MCOL MultiCopter Outlawz Limburg

Sorry dat ik het moest missen
Volgende meer beter!

Laat de beelden maar komen!

Vliegt wat, crashed wat, en test wat... Bouwt ook nog eens wat :)

Was inderdaad een top middagje mannen! Gezellig en er werd lekker gevlogen!
Zal vanavond of morgen ook nog even wat in elkaar zetten.

Ik zet mn vraag hier ook even neer:

Ik zoek even wat hulp want mijn troubleshooting gaat in rondjes merk ik en wordt er gewoon gestoord van.

Heb 4 little bee 20a ESC's.

Met BLheli suit de laatste blheli versie op de ESC's geflashed.

TX programming uit gezet, dampening light aan, motor timing op medium high, startup power op 1.00x
Verder de draairichting aangepast zoals t moet zijn.

PPM min throttle heb ik op 1020ms
PPM max throttle op 1960ms

Nu verbind ik mn naze met de PC, motor tab, zet de master schuif op 2000
Lipo er aan, eerst 3 oplopende piepjes, 1x lage piep.
Ik zet de schuif op 1000, 1x hoge piep.
Al mijn motoren kan ik nu met de losse schuiven laten draaien.

Ik trek de lipo los, disconnect de naze en haal de USB weg.

Nu zet ik de quad op de grond, met props, zender aan, lipo er in.
Alle ESC's hebben 3 oplopende piepjes, en 1 lage piep.
Vervolgens hebben alleen ESC 1 2 en 4 een hoge piep, ESC's 3 doet eigelijk niets.

Als ik arm draaien ook alleen motor 1 2 en 4, 3 krijg ik met geen mogelijkheid aan de gang.

Heb alle ESC's om het eea uit te sluiten nogmaals met BLheli geflashed en bevestigd dat alle settings behalve motor direction t zelfde zijn.

En nu?

Voor mijn gevoel doorloopt ESC 3 zijn startup sequence gewoon niet volledig, maar waarom?
Via de Naze lijkt t allemaal gewoon prima te werken maar t is net alsof hij hierna zijn callibratie vergeet en gewoon weer wacht op een nieuwe.

Iemand een idee?

Het calibreren van de ESC's wil de BlHeli firmware nog wel eens overhoop gooien, maar als je dat al gechecked hebt weet ik het ook even niet.. Calibreren hoeft in feite ook niet als je de ESC's gewoon hetzelfde instelt als in Cleanflight.

Motor timing heb ik op Medium staan en Startup Power op 0.75, verder alles hetzelfde.

Check je endpoints anders eens. En min_throttle staat erg laag?
Ik heb min_throttle in de ESC's op 1060 staan, in CF op 1080. Min_check op 1020 en mini_command op 1000. Mijn Taranis loopt van 985 tot 2015 in Cleanflight op de Receiver tab.

Maar ja, als die instellingen niet helemaal goed staan zouden de motoren in ieder geval bij wat meer throttle gewoon moeten draaien volgens mij.

Als ze allemaal in CF gelijk opstarten met de slider dan weet je het minimum: min_command
Als ze dat niet doen en eentje hapert nog dan moet je ze calibreren...
Wat ook kan:
De defaults voor min en max in blheli aanhouden en dan nog eens proberen

Heb net de ESC's nog een keer gechecked en ze hebben allemaal nog dezelfde PPM min throttle en PPM max throttle.

Wat me net wel opviel:
Via de Naze alles nog een keer doorlopen, alles werkt. ESC caliberen en ik kan met de sliders alle motoren laten draaien.
Draaien allemaal op t zelfde moment, geen rare dingen.
Lipo er vanaf, USB kabel los.

Nu zet ik de zender aan en verbind de Lipo, alles werkt gewoon perfect.
Paar keer aan en uit gedaan, alle motoren armen en draaien en reageren op stick input.

Ik snap er geen hol van maar goed, als iets werkt dan werkt t.

Schroef alles weer op de quad, test em nog even voor ik naar buiten ga -> Weer werkt motor 3 niet.
Als of ESC 3 na een tijdje gewoon iets vergeet of zo ...

Heb alle signaal kabels doorgemeten, of motor 3 draait of niet er zijn geen losse verbindingen of iets.

Zal de default min max eens van BLheli terug zetten, kijken wat er dan gebeurt.

Die neiging had ik ook.

Blehli alleen nog nooit gebruikt dus wilde graag mijn eigen lompe gedrag uitsluiten als oorzaak [emoji14]

Klinkt bijna als een los contact of iets dergelijks.
Ik neem dan vaak ook het zekere voor het onzekere.. zoals Hans zegt, vervangen!

Ik heb laatst trouwens een soort gelijk iets gehad. Bleek een niet zichtbare breuk in de PDB.
Heb je de PDB pads doorgemeten of er wel stroom op staat wanneer dit probleem zich voor doet?
Of zat er nog geen PDB tussen..

Heb al eens een sn20A gehad die altijd full throttle gaf: na een flash ook

Nog een reden om te vervangen en zonder props te testen ;)

Een breuk? Kan ook nog;
Goede tip van Davis, dat sluit een esc failure uit

Heb je al een x ecs 3 verwisseld met bijv 4 verplaatst dan het probleem?

Op de iniMiniH kan je de naze gewoon een trapje verder naar achteren inprikken, dat heb ik eens geprobeerd.
Connector 1 van de naze zit dan aan motor aansluiting 2, connector 2 aan motor 3 en connect 3 aan motor 4. (Connector 4 zit dan los)
Als ik dan arm draait motor 1 niet, klopt is niets aan verbonden.
Motor 2 draait, motor 3 werderom niet en motor 4 weer wel.
Als t probleem FC gerelateerd zou zijn zou in dit geval motor 4 niet draaien.

Daarna heb ik ESC 3 en 1 omgedraaid (wel met dezelfde motor) en ook in dat geval draait motor 1 niet.

Klinkt bijna als een los contact of iets dergelijks.
Ik neem dan vaak ook het zekere voor het onzekere.. zoals Hans zegt, vervangen!

Ik heb laatst trouwens een soort gelijk iets gehad. Bleek een niet zichtbare breuk in de PDB.
Heb je de PDB pads doorgemeten of er wel stroom op staat wanneer dit probleem zich voor doet?
Of zat er nog geen PDB tussen..

Met t bovenstaande zou dat dus uitgesloten moeten zijn.
Als iemand verder nog suggesties heeft, anders druk ik op t knopje "afrekenen"

Controleer de soldeerpunten eens op de esc waar de motor aanzit: geen sluiting of een slechte soldering?
Wie weet, ja je hebt gemeten (gelezen)

Maar goed om alles uit te sluiten

Het kan nog steeds aan de motor liggen en daar is maar 1 manier om daar achter te komen en dat is verwisselen met andere motor.
Je weet nu het is 100% niet je FC en het probleem verplaatst bij uit wisselen dus het is de esc of motor met de bijbehorende connectie.

T probleem is niet de motor. Deze draait gewoon prima als ik de naze aan de PC heb hangen en de escs calibreer. Naze aan de PC en alles is prima, pas na een tijdje los van de PC heb ik t gezeik. Denk dat t duidelijk is, tijd voor een nieuwe esc ...

Controleer de soldeerpunten eens op de esc waar de motor aanzit: geen sluiting of een slechte soldering?
Wie weet, ja je hebt gemeten (gelezen)

Maar goed om alles uit te sluiten
Soldeer punten zijn allemaal gewoon prima in orde, geen sluiten waar t niet zou moeten, alles zit vast, schone soldeer punten.

Back