Mal voor Pinas dwarsdoorsnede

Nu was ik eigenlijk niet direct van plan om een bouwverslag te maken van de pinas dwarsdoorsnede omdat diverse andere dat al gedaan hebben, en dan zou ik nummer zoveel zijn. Ik zou dan denk ik weinig of niets toevoegen, ondanks dat dit een zeer leuk model is. Na mijn project van de "Zeven Provincien" bouw ik nu eigenlijk simultaan deze dwarsdoornede met "D' Halve Maen" en ik wilde andere bouwers dit toch niet onthouden. Misschien is het voor andere (en misschien met name de beginnende bouwers) wellicht een handige zinvolle aanvulling. Anderen denken misschien" Ik doe het wel op de convensionele manier." Kortom: Doe er eventueel je voordeel mee, of leg het gewoon naast je neer. Het is aan jouw.

Aangezien je voor de pinas dwarsdoorsnede begin je met 19 buikstukken en zitters die samengevoegd moeten worden tot een spant die uiteindelijk achter elkaar gezet moeten worden. Van groot belang is dat deze dan allemaal precies het zelfde zijn, daar je anders een als je niet precies genoeg hebt gewerkt scheef model krijgt. Deuken of uitstulpingen in de zijwant, of de hoogte klopt bij sommige spanten niet helemaal. En als je basis niet goed is, krijg je dit eigenlijk nooit meer goed en zul je op vrijwel alles moeten blijven corrigeren zover dat mogelijk is.

Om dit te voorkomen heb ik zeer provisorisch (let wel zeer provisorisch) een mal gemaakt om deze zitters en buikstukken alle 19 het zelfde te krijgen.

De mal heb ik gemaakt van onderdelen die je al hebt. Namelijk het frame waar de galaserde buikstukken en zitters in zitten. De foto's zullen het een en ander duidelijk maken. Nu is modelbouwen een kwestie van geduld en je zult na het samenstellen van elk buikstuk met zitters even moeten wachten om deze uit de mal te verwijderen daar de lijm even voldoende moet drogen. Dit als je de mal niet gebruikt het samengestelde spant aan de kant legt om de drogen en de volgende spant direct samenstelt, maar met een kans dat ze niet alemaal gelijk zijn. De een werkt nu eenmaal,- of kan preciezer werken dan de ander. Nogmaals, de keuze is geheel aan je zelf. Maar met name de beginnende bouwer waar dit model uitermate geschikt voor is kan er misschien zijn voordeel mee doen.

Foto 1
Haal daar de stukjes hout weg van de bovenant van het frame van de buikstukken waaraan dit met het frame is bevestigt. (zie de pijltjes) Zorg dat dit in lijn ligt met de buikstukken die er op komen. Je kunt dit met een scherp mesje doen want het is namelijk vrij zacht hout. Vijl deze kromming zonodig in model.

Foto 1
1000015148.jpg

Foto 2

Verwijder van het frame van de zitters een stukje van 3 zitters en deel deze zoals op foto 3 te zien is.

Foto 2
1000015152.jpg

Foto 3
1000015153.jpg

Foto 4

Richt nu de onderdelen (de bovenkant van het buikstuk en de linker en rechterkant precies uit op de tekening die in de doos is bijgevoegd. Let wel dit is een preciesie klusje, en zorg dat de onder - en bovenkant van de zitter exact overeenkomen met de positie op de tekening en dat de juiste kromming overeen komt. Lijm deze stuken vast op het onderste gedeelte, namelijk het frame waar de buikstukken in hebben gezeten. Laat de gelijmde stukken tijdens het drogen tijdelijk ondersteunen door een stukje hout van gelijke hoogte bijv. de kam mal. Op de foto lijkt het misschien dat het er niet goed op ligt, maar als jecer precies van boven op kijkt klopt dit.

Foto 4
1000015154.jpg

Foto 5

Als het goed is, is nu de maat van de bovenkant van de uiteinden van de zitters 153 mm. zoals deze ook is op de tekening. Zie Foto 6
Foto 5
1000015158.jpg

Foto 6

Foto
1000015157.jpg

Bijlagen

• 1000015159.jpg
    1000015159.jpg
    396,5 KB · Weergaven: 2
  • 1000015157.jpg
    1000015157.jpg
    274,6 KB · Weergaven: 2
Ik kon niet meer foto's invoegen, ( ik dacht dat ik max. 10 kon invoegen maar de voorgaande foto werd al verwijderd bij nummer 7. Dus hier nog even het vervolg.

Foto 7 en 8

Plaats nu via de onderkant het buikstuk. Deze goed en precies uitrichten op de hartlijn. Evt. het buikstuk iets naar links of rechts schuiven. Breng wat lijm aan en plaats nu de beide zitters via de bovekant. Laat dit even een min. of 3 à 4 drogen en verwijder voorzichtig dan het samengestelde spant via de onderkant Laat het niet te lang drogen daar anders de kans bestaat dat de evt. uitgevloeide lijm tussen het buikstuk en zitter dus danig is opgedroogt dat je het niet meer uit de mal krijgt.

Foto 7
1000015160.jpg

Foto 8
1000015161.jpg

Als je de mal juist hebt gemaakt kun je nu 19 spanten maken die allemaal het zelfde zijn in breedte en hoogte.

Deze mal is zeer, zeer provisorisch gemaakt, maar werkt wel..

Als je er wat in ziet om even de tijd te nemen om een mal te maken. (Ik had het in ± 20 min helemaal klaar) en doe er indien je dit wenst je voordeel mee.

Ik kan helaas de post niet editten, maar bij foto 3 is het volgende belangrijk.

Foto 3
Draai het onderste deel nu naar rechts om (dit wordt de rechter kant van de mal) zodat deze gespiegeld is tov. de linker kant. Dit ivm. dat de vorm van de zitter links en rechts (onder/boven) niet gelijk is. De krommig bij het uiteinde is namelijk anders.

1000015153.jpg

Welkom op het forum. Als je de 7P al hebt gebouwd dan heb je toch al een aardig indrukwekkend project gemaakt!
Leuk dat je jouw werkwijze met ons wilt delen. Succes:D
En wie weet wil je hier ook een foto achterlaten van je 7P

Back