Logo 600 bouw

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door B. de Groot, 15 dec 2008.

1. Aaalie

Aaalie Guest

Hahaha, dan wil ik ook nog even ;) .
    Net zoals de anderen, als je het 500/600 frame in handen hebt, blijf je je iedere keer weer verbazen hoe stevig het aanvoelt, en dat het "ding" bijna niets weegt! Heel byzonder!

En die kever met een stok in zijn r..t, ja idd, het lijkt er beslist op!

Greetz, Aldert

2. Mopilot

Mopilot

Lid geworden:
    31 jul 2006
    Ziet er goed uit Bas! De kap is ook erg mooi! Zelfs nog de moeite genomen om er figuurtjes in te spuiten (kost veel tijd he dat afplakken ;-)) Top!

Wat betreft het kunststof chassis, iedere mechanicus weet dat stijfheid met name komt van geometrie en niet van het gebruikte materiaal. Wat het mooie is van kunststof is dat je het in "elke gewenste vorm" kan maken doormiddel van spuitgieten. Dit is dus ook wat Mikado doet en kun je dus veel functionaliteit geven aan het frame wat leid tot een "low parts count" en door de rondingen die je er eenvoudig in maakt ontstaat een stijve constructie. De rede dat veel fabrikanten een combinatie kiezen van carbon en aluminium is vanwege de investeringskosten. Voor Carbon/alu frames is een universele machine zoals en CNC frees voldoende, is er een wijziging, maakt niet uit je moet alleen een ander bestand in je CNC bank laden. Voor het kunststof frame van Mikado is een zeer dure spuitmal nodig die je niet zomaar even aanpast in het geval van wijzigingen. De mal die gauw zo'n 100-200k Euro kost is een hele grote investering en weerhoud veel heli bouwers er dus van in kunststof te construeren.

Zelf denk ik dat de ultimate heli er een is van carbon met kunstof eigenschappen wat betreft vorm. Dus niet de standaard zijplaat maar een vacuum gevormd carbon chassis (zoals formule-1 chassis gemaakt worden) Daar heeft niemand zich nog aan gewaagd, logisch want er komt veel handwerk bij kijken en kost dus veel te veel of je moet chinizen gebruiken maar dan krijg je weer crappy quality ;-)

Greetz,

Michiel.

3. Lazerbeak

Lazerbeak

Lid geworden:
    2 jan 2005
    Heb je al nieuws Bas? Ondertussen al mee gevlogen? Wat zijn je bevindingen?

Als ik met een schone lei kon beginnen met de hobby was ik ook elektra gaan vliegen met dit model, prachtig wat een mooi ding!

Groeten,
    Tjerk ;)

4. B. de Groot

B. de Groot

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Heb er helaas nog niet mee kunnen vliegen, het is mij te koud.

Zodra die vliegt zal ik het hier laten weten.

Gr.
    Bas

5. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Mooi weer om te bouwen en stellen, maar Brrrrr, koud he!!!
    Zoiets wil je niet met dooie vingers en traanogen invliegen.
    Ik heb het wel gedaan, gecombineerd met een verkoudheid en lichte koorts, geen aanrader :D ....
    Ben benieuwd naar je maiden Bas, als het weer het wel toelaat.

6. Mopilot

Mopilot

Lid geworden:
    31 jul 2006
    Ah joh, watje ;-)

Het is idd erg mooi weer om te bouwen... Dat ben ik op dit moment dan ook aan het doen... in mijn onverwarmde garage... bibber bibber. Met moeite lukt het om met een elektrische kachel boven de 5 graden uit te komen. Ach je moet wat over hebben voor je hobby, toch!? :)

Greetz,

Michiel.

7. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004

Wat ben je aan het bouwen Michiel? foto's??

Gr,

Mario

8. Mopilot

Mopilot

Lid geworden:
    31 jul 2006
    Hoi Mario,

Ik ben mijn elektro synergy, door mij gedoopt als Mopilot E12S :) aan het opbouwen. Ik maak telkens foto's en zal er binnenkort een bouwverslag van maken. Nog even geduld dus :)

Greetz,

Michiel.

9. holco

holco

Lid geworden:
    22 dec 2004
    Je maakt me wel nieuwsgierig Michiel, maar de setup kan je wel alvast verklappen toch?

Gr,

Mario

10. B. de Groot

B. de Groot

Lid geworden:
    11 jan 2006
    De Logo heeft afgelopen weekend eindelijk gevlogen.

Van tevoren toch wel aardig wat zenuwen, na het lezen van verschillende verhalen
    waar de maiden met een flybarless heli eindigde in een crash. Achteraf is alles goed
    verlopen, de heli vloog goed maar het kan natuurlijk nog een stuk beter door
    wat dingen te gaan aanpassen in de software.

Door de harde wind heb ik helaas niet echt de kans gehad om uitgebreid te kunnen
    testen en heb dus ook nog niets aangepast na het vliegen. Hopelijk lukt dit
    volgend weekend wel.

Op deze foto zijn de kleuren van de kap wel goed te zien, goed zichtbaar in de lucht ook.

De motor, regelaar en accu worden amper warm na 4min 3D vliegen, maar de lage buitentemperatuur.
    (5 graden maar met windkracht 5) speelt daar waarschijnlijk ook een redelijke rol in.

Gr. Bas

Laatst bewerkt: 20 jan 2009
  11. Wartexx

Wartexx

Lid geworden:
    2 mei 2004
    Mooi hoor!!

12. Lazerbeak

Lazerbeak

Lid geworden:
    2 jan 2005
    YEAH BABY, YEAH!!!!

Cheers! :proost:

13. Mopilot

Mopilot

Lid geworden:
    31 jul 2006
    Tja wat kan ik aan Tjerk zijn post nog toevoegen...niets eigenlijk ;-)

Wat betreft flybarless maidens. Als je snapt hoe het werkt is het echt niet nodig om te crashen. Je moet gewoon niet lomp doen, maar ja dat moet je ook niet met een flybar doen, wat dat betreft snap ik al die problemen niet. Schijnbaar zijn er dus mensen op deze aarde die of niet snappen hoe het werkt en dus een foute setup hebben waardoor de heli crasht, of ze gooien tijdens het optoeren de cyclic in de hoek, tja dan heb je het niet begrepen...

Dus je ziet wel, niks aan gewoon normaal doen en dan komt het wel goed!

Greetz,

Michiel.

14. ferro

ferro

Lid geworden:
    4 nov 2005
    mooie heli bas , ben zeer benieuwd hoe je hem vind als je hem helemaal door hebt . ga je dan nog een filmpje schieten ?
    is er niet een setup van mikado met flybarless niet te vinden zodat je gewoon een vliegbare basis hebt ? jouw beginsetup zal bv toch bij andere iedentieke helis vliegbaar zijn ?
    mvg ferry

15. remie

remie

Lid geworden:
    8 apr 2004
    Het plaatje van tjerk zegt genoeg!
    Die kap is ook zeer mooi gespoten!

Mits het weer mee zit hoop ik die van mij komend weekend in te kunnen vliegen.

mijn setup is als volgt:
    - castle hv85 esc
    - scorpion 4035 560kv met 18t pinion
    - hercules bec
    - SLS-SX 30c 4500mah lipo
    - 9252 cyclic
    - ds8900 op de staart
    - ac-3x
    - maniac 623mm bladen
    - torsion 106mm bladen op de tail

vanavond de laatste hand leggen aan de inbouw van de electronica.

groeten remie

16. B. de Groot

B. de Groot

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Het is inderdaad mogelijk om gewoon een voorgeprogrameerd model in te laden,
    dit heb ik dan ook gedaan en daar nog wat kleine dingen aan verandert.
    En dat vliegt dan ook, redelijk goed zelfs maar het kan nog een stuk beter.

Zelfs de staart hield met de standaard settings al erg goed, constande pirouette
    snelheid ook.

Volgend weekend hoop ik de heli te kunnen aftrimmen en vervolgens wat te gaan
    experimenteren in de Ultra mode!

Gr. Bas

17. Flexis

Flexis

Lid geworden:
    9 feb 2008
    mehehehe

Laatst bewerkt: 19 jan 2009
  18. ferro

ferro

Lid geworden:
    4 nov 2005
    bas hoe moet ik dat zien met de ultra mode ? een soort van pre set 3d modus?
    is het dan zo dat iedereen die de setup naar wens heeft functioneren een eigen setting heeft 'gemaakt ' ? of is het meer als een gyro , waar je gewoon de gain op voldoende zet en gaan met de banaan ?
    flexis , volgens mij hoeft helemaal niemand hier verantwoording af te leggen , toch ?
    mvg ferry

19. EricW

EricW

Lid geworden:
    22 mrt 2007
    Al opgelost ;)

Ziet er trouwens prachtig uit Bas!!
    :)

Laatst bewerkt: 19 jan 2009
  20. B. de Groot

B. de Groot

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Ik vlieg momenteel in classic mode, deze mode heeft naar zeggen het minste verschil
    als een heli met flybar. Classic mode word door de meeste 3D vliegers alleen gebruikt
    voor de eerste paar vluchten, om alles af te trimmen etc. Als alles dan netjes is
    afgetrimd kun je overschakelen naar Extended of Ultra mode.

Ultra mode en Extended mode zijn inderdaad speciaal voor 3D vliegen, je kunt op internet verschillende setup's downloaden van mensen. Bijvoorbeeld ook de settings van Daniel Jetschin.

Natuurlijk is geen enkele heli excact hetzelfde en daarom zul je zelf altijd
    wel wat dingen aan moeten passen, maar de hoofdlijnen heb je dan al.

Hier kun je een hoop informatie vinden over de software en de werking
    van de V-stabi: Hauptseite - VStabi

Gr. Bas

Deel Deze Pagina