Merit International 1/200 IJN Mikasa - werfregister

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Herby63, 15 aug 2023.

1. Marc w

Marc w

Lid geworden:
    10 feb 2013
    moet jij geen eitjes rapen vandaag :)
    ziet er wel weer netjes uit
    en natuurlijk ook een vrolijk Pasen voor jou en je famillie

2. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    @Marc w :)
    die traditie hebben we achterwege gelaten, eitjes zoeken in de regen is geen pretje, en eitjes die liggen in de zon, kan je beter afblijven of je handen hangen vol chocolade.
    Misschien als de kleindochter wat ouder is, dat ze bij opa en oma komt eitjes zoeken. :)

De reels uit stap 15 samengesteld en gesoldeerd met Pontos onderdelen
    IMGP6007.JPG

De onderdelen van stap 16 (midscheepse bulckheads) ontdaan van gietaansluitingen.
    IMGP6008.JPG

De onderdelen van stap 17 (langsscheepse verschansing, kazematten op het hoofddek) opgekuist en de recesses voor de plastic casematluiken gevuld met Vallejo 70.401 Plastic Putty.
    IMGP6009.JPG

Veel modelbouwplezier,

Laatst bewerkt: 9 apr 2024
    Pingu57, k-k, Jan Walpot en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Pontos plaat 364 aan de achterzijde opgeruwd met medium schuurlat en met roze Zap aan Merit onderdeel B8 gelijmd.
    IMGP6010.JPG

De traptreden van de buitenwanden B16 en B17 verwijderd en met een Pontos Template (nrs 226tot 229) gaatjes van 0,4 mm geboord.
    IMGP6011.JPG IMGP6012.JPG

Veel modelbouwplezier,

Pingu57, Jaques, Jan Walpot en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Voetijzers (Pontos 231) aangebracht met PVA-lijm.
    Schuine zijkanten (Pontos 702) in de 4 ronde kazematten gelijmd met roze Zap.
    De luiken voor de 4 ronde kazematten aan de uiteinden van de zijwand geplooid, gesoldeerd en aangebracht met SloZap.
    IMGP6013.JPG

De middelste luiken dubbel geplooid gesoldeerd en aangebracht, behalve 3 luiken per kant waarvan een deel onder de onderrand van de wand uitsteekt.
    Gleuven voor de steunen van de ankers gedicht met putty want deze steunen worden vervangen door foto-ets onderdelen. De ankers en de messing steunen samengesteld.

Ankersteunen aan de ankers bevestigd en het geheel tegen de scheepswand gelijmd met SloZap.
    20240317_140853.jpg

IMGP6015.JPG

Tot de volgende update, veel modelbouwplezier,

Bijgevoegde bestanden:

Pingu57, Jaap Smith, Jaques en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    De Pontos-handleiding uitpluizend kwam ik nog volgend onderdeel tegen voor op het middendek.

Messing wand samengesteld uit Pontos onderdelen 29, 352 en 2 maal 353. (gesoldeerd met een weinig soldeerpasta)
    IMGP6016.JPG

Veel modelbouwplezier,

Pingu57 en Jaques vinden dit leuk.
  6. Jan Walpot

Jan Walpot verslagschrijvers

Lid geworden:
    26 okt 2007
    Petje af Herman. Ik heb alle foto's nog eens bekeken op zoek naar een enorm vergrootglas want ik neem aan dat je dat nodig hebt.
    Als ik iets fout doe verwijder ik het weer en maak het opnieuw. Bij modelbouw zoals dit kan je je geen fouten veroorloven.

Groet, Jan.

7. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Dank voor het lof Jan, ik gebruik dit, wat ik eens al verjaardagscadeau gekregen heb,
    20240406_163052[1].jpg
    maar dan alleen het ledlampgedeelte, omdat dit een mooi gespreid licht geeft.
    Met het loepgedeelte kan ik echter eigenlijk niet overweg.
    Ik ben al van bij de geboorte sterk bijziend (8+) waardoor ik een ongelofelijk goed zicht heb als ik mijn bril af doe, maar dan wel maar tot maximaal 10 centimeter ver.
    Op die afstand zie ik dan ook alle details die nodig zijn.
    Bij gebruik van de loep moet ik te dicht kijken, waardoor het dieptezicht wegvalt en in veel gevallen het onderwerp niet meer onder de lichtkring valt.
    Nadeel is dat telkens ik een stuk materiaal moet zoeken of als er weer eens een onderdeeltje wegspringt, ik mijn bril weer moet opzetten, en dan weer afzetten om verder te friemelen.
    En een ander nadeel is dat ik bij het solderen met mijn neus boven de fluxdampen hang. :eek:

Bij dit model moet je niet te veel missen. Soms zitten er één of meer extra onderdelen in de set, maar soms ook niet. De pasvorm is echter verbluffend.
    Maar als je het zelf kan maken, kan je natuurlijk elk stukje op maat maken of bijwerken als het even uit proportie lijkt, of opnieuw maken als het verslonden wordt door het tapijtmonster. :)

Met vriendelijke groet,

Pingu57, Marc w, Zeiler en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. joyfox

joyfox

Lid geworden:
    20 feb 2024
    als ik iets verlies op het parket dan hoort mijn kapitein dat of indien niet maar ze vind het altijd, supervrouw

Herby63 vindt dit leuk.
  9. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Voor de hond ermee vandoor gaat?
    Jou kapitein is inderdaad een supervrouw, net zoals de mijne :)

10. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Bootdekken ontdaan van de uitstekende delen want er komt een messing onderdeel op van Pontos.

