MBS Saab Viggen schaal 1:12

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door Frits37, 14 nov 2023.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    Nunspeet
    De RM8E is geïnstalleerd en de vorm van de vleugels wordt zichtbaar. Next: het woud van stringers aanplanten IMG_2527.jpeg
     
    MicropropSport, ramses, Bart83 en 5 anderen vinden dit leuk.
  2. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    Nunspeet
    Tussendoortje: toen de jaarlijkse kerstvlucht van de Zweedse luchtmacht nog met Viggens werd gevlogen

     
    ramses en Bart83 vinden dit leuk.
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.799
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Tja, Ramses en zwart.....
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    Nunspeet
    Zo, het eerste pakket stringers zit erop. Er komt nu ook wat stevigheid in de constructie.

    image0(2).jpeg image1(1).jpeg image2 (2).jpeg image3 (2).jpeg
     
    MicropropSport, ramses, Bart83 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    Nunspeet
    En hier word ik wel blij van: oog voor detail.

    De luchtinlaten hebben een specifieke vorm. In de kit is dit gedaan door 6 onderdelen te maken: een ringvorm van triplex, een ringvorm van balsa en 4 identieke delen van de ring. Stapelen, lijmen, zagen en schuren, et voilá!
    IMG_2566.jpeg IMG_2568.jpeg IMG_2567.jpeg IMG_2570.jpeg
     
    MicropropSport, Berto, ramses en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.358
    Locatie:
    NB NL
    :D

    Ja! Prachtig werk Frits :thumbsup:
    Mooie cockpit, mooie kist en mooie details.
    Wordt een erg fraaie Viggen!

    Een goed en gezond 2024 :bier:

    Happy landings, Ramses
    .
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  7. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt, dat geldt uiteraard ook voor jou!

    Eén ding weet ik zeker: het museale niveau van jou ga ik niet halen, maar ik hoop dat het resultaat toon- en vliegbaar wordt.
     
    ramses vindt dit leuk.
  8. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    Nunspeet
    Naast alles wat goed gaat, maak ik ook foutjes, waar je soms pas later achter komt. Ik kwam niet helemaal goed uit met de staartsectie. Een fout in de kit is onwaarschijnlijk, dus op onderzoek uitgegaan. Het motorspant blijkt iets naar voren te hellen, wat in de achter gelegen spanten is doorgezet. Morgen maar eens kijken hoe ik de boel weer recht kan krijgen. Ik denk dat een aantal stringers losgezaagd en/of gesneden moeten worden. Gelukkig zit de uitstroombuis nog niet aan de spanten vast, anders was het probleem groter geweest.
     
    jan brilman vindt dit leuk.
  9. Hein.z

    Hein.z

    Lid geworden:
    26 jul 2019
    Berichten:
    1.560
    Locatie:
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Als nou ooit (duimen dat dat nooit gebeurt) die impeller motor er mee uitscheidt, is dat dan einde kist? DIe is niet meer demonteerbaar of wel?
     
  10. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    Nunspeet
    Ja, dat is een onafscheidelijk deel van het toestel. Maar de kans daarop is volgens mij heel klein: brushless motoren gaan normaal gesproken veel langer mee dan de vlieguren met het model.
     
    Hein.z vindt dit leuk.
  11. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    Nunspeet
    De vorm begint herkenbaar te worden. Intussen wel een ‘dingetje’ moeten oplossen. Het strookje 3mm balsa van de canard waar de scharnieren in moeten voor de flaps is naar de buitenkant toe erg smal. Het maken van de opening aan de smalle kant leidde tot een breuk die niet goed te herstellen was. Dus zelf aan de slag gegaan: op een reststukje de omtrek en de positie van het scharnier getekend, toen de opening van het scharnier gemaakt en daarna pas het onderdeel uitgesneden. Geen centje pijn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    jan brilman en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    Nunspeet
    Weer wat verder. Het raamwerk voor de staart en de canards is gedaan. Het blijft een kwestie van goed lezen: er is een verschil tussen ‘fix’ en ‘glue’. Ik had de canards met 30min. epoxy aan de romp gelijmd toen ik ‘fix’ zag staan. Die moesten nog niet gelijmd worden. Gelukkig zag ik het binnen het halfuur, dus met wat moeite kon ik ze weer losmaken. De flaps, die aan de canards komen, zijn klaar en de tweede elevon ligt in de lijmklemmen. Verder de cockpit wat opgeleukt.

    IMG_2633.jpeg IMG_2624.jpeg IMG_2706.jpeg IMG_2707.jpeg
     
    jan brilman, HansH, Sjef77 en 4 anderen vinden dit leuk.
  13. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    Nunspeet
    En weer een stapje verder.

    De canards met flaps zijn nu aan één kant beplankt. Daarbij konden ook de scharnieren met een stripje balsa en ruim witte houtlijm extra gefixeerd worden.
    IMG_2721.jpeg IMG_2724.jpeg

    De elevons zijn klaar & bevestigd aan de vleugels. De buitenste scharnieren heb ik als CA-scharnier uitgevoerd: de vleugel wordt daar zo dun dat een gewone scharnier teveel kans op beschadiging zou geven. En mijn ervaringen met CA-scharnieren zijn prima, ik heb er nog nooit eentje los gehad. De andere scharnieren worden na eenzijdige beplanking op dezelfde manier behandeld als in de canards
    IMG_2723.jpeg

    De elevons moeten ook bewogen worden. Een clublid heeft verbindingsstukjes in 3D ontworpen die ik op het verenstaal IMG_2725.jpeg kon schuiven. Daar komen tzt de kwiklinks aan.

    Tot zover.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.799
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Folie scharnier, of Tesa werkt ook heel goed bij dunne stuurvlakken
    Mooie bouw!
     
    Frits37 vindt dit leuk.
  15. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    Nunspeet
    Hij wordt niet gefolied, vandaar het CA-scharnier
     
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.799
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Kan je nog steeds Tesa gebruiken, of siliconen
     
  17. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik ken de Tesa / siliconen oplossing niet. CA vind ik super makkelijk, ook omdat je het direct kunt vastlijmen als het goed zit.
     
  18. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.799
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Frits37 vindt dit leuk.
  19. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    Nunspeet
    Bedankt. Die ga ik in de toekomst zeker proberen!
     
    nico v kooten vindt dit leuk.
  20. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.276
    Locatie:
    Nunspeet
    De canards met flaps zijn klaar en gemonteerd. Het model wordt nu wel goed herkenbaar.
    canards gemonteerd.jpeg romp met canards.jpeg
     

Deel Deze Pagina