ME323

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door hannesie, 29 dec 2023.

  1. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    En hier weer verder met de vleugel.
    De vliegehelften waar de motoren op komen te zitten ingedekt behalve de achterkant waar de flaps komen.
    Ook de motorgondels aan de onderkant vorm gegeven.

    me 323 vleugel vleugel(3).jpg

    me323 vleugel motorgondel onderkant.jpg


    me 323 motorgondel.jpg

    me 323 motorgondel (1).jpg

    Ik heb op deze foto even wat latjes gelegt om een beetje de afmetingen van de flaps te doen weergeven(deze zijn echt heel groot).
    Deze moeten nog gebouwd worden.
    Ik zal later nog een foto van de echte ME323 plaatsen hoe groot ze zijn.


    me323 vleugel(2).jpg

    De vleugelstruts worden aan de vleugel bevestigt d/m/v een splitpen die ik in de vleugel lijm
    S8300055.jpg

    Dit is een hele simpele en goedkope maar zeer stevige bevestiging!
    Uiteraard moeten op die plek de liggers versterkt worden door triplex plaatjes aan beide kanten.
    S8300056.jpg

    S8300057.jpg
     
    Laatst bewerkt: 21 feb 2024
  2. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    En weer verder met de bovenkant van de motorgondels.

    De basis is van 1,5mm triplex
    me 323 raamwerk waar bovenopbouw motorgondel wordt opgebouwd.jpg

    Daarna spantjes erop lijmen
    me 323 motorgondel boven opbouw.jpg

    En bekleden met houten latjes.
    De achterkant is een balsa blokje.
    Daarna in de goede vorm schuren.
    me 323 motorgondel boven opbouw (1).jpg

    De ruimte in de motorgondel voor het tankje is voor de gas servo
    me 323 servo ruimte.jpg

    Deze boven kanten zijn uiteraard dekseltjes die afneembaar worden.

    Zo dat was ie weer voor even
     
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.654
    Locatie:
    Oordegem
    Hans Rijkuiter vindt dit leuk.
  4. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    Dit is een mooie toevoeging in dit bouwverslag.
    Hartelijk dank hiervoor.

    Mvgr Hans
     
  5. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    De afgelopen maanden niet echt veel gedaan aan de ME 323 door omstandigheden.
    Heb wel de flaps voor een groot deel kunnen bouwen.
    De aansturing gaat intern gemaakt worden dus er zijn dan geen roerhoorntjes te zien.
    Ik denk dat ik per flap(in totaal 4 stuks) een 9kg servo moet gaan gebruiken omdat deze flaps mega groot zijn.

    flaps me 323.jpg

    flaps ME323.jpg

    Flaps ME 323 (1).jpg

    Uiteraard moet de achterkant nog dicht gemaakt worden maar dat doe ik pas als de scharnieren en de aansturing voor deze flaps gemonteerd zijn.
    Op deze manier kan ik alles nog een beetje aanpassen, makkelijker inbouwen en overzien zodat niets kan gaan aanlopen of wrikken bij het naar beneden gaan(scharnieren) van de flaps.
     
  6. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    De afgelopen anderhalve maand bezig geweest met het verder bouwen van de buitenste vleugeldelen.
    Ook de rolroeren zijn gemaakt.
    Uiteraard moeten de finesses nog gedaan worden maar dat is latere zorg.

    S8300040.jpg

    S8300041.jpg

    S8300012.jpg
    S8300015.jpg

    De scharnier ophangingen moeten nog gemaakt worden en ook de scharnierpunten op de rolroeren moeten nog gemaakt worden.

    De vleugeldelen waar de motoren op zitten zijn nu voorzien van de scharnierpunten voor de flaps.
    Deze scharnierpunten heb ik zelf maar gemaakt omdat deze niet kant en klaar te koop zijn in deze vorm.
    Voor deze scharnier ophanging aan de vleugel heb ik 1mm aluminium plaatjes gebruikt en die in de juiste vorm gemaakt.
    Ook zijn de scharnierpunten die op de flaps zitten uiteraard zelf gemaakt.
    Deze zijn gemaakt van:
    5mm aluminium staf.
    3mm metrisch draadeind(in dit geval 3mm 20mm boutjes waar later de kop vanaf gezaagt wordt).
    Wielstoppertjes voor 3mm wielas met een 3mm draadtapje om deze vast te zetten op het asje.
    UHU endfest om de draadeindjes in de wielstoppertjes vast te lijmen.

    Dit zijn dus de spulletjes die ik nodig had om deze scharniertjes te maken.

    S8300017.jpg

    S8300018.jpg

    En dit is het resultaat.
    De aluminium stukjes staf zijn 25mm lang.
    Op de draaibank een 2,5mm gaatje erin geboord.
    3mm tapje er doorheen halen.
    De draadeindjes in de wielstoppertjes gedraaid en vastgelijmt met UHU endfest.
    Het is een hele simpele oplossing maar zeer functioneel

    S8300023.jpg

    Alvorens deze scharnieren te hebben gemaakt heb ik eerst een beetje proef scharniertje gebruikt n.m.l een oogschroefje om te kijken of alles goed scharniert en om te bepalen waar deze scharnierpunten in de flaps moeten komen.
    Ook heb ik eerst de flaps gemaakt om de hoek van de aluminium ophanging die in de vleugel geplaatst moet worden te bepalen.

    S8300022.jpg

    Het(de) definitieve scharnierpunt(en) waar dit er één van is op de juiste plek ingelijmt.
    S8300027.jpg

    En zo zit het scharnierpunt van de flap aan de ophanging.
    Door het draadeindje is dit scharnietje ook nog in hoogte te stellen.

    S8300026.jpg
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2024
  7. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    Dat de flaps aan de scharnierpunten gemonteerd kunnen worden kan ook de achterkant waar de flaps zitten dicht gemaakt worden.
    Nu kan ook de positie van de servo's bepaalt worden.
    De servo's worden op een 3mm triplex plaatje gemonteerd.
    Op deze fot komt de servo voor de flap aan de rompkant.
    S8300028.jpg

    En hier de servo voor de flap die grenst aan het rolroer
    S8300029.jpg
    Voor de flap aan de romp zijde ga ik een Hitec HS 755mg gebruiken.
    Deze heeft een stelkracht van 14,4 kg/cm. bij 6volt.
    Waarom zo'n sterke servo?
    Omdat deze naar mijn idee minder Ampere'tjes trekt dan een wat mindere krachtige servo en dus makkelijker z'n functie kan uitvoeren.
    S8300030.jpg

    Bij deze flap ga ik een Hitec servo HS645mg 9,6 kg/cm gebruiken omdat deze flap kleiner is kwa afmeting.
    Het heeft ook met de inbouwmaten te maken.
    S8300031.jpg

    En op deze manier(even provisory's neergelegt) worden de flaps aangestuurd.
    2x een m3 kogellink met een draadeind er tussen van 3mm.
    Uiteraard gaat deze aandrijfstang door de achterkant van de vleugel (gat is d.m.v het rondje ongeveer aangegeven).
    Deze manier van aansturen wordt uiteraard ook gedaan bij de rolroeren en daar kunnen uiteraard lichtere en kleinere servo's voor gebruikt worden.

    S8300039.jpg
     
    Laatst bewerkt: 31 mei 2024
  8. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Voorburg
    Kwijl, wat gaaf, nu ik weer "boven water" ben, zit ik weer wat regelmatiger op het forum. En toen zag ik dit vandaag... Hans in 1 woord GEWELDIG ! Hoe vèr ben je nu en/of is die vliegbaar voor zaterdag a.s.?
    En echt puur toevallig heb ik de graupner 1666mm versie kunnen aanschaffen via Wim v U, notabene op ons cluppie.
    Image1726516261.970307.jpg
    Afgelopen vakantie in de voortent van de caravan aan de linker vleugel begonnen.
    Image1726516362.964611.jpg
    En ja helaas word ie electro, echter wel borstel loos. Oude aandrijf motor 280 weegt in z'n uppie:
    Image1726516191.966327.jpg
    Borstelloze versie incl. prop en regelaar:
    Image1726516229.779067.jpg

    Ben je er zaterdag, neem dan in ieder geval je boek ff mee... Groet ReNe
     
    Berto vindt dit leuk.
  9. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.978
    Locatie:
    groningen
    Welcome back!


    jan.
     
  10. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Voorburg
    Dank je Jan.
     
  11. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    Hoi Rene.ik ben er uiteraard zaterdag ook.
    Volgens de weersverwachtingen hebben we mooi weer.
    Ik neem de ME323 mee maar is nog in aanbouw(dat wordt een heel gezeul met al die onderdelen).
    Ik neem het boek van de ME323 voor je mee.

    Mvgr Hans
     
  12. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Voorburg
    Topper, ga je zien
     
  13. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    Goedemorgen,Ik hoop dat ik naar de WW2 dag kan komen want de stuurbekrachtiging van m'n auto heeft het begeven.
    Ik hoop dat het een olie probleempje is(te weinig olie in het reservoir heb ik geconstateerd).
    Het boek ligt al klaar voor je René om mee te nemen Mocht het lukken.
    Sorry als het niet gaat lukken.

    Mvgr Hans
     
  14. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Voorburg
    Toch nog gelukt, weer lekker bij gekletst !
     
  15. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    Ja,leuk je weer gesproken te hebben en jij ook veel bouwplezier met jouw ME323 elektro versie.:beer:

    Mvgr Hans
     
  16. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Voorburg
    Afgesproken met Hans "mee mocht liften" in dit bouwdraadje, dus bij deze.
    De kleine Graupner ME323 heeft orgineel een niet deelbare vleugel. Word echter geleverd met 2x 2mm triplex verbindings hoofd ligger ivm de juiste vleugel hoek. Dus schuifbox konstruktie gemaakt en er komt nog een 1mm triplex indekking overheen.
    IMG_7042.JPG IMG_7043.JPG IMG_7045.JPG IMG_7046.JPG
     
    Vincent de Bode en serge pot vinden dit leuk.
  17. Rene Neefe

    Rene Neefe PH-SAM

    Lid geworden:
    15 feb 2008
    Berichten:
    486
    Locatie:
    Voorburg
    Kleine ME323, vleugel bekabeling links en rechts voorbereid, esc's zonder bec dus ontvanger bekabeling alleen puls en min. Voeding ontvanger mbv aparte bec of direct indien ik een Futaba 'HV' ontvanger gebruik.
    Image1727814814.503412.jpg
    Was druk met tekening opspannen voor rechter vleugel, zie ik dat de indekking van eerste gedeelte vleugel NIET door hoort te lopen over en onder de hoofd ligger. Voor eea hoort een vuren lat van 1,5x7mm gebruikt te worden... Dus aanpassen, beiteltje 7mm breed geslepen en schuurlatje gemaakt... Image1727815254.323706.jpg
    Daarna latje ingelijmd met 15min epoxy, plakbandje erover en weer vlak op de bouwtafel. Alsof het nooit anders heeft gezeten...
    Image1727815373.055151.jpg
    Tot zover weer
     
    Berto en Kjel Postema vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina