Lightweight Spitfire in 3mm depron v2 (nu met PDF bouwplan)

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door XXL66, 26 okt 2007.

1. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    10 jaar geleden wilde ik een Trace Elliot TA40CR maar had geen geld.

Maar zelf aan het ontwerpen geslagen. Foto toont voeding, eindtrap (60W) en voorversterker. De print met chorus en reverb kun je niet zien. De schakelende voeding was stuk. Lekke elco...aangetaste printsporen. Komt wel weer in orde.

Geen LINE6 dus !

2. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Gitaarversterker wacht op onderdelen: spitje MKII

Een avondje vrij, dus maken we de vleugel van de spit even af. Zo veel werk was het niet meer. En dankzij een gouden tip van Paul was het helemaal zo gepiept.
    Hij vertelde mij dat hij met success depron gebogen had met een verfstripper, egeltje methode (dus heeeeeeel voorzichtig).

We snijden de bovenkant van de vleugel uiten passen hem op de onderkant. Dan gaan we voorzichtig buigen met warmte (hitte)....

8mm vanaf de achterzijde trek ik een hulplijn. Dat is de lijn die gelijk moet komen met de achterlijst van de bodem.
    Al buigend en passend komen we vanzelf de, in de weg zittende, servo tegen en snijden een depron stukje weg. Na een paar keer buigen, bijbuigen en terugbuigen valt de bovenkant precies pas, terwijl de achterkan goed op het hulplijntje aansluit.

Dan steek ik door de hoeken van de aileron spelden, haal de bovenkan van de onderkant, en snijd de ailerons uit de bovenkant.

Omdat ik de bovenkant met por erop ga lijmen moet alles in 1 keer goed zitten. Dus moet ik referentiepunten maken. Ik teken een lijntje waar de carbon ligger onder het depron uitkomt, en maak met schildertape een verlenging van de vleugeltip met een tweede richtpunt.

Plakken maar !! NEEE !!!

Eerst controleren we of de srvo draait...check
    Dan controleren we of de buisjes voor de stuurstangetjes open zijn (lijmresten).. check

Plakken ... Ja ..

De uitgesneden ailerons maak ik 1mm korter, zodat ze wat speling hebben met de vleugel, en schuur de voorlijst schuin (de aileron moet omhoog kunnen). Por eraan, en klaar.

Bij het lijmen van de ander vleugelhelft bleek dat je met warmte HEEEL voorzichtig moet zijn met het buigen.

Het depron was wat gekrompen. Geen paniek, snij er een stukje uit en plak een nieuw stuk erin, later schuren we het wel bij.

Ongeschuurd, ongeverfd en zonder stuurstangetjes: 54 gram

Voorzichtig kunnen we de groffe vorm aan de vleugel gaan schuren met een schuurblokje.

Nu gaan we de stuurstangetjes voorbereiden. Eerst knippen we het centrale stukje buis weg bij de servo, en steken de stuurstangetjes erin om te zien of alles past.

Daarna knippen we van een overgebleven servowieltje heveltjes voor de ailerons. Doordat de stuurstangen er nog in zitten kunnen we de toekomstige positie van de heveltjes aftekenen en een gaatje in het depron snijden. Eentje links, eentje rechts.

Tenslotte lijmen we de heveltjes erin.

Nu moet de vleugel drogen.

Volgende aflevering maken we snel (10 minten werk) de stuurstangetjes erin en gaan we de romp bouwen. Tot dan ....

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  3. Beginners luck

Beginners luck

Lid geworden:
    30 jul 2008
    hitte en depron

Leuk te lezen dat er meer zijn die warmte gebruiken om depron te buigen.
    Ik ben zelf bezig geweest met een tiger moth uit 6mm depron en heb dezelfde bouw wijze gehanteerd als bij 3mm versie. Ik merkte al gauw dat 6mm zich niet zo makkelijk laat buigen als 3mm depron. Ik heb mijn romp gebogen met behulp van een electrische kachel ;). Deze is mooi lang en daar kan je de hele romp overheen buigen hierdoor word de hele lengte gelijk verwarmd waardoor een mooie ronding onstaat met minimale spanning in de lengte. De warmte van zo'n kachel is niet echt hoog dus de kans dat het gaat smelten is ook minimaal.
    Ik heb zelf nooit met een verf stripper gewerkt maar mij lijkt het moeilijk om over een grotere lengte (zolas een vleugel) de zelfde curve te krijgen.
    Het resultaat ziet er echter super uit dus dat moet jullie goed gelukt zijn.

4. swordfish

swordfish

Lid geworden:
    10 jun 2007
  5. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    @swordfish : leuke tips in de video's op die website, staat in mijn favourites ;)

6. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Recept voor een "nose job"

Benodigde ingredienten:

- vol gas aanduiken voor een "low pass" :twisted:
    - avondschemering :oops:
    - camouflagekleuren geschilderde spitfire :shock:
    - tegen de achtergrond : bomen :schrik:

Ik kan iedereen de sate prikkers aanraden. Het was een rotklap, maar de schade viel mee.

7. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    haha ! helaas zijn er geen beelden van zekers, gelukkig valt de schade mee !

8. swordfish

swordfish

Lid geworden:
    10 jun 2007
    ai nu begin ik nog meer te bibberen ga vanavond m'n spit invliegen
    lipo van graupner 1000 niet geverfd 258 +- gram vlieg klaar

lipo weegt 73+- gr

ik heb alvast de propsaver er op gezet ;)

goede of slechte afloop van m'n maiden ,er komt waarschijnlijk een filmke ,met een beetje geluk vanavond nog k k kheb er 2 om in te vliegen vanavond bibber bibber
    ook m'n super star van robbe hersteld ,pas gisteren ontdekt wat de echte oorzaak van m'n crash. m'n servo van m'n hoogteroer was stuk
    hij werkte ogenschijnlijk goed maar na veel testen zag ik ineens dat ie soms over zijn tand wieltjes ging ,was bijna zo vertrokken oef

9. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Maiden...

@Swordfish : roeren neutraal, houd je duim op de rolroerknuppel, vol gas, gooi 20 graden omhoog weg (hoeft niet hard).
    Ik zie dat je 2S vliegt: gas erop houden. Mijn 1300kV / 7x4 vliegt op 2S alleen vol gas.

Wij duimen voor je....!!!:thumbsup:

10. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    258gram dat moet lukken, mijn Lipo was de helft zo zwaar dat verklaart het verschil.

Veel succes met je maiden !

11. swordfish

swordfish

Lid geworden:
    10 jun 2007
    maiden geslaagd

oef t's gelukt
    het spitje vliegt en nog niet mis ook
    het was een beetje wennen maar zelfs bij de start vloog ie mooi recht door
    filmke komt spoedig .het was wel een korte vlucht want het werd al snel donker
    en wou ook nog m'n superstar vliegen wat ook goed gelukt is

12. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Fijn om te horen, ben benieuwd naar het filmpje.

13. swordfish

swordfish

Lid geworden:
    10 jun 2007
    maiden succes

hallo

hier ben ik met het filmke het is iets korter dan de werkelijke vlucht omdat m'n vrouw
    hem niet meer terugvond met het fototoestel en
    sorry voor de kwaliteit maar het werd al wat donker

Picasa-webalbums - swordfish - SPIFIRE_80_PD...

@Volhout het is wel degelijk 3 cel lipo 1000
    ik heb speciaal voor een graupner gekozen daar dit de lichtste batterijen zijn die ik ken,
    ken je nog lichter laat het gerust weten

14. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Gefeliciteerd !! Zag er goed uit.
    Wel fijn dat hij wit is, anders kon je hem helemaal niet zien.
    Bij landing iets meer snelheid erop houden.

15. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Spitje MKII de romp (deel 1)

Voordat we met de romp kunnen beginnen moeten we eerst de vleugel afmaken. Hiertoe leggen we de vleugel op twee rechte steunen (twee 12V accu's op een vlakke plank) en kijken of de vleugel gedraaid is (met deze bouwwijze kan dat maar zo). Nu blijkt het nut van het Clark-Y prfiel (onderzijde 3/4 vlak). Zet de steunen halverwege de ailerons, en druk aan een steun de vleugel vlak. Op de andere steun kun je nu zien of de aileron ook mooi aan ligt. Als je aileron vrij ligt, duw je hem met de handtegen de steun (er zitten geen stuurstangetjes in dus de aileron kan vrij bewegen). Noteerd hoeveel de aileron uitslag is.

Dit is de opstelling

Bij mij was het zoveel:

Een beetje draaing dus. Nu gaan we de stuurstangetjes voorbuigen en inschuiven.

We sluiten de ontvanger aan de servo aan, en zetten die in de middenstand. Dan stellen we de ailerons in zoals we bij de test gevonden hebben (bij mij dus niet vlak, maar een milimetertje down voor 1 aileron, zet de andere aileron evenveel up) en schroeven op de servo vast.

De uiteinden van de staaldraadjes ombuigen en afknippen. Klaar. Controle met de ontvanger om te zien of alles goed soepel loopt, en de vleugel kan in de kast....

DE ROMP

Uit vorige bouw bleek dat vooral de staart wat zwak, maar vooral moeilijk recht te bouwen was. Daarom heb ik een horizontale ligger gemaakt.
    Snijd eerst alle stukken van de romp uit depron. Schotten F2, F3, F4 en servo plaat 6mm, de rest 3mm. Motorschot F1 is een sandwich van 3mm triplex en 3mm depron.

Dan volgt de extra ligger (ik heb hem precies op de verlengde motoras gemaakt).

Uitsnijden, en inkepingen maken voor de ribben

En dan de romp in elkaar zetten. Ik heb eers 1 zijde voorgebogen met warmte. Net zolang tot alles er netjes spanningsvrij in valt. En dan lijmen met por.

Dan de andere kant er tegen aan plakken (ook voorbuigen) met por.
    Resultaat: een rechte romp !! Vergeet niet bij het staartvlak vast een plasticstrip (richtingroer scharnier) tussen te plakken.

Nu komt de truuk met de sate prikkers. Mijn spit heeft flinke opdonders op de neus overleefd door de neus te verstevigen met sate prikkers. Dit gaat alsvolgt: boor op de 4 "hoeken" van het motorschot 4 gaatjes (3mm).

Steek door die 4 gaatjes 4 sate prikkers de romp in. zorg dat ze de depron wand volgen, en prik ze door schot F2 tot bijna in schot F3. Nu steekt er nog 1 cm voor uit het motorschot.

Strijk nu epoxy aan de uitstekende uiteinde, en ook aan de punten van de sate prikkers (die gaan straks vast komen aan schot F3) en tenslotte ook vlak bij schot F2.
    Doordat je de prikkers doorschuift totdat het motorschot weer vlak is zitten de prikkers vast aan F1, F2 en F3.

Tenslotte doe ik over de hele lengte van de prikker (die loopt strak tegen de buitenwand als je het goed gedaan hebt) nog wat por zodat hij overal aan het depron vast zit.

Dit moet even drogen, en die tijd gebruiken we .... om te gaan vliegen !!!

Tot volgende aflevering

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  16. Wartexx

Wartexx

Lid geworden:
    2 mei 2004
    goed idee, al had ik t wel met carbon gedaan, scheelt gewicht:rolleyes:

17. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Mooi werk Volhout ! Wat je ook kan doen (heb ik al eens toegepast bij de Tigermoth) is een strookje extra 3mm depron voorronden en inlijmen tussen de motorschotten, zo krijg je vooraan een romp van 6mm.

18. Jerommeke

Jerommeke Guest

Ziet er al goed uit Volhout.

Complimenten.

Greetz Jeroen

19. swordfish

swordfish

Lid geworden:
    10 jun 2007
    het was weer een mooie :zon: dag om te gaan vliegen :banana:
    en het spitje vliegt zeer goed dus niets houd me tegen

wel had ik problemen met de motor of de regelaar , het leek eerst op storing
    maar dit was het niet,moet nog eens zoeken
    aan wat het ligt, je kan het ook zien op het einde van de film :

in dit filmke veloor ik m'n prop vijzen waren blijkbaar los gekomen :oops: in't vervolg borgen:hammer:

20. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Mooi vliegwerk Swordfish ! t'was indd ideaal vliegweer gisteren.

Voor wat ik er van weet lijkt de storing mij bij de motor, dit wijst er gewoonlijk op dat er 1 van de fasen geen goed contact maakt of erger er één is doorgebrand.

Hoe rolt die spit van U nu eigenlijk ? Voor zover ik mij herinner had mijn spit daar wat moeite mee.

Deel Deze Pagina