Mag je commercieel vliegen op iemands eigen terrein met toestemming van de eigenaar?

Hallo Iedereen,

Is het toegestaan om commercieel te vliegen op iemands eigen terrein met toestemming van de eigenaar? Ik weet wel dat commercieel vliegen aan regels is gebonden, maar misschien zit er toch een onderscheid tussen commercieel vliegen op een openbare ruimte of op iemands eigen terrein met toestemming van eigenaar.

Alvast bedankt.

Ontheffing voor een RPAS-bedrijf
Er zijn twee verschillende soorten ontheffing:
➢ OF een projectontheffing van IL&T voor 1 specifieke vlucht.
➢ OF een bedrijfsontheffing van IL&T om vluchten uit te kunnen voeren.
Tevens dient men een:
➢ Per vlucht een provinciale vergunning Tijdelijk en Uitzonderlijk Gebruik (TUG) te verkrijgen.
Sommige provincies eisen dit niet.
➢ Toestemming van de eigenaar van de grond waarvan je opstijgt en landt.
➢ 5 Dagen voorafgaand aan de vlucht via beheerder luchtruim een Notice To Air Man (NOTAM)
indienen.
➢ 1 Dag voorafgaand aan de vlucht een melding naar de burgemeester van de gemeente waarvan
je opstijgt en naar ILT.

Wat mag ik dan als RPAS-bedrijf?
Vliegen, vluchten klasse 1*:
➢ Bij daglicht en met continue goed zicht op je vliegtuig
➢ Tot maximaal 120 meter hoog
➢ Niet boven aaneengesloten bebouwing
➢ Niet boven wegen, spoorwegen, waterwegen, havens, of grote
bouwwerken (bruggen en dergelijke), met uitzondering van 30- en 60 km
wegen
➢ Minimaal 3 km uit de buurt van civiele- en militaire luchthavens
* Voor vluchten van klasse 2 (boven bebouwd gebied, ‘s nachts of bijvoorbeeld zonder continue
zicht op vliegtuig), worden extra eisen aan gesteld!
Als je aan deze eisen voldoet mag het. Heeft weinig van doen met eigen terrein of niet.

toestemming van de eigenaar is zoals in de post hierboven al staat zoiezo verplicht, daarnaast moet je nog steeds aan alle andere eisen voldoen.

grappig hoe mensen soms allemaal constructies proberen te bedenken om onder de regels uit te komen;)

ga er maar van uit dat als jij opnamens maakt voor iemand anders of aan iemand anders geeft, je 99,9 procent van de tijd al fout zit.

Ik probeer niks
Ik doe niks voor baat
Ik heb plezier aan het vliegen en zo antwoordt ik ook ;)

Aan broodroof doe ik niet

En daar ga je de fout in, handhaving is de laatste tijd, zeker in bepaalde gebieden, enorm aan het toenemen!;)

Gebaseerd op?
Aannames... Hou jezelf niet voor de gek!

Regio Rotterdam zijn sinds Augustus al 13 inbeslagnames geweest! Boetes zijn nog niet geschreven in afwachting van de uitspraak van de rechter.

Waarom waren deze multicopters in beslag genomen? Omdat ze commercieel bezig waren?

Laatst bewerkt:
in en om amsterdam worden er door de luchtvaart politie inmiddels ook wekelijks-tot soms dagelijks toestellen uit de lucht gehaald...

Volgens mij heeft dat niet zoveel te doen met wel of niet commercieel, maar met het feit dat je geen opnames vanuit de lucht mag maken. Ik begrijp dat de hele discussie of FPV wel of niet legaal is, al tot in den treure gevoerd is hier, en die ga ik ZEKER niet opnieuw starten, echter binnen dit topic is het voldoende te onthouden dat al die in beslagnames niet zoveel met al dan niet commercieel te maken hebben, maar meer met FPV vliegen op locaties zodanig dat justitie denkt dat het niet mag.

Volgens mij heeft dat niet zoveel te doen met wel of niet commercieel, maar met het feit dat je geen opnames vanuit de lucht mag maken. Ik begrijp dat de hele discussie of FPV wel of niet legaal is, al tot in den treure gevoerd is hier, en die ga ik ZEKER niet opnieuw starten, echter binnen dit topic is het voldoende te onthouden dat al die in beslagnames niet zoveel met al dan niet commercieel te maken hebben, maar meer met FPV vliegen op locaties zodanig dat justitie denkt dat het niet mag.

Nee hoor, dit heb puur met het vliegen te maken.

Alle ctr's zijn dicht dus in Amsterdam eo ben je zo ie zo fout

Mag je commercieel vliegen op iemands eigen terrein met toestemming van de ei...

Sinds 1 juli/1 juni 2013 is het toch gewoon legaal om opnamens te maken omdat er ook Google Maps enzo is. Commercieel ja of nee even daar buiten gelaten

Back