Maiden flight wordt crash!! :cry:

Beste modelbouwers,

Vandaag zou de maiden van mijn nieuwe kist moeten zijn. Dus ik maak een afspraak met de instructeur en deze middag dus naar het veld. Daar alles even nagekeken op defecten. Maar alles was wel zo'n beetje in orde op wat afstellingen na. Dus motor gestart en op temperatuur laten komen. Instructeur taxie'en. Op het moment dat het de bedoeling is om op te stijgen zwabberd de kist de lucht in en valt naar benenden. Vanaf onze plek konden we zo een wiel weg zien vliegen! Dus ik daar naartoe rennen en tot de ontdekking komen dat het complete hoogteroer eruit is komen zetten. Omdat de wind weer opstak en er verder niet meer gevlogen kon worden met mijn anders vliegtuig maar naar huis gegaan.

Schade:

Neuswiel onderdelen kwijt (stuk???)
Hoogte roer eraf

en thuis bleek het hoogteroer gescheurd te zijn. Dat de schade meevalt is te danken aan het feit dat het niet hoger dan een meter gebeurde anders was het :arrow: :bye:

Nu maar weer wachten wat het weer brengt en waarneer er weer een "mooie" vliegdag komt.

Is in mijn ogen de ergste manier van crashen: tijdens de maiden flight. Maar gelukkig viel de schade nog mee!

gr,

niels

Et hoogteroer kwam zomaar los? :schrik: Das akelig. Teveel CA op je scharniertjes gedaan denk ik?

Ik heb et eens gehad met een taaie electro zwever waar et plastic kliefje op et hoogteroer van afbrak op 10 meter hoog, met als resultaat een mooie gele paal in de blubber. :P Bij mij was er gelukkig geen schade omdat de modder em opgevangen heeft, maar et had, net als bij jou, veel erger kunnen aflopen.

niels steigenga zei:
Beste modelbouwers,

Vandaag zou de maiden van mijn nieuwe kist moeten zijn. Dus ik maak een afspraak met de instructeur en deze middag dus naar het veld. Daar alles even nagekeken op defecten. Maar alles was wel zo'n beetje in orde op wat afstellingen na. Dus motor gestart en op temperatuur laten komen. Instructeur taxie'en. Op het moment dat het de bedoeling is om op te stijgen zwabberd de kist de lucht in en valt naar benenden. Vanaf onze plek konden we zo een wiel weg zien vliegen! Dus ik daar naartoe rennen en tot de ontdekking komen dat het complete hoogteroer eruit is komen zetten. Omdat de wind weer opstak en er verder niet meer gevlogen kon worden met mijn anders vliegtuig maar naar huis gegaan.

Schade:

Neuswiel onderdelen kwijt (stuk???)
Hoogte roer eraf

en thuis bleek het hoogteroer gescheurd te zijn. Dat de schade meevalt is te danken aan het feit dat het niet hoger dan een meter gebeurde anders was het :arrow: :bye:

Nu maar weer wachten wat het weer brengt en waarneer er weer een "mooie" vliegdag komt.

Is in mijn ogen de ergste manier van crashen: tijdens de maiden flight. Maar gelukkig viel de schade nog mee!

gr,

niels

nou Niels dat is niet zo best..

hoe kwam het denk je dat het hoogteroer gescheurt was
en waren de scharnieren wel goed vast gelijmt??

en welk vliegtuig heb je

Groeten Drestar

Ja inderdaad. Ik had alle scharnieren gelijmd en later geborgd omdat ze niet zo stevig waren. Het hoogteroer bleef wel zitten dus die had ik niet gebordg met stae prikkers........ Toen spromg hij los bij de start terwijl we er voor de start nog aan getrokken hadden, iets te hard misschien :wink:

gr,

niels

Je heb dus een zeer slechte instucteur gehad.
Die zou ik niet meer nemen de volgende keer.
Als ik je verhaal goed begrepen heb ten minste.

Want ik begrijp niet goed, of het hoogteroer er voor de klap afviel of met de klap.

Nee nee zeker niet,

Mijn instructeur heeft erg veel ervaring en vliegt letterlijk met alles. Het was gewoon mijn schuld. Ik had het beter moeten bevestigen. Het is waarschijnlijk pas los gekomen na de check!

gr,

niels

Oke maar wel vreemd.
het is voor jou een goede les in ieder geval denk ik.
Ik neem aan dat je het nooit meer vergeet goed vast te zetten :wink:

nee, het ergste is nog dat ik het bewust niet gedaan heb :wink: In welke volgorde het gebeurde is niet bekend maar het wiel was eraf en toen maakt hij een neus standje nadat hij eerst los van de grons was. Maar ja iedereen die het leest: vergeet nooit je roeren te checken met de trillingen van de motor erbij!

niels steigenga zei:
Nee nee zeker niet,

Mijn instructeur heeft erg veel ervaring en vliegt letterlijk met alles. Het was gewoon mijn schuld. Ik had het beter moeten bevestigen. Het is waarschijnlijk pas los gekomen na de check!

gr,

niels

nee fout, jij hebt de ervaring niet, de instrcteur had moeten zien dat de boel niet stevig gemonteerd was met al zijn ervaring.

Daar gaan we weer de instructeur is het weer geweest :evil:
Volgens sommige moet een instructeur een HELDERZIENDE zijn met een zesde, een zevende en een achteste zintuig.

