Merit International 1/200 IJN Mikasa - werfregister

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Herby63, 15 aug 2023.

1. joyfox

joyfox

Lid geworden:
    20 feb 2024
    deurtje komt mij bekent voor van toen ik op HMS Friesland zat (al het kuismateriaal en verf voor de raketlanceerders lagen daar)

Herby63 vindt dit leuk.
  2. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Dubbele deuren op de achterbrug aangebracht op de zelfde wijze als bij de voorbrug: eerst messing geplooid, aan de achterzijde gesoldeerd en met PVA-lijm op het plastic onderdeel bevestigd.

links de achterzijde na solderen rechts de voorzijde
    20240324_120748.jpg

Veel modelbouwplezier,

Jaques, Pingu57, k-k en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. joyfox

joyfox

Lid geworden:
    20 feb 2024
    ken dat maar mocht niet binnen was het hokje van de dieptebommen. Leuk, alle herinneringen komen op zijn plaats

Herby63 vindt dit leuk.
  4. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    @joyfox leuk dat het mooie herinneringen uit je tijd bij de marine opwekt, maar hier zijn het gewoon waterdichte deuren in voor- en achterbrug om toegang te verschaffen tot voor- en achterdek. :)

Messing beugel en bevestigingsplaat (Pontos Nrs 157 en 158) voor het bevestigen van de stagen van de masten geplooid en gesoldeerd en aan de plastic beugels gelijmd met SloZap en het geheel tegen voor- en achterbrug gelijmd met Tamiya Extra thin cement.

Foto 1: het Merit onderdeel K33 - foto 2: bijgewerkt met Pontos onderdelen
    foto 3: voor en achterbrug met de te plaatsen beugels, 2 bij de voorbrug en 4 bij de achterbrug
    foto 4: beugels geplaatst
    20240324_205537.jpg IMGP6026b.JPG
    IMGP6026.JPG
    IMGP6027.JPG

Veel modelbouwplezier,

Jaques, Jan Walpot en Pingu57 vinden dit leuk.
  5. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Vreselijk mooi Herman, ik ben heel benieuwd hoe dat er uit gaat zien als het eenmaal samengebouwd is.:):)

Herby63 vindt dit leuk.
  6. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    @Pingu57 Ik ook Peter, hoewel ik al en idee heb door het volgen van bouwverslagen op andere fora. :)

Messing haken (Pontos nrs 513 en 514) geplooid, gesoldeerd en met SloZap aan de zijkanten van de bruggen gelijmd.
    IMGP6028.JPG

Veel modelbouwplezier,

Jaques, Marc w, Pingu57 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Handrails aan de verticale messingplaat van de achterbrug gesoldeerd (YESS, gelukt ) Bij de mislukte poging van de voorbrug had ik de voetjes met een penseel aangestipt met soldeerpasta en de plaat op een houten plankje geklemd om hem vlak te houden. Nu heb il een weinig soldeerpasta met het penseel aangebracht op de plaat en heb ik de plaat recht geduwd tegen een uitstekende nagel in het houten plankje, waardoor ik aan de onderzijde van de plaat warmte kon aanbrengen. Eerste heb ik de 2 uiteinden laten smelten, en daarna alle pootjes. (het mesje ligt er enkel voor referentie naar de afmeting van het werkstuk)
    20240327_173044.jpg

Steunen aan de horizontale messingplaat gesoldeerd
    20240327_183123.jpg

en beide platen tegen de achterbrug gelijmd met een combinatie van SloZap en roze Zap.
    IMGP6029.JPG

Veel modelbouwplezier,

Jaques, HansN, Marc w en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Messing plaat vooraan de voorbrug losgepeuterd (ging verbazend vlot) en ook hier de handrails gesoldeerd. Messingplaat terug gelijmd met SloZap na het opruwen van beide vlakken met medium schuurlat.
    De handrails op de schuine zijde van het plastic onderdeel verwijderd en voorzichtig opgeborgen. Deze zullen later terug geplaatst worden

IMGP6030.JPG

Veel modelbouwplezier,

Pingu57, Jaques, Jaap Smith en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    In elk brugdek 2 gaatjes geboord van 1,2 mm, maar wel op de plaats die aangeduid is in de Pontos messing dekken.
    Gaatjes in de zijkanten van de achterbrug gevuld met plastic putty, 2 “booms” samengesoldeerd en tegen de zijwanden gelijmd met SloZap. IMGP6032.JPG

Veel modelbouwplezier,

Pingu57, Jan Walpot en Jaap Smith vinden dit leuk.
  10. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Even tussendoor:
    Vitrine: Kaders in baklijst besteld omdat ik de hoeken nooit zo mooi in verstek kan zagen en verlijmen en omdat dit ook nog op de millimeter nauwkeurig moet zijn.

Op de foto de ingrediënten:

- Kader liggend voor de Statische bismarck die nog op het programma staat

- Kader staand voor Mikasa

- Bodemplaat

- Een lat van 12 mm dik om de bodemplaat te ondersteunen

- Polycarbonaat plaat voor de vitrine

- Zwart aluminium hoekprofies voor de ledverlichting in de vitrine

- Fumé afdekkap voor het hoekprofiel

- 2 meter Ledstrip op 5V met USB-aansluiting

IMGP6036.JPG

Gaatje van 4 mm geboord in het kader voor de doorvoer van het elektrisch snoer.
    IMGP6038.JPG

2 gaten van 10 mm geboord in de bodemplaat voor de 3 cm lange lampfittingen (holle draadstang) voor het bevestigen van het model en de doorvoer van elektriciteitsdraden naar het model.
    IMGP6039.JPG

De 12 mm dikke lat op lengte gezaagd en toen bleek dat dit net te dun was volgens de dikte van het kader, heb ik er enkele noten latten van de 2e beplanking van de Victory op gelijmd.
    IMGP6040.JPG

Vervolgens de bodemplaat met royale hoeveelheid houtlijm gecenterd op het kader bevestigd en met voldoende gewicht aangedrukt.
    IMGP6041.JPG
    IMGP6037.JPG

De samenstelling van de polycarbonaat kap wordt uitvoering in het bouwverslag van de varende Bismarck beschreven.
    Trumpeter 1/200 DKM Bismarck - R/C-conversie - werfregister | Pagina 35 | ModelbouwForum.nl post 98
    Voor een mooie verlijming ga ik nog veel moeten oefenen, maar de passing is alvast perfect.
    IMGP6042.JPG

Pingu57, Jaques, wimo100 en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Met 2 lagen kleurloze jachtlak (hoe toepasselijk :) ) ziet het er dan zo uit.
    IMGP6047.JPG

Terwijl de lak droogt heb ik de vitrineverlichting klaar gemaakt.
    Matzwart aluminiumprofiel op maat gezaagd (standaardlengtes van 1 meter), gaatje geboord voor de doorvoer van de bedrading door de bodem en eindstukjes geplaatst.
    Om gehassel met individuele leds en weerstanden te vermijden heb ik gekozen voor ledstrips die werken op 5V, en dus eenvoudigweg met een USB-aansluiting op een oude lader van een smartfone kunnen aangesloten worden. Een lader van 2A moet toch zo'n 2 meter ledstrip aankunnen.
    Een eind ledstrip afgesneden op lengte van het profiel en voorzien van 2 draden.
    Ledstrip op het profiel gekleefd en de kwartronde "fumé" afdekplaat geplaatst die er voor zorgt dat het licht minder fel is en meer gespreid wordt.
    IMGP6043.JPG IMGP6044.JPG IMGP6046.JPG

Als de rode en zwarte draad vertind zijn, passen ze mooi klemmend in de minibreadboard waarmee ik meerdere aansluitingen per pool kan realiseren.

