Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
zeker wel, je moet ook niet met een schuurpapiertje met je vingers gaan schuren... tijdje terug nog een 3d kist gebouwd en balsa 3hoekslijsten binnen de rompconstructie gelijmd met witte houtlijm en gehecht met ZAP groenUhu hart en witte houtlijm, geen secondenlijm want dit kun je niet gladschuren.
eps en balsa lijm ik gewoon met witte houtlijm, zit kneitervast en knapt ook niet zomaar los onder belasting.- Houtlijmen diverse soorten! De witte melklijm geldt als thermoplast. Bij verhitten tot redelijke temperatuur kan je weer aaneenkleven.
Waterbasis en waterbasis-vinyl. Deze laatste droogt in om niet meer watergevoelig te zijn. Edoch niet voor duikboten.
Een andere kwaliteit en 'alipathic glue' of resin. Sterke lijm, uitgehard, zeer hard, tijdig schuren maar goede hechting. Gebruik het meest.
Ali heeft niets met express van doen...
De PU-bruislijm... uitgereageerd, maar nog niet uitgehard goed te schuren. Gelijmde delen zou ik het liefst afschermen met lak. Het blijft doorreageren met zuurstof, en brand stuk op UV licht.
met 5 jaar wordt het een zachte spons en heeft niets meer met verlijming van doen. Afgelakt met G4 of lamineer epoxy, dus afgeschermd houdt het beter vol. Ben er nu voorzichtig mee met wat ik verlijm. Maar een hoogteroer of rudder, als gesloten balsadoos, waarbij PU iets vult, gaat prima, via folie voldoende ingepakt.
- Epoxy's in veel variëteiten. 5 minuten (mist sterke) blijft altijd iets rubberig na de reactie. 30 minuten van Zap, Z-Poxy. Bijzonder goede kwaliteit.
Kan deze verdunnen met spiritus... kan je rap effe een motorcompartiment brandstofresistent maken.
Alcohol trek wel water aan, dus de epoxy verliest sterkte. Maar je kan er dus meer meer grappen doen uitvreten.
Epoxy tot plamuur, snelplamuur. 5 minuten of 30 minuten. Aanlengen met glasparel en airosil (verdikkingsmiddel, zakt het minder uit)), katoenvlokken.
Dat kan ook met lamineeropoxy tut plamuur. Verwerkingstijd van de harder en lamineer is meestal een 24 uurs.
Stopje een klein werkstukje in de elektrische oven, dat tussen 50 en 70 graad. Dan kan je snel weer voort. Wel oppassen met hoeveelheid.
Moet geen bellen gaan blazen. Menig experiment met gevoel en inzicht vervaardigd.
- UHU-hart... hoelang moet de kist mee 45 jaar? 10 jaar moet het zeker volhouden. Celluloselijm was het dacht ik.
In het jaar 0 vorige eeuw mijn Svenson Westerly mee gebouwd. Alles. Nooit gefolied, nooit gevlogen, en altijd schuilen op zolder.
Amper UV belasting. Dat zal het zijn. De lijm is dus nog puiker dan puik.
In oude kits... 1965!? Zitten nog tubes. Die zijn nog soepel. Hoe bijzonder!
Altijd gesloten geweest. Recentere kitjes met epoxy of Stabelit Express... zijn gaan lekken... en afgestorven. Stabelit Express reageert door tot het elastiek is geworden. Heeft dan geen lijmstabiliteit meer. UV en oxidatie? Treft het vaak gebruikt in modelbootjes. Met een soldeerboutje stook je het snel stuk en steek je het pardoes weg. Zal nimmer van plan zijn dat spul te gebruiken.
Tupes UHU-Coll nog mooi zacht. Van voor 1980! Leut.
- Een nifty kunststoflijm is 'Araltdite'. Alleen peperduur, en slecht te bewaren na openen. Komt in vele gedaanten en lijmnummeringen. Gesloten tubes ook beperkt houdbaar. Moet met een speciaal pistoolgreepje gepest worden, en altijd onzinnig dure mengtuitjes.
Methylacrylaatlijm. Lijmt ABS zeer goed. Ook op bootjes getest, dus dan is het goed! Zit al 17 jaar puik op een model, schroefassen mee verlijmd. Lijm duurder dan assen en motoren!
Komt thans ook in betaalbaarder merken. Die hoge prijzen zijn aandelengedreven.
Onbetaalbare lijm is geen lijm.
Jammer dat ik Methacrylaat niet als lamineer resin ben tegen gekomen. Dan kan je fraai een ABS romp oplappen... daar zou ik wel schik in hebben... Haha... uhhhh Mach-One....
Meeste lijmverbindingen gaan stuk boven de 100 graad. Met heet gestookte metjes, pookjes en soms een soldeerföhn kan je ook hardhout losstoken. Motor schotten weer uitbouwen en hergebruiken of vervangingsmateriaal inbouwen. Veel wederopgebouwd en verbeterd. Dan wordt je behendig. Beste is een kit of verzinsel van de grond af op te bouwen op eigen-wijze van bouwen...
Zo maar weer...
Gr Bas
Het schijnt niet meer geproduceerd te mogen worden vanwege de gebruikte componenten.Weet iemand of de beli zell lijm nog ergens te koop is. Ik had altijd de oranje tubes maar nu waren er groene . Nergens zijn ze meer op voorraad. Is dit uit de handel?
Het werkte heerlijk