Ja, een instructeur moet een vliegtuig voor een MAIDEN "keuren"/nalopen maar hij kan niet door de folie heen kijken.(mijn borgingen van de schanieren zitten onder de folie) maar constructie fouten kan hij vaak niet zien. (een krommevleugel, instelhoek, zwaartepunt, roeruitslagen+richting+aansturing is allemaal eenvoudig te kontroleren maar dan houdt het al bijna op)

Ook al is het model constructief 200% inorde maar heeft de leerling de ontvangeraccu niet(goed) geladen dan gaat het nog goed fout (dit kan de instructeur niet weten/zien).

Als het zo doorgaat is er binnenkort niemand meer die instructeur wil zijn,
want wie is er verantwoordelijk in dit soort gevallen en er bv gewonden bij vallen??????

Ik vind het heel korrect van Niels dat hij toegeeft dat hij fout is en niet van zijn instructeur. :D

Zo'n dingen kunnen dus gebeuren, om ze te vermijden is ervaring steeds beter (de instructeur in dit geval dus).

Maar de neiging van sommigen om steeds een zwart schaap te zoeken is wel ronduit belachelijk.

De instructeur is in dit geval zéker niet de schuldige.
Of gaan we binnen afzienbare tijd een fotomontage van de opbouw van het vliegtuig vragen? Deurwaarder/certificaat erbij? onbetaalbaar en niet leuk.

Een instructeur kan en zal ook vaak vragen voor de start: "geheel op eigen verrandwoordelijkheid he" tenminste dat deed de van mij wel. Opzich vanzelfsprekend vind ik.

Neemt niet weg dat dit zoals het begrijp gewoon voorkomen had kunnen worden door eerst even alle roeren 1 voor 1 goed stevig vast te pakken en kijken of ze niet schuiven en speling hebben. Net als alle servo's en kabels.
Dit moet toch echt met ieder nieuw model gebeuren? Dit betrof misschien een constructiefout, maar niet elke constructiefout hoefd afgestraft te worden met schade toch?

Ik ben het met je eens dat het in het redelijke moet blijven.
En dat een instructeur niet alles kan zien.
Maar als er een hoogteroer er bij de start al afvalt.
Heeft hij er zelfs niet even aan getrokken tijdens de inspectie.

En inderdaad ik wil ook liever geen instructeur zijn om die reden
Ik vind dat ik ten alle tijden schuldig ben als ik een kist van een ander kapot vliegt.
Dit is puur een persoonlijk gevoel en wil dat een ander niet opleggen.
Maar ik trek altijd de vergelijking met een auto instucteur.
Als hij iedere avond bij zijn baas komt dat er weer een deuk in zij auto zit.
Kan hij zijn baan wel op zijn buik schrijven.
Nogmaals ik schrijf het bewust zwart/wit.
Want ik heb al zoveel beginnerskisten kapot zien gaan.
Daar dat echt niet nodig was.

En ja ik heb ook een keer een kist kapot gevlogen omdat de accu niet vol was.
Maar ik had er wel om gevraagd van te voren.
Hij zei dat hij opgeladen was.

Als ik iemand les geef kijk ik altijd even naar de roeren of die nog vast zitten, aan het begin van de middag.
Ook wil ik even in de romp kijken.
Bekijk even de stekkers zover ik ze kan zien de stuurstangen.
De vleugel bevestiging.
Vraag naar de toestand van de accu's.
En voor iedere vlucht of dat hij gatankt heeft.
En bij de allereerte keer zeg ik, dat ik niet meer kan doen als mijn best.
En dat het risico bestaat dat hij kapot gaat, en ik niet de verantwoording op me wil nemen.

Bertus zei:
Als ik iemand les geef kijk ik altijd even naar de roeren of die nog vast zitten, aan het begin van de middag.
Ook wil ik even in de romp kijken.
Bekijk even de stekkers zover ik ze kan zien de stuurstangen.
De vleugel bevestiging.
Vraag naar de toestand van de accu's.
En voor iedere vlucht of dat hij gatankt heeft.
En bij de allereerte keer zeg ik, dat ik niet meer kan doen als mijn best.
En dat het risico bestaat dat hij kapot gaat, en ik niet de verantwoording op me wil nemen.

Kijk en als je dit doet vind ik dat je je plicht als instructeur goed doet, als een crash dat komt als gevolg van storing, windstoot of zelfs om maar een stuurfout zech ik: its in the game, kan gebeuren. Maar die standaard controles dienen gewoon uitgevoerd te worden.

we hadden allebei aan het roer getrokken, maar ik denk dat we hem zo op het randje van afbreken hebben gezet. Maar mijn vliegtuig is al eerder weer naar huis gegaan omdat de instructeur zij dat er iets niet inorde was. Dus goed keuren doet hij zeker. En ja wat de bouwfout betreft, het was mijn fout en verder kon niemand er iets aan doen!

gr,

niels

Daarom! Ik heb er van geleerd en iedereen die het leest:

Check altijd of alles ook blijft zitten met een draaiende motor(die was bij mij de boosdoener in combinatie met het slappe roer) de trillingen kunnnen onderdelen loskrijgen waarvan het niet verwacht wordt :wink:

gr,

niels

Back