Madhouse rijdt Tamiya Cup

Vertel.....ik heb sinds 2004 nog nooit een Tamiya-cup bij een winkelier gereden.....altijd op clubbanen. Of heb ik iets gemist ;-)

Je hebt helemaal gelijk, dat is inderdaad niet zo.
De TIM echter wel, aangezien ik daar mee bezig was, zat dat in m'n hoofd.

Maar je hebt helemaal gelijk: de 'gewone' Tamiya Cup wordt niet op 'privé' banen gereden, ik heb inderdaad te snel geroepen!

Niks gemist hoor, het is weer eens een staaltje reclame maken voor de "eigenzaak", door te pronken met andermans veren...:rolleyes:..;)
Geen reden om kleinzerig te doen: ik kom gewoon voor m'n fouten uit :confused:
Doe ik ook niet raar over, lijkt me nergens voor nodig.

Het verandert mijn eerste punt echter niet:
Daarnaast moet ik zeggen dat de Tamiya Cup wordt georganiseerd door Tamiya Nederland & het de bedoeling is dat de spullen dan ook bij Tamiya Nederland vandaan komen, anders kan deze hele wedstrijd niet eens georganiseerd worden.

En aangezien Tamiya NL uiteraard ook niet blij is met de gang van zaken (zoals drift-junkie al zo subtiel wist aan te stippen: door de "eigenzaak" spreken we ze nogal vaak, ook over dit soort dingen & de wedstrijden) leek het me wel zo handig om ook dat er dan bij te plaatsen.

Het lijkt me echter ook niet verstandig om deze discussie hier in Madhouse' topic verder te voeren, iedereen is het welkom om dit via een privé bericht verder op te pakken of wellicht een apart topic hiervoor(?)/of het grote Tamiya Cup topic (als dat er is?).

Het past :D

verbouwd.JPG

De randen om de LiPo netjes afgewerkt met anti-slip rubber plakstrip zodat de LiPo als het ware in een bakje zit. Ik ga dus de normale LiPo's weg doen (zie te koop sectie) en nog een zelfde shorty LiPo er bij kopen.

De balans is inderdaad beter zo, dat voel je heel goed als je het chassis vast hebt.

Tevens de nieuwe wielen gemonteerd en deze vallen behoorlijk weg onder de body. Is er een manier om ze nog iets breder te maken? Grotere wielmeenemers? Ik heb nu 6mm wielmeenemers er op zitten. De breedte van wiel tot wiel is voor 17.8cm en achter 18cm. Hoe breed kun je gaan?

Ook ga ik nog de alu servo houders bestellen, dat zit nu net wat beter want de plastic gevallen drukken de kabel wat weg.

Laatst bewerkt:
Heb je de + & - kabels al ingekort?

Anders zou je nog ervoor kunnen kiezen om je - kabel korter te maken zodat je je accu niet verongeluk verkeerd kan aansluiten, is namelijk de nummer 1 doodsoorzaak van regelaars :lol:

Het past :D

verbouwd.JPG

De randen om de LiPo netjes afgewerkt met anti-slip rubber plakstrip zodat de LiPo als het ware in een bakje zit. Ik ga dus de normale LiPo's weg doen (zie te koop sectie) en nog een zelfde shorty LiPo er bij kopen.

De balans is inderdaad beter zo, dat voel je heel goed als je het chassis vast hebt.

Tevens de nieuwe wielen gemonteerd en deze vallen behoorlijk weg onder de body. Is er een manier om ze nog iets breder te maken? Grotere wielmeenemers? Ik heb nu 6mm wielmeenemers er op zitten. De breedte van wiel tot wiel is voor 17.8cm en achter 18cm. Hoe breed kun je gaan?

Ook ga ik nog de alu servo houders bestellen, dat zit nu net wat beter want de plastic gevallen drukken de kabel wat weg.

Ik heb de indruk dat je met de originele wielmeenemers je wagen breder kunt maken dan gewoon met 6mm wiel meenemers.
Ik gebruik ze in combinatie met wielen die een offset van 2mm hebben + een wielspacer van 1mm.
Hiermee kom je aardig in de buurt van de gewone touring wagens.
Het hierboven vermelde is enkel voor de medium narrow wielen/banden.
Als je de 26mm banden/wielen zou gebruiken kun je gemakkelijk met gewone wiel meenemers werken en met wielen die een offset van 4mm hebben.
Dan zijn je wielkasten ook mooi opgevuld.

@ Thaan, ja de kabels zijn al ingekort, gewoon goed opletten dus.

@ addicted2blue, de standaard meegeleverde wielmeenemers zijn net zo breed als de 6mm versie die er nu op zit. Ik kom dus niet verder dan 18cm. De velgen die ik nu heb zijn 24mm +2 en de 51023 banden. Hoe breed is het bij jou dan?

Thanks! Puzzelen is inderdaad leuk en ik ben ook nog niet helemaal tevreden. Ik denk dat ik de ESC omdraai want zoals je ziet moet je de + en - kabel kruisen om in de accu te steken. Ik zal dan de kabels wel iets moeten verlengen maar dat is niet erg.

Wat de aansluitingen voor de motor betreft ben ik nog niet uit. Het is wel netter om ze iets in te korten en betere connectoren te solderen maar dan moet ik ook de soldeerbout weer mee nemen naar de eerste wedstrijd van de Tamiya Cup.

Persoonlijk zou ik de Tamiya-connectoren tussen de kabels uithalen en de draden direct op de motor solderen. Is echt maar een klein klusje, ook op een racedag.

Mvg
Marcel

@ Thaan, ja de kabels zijn al ingekort, gewoon goed opletten dus.

@ addicted2blue, de standaard meegeleverde wielmeenemers zijn net zo breed als de 6mm versie die er nu op zit. Ik kom dus niet verder dan 18cm. De velgen die ik nu heb zijn 24mm +2 en de 51023 banden. Hoe breed is het bij jou dan?

De breedte van mijn TT-02 is 186mm, gemeten op de achterste wielen met een camber van 1,5°.
Heb ook de originele wiel meenemers nagemeten en hier kom ik toch op 7mm uit, dat is al + 2mm.
Om de breedte van 186mm te bereiken heb ik dus de originele wiel meenemers gebruikt + 1mm wielspacer (weer + 2mm breedte)en wielen met 2mm offset.
Mijn TA05 met de lange ophangingsarmen en 5mm wiel meenemers heeft een breedt van 188mm met ook de achterwielen op een camber van 1,5°.
Mijn TT-02 heeft dus de mogelijkheid om achteraan camber in te stellen, wat er mogelijk op wijst dat dit niet enkel een positief effect heeft op de wegligging maar ook op de breedte van de wagen achteraan.

Thanks! Puzzelen is inderdaad leuk en ik ben ook nog niet helemaal tevreden. Ik denk dat ik de ESC omdraai want zoals je ziet moet je de + en - kabel kruisen om in de accu te steken. Ik zal dan de kabels wel iets moeten verlengen maar dat is niet erg.

Wat de aansluitingen voor de motor betreft ben ik nog niet uit. Het is wel netter om ze iets in te korten en betere connectoren te solderen maar dan moet ik ook de soldeerbout weer mee nemen naar de eerste wedstrijd van de Tamiya Cup.

Je kan ook altijd met de 3,5mm of met 4mm connectoren werken, je moet deze dan ook wel op de draden van je motor solderen.

Ik heb een setje spacers gehaald en ga vanavond even experimenteren met de spoorbreedte.

Ik heb 3.5 en 4mm vergulde connectoren, die ga ik op de motor en ESC maken en op de Tamiya Cup motor soldeer ik ze ter plekke. Deze geleiden ook goed en zo word een motor wisselen vrij eenvoudig.

Soldeerkistje gaat dus ook mee op de eerste racedag van de Tamiya Cup.

De Toyota Celica grp5 bodywaar ik mee wil gaan rijden, is erg breed achter.
full

Voor de maximale spoorbreedte maak ik gebruik van de standaard brede wielmeenemers, die ik iets heb aangepast, zodat ze op de as blijven zitten als het wiel verwijderd wordt.

Door een kamertje te draaien in de wielmeenemer, is er net voldoende plaats om deze vast te zetten met tot M4 verbouwde M3-moer.
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Qua spoorbreedte zit ik nu met de originele meenemers en een 1mm spacer op 184mm, dit lijkt me vrij netjes. Zal straks een foto maken met de kap er op.

Even iets anders, ik wil de 19t pinion en 64t spur monteren maar op welke stand moet de motorhouder met een 29t pinion?

Edit, met google wat gevonden. Klopt het dat hij dan op H moet bij de 23t gaatjes?
IMG_8672.JPG

dat klopt, je moet de motor op de H-positie monteren.
Maar een combinatie van een 19T pinion gaat niet met een 64T spur.

Je moet ook eens kijken naar het uit shimmen van je wielassen, hier heb ik ook nog tussen de lager en het pinnetje voor je wiel meenemer een goede 0,5mm of meer tussen gestoken.
Wat ook weer een extra mm in de breedte gaat opleveren.

Hiermee ga je wel de absolute maximum breedte hebben behaald hoor.
Meer tips kan ik niet meer uit mijn mouwtje schudden;), tenzij je tamiya medium narrow velgen kunt vinden die meer offset hebben.

Back