Snap ik, voor mij is het ook een experiment en ik kan je melden dat dit door mijn kompanen met gefronste wenkbrouwen kritisch wordt gevolgd. Ik vergat er wel bij te vermelden dat ik de effectie uitslag van de linker knuppel (3) via functie-curve in het midden over de halve slag neutraal of nul gemaakt heb, zodat onwillekeurige zijdelingse bewegingen geen effect hebben. (had wellicht ook gekunt met heel veel expo) Tja, ik moet bekennen dat ik dan minder gecontroleerd ben, maar bij mij werkt dat dus niet en loopt dat toch uit de hand. Handicap? iedereen moet met zijn beperkingen leven toch. Het werkt/helpt tot nu toe wel effectief bij taxien trouwens, maar het kan zomaar dat ik tot bezinning kom en het er weer vanaf gaat. (dual rate kan dit natuurlijk ook bewerkstelligen).
Mooi filmpje, zegt altijd meer als 1000 woorden.. Ziet er goed uit.. Toen ik begon met vliegen (3 kanaals) vloog ik richting- en hoogteroer op rechts en gas op links. zo kon je mooi met 1 hand sturen.. Beetje gas erop en gaan. Ik zit nu nog steeds te twijfelen of ik niet het richtingroer met de ailerons (die heb ik nu op rechts) ga wisselen..
Ik heb bij een indoor 2kanaals ding het rudder ooit zowel op rudder als op aileron aangesloten, vooral omdat mijn meeste andere modellen voornamelijk aileron gestuurd waren. Maar dan wel zo gekoppeld dat de twee stick uitslagen niet bij elkaar op geteld werden... Tuurlijk kan je prima trucs inbouwen om je zwakheden te omzeilen... weet ik alles van...
Als ik het goed begrijp vlieg je dus mode 2, en in die begintijd met richting op rechts ipv de (niet bestaande) ailerons. Nu dus met 3-as je ailerons weer op rechts. De meeste 2-as vliegers die ik ken wisselen wanneer ze een 2-asser vliegen rudder met aileron, voor beide modes overigens dan 2-as: rudder rechts, links is leeg, 3-as: aileron rechts, rudder links. Het is eigenlijk een questie van ''ook maar een mening'' Vind je dat de knuppels direct gerelateerd zijn aan de stuurvlakken dan natuurlijk altijd ailerons rechts, rudder links. Echter, wissel je van een 3-asser naar een 2-asser is de totale stuurdynamiek omgewisseld en moet je dus richting ineens met links sturen. Voor diegenen die alleen 3-assers vliegen (en dikwijls denken dat 2-assen een inferieure manier van sturen is) valt dit samen met het stuureffect: rechts is bocht (maar eigenlijk rol), links is, ja wat eigenlijk? hulp, correctie? De uitwerking van het rudder op een 2-asser is totaal anders en komt als stuureffect overeen met ailerons. Met andere woorden: je stuurt richting met rechts, no mather what anders heb je bij wisselen van een 3-asser naar een 2-asser een totaal verwarrende situatie. Ik pleit dan ook voor : 3-asser, ailerons op rechts, 2-asser: rudder op rechts. (Dit gaat er natuurlijk vanuit dat een 2-asser bestuurd wordt dmv rudder in samenwerking met V-stelling) Sorry, ik hoop dat ik niet te pedant overkom
Ik vlieg mode 2 en hou nogal van vliegende vleugels. Met ailerons en hoogte op de rechterstick heb ik dus alles onder 1 duim. Overigens wil ik nog eens een vliegende vleugel sturen met weerstandskleppen ipv elevons. Bijv. met een draadje een remklep openen aan de binnenbocht. Zo jammer dat je dan voor hoogte nog steeds een roer moet hebben, ik wil die ribbels in mijn vleugelprofiel juist graag elimineren...
Ja heb ik ook aan gedacht. Zie mij avatar, ik heb 40 jaar delta's gevlogen, er is daar 1 type dat om de topas stuurt met weerstandskleppen (Atos) en om de dwarsas met gewichtsverplaatsing (zoals delta's over het algemeen over top- en dwarsas doen). Ik moet er eens over denken hoe effectief het verschuiven van een 3s 100ma lipootje zou zijn. Ofwel, hoe ver zou je die moeten verschuiven om een redelijk up/down effect te krijgen. En zou dat rendement hebben als je groeven van elevons hebt geƫlimineerd...
@bdoets Ik heb hier wel iets over te melden, maar hopelijk vind je het niet erg als ik dit in het vliegende vleugel draadje doe? https://www.modelbouwforum.nl/threads/vrije-vlucht-vliegende-vleugels.280212/page-3