Consequenties voor recreatief gebruik (modelluchtvaartuigen)
Om modelvluchten in een civiele CTR (plaatselijke luchtverkeersleidingsgebied) uit te mogen voeren, moet een modelvlieger een convenant met LVNL afsluiten. Hierbij gelden de volgende beperkingen:
Modelvluchten op een incidentele locatie in een civiele CTR worden in principe niet toegestaan.
Modelvluchten van modelvliegverenigingen die plaatsvinden op een permanente locatie in een civiele CTR, worden in overweging genomen. Als LVNL toestemming geeft voor modelvluchten op een permanente locatie, sluit LVNL een convenant met de modelvliegvereniging waarin aanvullende bepalingen worden opgenomen.
Een verzoek voor een convenant voor de Schiphol CTR, Rotterdam CTR, Eelde CTR en Maastricht CTR kunt u aanvragen via ATM_Procedures & Services.
Zonder convenant is het niet toegestaan om in een civiele CTR een vlucht uit te voeren.
Consequenties voor beroepsmatig gebruik
(lichte onbemande luchtvaartuigen)
Beroepsmatig gebruik van lichte onbemande luchtvaartuigen is alleen mogelijk met een ontheffing van ILT, zie punt 3 boven. Om binnen een civiele CTR met een licht onbemand luchtvaartuig te mogen vliegen, is naast de ontheffing van ILT een convenant met LVNL nodig.
Vanwege de wijzigingen in de Regeling modelvliegen en het toegenomen veiligheidsrisico, heeft LVNL besloten vluchten met lichte onbemande luchtvaartuigen binnen civiele CTR’s voorlopig niet meer toe te staan. Dit besluit heeft de volgende consequenties:
Operators zonder ontheffing van ILT waarmee LVNL vóór 1 juli 2013 een convenant heeft gesloten, zijn schriftelijk geïnformeerd dat het convenant is beëindigd.
Als u als operator uw activiteiten wenst voort te zetten, kunt u een ontheffing per e-mail aanvragen bij ILT via
aviation-approvals@ilent.nl. ILT zal dan toetsen of u hiervoor in aanmerking komt. Deze ontheffing geldt in beginsel alleen buiten gecontroleerd luchtruim.
Operators met ontheffing van ILT (daterend tot 1 juli 2013) zijn schriftelijk geïnformeerd dat het convenant wordt opgeschort.
LVNL onderzoekt eerst wat de consequenties van de nieuwe regelgeving zijn voor LVNL. Daarbij wordt in het bijzonder gekeken naar wat aanvullend nodig is om de vliegveiligheid voor alle luchtruimgebruikers binnen de civiele CTR’s te waarborgen.