo'n schema maakt het toch helemaal af, prachtig ! Goeie tip ook die sateprikkers. Veel succes met de maiden ! BTW: heb je motordomping toegepast ?

18. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    En dan .. de lucht in.

:thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  19. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    holy smoke !!!! @#&ç§@£µ !!!! Dit is gewoon AF !

20. l:x

l:x Guest

Sjieeeeeek!!!!

En nu hopen dat ie mooi vliegt!

Deel Deze Pagina