Mijn eerste sleper, de Toledo Special

Ik ben even bezig geweest met trimmen. Volgens de beschrijving moet het zwaartepunt tussen de 64 mm en 76 mm liggen. met de accu helemaal naar voren toe kom ik op 70mm uit, wat mijn uitgangspunt was. Het word wel naadje, want het is maar net krap aan. Als ik op 76 mm ga zitten kan het wel, maar heel veel veschil tussen 70mm en 76mm zie ik niet.

Totaal vlieggewicht 3344 gram, oppervlak is 45,3 dm. Dat word dan 73,3 gram per dm.

Is er geen alternatief... stukje wegsnijden uit de volgende spant of zo?

Voor een eerste vlucht zet ik het zwaartepunt op het gemiddelde.
Dat is dan idd die 70mm.
Het is wat je prettig vindt vliegen. Een iets staartlastiger model met vlottere respons, de ander iets veiliger neuslastig met een fractie 'zwaardere' neus.

Bij de Rascal, heb ik het wederom op het gemiddelde gemikt.
Bij de Hotliner speel ik er een beetje mee...

Laatst bewerkt:
De Toledo staat klaar voor de maiden aankomende woensdag ochtend. Ik heb de binnenkant een blauwe kleur gegeven, is mooier om te zien en zo kunnen scheurtjes ed sneller zichtbaar worden. 45 gram lood zit in de neus, dat was echt nodig want zonder hing de Toledo echt naar achteren.

3396 gram totaal, ik denk niet echt een probleem voor het vliegen.

Morgen wat foto's.

Lood? He bah ;)

Maar goed dat je dan die iets zwaardere motor gekozen hebt, scheelt weer 100gr lood en je hebt gratis een hoger rendement.

Kom maar op met de foto's :)

Gerben

Klinkt goed. Eerst maar vliegen... je kan altijd nog compenseren met een zwaardere spinner (metaal) propmoer of spanconus... en wellicht grotere of steviger wielen of poot onderstel? Beetje sleper moet wel een robuust onderstel hebben met al die touch 'n go's... toch?

Beetjes foto's... mwaah... zou niet misstaan... :mrgreen:
Gr Bas

Maar goed dat je dan die iets zwaardere motor gekozen hebt, scheelt weer 100gr lood en je hebt gratis een hoger rendement.

Klopt, maar met een kleinere accu zou het geen probleem zijn geweest. (maar ik wilde niet kleiner) Zo komt het goed uit. Ach, die 45 gram doen het nou ook niet.

Zoals het er nu voorstaat.

Voorheen.

full

met een kleurtje en accubak.

full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Meer dan! Ik wilde jullie verassen met een filmpje, maar Windows Moviemaker slikt mijn filmpje niet.....

Goed, het verhaal dan maar. Eerst wat taxien om aan te voelen hoe deze reageerd met het wieltje aan de achterkant. Het is immers mijn eerste (volwaardige) motortoestel die ik start én land vanaf de grond. na 3 keer over het veld half gas gegeven, en 5 meter later een beetje up en hopla daar ging ie....

Hij vliegt als een streep!!! Geen trim op hoogte als aileron én richting was nodig. Met het gas op 30-35% gaat de Toledo mooi rechtdoor. Je kan de zender naast je neer leggen, kaars en kaars recht vliegt ie. Hij vliegt waar je m stuurt, erg fijn. Eigenstabiel is ie ook, na de bocht enigzins rechtleggen, handjes los en na een korte tijd vliegt ie weer stabiel recht. Zonder afbreuk aan de vliegeigenschappen.

Snel is ie niet, Tussen half en vol gas is het verschil niet zo heel groot. Sterk is ie wel, loodrecht omhoog zonder een kick te geven. Ik had verwacht de grote prop problemen zou geven met opstijgen en landen, niets is minder waar. Het gras moet wel niet te hoog zijn, dan ben ik wel aan het maaien.

Na een 3 tal minuten vliegen landingen geoefend, dat heb ik nog 6 minuten volgehouden. het is tenslotte mijn eerste motorvliegtuig die ik land op wieltjes. De eerste keer kwam ik te hard binnen, daarom eerst maar eens land-en-go oefeningen gedaan. Op het einde kon ik steeds langzamer en precieser binnenkomen. na 9 minuten vliegen tijd voor een 2e accu.

Tja, bij de 2e accu moest ik toch echt een noodlanding maken. Blijkt dat tijdens het laden thuis mijn balancer defect is geweest waarbij ik vetrok met een zowat lege lipo. Ik werd verrast bij de 2e bocht, plotseling geen vermogen meer. Met het beetje vermogen wat ik nog had 2 bochten kunnen maken zodat ik een goede uitgangspunt had voor een gecontroleerde landing. (dit staat ook op film!)

Liever een lipo kapot dan de Toledo. Na een geslaagde landing de boel ingepakt en thuis de boel maar eens uitgebreid controleren.

De Toledo is een blijverte, een waanzinige goed vliegende en sturende kist. Ik ga hier veel vluchten mee maken de komende maand, zodat ik mijn eerste sleepjes kan maken dit voorjaar. Snel is ie niet met deze motor, sterk des te meer.....

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Back