Toch denk ik dat je het niet alleen kan afdoen op de benodigde hoeveelheden energie. Een mens is erop gebouwd om met een bepaalde snelheid te kunnen rennen. Je kan elke dag trainene maar echt veel meer snelheid maken is niet mogelijk. Maar op een fiets ga je met dezelfde hoeveelheid energie plots veel sneller. Aan een fiets zijn we gewend maar bedenk dat de eerste fietsen geen luchtbanden,overbrengingen e.d. hadden. Met de snelheid van een fiets kan een lichtgewicht vliegtuig in de lucht blijven...Probleem met slagvlucht is dat je tijdens slag gedeeltelijke voortstuwing genereerd. Een membraanvleugel heeft tijd nodig zich te bollen om lucht voor voortstuwing in de juiste richting te verplaatsen. Een groot deel van de slag is hiervoor nodig, dus verlies. Een geprofileerde vleugel moet tijdens slag 2 keer twisten wat ook weer tijd kost. Maar daarentegen wekt een vogelvleugel extra energy op. Vleugels versnellen zich naar de tip toe progressief. Daarbij onstaan wervels die voor extra lift zorgen. Wie echt iets van vogels afweet zou versteld moeten staan. Neem de slechtvalk met een spanwijdte van een meter en 1000 gram gewicht. Moeiteloos blijft ze uren aan de hemel al klapwiekend afgewisselend met zweefvlucht. En nu maak maar eens een modelvliegtuig van een kilo en dezelfde vleugeloppervlak en spanwijdte. Die gaat als een baksteen naar beneden. Punt is dat we gewoon niet weten hoe vogels werkelijk vliegen.
Wellicht met wat hulp, net als bij de fietsen tegenwoordig. Dus geen trapondersteuning, maar klapondersteuning.