MBF-project: Doppelraab

Discussie in 'Zweefvliegen' gestart door jitze, 26 apr 2010.

1. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Jan, wat ik bedoelde te zeggen was:
    Als je voor 75 euro een shortkit kunt krijgen is zelf zagen absoluut niet de moeite waard.

Normaal gesproken kost het veel werk om een DXF file klaar te maken voor CNC gebruik. In termen van geld is dat al gauw honderden euro's. Om die reden heb ik dit draadje opgestart, zodat we de kosten kunnen verdelen. Uiteindelijk blijkt dat dus helemaal niet nodig te zijn omdat er een shortkit beschikbaar is.
    Ik hoop een dezer dagen de tekening binnen te krijgen. Op basis daarvan kunnen we kijken of het voor de andere delen wel lonend is om deze gezamenlijk in te kopen.

2. Jakkie takkie

Jakkie takkie

Lid geworden:
    20 jun 2006
    Ik vindt het een schitterend toestel. Jammer dat het mij aan de tijd ontbreekt om te bouwen anders wist ik het wel. Wellicht dat ik mij nog laat overhalen...

3. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    ik heb voorlopig ook genoeg te doen.
    Wellicht dat we ergens in september of oktober gezamenlijk de materialen kunnen bestellen om hem zodoende als winterproject te gaan maken.

4. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Jitze, ik was en ben het helemaal met je eens, hoor: voor dat geld. etc.etc.

(Ben zelf een groot voorstander van CAD cut kits, zie bv. dit draadje (2003!) kit-cutters )

Wat ik bedoel is: ook al hoef je nu niet meer zelf te zagen etc., en passen de onderdelen perfect: dat maakt niet dat het nu, in termen van moeilijkheidsgraad van bouwen, een eenvoudig modelletje is geworden!

(Maar daarom niet minder leuk. :p)

jan.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  5. DirkSchipper

DirkSchipper Forum veteraan

Lid geworden:
    7 jun 2005
    Innderdaad! Bekijk het bouwverslag van Vincent Besancon zelf maar eens.
    Je hoeft geen Frans te kennen om te zien dat dit een flinke klus is.

Dirk.

6. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Precies, die had ik ook bekeken :shock: . . .

jan.

7. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    nee, eenvoudig is het zeker niet. Maar een goed gesneden kit kan je wel goed beschermen tegen insluipende fouten (verkeerde hoeken, tordering e.d.).

Verder helemaal mee eens: hoe meer mensen dit toestel gaan bouwen hoe beter de gemiddelde kwaliteit wordt. Dan hoef je tenminste niet iedere fout zelf te maken. Het lijkt me heel uitdagend om dit model te bouwen, vooral de romp met al die 5x5mm balsa latjes. En dan het bespannen nog...

8. vjete

vjete

Lid geworden:
    9 jun 2006
    Is de shortkit die jij besteld heb voorzien voor het gebruik van 5x5mm? Want ze spreken ook van 4x4mm omdat dit beter zou zijn maar moeilijker te vinden...
    Als je nu zelf van de tekening vertrekt kun je zelf nog die aanpassing maken maar hoe zit dat in de shortkit?

Nu ik dit gezien heb wil ik deze kit wel gaan aanschaffen om binnen hier en... terug de hobby op te nemen, mss ideaal voor de koude winterdagen!

9. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Dag Olivier,

de shortkit heb ik nog niet besteld, alleen de tekeningen en de freesfiles.
    Met de shortkit wacht ik nog een tijdje omdat dit toestelletje nog niet aan de beurt is. Andere projecten moeten eerst afgerond en er zit nog een toestelletje aan te komen wat ik eerst wil bouwen.
    En dan is er nog 1 reden: er bestaat een kleine kans dat het lukt om mn pa over te halen een CNC frees te kopen. En in dat geval wordt het allemaal een stuk eenvoudiger!

Overigens zou ik niet weten wat het gebruik van 5x5 of 4x4 voor verschil zou maken voor de shortkit.
    Zie bijvoorbeeld deze afbeelding (van Retroplane):
    Hier maakt het volgens mij niks uit wat je ertussen zet. Je maakt het toch op maat.

btw: waarom zou 4x4 eigenlijk lastiger te krijgen zijn? Voor mn gevoel snijden de meeste modelbouwers zelf hun latten, maar dat schijnt dus mee te vallen...

Laatst bewerkt: 28 apr 2010
  10. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
  11. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Dag Wouter,
    bedankt voor de link. Ik heb hem gelijk bij mn favorieten opgeslagen, ze hebben leuke kitjes daar!
    Vincent gaf aan afspraken te hebben met Euberlay Modelisme en wil daardoor bij voorkeur dat we de kits daar bestellen.

Voorlopig eerst maar eens de tekening afwachten. Met een beetje geluk zit hij vandaag in de bus!

12. jorn

jorn

Lid geworden:
    6 nov 2008
  13. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    jup, ik heb daar ook al een paar bouwverslagen doorgekeken (lezen kun je het niet noemen).
    Vergeten hier te zetten, als is er al wel naar gerefereerd in een link van een 5,6m doppelraab.

14. Harry van Melick

Harry van Melick PH-SAM

Lid geworden:
    2 nov 2003
    Hier nog wat Doppelraab lees en kijkplezier:

RC-Network

Harry

15. Harry van Melick

Harry van Melick PH-SAM

Lid geworden:
    2 nov 2003
  16. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    pff, iedere dag als ik thuis kom vraa ik weer hoopvol of er al een tekening met de post gekomen is en iedere dag is het antwoord 'nee' :(

Lijkt erop dat het per postkoets uit Frankrijk komt.

17. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Weer een geinteresseerde toegevoegd aan het lijstje. Forumlid 'Albertmobiel', welkom bij de club :p

Ik hoop nog steeds iedere dag dat de postbode 'vandaag' komt met de tekening.

18. jitze

jitze PH-SAM

Lid geworden:
    9 apr 2007
    Het zou nog even kunnen duren voor de tekening er is. Ook in Frankrijk zijn er rond deze tijd veel feestdagen, en schijnbaar zijn de postbedrijven aan het staken...
    nog even wachten dus...

19. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Ik ben een beetje verliefd geworden op die Beech Baron 58 van Manzano . . .

Other Designers

Nou DAT weer . . . ;)

jan

Deel Deze Pagina