Henri Kaper
verslagschrijvers
Ik heb ook een rol van dat Gudy spul aangeschaft. Wat is de truc; opbrengen en dan eerst laten drogen, voor je de 'dragerlaag' er af trekt? Bij mij blijft de lijm soms niet aan het hout plakken . . .
Gudy is zeg maar 'stickerlijm', geen lijm die droogt. Permanent wordt het pas na een aantal maanden en dat is een fijne eigenschap, soort van Post-It.
Belangrijk: je brengt de Gudy niet aan op het papier ... je brengt het papier aan op de Gudy.
Het is het makkelijkst om de rol uit te trekken met de lijmlaag naar boven. Om te voorkomen dat de rol terug oprolt kan je een liniaal op het einde leggen en de rol achter een randje leggen, van de snijmat bijvoorbeeld.
Vervolgens laat je de papieren print als een U op de lijmlaag zakken, aandrukken en afsnijden.
Daarna nog eens goed aanwrijven met de onderkant van je vuist, vanuit het midden naar buiten.
Daarna de drager bij een hoekje met een vingernagel of mes oplichten en de drager er af trekken ... en dan kan je de papieren print als een sticker op het hout plakken.
Hou bij alles overmaat. Ga het onderdeel op de print niet op de rand afknippen. Het onderdeel afzagen, snijden of schuren gaat makkelijker als het papier doorloopt, dan zie je het beter. Papier en Gudy blijft prima zitten als je maar neerwaarts zaagt of schuurt.
Overal waar papier staat, kan ook hout of ander materiaal staan, maar dan zal je de drager moet aanwrijven. Dat gaat lastig want die drager geeft weerstand. Leg er dan een vel papier overheen om de Gudy aan te wrijven.
Dat de Gudy soms niet aan je hout blijft plakken verbaast mij, want je kan Gudy volgens mij overal op plakken. Dan is er iets anders aan de hand. Of je brengt het onhandig aan, of dat hout is vuil, stoffig of vet. Weet dat er lossingsmiddel gebruikt wordt bij het pers-lijmen van triplex. Soms kan het nodig zijn triplex eerst schoon te schuren voordat je het lijmt of lakt. (Ik had ooit eens 0,4 mm vliegtuigtriplex dat na aangedrukt verlijmen met houtlijm, weer los kwam.)
Laatst bewerkt: