Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door XXL66, 26 okt 2007.

  1. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    BEC, even een beschouwing....

    Een verhaaltje over de werking van BEC.

    Als je een geintegreerde BEC in ESC hebt, dan is dat vaak in de vorm van een kleine spanningsregelaar (7.4V -> 5V / 4.8V). Die spanningsregelaars hebben een stroombegrenzing en een temperatuurbeveiliging (bij hoge temperatuur of 'te veel ' stroom regelen ze de spanning terug (van 5V naar bijvoorbeeld 3V) of schakelen zelfs helemaal uit. De spanningsregelaars zetten het verschil in accuspanning en servo spanning om in warmte, en worden dus soms heel heet.

    Onderstaand verhaaltje gaat uit van gewone blauwe 9 gram servo's. voor 5 gram servo's of standaard servo's zijn de getallen heel anders. In het verhaal is de stroomopname van de ontvanger niet meegenomen omdat die met 10mA veel kleiner is dan de stromen die de servo's nodig hebben.

    Als servo's geen kracht hoeven te leveren, nemen ze ook bijna geen stroom op. Als servo's van positie veranderen, kracht moeten leveren, of staan te jitteren (trillen) kunnen ze tot 0.4A (400mA) stroom gebruiken. Voor 5 gram servo's is dit 200mA, voor standaard servo's is dit soms wel 800mA).

    Normaal kunnen de geintegreerde BEC spanningsregelaars 1.5A stroom en 1.5 watt vermogen verwerken (vermogen = stroom x spanning).

    Bij 2S (7.4V) is de stroombegrenzing op 1.5A voldoende om 3 of 4 servo's te gebruiken (3 x 400mA = 1.2A). Dit begrenst de piek stroom.
    Bij 2S (7.4V) werkt de temperatuurbegrenzing van 1.5 watt alsvolgt:
    De servo's krijgen 5V, de Accu is 7.4V, dus de spanningsregelaar (7.4-5=) 2.4V. Omdat de spanningsregelaar niet meer dan 1.5 watt mag dissiperen is de stroom maximaal (1.5 / 2.4 = ) 0.625 ampere (625mA). Temperatuur (opwarmen / afkoelen) gaat langzaam. Het gaat hier dus over langdurig stroomgebruikt. Het kan wel problemen veroorzaken als je een (langdurig) jitterende servo hebt. Die gebruiken makkelijk 400mA als ze staan te trillen. Als je geen trillende servo's hebt gaat dit tot 3 servo's altijd wel goed.

    Het is echter heel anders bij 3S (11V).
    De stroombegrenzing van de BEC blijft op 1.5A, en kan dus gewoon piek stromen leveren voor 3 fof 4 servo's.
    De temperatuurbeveiliging is echter dramatisch anders. Bij 11V krijgen de servo's nog steeds 5V spanning. De spanning voor de BEC spanningsregelaar is echter (11V - 5V =) 6V. Bij 1.5 watt dissipatie is de maximale stroom (1.5 / 6 = ) 0.25A (dat is 250mA).
    Dat betekend dat 1 jitterende servo, of actief bedienen van alle servos, de BEC overbelast.

    Gelukkig is de temperatuurbeveiliging traag, dus je merkt het pas na een paar minuten. Daarnaast is het zo dat koelen van de ESC, ook de BEC koelt, en de temperatuur daalt. De beveiliging zal niet op 1.5 watt begrenzen, maar bijvoorbeeld op 2 watt.

    Maar....

    LET OP MET JITTERENDE SERVO'S :bye:

    Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen....

    P.S. Spitje is weer heel en vliegt UIT DE KUNST :D Morgen een 6x4 prop en 3S testen...
     
  2. swordfish

    swordfish

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    314
    Locatie:
    brugge
    bedankt Volhout voor je duidelijke uitleg, ik zal alles nog eens controleren
    en zien wat ik kan veranderen .

    en blij te horen dat de spit weer gemaakt is hopelijk komt er een filmke :)
    met 3celen word het een bom zeker weten ik denk haast dat ie verticaal zal gaan :D
    ik ben er ook eentje bezig aan het bouwen maar probleempje had met de stuurstang ze waren te stug ben dan maar om fijn staaldraad geweest en dit zou moeten lukken
     
  3. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Spitje MK-II

    Ben op internet gaan snuffelen om na te gaan wat voor vleugelprofiel de echte spitfire gebruikt. NACA2213 (root) .... NACA 2209.4 (tip).
    Met de tekening van XXL66 zou dat neerkomen op
    2213, 2212.5, 2212, 2211.5, 2211, 2210.5, 2210, 2209.5 voor de ribben.

    Omdat ik iets ditheral wil, zal ik de vleugel op zijn kop bouwen, dan kom je op 2 x 2.4 graden, een hele leuke waarde.

    Ik ben alleen benieuwd wat een NACA22xx profiel voor vlieggedrag heeft. Was tot nu toe hoofdzakelijk NACA24xx aan het gebruiken op motorkisten. Dat staat erom bekend een heel 'vergefelijk' profiel te zijn.

    Heeft iemand daar enige informatie over ?? (sietse ??)

    Uiteraard komt er een bouwverslag op dit draadje, of zal ik een nieuwe starten ??
     
  4. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Spitje MKII - nee

    Na 3 pogingen heb ik het bouwen van een NACA2213 vleugel uit depron opgegeven. Het kan wel, maar dan moet je echt een bouw-mal maken. Je krijgt (op zijn kop bouwen) de vleugel niet spanningsloos genoeg in elkaar gelijmd om te voorkomen dat hij krom wordt (tordeert).

    In de herkansing zal Mr. Clark (Y) kandidaat zijn (maak ik gewoon vlak aan de onderkant). Op zich geen slecht profiel voor lagere snelheden, veel lift. (Robbe Charter).

    Ik houd jullie op de hoogte....

    P.S. Spitje op 3S .... WAUW ... ligt veel stabieler in de lucht bij iets hogere snelheden (was al eerder opgemerkt door anderen). Spit zit nu op 4 vlieguren.
     
  5. swordfish

    swordfish

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    314
    Locatie:
    brugge
    ben blij te horen dat het nu goed gaat met de spit ,en al goed gevlogen zie ik :-D

    hoeveel mah is je batterij ?
    en hoeveel weegt ie ?
    ik heb de mijne nog niet kunnen testen m'n ligste batterij van 3 cellen is een 1500
    vliegen zou ie nog wel doen maar met welke snelheid zou ik hem nie moeten landen :puppydogeyes:
    en ze hadden geen in voorraad in de winkel :( van 1000mah 3 cel
     
    Laatst bewerkt: 28 sep 2008
  6. rjm69

    rjm69

    Lid geworden:
    21 apr 2007
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Apeldoorn
    Die spit ziet er fantastisch uit hoor, compliment!

    Wel heb ik nog 2 vragen:

    Wat gebruiken jullie in de regel om de cockpit van te maken?
    Wat gebruiken jullie voor de aansturing van de roeren?

    Ik had van dat verenstaal in een dun plastic buisje liggen, helaas is dat nu op en hier in de buurt kan ik dat nergens verkrijgen.
    Om dat nu via internet te bestellen (bowdenkabel ofzoiets) wordt het erg duur. Die dingen kosten nog geen 0,80 per stuk maar met alle verzendkosten en te lage orderkosten kom je boven de 20,00 euro... :(
    Misschien heeft iemand nog een ander idee??

    Heeft iemand ook nog tips om een mooie realistisch ogende cockpitkap te maken? heb al geprobeerd met een stukje hout in model geschuurd in een plastic flesje te verwarmen in een oven maar dat is bij mij geen succes..

    Heb mijn spit nu zover klaar dat de roeren aangesloten moeten worden, cockpit kap maken, vleugel dichtplakken en dan vliegen en schilderen.

    mvg,
    Roelof
     
  7. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Spitje

    @swordfish: Ik gebruik op dit moment een spinner van 24 gram (graupner CAM) en een 3S610 pack van 50 gram. Dat pack zit direct achter tegen het motorschot (er staat op dit forum ergens een fotootje van het gat waarin de lipo komt, versterkt met saté prikkers).
    Ik denk dat een 3S1000 even veel weegt als mijn combinatie, gebruik dan een gewone prop saver en lichter prop. 3S1500 lijkt mij erg zwaar. Ik denk dat je dan alle servo's en ontvanger naar achteren moet plaatsen (in de cabine of nog verder). Om spitje goed te laten vliegen moet jer ervoor zorgen dat het zwaartepunt 45mm vanaf de voorlijst van de vleugel ligt (hoe verder naar achter hoe moeilijker te vliegen, ik weet er alles van).
    Een overweging die ik nog wil meegeven is: hoe zwaarder, boe meer schade als het mis gaat. Totaalgewicht van mijn spit is 260 gram.
    hoogte +/- 5mm, ailerons +/- 4mm om te beginnen. Als je zwaartepunt goed is, en de kist ligt vlak op de vlakke vleugel op tafel, en je staartvlak is precies waterpas in de lengterichting van de kist, dan is de hoogte neutraal voor half gas, iets UP voor vol gas (dat wil je als je hem weggooit). Dus hoogte trim in het midden.

    @RJM69: ik ben een week bezig geweest om een oplossing voor de cockpit te vinden : een dreft afwasmiddel fles (het stuk onder de taille van de fles) lijkt zo verdacht goed dat ik het gewoon heb uitgeknipt. Bij de taille van de fles moet je iets inknippen en weer vastlijmen, maar het is practisch goed. Met zwart isolatieband (reepjes afsnijden) plak je de stijlen erop. Ik heb boven in de kap een 2mm gaatje gemaakt, aan het schot een sate prikker gelijmd die door de kap omhoogsteeks als een mini-antenne). Met een stukje brandstofslang (of rubberen ringetje) zit de cockpit vast.
    Ik heb zelf dunne buisjes met 0.6mm staaldraad gebruikt (sietse's idee voor de ailerons). Koolstof staafjes kan ook. Als je net zo'n zware accu als swordfish hebt, kun je ook fietsspaken gebruiken.

    P.S. Voor mijn spitje gebruik ik alleen aileron en hoogte. Spitje MKII krijgt ook richtingroer.
     
  8. rjm69

    rjm69

    Lid geworden:
    21 apr 2007
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Apeldoorn
    @volhout,
    thnx voor de snelle reactie.
    Waar haal jij dan die dunne buisjes met 0.6mm staaldraad vandaan?
    Ik denk dat de spaken voor dit model te zwaar gaan worden, maar zal dat zeker in mijn hoofd houden voor andere modellen!

    grt,
    Roelof.
     
  9. swordfish

    swordfish

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    314
    Locatie:
    brugge
    @Volhout: bedankt voor de weer klare uitleg ,hier kan ik weer een heel eind mee verder
    ben ook blij dat je het zwaartepunt er bij zette .
    dankzij uw ervaring zullen wij minder brokken maken ;)
    nogmaal thanks
     
  10. Jerommeke

    Jerommeke Guest

    Inderdaad, die spit ziet er fantastisch uit.

    Wat je ook kunt gebruiken zijn RVS las draden voor TIG lassen
    Draadjes zijn er al vanaf 1mm. (Ca. 1mtr lang)
    Waarschijnlijk is dit geen goedkope oplossing want je zult wel een heel pak moeten kopen.
    Misschien ken je iemand in de buurt met TIG lasdraaden.
    Mijn vader gebruikt deze draadjes voor zijn werk.

    Mensen die met hun werk in plaatwerk zitten zullen deze draadjes in handbereik hebben.
    (b.v. autoschadebedrijven)

    Voordeel is dat je het makkelijk buigt en het roest niet.


    [​IMG]


    Greetz Jeroen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 28 sep 2008
  11. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Propje

    @ Swordfish: ik heb je fotootje van je spit gezien. Ziet er goed uit (en recht voor zover ik kan beoordelen). Ik zie alleen dat je de prop vast op de motoras hebt gezet. Dat is misschien niet slim. De spit heeft geen landingsgestel en landen is dus buikschuiven. Omdat je met een brushless motor (je zet bij het laatste stuk van de landing de motor uit) nooit weet in welke stand hij stopt, raakt de propeller bijna altijd als eerste de grond. Een klapprop vouwt zijn blaadjes dicht, een prop-saver laat de prop terugveren. Maar een vaste prop geeft een klap op de motor as.

    Dat kan best vaak goed gaan, maar je kunt kromme motorassen en uitgescheurde motorschotten krijgen. Een klapprop is nogal duur, dus raad ik een prop-saver aan.
     
  12. swordfish

    swordfish

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    314
    Locatie:
    brugge
    bedankt voor de tip Volhout
     
  13. rjm69

    rjm69

    Lid geworden:
    21 apr 2007
    Berichten:
    261
    Locatie:
    Apeldoorn
    Hallo Jeroen,

    Goeie tip! Ga eens rondkijken.
     
  14. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    ik gebruik die lasdraadjes ook altijd. als het een lang stuk roerstang is dan plak ik halverwege nog een stukje servo hevel waardoor de roerstang loopt als geleider. dan buigt hij niet/nauwelijks door.
     
  15. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Spitje MKII

    Vol goede voornemens ben ik begonnen met Spitje MKII.
    Wijzigingen t.o.v. de originele plannen van XXL66 liggen hoofdzakelijk in de vleugel (een Clark-Y profiel).
    Ik heb wat foto's erbij gedaan omdat er soms wat constructievragen zijn van nieuwe bouwers.

    Allereerst wil ik een beetje vleugelprofiel benaderen. Dat uit zich vooral in de ronding voor aan de vleugel, maar ook aan de achterlijst. Bij mijn eerste spit was die zeer stomp (2 lagen 3mm depron op elkaar .. een beetje bijgeschuurd). Nu wil ik de eindlijst 1mm dik hebben (depron is dan heel zwak, maar daar komt versterking op).

    Allereerst ga ik de vleugelbodem uitsnijden, 1cm smaller dan de tekening van XXL66 om de eindlijst in de goede vorm te krijgen. Ik teken de ribben af en de ailerons. Op de voorgrond zie je Clark-Y uitgeprint, met 3mm boven en onder eraf (depron dikte).
    Als je de bodem uitsnijdt let dan op de richting van het depron. het buigt in 1 richting makkelijker. Dat is de richting voor-achter voor het vleugeltje, omdat het rond gebogen moet worden.

    [​IMG]

    Nu tekenen we nog een extra 10mm vanaf de ingekorte vleugelbodem af.
    Hier liggen de papieren ribben erop, om te zien of het past.

    [​IMG]

    Alles klopt, we gaan de achterste 10mm afschuinen met een schuurpapiertje.

    [​IMG]

    Het Clark-Y profiel heeft een vrijwel vlakke bodem voor de achterste 75% van het profiel. Het voorste stuk is echter gerond. Die ronding brengen we ook aan in het depron door er met een voorwerp overheen te rollen (stok, flesje)

    [​IMG]

    Dan gaan we de ribben erop plakken, en de voorzijde afschuinen (schuurpapier) in het verlengde van de bovenronding van de ribben.

    [​IMG]

    De ailerons worden straks losgesneden, en om de snijlijn worden muurtjes opgetrokken van depron stukjes. Aan de aileronzijde en aan de vleugelzijde.

    [​IMG]

    Dan gaan we de aileron servo plaatsen. Eerst lijm ik de twee vleugelhelften (vlak) aan elkaar. Dan de servo. Ik lijm hem gewoon vast, zo ver mogelijk naar voren, midden op de bodem van de vleugel. Links en rechts van de servo lijm ik nog twee ribben (dat is extra handig omdat dat ookhet punt is waar de vleugel straks tegen de romp komt. Een drukplek dus.

    [​IMG]

    Nu ga ik links en rechts de aileronuitsnijden. En ik schuur de snijranden netjes vrij en glad. Dan lijm ik een stukje plastic zak op de bovenrand van de aileron en de vleugel (je kunt ook verpakkingstape nemen, dat plakt uit zichzelf).

    [​IMG]

    Als de ailerons (bij mij staan ze door de tape wat omhoog) vast zitten lijm ik met epoxy een 3mm carbon staaf boven over de ribben (even een klein 3mm sleufje maken met een mes). Hierdoor komt de onderzijnde van de vleugel krom te staan: de V-stelling die ik denk nodig te hebben.

    [​IMG]

    Voordat we nu de vleugel af kunnen maken moeten we eerst de aileronsturing inbouwen. Het gaat hier om 0.6mm staaldraadjes die in een 2mm buisje lopen. De linker en rechter staaldraad zitten vast (d.m.v. een gebogen Z een gaatje) aan de ailerons. De andere uiteinden gaan samen door een schroefje bij de servo. Dat is het trim-punt van de ailerons. Zet ze beide vlak, en schroef het schroefje vast.

    [​IMG]

    De gaatjes voor de 2mm buisjes maak je met een 2mm boortje (met de hand lukt dat best wel). Je begint bij de aileron.

    [​IMG]

    Je kijkt hoe de buisjes ongeveer moeten lopen en prikt in ribben gaatjes op de juiste plek. Ik doe nu het buisje erin (als 1 geheel voor links en rechts samen, zodat er geen problemen zijn bij de servo) en plak het vast. Later knippen we een stukje buis bij de servo weg en steken de draadjes erin.

    [​IMG]

    Aan de aileronzijde ziet het er nu zo uit.

    [​IMG]

    Voor vandaag kan de boel drogen. Volgende keer verder met de stuurstangetjes, en dan de vleugel indekken.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. swordfish

    swordfish

    Lid geworden:
    10 jun 2007
    Berichten:
    314
    Locatie:
    brugge
    al goed aan het vorderen zie ik,ook leuk met de duidelijke bouw foto's ,een foto zegt soms meer dan duizend woorden .
    k' blijf dit zeker volgen .



    veel succes
     
  17. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Goedenmorgen,

    leuk topic, zo'n Spit blijft een mooie verschijning.

    Volhout, staat er nou niet bij vermeld wat de spanwijdte wordt of heb ik iets gemist ? Wat betreft de V-stelling, op deze manier wordt het toch meer een langgerekte U-stelling ? Ik vind je oplossing wel heel inventief, ben benieuwd of het goed vliegt :)

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 10 okt 2008
  18. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Ziet er gelikt uit Volhout, knap werk. Ben benieuwd welke invloed dit heeft op de vliegeigenschappen. BTW: ik had de vleugels afzonderlijk gemaakt en dan een carbon staaf in het midden verwarmd met een soldeerbout om V-stelling te verkrijgen en dit punt met epoxy versterkt. Vervolgens de vleugels op de carbon staaf geschoven (de ribben waren voorgeprikt).

    Als ik U zo bezig zie krijg ik ook terug zin om hem nog eens te maken. Helaas tegenwoordig te weinig tijd voor deze hobby. Ik denk er wel aan om de romp eens te proberen in de schijvenversie zoals m'n P51, wel zwaarder maar superstevig.
     
  19. Volhout

    Volhout

    Lid geworden:
    23 jul 2008
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Twente
    Spitje MKII - even geduld

    Die V-stelling is inderdaad niet echt een V, maar waar het om gaat is het zelfrichtend effect. Ik gebruik 12% Clark-Y voor alle ribben (de echte spit heeft 13% .... 9% NACA22xx) zijn der ribben dicht bijde romp allen ongeveer even hoog (dus de onder vleugel ook vlak), verder naar buiten ontstaat de V. Een U dus....
    Ik heb de vleugel niet van 13 naar 9% laten slanken omdat de tip anders ongelofelijk dun zou worden.

    Romp uit schijven, heb ik ook aan gedacht. Ik denk een soortgelijke stevigheid te bereiken door de romp ander op te bouwen (ervaring met de eerste bouw). Ik laat de servo plaat helemaal tot de staart doorlopen om het achterdeel meer stevigheid te geven. Het voorste deel t/m de servoplaat wordt versterkt met (dit keer halve- ) sateprikkers. Ik zal het fotoverslag laten volgen.

    Nu eerst het slechte nieuws.... Dit is een ???

    [​IMG]

    Defecte zelfbouw gitaarversterker die volgend weekeinde weer moet draaien. Ik hoop dat het snel te fixen is, anders ... even geduld voor het vervolg van Spitje MKII
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  20. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    Gelukkig is het geen cloon van een LINE6 !
     

Deel Deze Pagina