Lockheed U2 an PAF Modellbau

IMG_20180703_175745.jpg
IMG_20180703_175828.jpg
IMG_20180703_175915.jpg
 
Door de voortdurende hitte, te warm om te gaan vliegen en lekker koel in de kelder, heb ik toch maar besloten om aan de U2 verder te bouwen.Het belangrijkste deel voor mij was het inbouwen van de Impeller.
Hiervoor heb ik diverse hulpstukken gemaakt, ik neem aan dat hier de foto's voor zich spreken.
IMG_20180801_115110.jpg IMG_20180823_170530.jpgIMG_20180823_170927.jpgIMG_20180823_172309.jpgIMG_20180823_172254.jpg
 
Dan nog iets anders, in het begin van dit deze bijdrage was er iemand die een 120 Fan in wilde bouwen.
Ik vraag mij af of dit überhaupt wel mogelijk is, ik de denk het niet.
Het inbouwen van de Impeller zal misschien nog wel lukken, maar het einde van het uitlaatkanaal bij een 120 Fan dient minimaal 100 tot 105 millimeter te bedragen terwijl ik met heel veel schuren en slijpen op de, voor de 90 Fan ideale 75 millimeter gekomen ben, groter gaat niet.
Om aan 100 millimeter te komen moet de romp het einde zo'n 10 centimeter worden ingekort LOL.
 
Inmiddels heb ik de vleugel, het stabilo en het kielvlak aangepast.
Vooral het stabilo aanpassen is, door het gebrek van enige aanvorming of referentiepunt een hele klus, het heeft mij zo'n 4 uur tijd gekost. De instelhoek heb ik, volgen de tekening naar 0,5 graden gebracht.

Het kielvlak is zwart gespoten omdat ik hier een experiment heb uitgevoerd, het is namelijk met 25 gr/m2 glasmat en epoxy ingerold waarbij aan de epoxy microballoons waren toegevoegd. Het resultaat was dat, na het ligt schuren en spuiten ik niets meer hoefde bij te werken, nergens putjes in de lak gewoon spiegelglad.



.IMG_20180928_113034.jpg IMG_20180929_101936.jpg IMG_20180928_113040.jpg
 
Bij frezen van het luik voor de Impeller ben ik iets te nauwkeurig geweest, ik heb de maat hiervan namelijk aangepast aan de Impeller zonder ring.
Hij gaat er met ring zeer moeilijk in zodat ik de voor bevestiging van het luik een oplossing heb moeten kiezen die de afmeting van het luik niet aantast.
Omdat de inloop ring erg strak op de Impeller zit is het onmogelijk om deze in de romp erop te schuiven.
Het geheel ziet er nog vrij onafgewerkt uit en is zwart gespoten zo de spleten tussen romp en luik beter te zien zijn.

IMG_20181108_110637.jpg IMG_20181108_112214.jpg IMG_20181108_112203.jpg
 
Tijdens onze overwintering in Spanje heb ik, voor zover mogelijk, nog aardig wat aan de U2 kunnen bouwen.
Omdat de belangstelling voor dit 'draadje' relatief gering is wil ik mij beperken tot wat foto's van de bouw en wat opmerkingen die, voor wat mij betreft relevant zijn.
Iemand die een dergelijk toestel bouwt hoeft men meestal niet uit te leggen hoe servo's worden ingebouwd e.d.

Wat opmerkingen v.w.b. de vleugel.

Mocht iemand de U2 ooit willen gaan bouwen bestel hem dan zonder de voorbereidingen voor de rolroeren en de landingskleppen (zie foto)
Het in-lijmen van de balsa lijsten is veel te veel werk en helemaal perfect wordt het nooit.
Veel makkelijker is de rolroeren en kleppen uit te snijden nadat de vleugel volledig is geschuurd en dan de lijsten in de vleugel te lijmen.
Natuurlijk moet men dan met een hete draad de styropor wegsnijden maar dit is wel het minste.
Verder was mijn vleugel aan de wortel 8 millimeter te smal, ik heb dit opgelost met een klein triplex driehoekje.
Een ander probleem was een de dun gesneden styropor kern waardoor de vleugel aan het einde deuken had die ik met heel veel moeite (bijna) heb weggewerkt (modelbouw plamuur)

Verder is de vleugel bespannen met Orastick matzwart.IMG_20190208_094007.jpg IMG_20190208_093957.jpg TR-1_FlaechenLeitwerke.JPG
 
Onzin van die roeren een beetje modelbouwer heeft het zo voor elkaar geld ook voor inbouw van de 120 mm impeller.
Die van mij heeft ook nog een intrekbaar landingsgestel voor en achter.
Werkt allemaal heel mooi.
Heeft voorheen gevlogen met een Jet Cat turbine P 20 op de heide en op Deelen.
Oh ja de vleugels staan in de plamuur moet nog gespoten worden.

IMG_2773.JPG

IMG_2757.JPG

IMG_2756.JPG
 
@ Dickie, bedankt voor jouw wederom zeer subtiel commentaar, vooral de eerste zinnen zijn indrukwekkend.
Ik bouw nu zo'n 55 jaar modelvliegtuigen en je hebt me de ogen geopend, IK LEER HET OOK NOOIT.
Als ik de foto's van jouw U2 bekijk moet ik nog veel leren, echt ongelooflijk zo precies en nergens ook maar een gram epoxy teveel.
 
Op 6-9-2019 heeft mijn PAF Lockheed U2 voor het eerst gevlogen.
Buiten behoorlijk wat hoogte-trimmen vloog hij vanaf het begin prima.
Wat mij ook opviel is de zeer goedmoedige overtrek, hij gaat op z'n neus zonder over een vleugel weg te vallen.
Geland ben ik zonder gebruik van de landingskleppen dit omdat de "downtrim" veel te veel was. Ik heb overigens 'Butterfly' geprogrammeerd, de rolroeren 20 millimeter naar boven en de flaps 65 milimeter naar beneden.

Conclusie, niet voor de direct beginner, maar een redelijk eenvoudig te vliegen " motorzwever ":) met impeller.

Het gewicht is uitgekomen op iets minder dan 5100 gram.

 

Bijlagen

  • IMG-20190906-WA0003.jpg
    IMG-20190906-WA0003.jpg
    219,6 KB · Weergaven: 409
Nada :( Ik zie 'm niet. Ik ga mijn beklag doen bij Internet, waarom ziet Stevo de video wel en ik niet? Ik voel me ernstig gediscrimineerd t.o.v. de Vlaamse medemens.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top