Mercedes zetros bluswagen offroad voertuig

Inderdaad, ongebruikelijk, maar ik denk dat dit gedaan is omdat bij de 'normale' opstelling van 2 trailing armen naar het chassis aan de onderzijde van de 3e as, het mogelijke verschil in uitslag tussen die twee zo groot zou worden, dat de cardan as uit elkaar zou worden getrokken, en dat gebeurt nu niet, omdat de afstand tussen de assen ongeveer gelijk blijft.
Doordat de bovenste reactie stangen/driehoek wèl aan het chassis zit, krijg je een kantelende beweging op de derde as.
Maar daar ligt het probleem momenteel niet, want de top bevestiging van de 2e as gaat kapot en daarom moet dat juist onderzocht worden, waarom dat zo is. Eén mogelijkheid heb ik hierboven al aangegeven.
Cor

@mark, ik ben de mosterd voor de achteras opstelling ook maar in het crawler hoekje gaan halen, een schommel zoals bij baan trucks beperkt de vering inderdaad vrij sterk in uitslag.
@Cor, ik wil hier vanaf maandag wel wat dieper op ingaan als de truck opnieuw op de werktafel kan staan.
De cardanas is momenteel inderdaad verkeerd in elkaar gestoken, ben me als boeren zoon wel vertrouwd met die dingen en hoe ze werken.
Feit blijft wel dat die cardanas tussen de 2 assen , als ze goed in elkaar zit nog steeds een beetje verdraaid is t.g.o. elkaar ( fabricage fout).
maar dat dit de oorzaak is van mijn probleem ....geen idee momenteel
Hopelijk kan ik deze avond de werktafel vrij krijgen ( staat een scheepje op voor lente nazicht) en dan kan ik eens op uitgebreide inspectie.
en meteen een vaststelling verslagje maken :)

Balen zeg......

En, hoewel niet de oorzaak van je defect, en mogelijk al eerder door mij opgemerkt: je tussencardanas tussen de 2 achter assen steekt verkeerd in elkaar; die 2 yokes moeten in hetzelfde vlak liggen.
Cor

Of het de oorzaak is weet ik ook niet maar het veroorzaakt inderdaad wel dat de wielen niet synchroon draaien dus bij elke omwenteling een druk en trekkracht op elkaar uitoefenen,

Als de wielen niet draaien, kun je de veerweg dan volledig en soepel indrukken tot aan de aanslag?
Daarbij zijn geprinte onderdelen inderdaad vaak niet sterk genoeg voor constructieve toepassingen, zeker PLA niet. PET-G is al sterker maar als het er op aankomt is de ouderwetse draaiwerk vaak sterker.

@mark, ik ben de mosterd voor de achteras opstelling ook maar in het crawler hoekje gaan halen, een schommel zoals bij baan trucks beperkt de vering inderdaad vrij sterk in uitslag.

Ik ken ze
4 link systeem.
Ik ben bang dat je reactie stangen onder een te grote hoek staat.

Google maar op 4 link systemen, en zie je dat de stangen in rust positief relatief horizontaal lopen.

Ook is de hoek van je aandrijfas vrij heftig, wat ook spanningen kan opleveren in je ophanging.

Vergeet niet, dat de foto de wagen onderste boven toont, en daardoor onbelast is. Je commentaar is wel relevant Mark, maar vergeet hier niet dat je een onbelast veersysteem ziet, dus in de praktijk mogelijk minder 'heftig' is.
Cor

Jullie hebben al heel wat input geleverd waar ik zeker wat mee kan om de oorzaak maar ook een oplossing te vinden.
alvast dank hiervoor.
Werktafel is ondertussen vrij van schepen, nog even opruimen en dan kan morgen de truck er terug op voor een nader onderzoek.
tot later, Marc

werkdag was kort vandaag :) dus al vroeg op de avond een kritische blik op de achterophanging.
de y koppeling is niet alleen bij de voorste achteras uit elkaar maar ook bij de achterste viel de borgring eruit toen ik wat aan het friemelen was.
op de foto L nog een reserve die ik had liggen R : door dat de ring eruit valt is meteen de borging ook los.
lijmresten nauwelijks te bespeuren , hebben we hier nu gewoon met een kwalitatief slechte koppeling te maken??

37.jpg

verder volgende kritische vaststelling waarvan ik geen idee heb of het belangrijk is: de dif. lock zit omgedraaid bij beide assen. Bij de ene is L het drijvende wiel en bij de andere R.
Als de vering 80% ingedrukt is, ( normale rijstand ) zoals het testrijden is uitgevoerd, liggen de Y stangen mooi horizontaal.
bij Mark zijn link vertrekken alle stangen vanaf hetzelfde punt , bij mij is dat niet het geval maar ik kan beide assen tot 100% indrukken en ze komen vanzelf terug naar volledig uit
geveerd.
Hieronder nog even een foto uit het bouw verslag van waar ik het idee heb gehaald. In het filmpje waarin dit voertuig uiteindelijk rijd ziet het terrein er heel wat anders uit dan mijn vlakke gazon.
Misschien is dit laatste wel een deel van de oorzaak daar de wielen veel grip hebben op het gazon tgo in zand en ik in grote rondjes heb gereden in 6x6.

37 (2).jpg

Tot zover ons eerste onderzoek en vaststellingen.
Moet ook bekennen dat zelf na 15 jaar RC scheeps bouw , ik de technische kant blijkbaar toch wat onderschat heb, alle hulp is dus welkom.
groetjes, Marc

Back