Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door XXL66, 26 okt 2007.

1. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    ja hoor.... goed bezig man!
    Ik zit al tijden naar een witte te kijken...
    Bij mij moet het eerst altijd vliegen en daarna heb ik meestal weer wat anders in mijn hoofd zodat eigenlijk niks echt zo af komt als die van jou..
    Prachtig hoor!

2. swordfish

swordfish

Lid geworden:
    10 jun 2007
    eerst en vooral je spit is super geslaagd gewoon prachtig proficiat
    en nu nog veele fijne vlieg uurtjes

ik moet je daar volledig gelijk in geven, ik heb het in de tijd ook hardleers ondervonden .
    gevolg 10 jaar stil gelegen , en over een paar jaar was het weer beginnen kriebelen .
    dan dan maar een heli gekocht terug op m'n begonnen eerst carbooon na veeeel oefenen,
    een trex 450 se veel op de sim getraind en na 2 jaar begind het al goed te gaan moet wel erbij zeggen een zender en helikopter zelf afstellen kan je volgens mij onmogelijk op je zelf leren!!!!
    zonder begeleiding toch niet bij een trex 450 .
    vorig jaar een electa jet gekocht een okazie en het lukte me wonder wel .
    vandaar de vraag of het moeilijker zou vliegen dan mijn electrajet

zie eerste vlucht:
    er stond wel een strakke wind
    Picasa Web Albums - swordfish - electrajet

Picasa Web Albums - swordfish - ELECKTRA JET...

avast bedankt voor de reactie

Laatst bewerkt: 8 sep 2008
  3. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Mwa, ligt eraan hoeveel tijd je erin stopt. Ik ben begonnen met een DF04 en daarna over op een T-Rex450. alles zonder sim, maar wel veel gelezen op het internet. Er zijn genoeg goed tips te vinden voor het afstellen en vliegen van heli's. Ook met zenders instellen is het vaak gewoon een kwestie van handleiding lezen, losse servo's op een ontvanger en dan testen maar. gewoon veel proberen.

maar goed, das wel erg oftopic.. :D

4. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Spit versus Jet

Swordfish, niet gek voor je eerste vlucht. Alleen die landing voelde ik tot in mijn kruis..auw, een (mais-) stoppelveld. Had je veel schade ?

5. arne veenman

arne veenman

Lid geworden:
    4 feb 2007
    soooooooooowwwwww daaaaaannnnnnn.
    das best netjes gedaan moet ik zeggen.

onwijs mooi gedaan man. die uitlaat pijpjes zijn ook egt super!!!!!

6. swordfish

swordfish

Lid geworden:
    10 jun 2007
    ge was zeker niet de enige het. .
    nee gelukkig had ik geen schade oef

Laatst bewerkt: 9 sep 2008
  7. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Maiden geen success

Vanavond even geprobeerd op veldje in de wijk:D. Had de uitslagen ingesteld op rol = 20 graden, hoogte = 30 graden. Ik heb nooit geweten dat ik een hartslag van 240 aan kon :vamp:. Gelukkig was de trim nagenoeg goed, maar elke beweging van de knuppels was een rol of looping. Hoog gras, en nagenoeg schadevrij aan de grond.

Tweede vlucht rol = 10 graden, hoogte = 15 graden. Gooi te langzaam op en red het net niet. Lang gras red mij weer. Herkansing. Dan lukt het.
    Vol gas (op 2S, 7x4 prop) vliegen ging aardig, nog steeds erg gevoelig. Langzamer wordt de kist instabieler. Hartslag daalt naar 180. Vermoed dat zwaartepunt wat verder naar voren moet. Landing '"uit het boekje" in 50cm hoog gras.

Derde vlucht. :( Dom hè, niet eerst zwaartepunt verbeteren, maar vol vertrouwen gooi ik hem op. Vol gas, hoogte winnen (hartslag 120), probeer vertikaal, maar dat red ik net niet (geen hartslag meer). Snelheid uit de kist en hij val naar de grond. Durf geen gas te geven terwijl hij valt, maar knuppels zijn ook dood:rolleyes:. Hij valt precies op zijn neus.

Ik denk dat mijn saté prikkers de boel nog gered hebben want de schade is inmiddels hersteld (scheurtjes in depron onder de cockpit (waar de saté prikkers ophouden) en afgescheurde staart (plakken, tape erover, verf, en je ziet er niks meer van). Dat is het voordeel van schilderen..je kunt zo veel onder de verf verstoppen :p.

Ervaring tot zover: erg gevoelig, langzamer dan half gas niet goed bestuurbaar (2S en 7x4 prop). Door gebrek aan V stelling en lage vlakke vleugel heeft de kist absoluut geen zelf herstellend karakter. Geen beginnerskist :bye:.

