Lipos voor trex 600 e pro

een 3000 mah 40 c turnigy mag je volgens de spec's met 5 c laden dat is dus 15 Amp, dus..........................

Hoe hoger de C rating van een lipo hoe hoger de Charge rate.

De desire power 3300 mag ook met 5C geladen worden dus 5x3.3=16.5 Amp, ik laad met 10 Amp dus zit ruim onder die 5C en heb zo toch nog een redelijk korte laadtijd!

Komt bij ik ontlaad ze nooit verder als ong 2000 Mah dus ik denk dat zo best goed met de lipo's omga.

je hebt wel gelijk dat je lipo's uit het stenen tijdperk maar met 1C mag laden.

Ik denk dat jij eens even een lipo 101 pagina op moet gaan zoeken via google ;)

Dat bedoel ik ook.

Ik zei ook MAG je met 5C laden hoeft niet hoor ;)

1C duurt gewoon veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel te lang zeker als je een vlucht of 10 op een middagje wil maken.

Das wat anders :mrgreen:

Doorgaans is het beter om de fabrikant zijn waarden te volgen, ga je eroverheen heb je kans dat het pakket eerder uitpuft
Maar als het voor jou goed uitpakt, waarom niet?

Ik heb bij enkele (bekende) leveranciers van de huidige generatie lipo's de (advies)voorschriften nog eens doorgelezen:
- Gens Ace;
- Desire Power;
- Thunder Power;
- SLS.

Daar lees ik wel over de maximale ontlaatspanning 3,0V - 3,2V of 3,6V in rust. Ook dat een lagere laadstroom beter is. Maar dat het beter is om 20% reserve te hebben kom ik nergens tegen. Kennelijk vinden leveranciers dat minder belangrijk. Of lees ik niet goed?

Ik weet dat het in de (oudere) handleiding van Robbe Roxxy lipo's wel staat dat het beter is om 25% reserve te houden. Misschien iets dat alleen voor oudere lipo's gold?

omdat ik ook een lader van ongeveer 200 euro wil aanschaffen
vind ik toch de desire serieus aan de prijse150 euro voor een
pakketje om te vliegen 12s 3300

Das wat anders :mrgreen:

Doorgaans is het beter om de fabrikant zijn waarden te volgen, ga je eroverheen heb je kans dat het pakket eerder uitpuft
Maar als het voor jou goed uitpakt, waarom niet?

Die 5c wordt aangegeven door de fabrikant........
Sommige nano techs mag je zelfs met 10c laden!

Laatst bewerkt door een moderator:

Heli vliegen is nu eenmaal niet echt een goedkope hobby...

En wees blij, in mijn gedachten zijn die accu's nog steeds 300 eur, dus die prijzen zijn al stevig gezakt

Maar zoek het wel even goed uit, een lader is erg belangrijk voor de levensduur van de accu
En om dan 50 eur te besparen op een lader, terwijl al je pakketten 100 vluchten minder lang meegaan..

@gevaho
10c laden... Ik heb hier nog een stel prehisterie lipo's die dat als ontlaadwaarde hebben :mrgreen:

Ik heb bij enkele (bekende) leveranciers van de huidige generatie lipo's de (advies)voorschriften nog eens doorgelezen:
- Gens Ace;
- Desire Power;
- Thunder Power;
- SLS.

Daar lees ik wel over de maximale ontlaatspanning 3,0V - 3,2V of 3,6V in rust. Ook dat een lagere laadstroom beter is. Maar dat het beter is om 20% reserve te hebben kom ik nergens tegen. Kennelijk vinden leveranciers dat minder belangrijk. Of lees ik niet goed?

Ik weet dat het in de (oudere) handleiding van Robbe Roxxy lipo's wel staat dat het beter is om 25% reserve te houden. Misschien iets dat alleen voor oudere lipo's gold?
Die 20% restcapaciteit is gewoon een praktische manier om er mee om te gaan. Het gaat er inderdaad om dat je lipos niet onder een bepaald voltage komen, maar zonder telemetrie of loggers weet je niet of dat gebeurt. Dus de 20% regel is gewoon een richtlijn om ervoor te zorgen dat je in de vlucht niet onder het gewenste voltage komt.
Ook moet je er rekening mee houden dat in die laatste 0~20% het voltage opeens flinkt inzakt en je dan dus zeker je lipos mishandelt of zelfs crashed doordat je headspeed wegvalt...

Die 20% restcapaciteit is gewoon een praktische manier om er mee om te gaan. Het gaat er inderdaad om dat je lipos niet onder een bepaald voltage komen
Daar ging ik ook al van uit ;) En daarom kan het per piloot verschillen hoeveel je als rest over moet / kan houden (hoveren of stick-hijsen). Als je tijdens de vlucht maar niet onder de ~3,2V komt.

ombouwen naar brandsfof of
conversatien naar benzine
gaat ook nog , ha ha
Dan hou je toch ook een reserve laagje in je tank ;-)

Om dezelfde reden gebruik ik HK nanotech . Ik heb wel serieus geinvesteerd in een goede lader (dat is wel belangrijk):cool:

110mAh is wel een probleem en 3C (5C) laden niet? :wink: Terwijl door fabrikanten aangeraden wordt om met 1C te laden. Grappig :grin:

Ik denk dat wat opzich kan, niet altijd aangeraden wordt. Uiteraard met de levensduur in het achterhoofd. Volgens mij heeft dat met enige diepere lipo kennis niets te maken.

spacer.jpg
Turnigy nano-tech 3300mah 6S 35~70C Lipo Pack (NL Warehoue) SKU: N3300.6S.35
buy_top.jpg
buy_left.jpg
price01.jpg
price_NED.jpg
$56.29
price04.jpg
price05.jpg
price06.jpg
buy_right.jpg
buy_base.jpg
WEIGHT : 672g | IN STOCK
0star.jpg
Tegen de prijs kan je nog steeds niet op :cool:

Inderdaad! Ik heb deze lipos nu als test (45-90C), en ben er tot nog toe wel erg over te spreken. Heb nu ongeveer 20 vluchten ermee gehad, en er zit nog genoeg power in! Ik vlieg er 3D mee op 12 cellen, en ook per ongeluk een keer ontladen tot 16% (Oeps!). Niks aan het handje, zorg dat je een goede lader hebt/en alles goed gesoldeerd is, en alle cellen netjes balanceerd, en je kan met deze packs best lang doen denk ik. Ook nog geen enkele sporen van de "nanopuff" ziekte:D. Koop ze met een zo hoog mogelijke C rating. (Voor een beetje rond fladderen en hoveren voldoet een lagere C rating ook prima)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat wat opzich kan, niet altijd aangeraden wordt. Uiteraard met de levensduur in het achterhoofd. Volgens mij heeft dat met enige diepere lipo kennis niets te maken.
Ik denk inderdaad dat de "regels" voor een lipo vrij eenvoudig zijn :rolleyes: En iedereen is vrij in het toepassen van deze regels. Het belangrijkste voor mij is dat voor iedere toepassing de regels anders toegepast kunnen worden om tot hetzelfde resultaat te komen.

En daarom kan een B-merk accu prima werken :thumbsup:

heren heli vliegers,
ik heb even een andere vraag,
mijn dx6i moet ik inleveren bij me vader,
haha die heeft een blade 300x aangeschaft en wil simmen,
en aangezien ik niet heen en weer wil lopen om de zender
uit te wisselen en ook telemetry wil om te zien wat er met de
lipos van de 600 gebeurd zit ik nu in dubio,
DX7s of een DX8i of T

de 8 is verlicht en heeft een idle up meer,
maar ik ga zoiezo geen schaal heli maken en/of vliegen,
dus dat 8e kanaal heb ik echt niet nodig
is een DX7S voldoende en ook een hele goede zender?
ps is het mogelijk om zowel de 12 s te controleren en
een alarm in te stellen als op de 2s bec spanning

heren heli vliegers,
ik heb even een andere vraag,
mijn dx6i moet ik inleveren bij me vader,
haha die heeft een blade 300x aangeschaft en wil simmen,
en aangezien ik niet heen en weer wil lopen om de zender
uit te wisselen en ook telemetry wil om te zien wat er met de
lipos van de 600 gebeurd zit ik nu in dubio,
DX7s of een DX8i of T

de 8 is verlicht en heeft een idle up meer,
maar ik ga zoiezo geen schaal heli maken en/of vliegen,
dus dat 8e kanaal heb ik echt niet nodig
is een DX7S voldoende en ook een hele goede zender?
ps is het mogelijk om zowel de 12 s te controleren en
een alarm in te stellen als op de 2s bec spanning

Bedoel je telemetrie op de zender ?

Back