Mijn eerste sleper, de Toledo Special

De meeste kennen mij vanuit de zweefhoek, en na afgelopen zaterdag steek ik met regelmaat mijn neus in deze hoek. Altijd fijn om iemand anders de schuld te geven, ditmaal geheel de eer aan Arjan. Zijn enthousiastme is zo aanstekelijk als wat, en sinds die zaterdag ben ook ik ''om''... Want Arjan was zo vriendelijk mijn Alsema Sagitta omhoog te brengen met zijn sleper, voor mij overigens de eerste keer.

Dat heeft wel het een en ander ''los'' gemaakt. De eerste sleep was enigzins spannend te noemen, maar na de 2e start (onder begeleiding van Richard B) voelde het heel erg goed. Daarna wilde ik alleen maar meer en vaker met een sleper omhoog. Het is een van de leukste dingen om met een zwever omhoog te gaan.

Met als resultaat dat ik een toestel aan ga schaffen met het oog op slepen. Niet dat ik het meteen ga doen (ik kom net kijken:rolleyes:) maar ik wil wel wat vooruit lopen. Dus eerst een toestel, daar mee vliegen tot ik een ons weeg, en dán pas de eerste sleep gaan doen.

Nu heb ik al een hoop info gekregen, en daar ben ik mee op zoek gegaan. Nu ga ik een beetje afwijken van de standaard,(waneer niet) want ik hou natuurlijk van vintage en ''oude zooi''. Bij mijn zwevers probeer ik ook een keuze te maken van wat ik persoonlijk mooi vind, én wat je niet vaak ziet. Dat wil ik ook met mijn toekomstige sleper gaan doen.

Ik wil de sleper zeker niet te groot, en ook niet te zwaar. De te slepen zwever tot 3 meter, zoals mijn Sagitta en de kleine Grunau Baby. (in die order van grote) Na mijn korte zoektocht kwam er 2 modellen voorbij (die mij erg aanspraken) waarvan je als eerste zou gaan denken dat ze niet geschikt zijn. Niet groter dan 1m60 en als het even kan licht van gewicht.

D eerste die ik tegen kwam is de http://shop.lindinger.at/product_info.php?manufacturers_id=368&products_id=90960 Ik vind m mooi! Na het lezen van deze test http://www.pichler.de/PDF/test_fmt_amelia.pdf werd ik nóg enthousiaster. Nu wacht ik meestal een paar daagjes voordat ik een besluit neem, zo ook in dit geval. De 2e die ik erg mooi vind is de Modellbau Lindinger Onlineshop Ik vind m nóg mooier maar het hogere gewicht remt mij enigzins af. Daarbij is het een echte laagdekker wat mij niet echt geschikt lijkt voor het slepen. (terwijl ze het op diverse sites wel aangeven?) Op het filmpje is wel een V-stelling te zien.





Zo, schiet mij nu maar af!... (ik sta open voor elke suggestie of info-advies, zolang het maar op bovenstaande modellen lijkt...;))

Persoonlijk vind ik een Taxi (of soortgelijke modellen) zo lelijk als de nacht, maar ik ben mij er wel van bewust dat het de ''betere'' modellen zijn om mee te slepen. Maar het oog (in dit geval mijn oog :cool:) wil ook wat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Waarom niet zelf bouwen ?

Spacewalker of Flybaby zijn nagenoeg gelijk .

Of je neemt Cesna birddog
Maar het mooiste vind ik een Auster
Auster-6A-Tugmaster-(3)-02.jpg


Dat is pas vintage en niet veel gezien .
 
Terence, mooi model. Maar voor mij toch wel aan de prijs. De Regent (die op de site staat) vind ik mooier.

@Serge, smaken verschillen maar de tip Spacewalker heeft mij even doen zoeken. En ik ben op het volgende uitgekomen. (en voor de prijs hoef je niet wakker te liggen)

Space Walker 2 ARF Holzbauweise 1,58m C2992 VQ Pichler | eBay

Nog even een paar nachtjes slapen. Maar ik denk met de Spacewalker niet echt een sleper in huis te halen. (mooi is ie wel!)

EDIT: Er staat ook een PiperCub te koop op het forum, maar ik vind m LELIJK..

WP Monsun is ook mooi...
 
Laatst bewerkt:
tsja, wanneer je een mooie sleper wilt...

[URL="
cessna[/URL]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Douglas .houdt er wel rekening mee dat arf toestellen het landingsgestel ernstig zwak gemonteerd zit .Daarmee doel ik op de dragende constructie in de romp.
 
@ Harry, heb je het eerste bericht van Douglas ook gelezen?
Ik wil de sleper zeker niet te groot, en ook niet te zwaar.

Tis een mooie Auster maar;
Die Modelldaten:

Spannweite 3250mm
Länge über alles 2430mm
Abfluggewicht ab ca. 16kg je nach Antrieb
Motoren ab 80ccm
8X Standard Servo

Ik ben dan wel heen benieuwd wat jij onder wél groot en zwaar verstaat :D
 
Voordat ik een bestelling ga plaatsen, wil ik wat antwoorden over de servo's. Ikwil de Beaver bestellen met motor en prop. De regelaar een 60 óf 80 Amp en ik heb thuis 2 nieuwe Robbe 3001 servo's en een heel zwikje HS 81. De 3001 wilde ik voor het richting en hoogteroer gebruiken. De HS 81 voor de kleppen en ailrons.

Om nou nieuwe servo's te gaan bestellen als ik er genoeg thuis heb?
 
Douglas,
als jij een motor kan vinden die 80A continue gaat trekken is een 80A regelaar wel handig. Maar aangezien 45 á 50A toch net wat gebruikelijker is zou je daar denk ik prima mee uitkomen. Een Turnigy Plush 60 is bewezen betrouwbaar.
Voor hoogte en richting zijn die 3001's prima, ailerons en flaps met HS-81's kan ook niet mis gaan. Enkel voor de sleepkoppeling een kwaliteitsservo van ongeveer 50Ncm en je bent klaar. Graupner C5077 is een goede maar ook Dymond heeft betaalbare exemplaren.
 
Arjan, Ik ga de motor gebruiken die erbij geleverd word. Ik dacht dat op 5S de motor wel boven de 60 amp uit zou komen. Als dat niet zo is komt er gewoon een 60 Amp regelaar mee. Voorlopigt ga ik op 4 S vliegen. Morgen maar eens een bestelling gaan doen... ;)
 
Een kleine meevaller. Ik HEB al een 80 Amp regelaar. Die zit nu in mijn Elipsoid (ik weet het, erg over-bemeten) maar die gaat nu dus in de Beaver. De 60 Amp (of de goedkope 50A) laat ik mee komen met de bestelling.
 
Niet voor dit specifiek model,maar waarom wil je pertinent een arf ?
Als je hem zelf bouwt kun je hem maken zoals je hem wilt en ook de vleugels demonteerbaar.
En een beaver is qua opzet niet moeilijk bouwen ..Ja bouwen kost tijd ,maar dan kun je wel; alles naar je wensen maken .
 
Back
Top