M.R.C.U. Model Racing Club Utrecht

Discussie in 'Big Scale auto's' gestart door yosemite sam, 20 mrt 2010.

1. Tiemen

Tiemen

Lid geworden:
    16 nov 2007
    Nitro meer herrie dan 2 takt?!?

Volgens mij mag je dan wel nieuwe meetapparatuur aanschaffen.
    De bigscale motoren maken toch echt meer geluid dan een nitromotor

2. yosemite sam

yosemite sam

Lid geworden:
    12 dec 2009
    sorry maar het is niet anders, helaas geen nitro op de baan.:nooo:

3. Tiemen

Tiemen

Lid geworden:
    16 nov 2007
    Geen probleem, maar zeg dan dat er andere reden zijn, de geluidsnorm die overschreden zou worden is onzin.
    Bicscale motoren maken aanmerkelijk meer geluid dan nitro!
    Ik heb beide staan, en vergeleken met mijn Baja is de nitro fluisterstil! ;)

4. RIES123

RIES123

Lid geworden:
    9 okt 2009
    dat dacht ik nou ook al
    verzin dan inderdaad een andere reden dat nitro's niet op de baan mogen
    maar ja het is zo, wel jammer.

Laatst bewerkt: 17 jun 2010
  5. yosemite sam

yosemite sam

Lid geworden:
    12 dec 2009
    ik heb zelf ook met nitro gereden en weet heus wel dat de ene wel stiller is als de ander,maar ja dan krijg je het probleem met de uitlaten van de diverse type nitro's.
    welke mag dan wel en welke niet, is er een stille uitlaat voor dat type enz enz.
    ik zou zeggen kom met iets waar we wat mee kunnen en dan zien we wel verder, mijn ervaring is dat ze over het algemeen een snerpend geluid produceren dat je ver in de omtrek kan horen.

6. yosemite sam

yosemite sam

Lid geworden:
    12 dec 2009
    marcel is weer even bezig geweest met de opbouw vast van de tafels.

:D

7. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    @Yosimite ... op 200 meter is het geluid van een nitro 48Db tegenover een bigscale 65Db.
    Het geluid van een nitro wordt minder storend ervaren vanwegen het hoge toon en draagt ook minder ver als het doffe geluid van Bigscale.

Ook in bigscale zijn er diverse uitlaten die absoluut niet gekeurd zijn en maar gemaakt om 1 ding te doen: Power leveren dat ze 2 keer zoveel herrie maken maakt dan blijkbaar niet uit.

Als je Nitro's wilt toelaten en een goed systeem ervoor te hebben wees heel simpel: Laat alleen EFRA gekeurde uitlaten toe hiermee weet je dat er enigzins over nagedacht is. Stellen van bijvoorbeeld alleen een 2060 uitlaat is niet echt handig simpelweg bijna alle motoren hebben hun eigen ideale uitlaat en er zijn maar heel weinig uitlaten die allround zijn (lees geen).

Tevens kan je ervoor kiezen om een maximaal vermogen toe te laten bijvoorbeeld 4.6cc (.28) als de max hiermee sluit je de 5.2cc's uit die 99 van de 100 keer met een 2 kamer uitlaat rondsnorren met de nodige bak herrie.

Afijn just my 2 cents (En ja de waarden die ik noem zijn correct aangezien ik zelf een vereniging heb die 180 meter van een woonwijk ligt en een nitro offroad baan heeft)

8. yosemite sam

yosemite sam

Lid geworden:
    12 dec 2009
    oke bedankt,

ik zal het eens bekijken allemaal, kom ik nog op terug.
    en wat de bigscale uitlaten betrefd, daar hanteren we zeker regels voor.

9. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    Ik pak vast mijn popcorn en ga vanavond maar ff op F5 rammen hier :)

Groeten uit Utreg!

10. yosemite sam

yosemite sam

Lid geworden:
    12 dec 2009
    je weet igg nu waarom er geen nitro's op de baan mogen,.

11. Mari

Mari

Lid geworden:
    8 apr 2004
    Dan zal je ook wel niet het standaard potje op je Baja hebben zitten... ;)

@Pinky-II, zijn er voor bigscale off-road uberhaupt wel uitlaten die gekeurd zijn? Zou dan graag willen weten welke dat zijn...

Kan je verzekeren dat de meer serieuze rijder echt wel weet dat herrie produceren niet betekend dat je dan ook meer vermogen hebt. Er is helaas een groep bigscalerijders die denken dat het wel zo is en met hun uitlaatjes overlast veroorzaken... Je zal ze dan ook zelden tegenkomen bij de diverse clubs, waar regels omtrent het te produceren geluid gehanteerd worden.

12. Tiemen

Tiemen

Lid geworden:
    16 nov 2007
    Inderdaad heb ik onder de Baja niet het standaard potje, maar een dominator.
    Deze staat bekend om zijn 'lawaai'.
    En ondanks dat deze meer herrie maakt dan het standaard potje levert deze uitlaat wel degelijk meer vermogen dan de originele.
    Uiteraard is meer db niet altijd meer kw!

Het is gewoon een feit dat je bij nitro heel simpel, zoals al genoemd, kunt zorgen dat het lawaai niet té is/wordt door de genoemde EFRA goedgekeurde uitlaten.

Dit maakt gewoonweg minder lawaai dan een 2-takt MET originele uitlaat.

Dat neemt niet weg dat er steeds meer wordt gekeken/geluisterd naar het 'lawaai' van de uitlaat. We zullen maar zeggen dat we nu de tijdsgeest tegen hebben.
    Wanneer het standaard potje van de HPI Baja al teveel lawaai zou maken (MACH) gaan we naar mijn overtuiging de verkeerde kant op.
    Brandstof motoren zullen nooit zo stil worden als de electro (mocht dit wel zo zijn, stop ik er direct mee) dus dat gezever over lawaai vind ik meestal overdreven.

En Mari, zoals je al vertelde rijden mensen met die 'herrieuitlaten' bijna niet op circuit of zijn lid van een club. Dat zal kloppen, jij loopt al langer in deze wereld rond dan ik doe, maar waarom? Dát gegeven wel eens onderzocht?
    Bashen in de 'vrije natuur' zorgt echt niet altijd voor overlast, ook niet met een uitlaat die (iets) meer lawaai (muziek ;)) maakt dan standaard.
    Zelf vind ik rijden op een baan geweldig gaaf, maar wanneer ik niet welkom ben met mijn uitlaat, helaas jammer dan, dan rij ik wel 'in de natuur'.
    Wanneer ik moet voldoen aan de 80 Db regel, kan ik nergens rijden, ook niet met een standaard potje. Zelfs op Zandvoort mogen ze nog meer db produceren!

Wanneer het die kant op gaat, zal er een groot aantal rijders af gaan haken.
    Ik ken mensen die zijn overgestapt van electro naar Bigscale (uiteraard gebeurd andersom ook) vanwege het 'gevoel' bij brandstof.
    Puur rationeel gedacht heeft electro bijna alleen maar voordelen t.o.v. brandstof.
    De beslissing om toch met peut te rijden is er dus meestal één van gevoel.
    En bij dat gevoel hoort nu eenmaal 'lawaai'

Natuurlijk kun je van sommige uitlaten zeggen dat deze meer dan gemiddeld herrie maken, en uiteraard moet er een grens zijn.
    De discussie zal zich dus spitsen op het aantal db.
    Dan zou ik zeggen: 100 en niet de 80 db.

Maar goed, zoveel mensen zoveel meningen, en dit is de mijne ;)

13. yosemite sam

yosemite sam

Lid geworden:
    12 dec 2009
    zo boudewijn zn bigscale staat er ook, zn eigen woonwagen past leuk bij de omgeving zo.
    stoelen buro en stroom is er in aanwezig, schuiframen en trapje dus hij kan rustig achteroverzitten.

14. yosemite sam

yosemite sam

Lid geworden:
    12 dec 2009
    Het aantal decibel wordt bepaald door de gemeente, je kan niet zomaar zeggen ow dan doen we gewoon 100 ipv 80.
    De mrcu heeft van af het begin duidelijk aan gegegeven dat we een baan voor bigscale's zouden worden en ook de reden waarom, dat er ook uitlaat beperkingen zijn voor de bigscale is ook bekend.
    Zoals Mari al aangaf niet iedere uitlaat is welkom bij de verschilende clubs, verder vraag ik me af wat het nut er van is steeds over de nitro op de baan te beginnen.
    Opmerkingen zoals ik pak er even popocorn bij en ga op f5 zitten rammen zeggen genoeg, ik denk dat je zelf wel weet wat de bedoeling is van dit onderwerp.
    Voor de gene die de boel steeds probeerd op te stoken zal ik zeggen leuk geprobeerd gaat niet werken, we zullen zien wie er gelijk krijgt.:rolleyes:

15. Pinky-II

Pinky-II

Lid geworden:
    3 dec 2007
    @Yosemite ...

Mijn opmerking over F5 sloeg ook niet zozeer op jou berichten maar op een antwoord van de heren van RACO. Daarbij stel / antwoorde ik op een doodnormale vraag met mijn eigen ervaring van mijn eigen vereniging (en dat is niet Raco ondanks ik uit Utrecht kom).

Je zou je eerder af kunnen vragen wat zal het je opleveren als je wel Nitro zou toelaten desnoods met uitlaat beperking en als het teveel of te lastig wordt rijtijden afspreken. Je zal zien dagrijders kunnen een hoop geld in je laatje brengen. Natuurlijk kan men bij Raco daar ook mee terrecht maar ja niet iedereen wil bij Raco rijden zeg maar en dan is een alternatieve plek in de buurt altijd leuk om even op een vrij uurtje te kunnen rijden.

16. yosemite sam

yosemite sam

Lid geworden:
    12 dec 2009
    Zoals ik al zei, ik sta er niet onwillend tegenover maar wij zijn in de eerste plaats een bigscalebaan.
    We zijn best bereid eens te gaan kijken of er mogelijkheden zijn of er evt nitro's met stillere uitlaten op de baan kunnen rijden.
    Maar vermeld er ook wel gelijk eerlijk bij dat de bigscale voorang heeft en houdt op de baan.

17. yosemite sam

yosemite sam

Lid geworden:
    12 dec 2009
    Laatst bewerkt: 21 jun 2010
  18. yosemite sam

yosemite sam

Lid geworden:
    12 dec 2009
    zo we hebben weer genoeg gedaan vandaag, hekwerk staat om de baan heen en de andere ingang gemaakt.(de manege)
    we hebben de reclame op de baan aangebracht, staan er nu twee en de derde doen we in de loop van de week wel.
    leuk om te zien vanaf de baan en ook vanaf de weg, en daar komen er nog al wat langs.
    Harry bedankt voor de reclamebanners ze zien er top uit. :cool:
    wil je ze komen bewonderen ;) , zo kom je bij de banners.
    een stukje komen rijden dat mag natuurlijk ook.

19. yosemite sam

yosemite sam

Lid geworden:
    12 dec 2009
    Zoals eerder aangekondigd komen er ook weer funwedstrijden op de M.R.C.U. baan, momenteel gaan we plannen waneer de eerste komt.
    Natuurlijk valt er weer wat te winnen, zie hier boven.
    De bedoeling is dat het weer om de fun gaat, zodra de datum bekend is kan er worden ingeschreven.
    Ons streven is een leuke ontspannendag en uiteraard gaan we weer proberen dat iedereen weer met wat moois naar huis gaat.

20. yosemite sam

yosemite sam

Lid geworden:
    12 dec 2009
    Laatst bewerkt: 30 jun 2010

Deel Deze Pagina