De onderzijde van de Pontos dekplaten opgewreven met een medium schuurlat om de hechting van de lijm te verbeteren.

IMGP6017.JPG

Beugels en bootsteun stuurboord achteraan aan de vloerplaat gesoldeerd.
    IMGP6018.JPG

De 6 laatste bootsteunen (Pontos 621 en 622) geplooid, dicht gesoldeerd en aan het messing dek gesoldeerd.
    IMGP6019.JPG

Messing bootdekken met 5 minuten epoxylijm op de plastic ondergrond gelijmd.
    IMGP6020.JPG

Na uitharden de overtollige lijm weggesneden.

Veel modelbouwplezier,

Pingu57, Jaques, k-k en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Gaat hier lekker zie ik weer wel, mooi hoor :thumbsup::thumbsup:

Laatst bewerkt: 10 apr 2024
  12. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Thx Koos, en alle anderen voor het volgen, de leukjes, en de interesse in het algemeen.

Voorste brug ontdaan van details die later door Pontos-onderdelen zullen vervangen worden en de patrijspoorten in de schuine zijden gevuld met putty omdat deze door de gebruikte giettechniek ovaal uit de vorm komen.

Begonnen met de zelfde werkzaamheden aan de achterste brug.
    IMGP6021.JPG

Veel modelbouwplezier,

Pingu57, Jan Walpot, k-k en 2 anderen vinden dit leuk.
  13. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Voorbrug: messing onderdelen verzameld , steunen gesoldeerd en handrails aan messingplaat en aan schuine zijde van de brug gelijmd met PVA-lijm.
    IMGP6022.JPG

IMGP6023.JPG

Die steunen solderen op de overhangende zijde ging nog, maar ik probeerde ook de handrail aan de voorplaat te solderen. Dit lukte niet omdat de contactpunten te klein zijn en er teveel warmteafvoer naar de bodem was. Doordat deze plaat half ingeëtst is was klemmen op een vlakke ondergrond noodzakelijk. Ik heb deze handrails dan maar met PVA-lijm aangebracht, en om verwisseling te vermijden ook maar meteen de handrails aan de schuine zijde van de brug bevestigd.
    Achteraf bezien, geen goed idee. Bij manipulatie kwam de helft weer los, en dan heb ik de overige ook maar weer verwijderd.
    meer daarover in een volgend bericht.

Intussen: veel modelbouwplezier,

14. Jan Walpot

Jan Walpot verslagschrijvers

Lid geworden:
    26 okt 2007
    Ik vind het, als iets niet lukt, niet gepast om er "vind ik leuk" bij te zetten.
    Jammer maar een volgende keer meer succes.

Groet, Jan.

Herby63 vindt dit leuk.
  15. Stoompomp

Stoompomp In Memoriam

Lid geworden:
    22 jul 2017
    Meestal is het niet de stift, die problemen geeft bij solderen, maar het vermogen van de bout.
    Het meeste soldeer ik met een temperatuur geregelde soldeerbout van 48W.
    Maar, voor solderen, waarbij de soldeernaad zo klein mogelijk moet zijn, gebruik ik een crème brulee brander.
    Verwarmen aan de onderkant en harskern soldeer toevoegen vanaf de bovenkant.
    Eerst alles goed schoonmaken en ontvetten, groene schuursponsjes zijn ideaal voor schoonmaken.
    Soms moet je soldeer water gebruiken.
    Het fijne van zacht solderen, lood/tin, 60/40, is, dat je het tig keer kunt herhalen.
    Succes met de voortgang. Henk.

16. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Dank voor de bemoedigende woorden Henk,

Het probleem was net dat ik door het opkrullen van de plaat (half ingeëtst om bepaalde details, waaronder de aanhechtingspuntjes voor de handrails) ik de plaat wilde klemmen en daardoor kon ik er niet aan om aan de onderzijde te warmen.
    Die crème brulee brander staat nog eens op het verlanglijstje, al was het maar om uit te gloeien, en crème brulee behoort tot mijn favoriete desserts, dan kan ik die thuis ook eens maken. :).

Inmiddels is het wel al gelukt, maar die update komt pas binnen een paar dagen aan bod.

Laatst bewerkt: 9 apr 2024
    k-k, Stoompomp en Jaap Smith vinden dit leuk.
  17. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Ik moest even bijlezen Herman, maar een prachtig stukje werk maak je van al die dingetjes.

18. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    @Pingu57 Dank je voor de mooie woorden. Ik heb het gezien Peter, geen RSI van het vele klikken, hoop ik :)

Voor- en achterbrug: patrijspoorten uitgeboord (1,5 mm) en omlijsting aangebracht met PVA-lijm.
    IMGP6024.JPG

Veel modelbouwplezier,

Pingu57, k-k, Jaques en 2 anderen vinden dit leuk.
  19. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Valt mee Herman, de muispols is een van de weinige onderdelen van mijn lichaam die nog intact is :p:p:p

Herby63 vindt dit leuk.
  20. Herby63

Herby63

Lid geworden:
    6 aug 2009
    Messing deuren geplooid, gesoldeerd en met PVA-lijm aangebracht op de voorbrug.

IMGP6025.JPG

Veel modelbouwplezier,

Jaques, Marc w, k-k en 2 anderen vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina