Lun Ekranoplan project *Update - Hij vliegt!* met foto's

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door Helipilot, 10 apr 2010.

1. Helipilot

Helipilot

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Dag allemaal,

Het is lang geleden dat ik aan dit model heb gewerkt, ondertussen heb ik heel erg veel vooruitgang gemaakt op het gebied van grond effect modellen, het hele verhaal is op RCgroups.com terug te vinden in de hovercraft sectie. Een tijd geleden stelde ik dit model voor op dit forum:

Vervolgens ging de zoektocht door naar andere stabiele configuraties, zo hebben een aantal werpmodellen goede resultaten opgeleverd voor de Tandem layout:

Even een greep uit wat recentere testmodellen, alle modellen die hier liggen werken.

Verder ontwikkel en bouw ik op het moment het prototype voor de Heliferry, in opdracht van L. de Keyser (Belgie), voor geïnteresseerden:

Untitled Page

Het prototype:
    Hier komt nog wel een keer een topic over, zodra ik wat meer resultaten heb ;)

Om terug te komen op het Spasatel model, ik wilde een model bouwen dat Power assisted Ramwing gebruikt om op te stijgen, en het grondeffect te versterken in de vlucht. De spasatel leek mij prima hiervoor geschikt, dus zo kwam ik op deze snelle tekening:
    (DIT IS EEN OUDE TEKENING, DE CORRECTE BOUWTEKENING STAAT VERDEROP IN DIT TOPIC)

Voorop komen 2 motoren, achterop 1. De motoren zijn zo geplaatst en gericht, dat de opgewekte momenten rondom het CG elkaar opheffen. Op die manier zou puur krachtmatig(aerodynamisch niet beschouwt) de motoren geen pitch effecten moeten geven, ook al staan er voorop de neus twee sterk omhoog gerichte motoren.

Ook moest de romponderkant anders, het was immers eerst best ondoordacht gedaan, en het resulteerde in een richtingsonstabiel model. Ik heb het nu zodanig uitgevoerd, dat het model op 1 step planeert, waarbij die step vóór het CG is geplaatst. Zo zou het model een nose up neiging moeten hebben, waarbij de voorste motoren van spatwater worden gespaard, en het model bij de landing niet met de romp induikt. Te step is niet te ver naar voren geplaatst, om niet weer een richtingsonstabiel gedrag te krijgen.

De oude romponderkant heb ik er af gesneden:

En een nieuwe er op:

Zo ziet dan het geheel er uit:

De eerste test op water was maar deels een succes, het bleek dat voordat het model écht kan planeren, de romponderkant aan de achterkant vastzuigt aan het water, waardoor het model de neus tot bijna 45 graden omhoog neemt. Ik heb een klein schuimblokje toegevoegd, achter de tweede step, waardoor alles verholpen was.

Hierdan de foto's van de vlucht vanmiddag:

Sorry voor de vele foto´s, maar ik kan er gewoon niet genoeg plaatsen om te laten zien hoe blij ik met het resultaat ben :D

Fijne bouwgroeten!

Marijn

Laatst bewerkt: 19 jan 2011
  2. areon

areon

Lid geworden:
    23 jul 2009
    Proficiat! Goed om te zien dat je doorgezet hebt, echt een super resultaat!

3. R!

R!

Lid geworden:
    14 sep 2007
    Erg tof om te zien! Eens wat anders als puut vliegtuig, boot, etc. En je stopt er een bak werk in, dus dikke respect :)

4. Helipilot

Helipilot

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Hoe mooi het resultaat ook was, ik was vergeten erbij te zeggen dat ik alsnog in mijn spijkerbroek de halve vijver over moest zwemmen om het model terug te halen, er raakte na een paar minuten een kabel los van de achterste fietsbel, waardoor alleen de voorste motoren het deden. Als ik dan gas gaf, dan wilde het model of alleen rondjes varen of achterover gaan, dus na een paar minuten tevergeefs knuppelen konden de kleren weer uit ;)

Maargoed, ik ben reuze blij! Dit baant de weg naar mijn droom model, een 3 meter lange versie van de Caspian Sea Monster, met voor 4 fietsbellen, achter 2.. Ooit.. :D haha, eerst maar eens doorspelen met dit ding.

Marijn

5. Helipilot

Helipilot

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Maar weer eens een update, ik ben de laatste tijd erg veel bezig geweest, hier wat foto's en plannen van recente modellen:

6. Helipilot

Helipilot

Lid geworden:
    4 mrt 2007
  7. Helipilot

Helipilot

Lid geworden:
    4 mrt 2007

En dan hier het plan van mijn succesvolste model:

En dat was weer een update van mijn laatste hersenspinsels!

mvg,

Marijn

Deel Deze Pagina