Ga met zwaartepunt spelen, maar omdat de motor en accu al helemaal voorin zitten wordt dat een metalen spinner .. mooi !!

8. swordfish

swordfish

Lid geworden:
    10 jun 2007
    ai ai ai dat niet egt goed nieuws ,hopelijk lukt het bij de volgende vlucht stukken beter !!
    niet op geven het moet en zal vliegen, we zullen voor je duimen

ps: het was voor mij ook m'n dagje nie
    k'heb m'n superstar van robbe in de grond geboord vliegtuig gedeeld door 2
    gelukkig is ie nog gemakkelijk te herstellen.

9. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    spijtig dat uw maiden maar een half succes was, echt zonde dat zo'n model dadelijk beschadigd raakt.

Hoeveel weegt uw kist nu ? De mijne woog 212 gram. Dat het geen beginnerskist is, dat lijkt me duidelijk. Ik heb ook een P51 gebouwd en ook die moet je echt op snelheid houden, toch zeker in de bochten. Die spit kon je echter wel nagenoeg zonder motor aan de grond zetten.

Heb je expo ingesteld ? Bij mij kreeg ik hem vreemd genoeg moeilijk aan het rollen, dat ging gewoon te traag en dan zakte ie weg.

Het zwaartepunt zat bij mij op 1/3 van de vleugel (vanaf leading edge). Ook zou misschien eens een andere prop proberen.

Hopelijk heb je volgende keer wat meer succes !

10. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Maiden II

@XXL66: het gewicht van mijn Spit is 250 gram met 2S 1000 lipo. Daarvan is zeker 20 gram in verf. Het zwaartepunt lag op 35% van de vleugel (net iets voor de Tip-Tip lijn. Ik heb de ontvanger in de cockpit liggen.

Nu heb ik het zwaartepunt naar voren gebracht (30 gram extra op het motorschot) en nu vliegt hij goed :D. Kan netjes glijden in de landing zonder motor. Mooi !!! Ik denk dat ik rond de 25% zit voor het zwaartepunt.
    Maar al met al is hij dus wel zwaar aan het worden. Motorvermogen op 2S wordt ook krap aan. Ik zit nog te denken om de ontvanger naar voren te plaatsen (scheelt weer een paar gram) maar dan komt hij (de antenne) dicht bij de motor regelaar (storing / gevoeligheid).

Heeft iemand daar ervaring mee. Ik ben wat huiverig...

Voorlopig plan:
    - ontvanger naar voren brengen = +9 gram
    - klapprop = +11 gram
    Dan zijn we al een heel eind.

In ieder geval: vluchten 4, 5 en 6 waren geweldig !!!

:zon:

11. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Tja, ik had een 850 gram Lipo + de verf dat kan het verschil al maken. Misschien eens een 1100 3S proberen, dan win je aan gewicht vooraan en vooral vermogen.

Ik heb hetzelfde probleem met m'n P51. Die heeft veel te weinig vermogen op 2S, maar probleem met 3S is dat ik storingen kreeg (wel 4 servo's), mogelijk krijgen de servo's onvoldoende stroom.

12. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    losse bec erin. Vaak hebben die goedkope regelaars niet genoeg amps op de bec voor 4 servo's...

Mijn zwaartepunt moest ook echt vet ver naar voren... zal hem binnenkort eens wegen.
    vlieg trouwens op 3s460

edit:
    incl 3s460 zit ik op 170 gram. zonder verf....
    Maar heb ook wel eens met 3S1000 gevlogen. Vloog erg rap.. Denk dat 3S800 nog wel leuk zal gaan.. Maar met 3S460 kan hij zooooo mooi langzaam :).

Laatst bewerkt: 11 sep 2008
  13. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Gewichtig onderwerp.

Heb je mooi licht gebouwd Sietse !

Ik heb inderdaad niet de lichtste materialen gebruikt.
    - 2x 9g servo (i.p.v. 5g) scheelt 8g
    Ik heb geen richtingroer, alleen rol en hoogte.
    - neus versterking (sate prikkers en lijm) scheelt 10g
    - verf, decals en vernis weegt misschien wel 20g
    - 3S460 ipv 2S1000 scheelt geschat 20g
    - ontvanger 9g, regelaar 9g zul jij ook wel hebben, geen verschil
    - motor 26g zul jij ook wel hebben (24g ?) nagenoeg geen verschil
    Dat is zo'n 60 gram verschil.
    Heb je nog ergens 20g bespaard. Ben je vast erg zuinig met lijm geweest of zo. Ik heb het grootste gedeelte met epoxy gelijmd.

14. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Motor is zelfbouw cd-rommetje. Zal rond de 20 gram zitten.
    Geen verf idd, en ik lijm niet met epoxy. dat is veeeeeel te sterk voor depron.
    Depron lijm je met UHU por of foam safe CA. Beide veeeel lichter dan epoxy.
    Probleem met epoxy is dat het zo sterk is dat het depron op het randje van de epoxy gewoon scheurt... Is ook zo met CA trouwens, maar das tenminste licht :).
    UHU Por blijft altijd flexibel waardoor de krachten veel beter verdeelt worden. prachtig spul, maar idd ook altijd zuinig gebruiken...

Als servo's heb ik een 5 grams voor de rol en 2x 3.7grams voor hoogte en richting.
    Richtingsroer is wel erg leuk om korte vlakken schaalbochtjes te maken :)

Binnenkort maar eens verven denk ik dan, ziet er toch wel erg mooi uit! Maarja, daar ben ik dan weer echt een ei in...

15. swordfish

swordfish

Lid geworden:
    10 jun 2007
    ik ga vandaag om een nieuwe lading depron want hoe langer ik dit draadje volg hoe meer het kriebelt om er ook ene in elkaar te knutselen :D

16. Irishman

Irishman

Lid geworden:
    3 mei 2004
    Kan iemand misschien detailfoto's maken van hoe je scharnieren maakt voor de rolroeren?
    Wanneer je deze wil maken, moet je dan eerst de vleugel in zijn geheel bouwen en hier dan de rolroeren uitsnijden en de snijvlakken terug dichtmaken, of snij je de rolroeren uit de vleugel vooraleer je deze op de ribben lijmt.

Hopelijk begrijpen jullie wat ik bedoel.
    Thanks from Dimi

17. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Rolroer scharnieren

@Irishman
    Ik heb er helaas geen fotootje van, maar kan je wel vertellen hoe ik ze gemaakt heb. Je bouwt de vleugel op op de vlakke onderkant. Je tekent op deze onderlaag de rolroeren af. Plakt de ribben op de ondervleugel, net buiten de lijnen van de rolroeren. Dan maak je van afvalstukje depron, net binnen de lijnen van de rolroeren stukjes rib. Ook langs de scharnierlijn plak je aan weerszijden stripjes depron.

Als scharnier heb ik een stukje cellotape over deze strips geplakt. Daarna snijd ik de aileron los. Tenslotte indekken van de bovenzijde, waarbij de aileron appart wordt gedaan van de vleugel. Doordat de scharnier helemaal boven aan de vleugel zit heoft het servoarmpje dat ik er in lijm bijna niet onder uit de vleugel te steken. Dat voorkomt schade en afbreken bij landing.

Ik hoop dat dit plaatje (zijaanzicht) wat verduidelijkt. Veel succes...

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  18. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Voorlopig uit de lucht.

Na talloze fijne vluchten, vanmiddag overvallen door een windvlaag.
    Nu is spitje niet meer 'onzichtbaar' te repareren :cry:. Zal wel een paar daagjes duren voordat hij weer wind kan happen.

Ik ga eens nadenken :hammer:over wijzigingen die hem wat vergevingsgezinder maken. Hij kan zo mooi langzaam vliegen dat je hem toch wel als trainer zou kunnen gebruiken, maar bij de wind gaat hij dwarrelen. Daarnaast zou een beetje zelfherstellend karakter leuk zijn.
    Ik denk met name aan een ander vleugelprofiel en V-stelling. Ondanks zijn 260 gram was spitje goed te vliegen, dus gewicht besparen (170 gram zoals sietse) vind ik niet echt noodzakelijk (hoe lichter hoe wind-gevoeliger). Bij de landing kon ik al een glide-ratio van 10 halen met 260 gram gewicht.

Als ik toch opnieuw ga bouwen, wil ik ook suggesties van anderen meenemen. Dus: kom maar op !!!

19. swordfish

swordfish

Lid geworden:
    10 jun 2007
    wat gebruiken jullie voor stuur stangetjes de mijne zijn veel te stug 1.25 mm

Laatst bewerkt: 22 sep 2008
  20. swordfish

swordfish

Lid geworden:
    10 jun 2007
    ik heb met andere vliegtuigen ook dit probleem ,ik denk dat de ontvanger te dicht tegen de regelaar en of de batterij ligt {wegens plaats gebrek}.Heb het wel enkel bij vol gas en gebruik maar 2servo's
    ook al geprobeerd met aluminium folie rond ontvanger en kabels te wikkelen met weinig succes.
    het enige wat een beetje hielp {was wel geen zicht }de ontvanger eens buiten het vliegtuig te plakken bij wijze van test en toen had ik er al heel wat minder last van.
    heeft iemand daar een goeie oplossing voor ?? moet wel zeggen bij m'n heli zit er een ring rond
    m'n bec zou dit een oplossing kunnen zijn ?

Deel Deze Pagina