Veel modelbouwplezier,

ozy, Jaques, Jaap Smith en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Ledbalk met flinterdunne dubbelklevende tape op de bodemplaatbevestigd en de draden naar onder doorgevoerd.
    IMGP6050.JPG

USB-kabel van een oude computermuis door het voorziene gat gevoerd en van pinnen voorzien die in de mini-breadboard aangesloten worden.
    IMGP6051.JPG

Testopstelling met scheepsromp.
    IMGP6053.JPG

Veel modelbouwplezier;

Pingu57, ozy, Jaques en 6 anderen vinden dit leuk.
  13. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Verder met het model.
    Pontos onderdeel 519 tot een doosje geplooid en gesoldeerd en op de voorste schoorsteenbasis gelijmd met SloZap. Merit onderdeel G39 er naast met Tamiya Extra Thin cement gelijmd.

IMGP6033.JPG

Veel modelbouwplezier,

Pingu57, Jaap Smith en Jan Walpot vinden dit leuk.
  14. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Hoe plooi jij dat soort PE, Herman?
    Ik piel altijd maar wat met de zijkant van een puntbektangetje en uiteindelijk komt er ook wel een toonbaar resultaat, maar niet zo'n mooie scherpe hoek als jij hier hebt gemaakt.

15. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Met alles wat in handbereik is :)
    Ik heb een speciale foto-ets bender van RP Toolz, maar er bestaan vele merken, en ook een grote Tamiya foto-ets plooitang, maar voor het kleine spul gebruik ik meestal de zijkant van een pincet, of de kop als het te plooien deel heel smal is en tussen 2 opstaande zijden moet komen.
    IMGP6054.JPG

Belangrijk is ook de plooirichting:
    - bij 90° en minder plooien naar de kant van de gleuf
    - bij meer dan 90° plooien van de gleuf weg

Het kan ook aan het merk liggen want Pontos is lichter dan wat Trumpeter standaard meelevert. Dit is teerder, maar geeft veel meer gedetailleerd eindresultaat.

Succes met het plooien.

Pingu57, ozy, Jaques en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Bootjebouwer 2

Bootjebouwer 2

Lid geworden:
    23 jul 2019
    Leerzame post.
    Ik wist niet eens dat daar tooltjes voor waren...

17. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Stap 26: dekgarnituur van het voordek.

Ankerkluisomlijsting en afdekrooster (Pontos onderdelen 391/394/397401, 392/395/398/402 en 393/396/399/403) gesoldeerd.

Ankerkettinggeleiders (Pontos resin 04) voorzien van de hendel (Pontos 404) en de beuges (Pontos 405 en 406 gebogen en gesoldeerd. Deze beugels kunnen maar aangebracht worden als de kettingen over de geleiders liggen.

Bovenplaat (Pontos 389) op de 3 bolders (Pontos Brass 25) gesoldeerd.

3 beugels (Pontos 387) geplooid en dichtgesoldeerd en op de beschermingsplaten voor onder de ankerkettingen (Pontos 385 en 386) gesoldeerd. D-link in de gaatjes van beugel 387 geschoven.

4 deksels voor op het dek (Pontos 409) los gemaakt van het raam.

2 ankerwinches (Pontos Resin 05) opgekuist van gietresten.

4 handwielen (pontos 411) bevestigd op onderdelen J16, J41, J42 en G5.

2x Pontos 433 en 434 geplooid en gesoldeerd ter vervanging van J21.

IMGP6034.JPG

Veel modelbouwplezier,

18. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Stap 27; nog meer dekgarnituur van het voordek.

Jackstaff: H3 en G41 worden volledig door messing onderdelen van Pontos vervangen. Onderdelen verzameld, geplooid, samen gesteld en gesoldeerd.

En de rest ook afgewerkt.

IMGP6035.JPG

Veel modelbouwplezier,

Pingu57, Jan Walpot, k-k en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Vervolgens de dekgarnituur uit stap 28 klaar gemaakt.

IMGP6048.JPG

Veel modelbouwplezier,

Pingu57 vindt dit leuk.
  20. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    De voorbereiding van onderdelen wordt voorlopig afgerond met de garnituur uit stap 29.
    upload_2024-5-6_21-5-7.jpeg

Hoogtijd om wat te schilderen.

Veel modelbouwplezier,

Jaques, Pingu57 en k-k vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina