Maximale stroom door ontvanger

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Mark Oostveen, 31 aug 2004.

1. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Laat ik voorop stellen, dat deze doe-het-zelf knutselwerken met grote zorgvuldigheid en kwalitatief goed soldeerwerk uitgevoerd moeten worden. Anders bewerkstelligt men alleen maar het tegengestelde resultaat. Ik ben er dan ook eigenlijk alleen voorstander van als dit door een elektronicus wordt gedaan of in ieder geval wordt bekeken.

Met de accu voor de voeding van ontvanger en lichte servo's nog steeds het voorgestelde schema hanteren.
    Met de accu voor de zware servo's de rode draden van de servosnoeren, die naar de ontvanger lopen niet aansluiten. Deze servo's krijgen dus nog steeds plus en min van de nieuw te maken stekkerlijst. De min en de signaaldraad van elke servo loopt nog steeds naar de ontvanger. Alleen de plussen gaan niet meer mee (omdat je anders beide accu's parallel schakelt).
    Je kunt in principe nu ook nog een noodstroomvoorziening maken: alle niet-aangesloten plussen aan elkaar knopen en tussen "zware-accu"-plus en de aan elkaar geknoopte plussen een diode opnemen uit de reeks 1N5401 t/m 1N5407 (kathode-ring aan de zijde van de aan elkaar geknoopte plussen). Deze diode kan max. 3A continu hebben en de spanningsval over de diode is 0,7 a 0,8 Volt. Als de lichte accu erg leeg raakt en deze een spanning afgeeft, die 0,7 a 0,8 Volt lager is dan de zware accu, gaat de zware accu meehelpen.

2. Mark Oostveen

Mark Oostveen

Lid geworden:
    24 sep 2003
    Helemaal mee eens. Het was een gedachte maar aangezien je aangegeven hebt dat het kortstondig best hoge stromen mogen zijn zie ik ook het liefst af van extra constructies.

Grz

mark

3. AvdS

AvdS

Lid geworden:
    1 jul 2003
    Het lijkt mij dat een goede oplossing is het gebruik van een optocoupler doosje een goede oplossing is. Hiermee kun je de ontvanger een eigen accu geven en volledig galvanisch gescheiden de servo's hun eigen accu.

Ik heb dat ook zo in mijn 2 meter benzine Extra 300 gedaan. De ontvanger heeft een kleine 4.8 volt voeding (600 mAh NiMH) en de servo's hebben een 6 volt (1700 mAh Nicad) voeding inclusief dikke draden enz.
    Het voordeel hiervan is, dat ook al valt de spanning op de servo's door piekbelasting beneden de 3.6 volt de ontvanger nog altijd een nette 4.8 volt ziet. Hierdoor blijft een goede onvangst gewaarborgt.
    Een Optodoosje voor 8 kanalen kost inclusief kabeltjes zo'n 40 Euro en heeft de afmetingen van een ontvanger. (zie Opto33 van SM services http://smservicesuk.co.uk/acatalog/)

Hiermee kun je zonder veel soldeerwerk en voor een veel lager bedrag als een DPSI toch een robuste voeding voor ontvanger en servo's realiseren.
    Extra voordeel is nog dat als je lange draden aan je servo's hebt storingen hiervan ook niet meer in je ontvanger terechtkomen. Lekker als je benzine vliegt met PPM ontvanger. :D

Deel Deze Pagina