Mag je commercieel vliegen op iemands eigen terrein met toestemming van de eigenaar?

CTR is gecontroleerd luchtruim. Dit luchtruim valt onder verantwoording van de Luchtverkeersleiding Nederland.

Eenvoudig gezegd gaat het hier om het luchtruim in een straal van 8 nautische mijl (ca 15km) om de luchthaven. In dat gebied mag NIET met een RPAS (drone) gevlogen worden. Hobby of commercieel maakt hier geen verschil!

Sinds 1 juli/1 juni 2013 is het toch gewoon legaal om opnamens te maken omdat er ook Google Maps enzo is. Commercieel ja of nee even daar buiten gelaten

Of het door maps komt weet ik niet maar je mag idd luchtopnamens maken.
Mits je jezelf aan de privacy wet houd!!

CTR staat voor Control Region
Even simpel gezegd zijn dat gebieden die door de verkeersleiding word beheerd

Op dit moment zijn alle CTR's gesloten tot nader order

Pagina 9
http://darpas.nl/wp-content/uploads/bestanden/DARPAS_leaflet_vliegen_met_drones.pdf

Oftewel, precies wat ik al zei; dat heeft niets te maken met al dan niet commercieel mogen vliegen. Enige verschil is dat ik veronderstelde dat het mogelijk met de juridische status van het FPV vliegen te maken zou hebben, dat heeft het dus (deze keer) niet.

Oftewel, precies wat ik al zei; dat heeft niets te maken met al dan niet commercieel mogen vliegen. Enige verschil is dat ik veronderstelde dat het mogelijk met de juridische status van het FPV vliegen te maken zou hebben, dat heeft het dus (deze keer) niet.

Dat is een aannamen. Heb je een bron waarin dit is vermeld?

Eh, ja, jij? Jij zegt dat alle CTR's dicht zijn en dat daarom mensen opgepakt worden die wel vliegen? Of heb ik je dan helemaal vekeerd begrepen?

Eh, ja, jij? Jij zegt dat alle CTR's dicht zijn en dat daarom mensen opgepakt worden die wel vliegen? Of heb ik je dan helemaal vekeerd begrepen?

Waar heb ik dat gezegd??

Er word helemaal niemand opgepakt. Dat heeft ook niemand gezegd.
Je kan beboet worden en je apparatuur word in beslag genomen

En ja de ctr's zijn dicht. Dat is een feit

Je heb wel een rijke fantasie zeg.
Zullen we ons bij de feiten houden.

Jou aannames zijn nergens op gebaseerd. Speculaties heeft niemand wat aan

In Rotterdam heb je zestienhoven, luchtruim is ook dicht.

Dus puur het feit dat je ergens mee de lucht in gaat is al strafbaar.
Los van fpv, camera's of wat je er ook aan hangt

CTRs zijn niet dicht. Zoals eerder vermeldt wordt een CTR gecontroleerd door de luchtverkeersleiding. Hierdoor is het niet toegestaan zonder toestemming of convenant te vliegen met rc spul.

CTRs zijn niet dicht. Zoals eerder vermeldt wordt een CTR gecontroleerd door de luchtverkeersleiding. Hierdoor is het niet toegestaan zonder toestemming of convenant te vliegen met rc spul.

Nogmaals ctr's zijn tot nader order gesloten voor het vliegen met een rpas.

Alle convenanten zijn ingetrokken en worden op dit moment ook niet uitgegeven.

in overleg kan zat.. Wij zitten met de vereniging ook in een CTR..
er zijn afspraken met de heren, en zolang we aanmelding mogen we gewoon ons gang gaan.

maar wij hebben afspraken op papier staan, toestemmingen etc.
heb je die niet, mag je ook niet dacht ik

in overleg kan zat.. Wij zitten met de vereniging ook in een CTR..
er zijn afspraken met de heren, en zolang we aanmelding mogen we gewoon ons gang gaan.

maar wij hebben afspraken op papier staan, toestemmingen etc.
heb je die niet, mag je ook niet dacht ik

Klopt idd

Er zijn een aantal vliegverenigingen die nog gewoon toestemming hebben.
Maar dat zijn uitzonderingen

Zeker is het een probleem,vooral rond Amsterdam Schiphol.
Wel met hoge uitzondering en met alle papieren,en met toestemmen.
Kijk hier maar eens.
Dutch VACC - As Real As It Gets
Dan charts,En dan visual approch chat.
In het blauw gestreepte mag je helemaal niet vliegen.

Tasz, nogmaals CTRs zijn niet gesloten en zeker niet tot nader order. Het is niet toegestaan er met rc materiaal te vliegen zonder toestemming. Dat is al jaren zo en dat gaat ook niet veranderen.

Tasz, nogmaals CTRs zijn niet gesloten en zeker niet tot nader order. Het is niet toegestaan er met rc materiaal te vliegen zonder toestemming. Dat is al jaren zo en dat gaat ook niet veranderen.

Ik ga verder niet met je in discussie.
Je hebt het fout.
Vanaf juli 2013 kan je geen toestemming krijgen en worden er geen convenanten meer uitgeven voor het vliegen van een rpas binnen het ctr

Alle bedrijven die hier actief zijn op dit forum zullen dit bevestigen.

Tip
Ga je nog maar eens goed inlezen ;)
Er is genoeg over te vinden.

Als je geen toestemming krijgt betekend dat niet dat luchtruim gesloten is. Het verbod op rc vliegen in CTRs is al veel langer van kracht. Bij een club met convenant kun je je gewoon uitleven (tot bepaalde hoogte).

Ik heb me redelijk ingelezen Tasz, ben luchtverkeersleider op Schiphol.

Als je geen toestemming krijgt betekend dat niet dat luchtruim gesloten is. Het verbod op rc vliegen in CTRs is al veel langer van kracht. Bij een club met convenant kun je je gewoon uitleven (tot bepaalde hoogte).

Ik zeg toch ook niet dat het luchtruim gesloten is.

Je krijgt vanaf juli 2013 geen convenant meer.
Dus dat is imo hetzelfde als het afsluiten van het ctr voor rpas systemen.

Maar volgens mij bedoelen we hetzelfde. Of niet soms?

Ik denk dat mijn definitie van gesloten CTR anders is dan de jouwe, maar waar het op neer komt is dat je niet mag vliegen met rc aircraft.

Dit is wat je werkgever er letterlijk over schrijft:
Consequenties voor recreatief gebruik (modelluchtvaartuigen)

Om modelvluchten in een civiele CTR (plaatselijke luchtverkeersleidingsgebied) uit te mogen voeren, moet een modelvlieger een convenant met LVNL afsluiten. Hierbij gelden de volgende beperkingen:

Modelvluchten op een incidentele locatie in een civiele CTR worden in principe niet toegestaan.
Modelvluchten van modelvliegverenigingen die plaatsvinden op een permanente locatie in een civiele CTR, worden in overweging genomen. Als LVNL toestemming geeft voor modelvluchten op een permanente locatie, sluit LVNL een convenant met de modelvliegvereniging waarin aanvullende bepalingen worden opgenomen.
Een verzoek voor een convenant voor de Schiphol CTR, Rotterdam CTR, Eelde CTR en Maastricht CTR kunt u aanvragen via ATM_Procedures & Services.
Zonder convenant is het niet toegestaan om in een civiele CTR een vlucht uit te voeren.

Consequenties voor beroepsmatig gebruik
(lichte onbemande luchtvaartuigen)

Beroepsmatig gebruik van lichte onbemande luchtvaartuigen is alleen mogelijk met een ontheffing van ILT, zie punt 3 boven. Om binnen een civiele CTR met een licht onbemand luchtvaartuig te mogen vliegen, is naast de ontheffing van ILT een convenant met LVNL nodig. Vanwege de wijzigingen in de Regeling modelvliegen en het toegenomen veiligheidsrisico, heeft LVNL besloten vluchten met lichte onbemande luchtvaartuigen binnen civiele CTR’s voorlopig niet meer toe te staan. Dit besluit heeft de volgende consequenties:

Operators zonder ontheffing van ILT waarmee LVNL vóór 1 juli 2013 een convenant heeft gesloten, zijn schriftelijk geïnformeerd dat het convenant is beëindigd.
Als u als operator uw activiteiten wenst voort te zetten, kunt u een ontheffing per e-mail aanvragen bij ILT via aviation-approvals@ilent.nl. ILT zal dan toetsen of u hiervoor in aanmerking komt. Deze ontheffing geldt in beginsel alleen buiten gecontroleerd luchtruim.
Operators met ontheffing van ILT (daterend tot 1 juli 2013) zijn schriftelijk geïnformeerd dat het convenant wordt opgeschort. LVNL onderzoekt eerst wat de consequenties van de nieuwe regelgeving zijn voor LVNL. Daarbij wordt in het bijzonder gekeken naar wat aanvullend nodig is om de vliegveiligheid voor alle luchtruimgebruikers binnen de civiele CTR’s te waarborgen.

De een vertaalt dit als 'luchtruim gesloten', de ander vertaalt dit als 'niet gesloten maar geen ontheffing'. Hoe we het ook wenden of keren, er mag tot op de dag van vandaag 'commercieel' NIET met een RPAS gevlogen worden binnen CTR.

Klinkt als 'gesloten luchtruim voor RPAS'...

Back